Itkettää - suuri huoli vauvasta rv 35:(

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Minulle syntyi vastikään rv.38 pienipainoinen vauva. Vain 1750g ja 43cm. Syytä pienelle painolle ei löytynyt. Istukka ei vissiin jostain syystä ollut kuljettanut ravintoaineita.. Joutui heti lastenklinikalle. Laitettiin glugoositippaan ja neämahaletkuun. Eka oli keskoskaapissa, mutta pääsi melkein heti lämpösänkyyn. Sairaalassa oli reippaat kaksi viikkoa, kunnes pääsi kotiin.

Minä olin pelosta kankea, onko vauva vammainen. Tuleeko hän pysymään pienenä... Tähän mennessä kaikki näyttää hyvälle ja vauva kehittyy normaalisti:) Vain aika näyttää onko jotain vialla..

Kaikkea hyvää sinulle loppu odotukseen:)
 
ap
Huomenta, yö meni levottomasti nukkuessa, heräilin tuossa juuri. Ette uskokaan, miten paljon kommenttinne ja apunne rauhoittaa mieltäni. Pelko ei ole hävinnyt, ja tänään varmaan soittavat polilta, mikäli verikokeissa on jotain vialla. Viimeksi kun otettiin heinäkuun alussa, olivat erittäin hyvät. Eli järjellä ajateltuna kaikki on sujunut hyvin tähän mennessä.

Mieheni koetti piristää minua illalla sanomalla vitsikkäästi, että "hei kulta, mietipä, kaikki ongelmat alkoivat siitä, kun jouduit sokeriseurantaan, heitit loputkin vähät herkut pois ja ruvettiin syömään ultraterveellisesti". Hän lohdutti minua, kun itkin silmäni pihalle (ja nyt aamulla ne ovatkin sen näköiset) ja hoki koko ajan, että kaikki järjestyy, mitään en ole voinut tehdä toisin ja että jos joku joskus jotain siihen suuntaan sanoo, se ihminen ei enää kuulu elämäämme.

Kun järkevästi ajattelen (ja niin teen aina normaalisti elämässä), on kehitys ollut tähän mennessä normaalia, oloni on ollut niin tavallinen kuin se voi olla lukuunottamatta harjoitussuppareita jne. ja vauva liikkuu hurjasti välillä, kuten nytkin, tämä aamuseitsemän maissa jumppa kuuluu rutiineihimme jo:)

Odotan niitä tuloksia ja aloitan nyt sen virtsankeräilyn. Pitäkää peukkuja, että arvot ovat kunnossa! Olen menossa sitten KYSiin synnyttämään, ja se on tietojeni mukaan varsin hyvä sairaala synnyttää, ja kyllähän he varmasti olisivat minut operoineet (perätilaa ei kuulemma käynnistellä) mikäli olisi hätä.

Yritän rauhoittua tässä, pistin jo pullataikinankin alulle jotta saan vähän mielekästä puuhaa:) itkuksi pistää välillä, mutta ehkä helpottaa ajatus siitä, miten mielissään mieheni on kun herää tuoreen pullan tuoksuun..:)

Eilen mittasin sekä yli että alle sadan olevia alapaineita, makuulla aina laskee. Ihmettelin, ettei minulle edes puhuttu mitään lääkityksestä, kai ajattelivat että vauva on jo hyvänkokoinen syntymään eikä estellä enää, mikäli tarve syntyä on.

 
Rauhoitu :hug: ja luota siihen mitä sinulle ovat alan ammattilaiset sanoneet.Vauva voi varmasti hyvin, etkä ole aiheuttanut hänelle mitään haittaa.

Mulla 5 raskautta, 4 myrkytystä.Ei sinne osastolle oteta jos siihen ei ole tarvetta.

Ekassa myrkytyksessä mulla huiteli paineet 170/120.Tokassa oli lievästi kohonneita arvoja, mutta yksi ainoa kohtuvihlaisu ja mut passitettiin saliin synnyttämään.Kolmannessa verenpaine koholla ja lähes kaikki mahdolliset oireet....vauvan vointi hyvä, mutta mulla huono ja siks käynnistettiin tämäkin rv 38 ja risat.
Viimisessä eli viidennessä raskaudessa ( neljäs myrkytys) synnytys käynnistettiin rv 35+3, koska mun vointi heikkeni.Munuaiset alkoi pettämään, mulle tuli aivoihin neurologisia oireita.Ei uskallettu antaa raskauden jatkua pidempään.Vauvan vointi oli hyvä.

tsemppiä loppuraskauteen ja lopeta stressaaminen

:hug:
 
Tuli niin omat tuntemukset mieleen kahdessa ekassa raskaudessa, kun luin aloitusviestiäsi. Muita kommentteja vain selailin. Mulla on siis kaksi toksemialasta. Esikoinen nyt kohta 15v, ja melkein 180cm pitkä, hoikka, komea poika. Toksemia huomattiin silloin muistaakseni vkolla 34, paineet ja protskut samaa luokkaa kuin sulla. Painoarvioita en muista, mutta pari viikkoa olin osastolla ennen synnytystä, ja käyrää ajettiin aina vähän väliä. Poju syntyi rvkolla 38, painoa oli 3685g ja pituutta 51,5cm. Tyty täyttää lokakuussa 12v, pitkä ja hoikka on hänkin, kaunis neiti. Hän syntyi myös vkolla 38, painoa 3025g, ja pituutta 48cm eli selvästi toksemia oli vaikuttanut hänen kasvuunsa.
Molemmat ovat ihan normaaleja lapsia. Mä uskon hyvin vahvasti, että hyvin tässä sullekin vielä käy :hug: Olisivathan ne osastolle ottaneet, jos tilanne olisi vakavampi. Muistat nyt vain levätä, ja nauttia kesästä ilman huolia =)
 
vieraana
Mulla tuo raskausmyrkytys ilmeni rv 31 ja rv 34 syntyi sektiolla pieni,mutta täydellinen poika 1,4 kg ja 40 cm.Itsehän tuohon raskausmyrkytykseen ei voi vaikuttaa,aluksi itse luulin myös niin ja itseäni syyttelin :(
 
Miulla oli verenpaineet koholla kolmosta odottaessa rv 35 alkaen. Kävin kontrolliultrassa rv 36+4, jolloin vauvan painoarvio 2340g. Verenpaine korkeimmillaan raskauden aikana mittauksessa 165/98, alapaine korkeimmillaan 109. Miulla aloitettiin verenpainelääkitys rv 36+4.

Vauva syntyi rv 39+0, mitoin 2560g/46,5cm. Synnytys alkoi iteksiään supistuksilla.
Muuten terhakka tyttö, mutta verensokereissa häikkää joten sokeritippaan joutui. Kuulemma johtui tuosta lääkityksestä tuo sokrujen heittely. Kotiin päästiin kuiteskin kaks vuorokautta synnytyksestä, ja terve tyttönenhän tuo on ollu, ikää nyt himpun vajaa 3kk.

Halusin vaan kertoa oman kokemukseni, jos se yhtään siun oloa helpottaa. Kyllä oisit jo osastolla mikäli vauvan voinnissa jotain häikkää olis. Voimia loppuraskauteen. :hug:
 
ap
Kiitos, täällä tippa linssissä luen viestejänne. Olo on nyt parempi, kun sain täältä tukea. Jään nyt vaan odottelemaan verikokeiden tuloksia ja koetan olla hysterisoimatta, kuten en ole ennenkään tehnyt. Olen todella kiitollinen tuesta!

Rakas mieheni heräsi juuri sopivasti pullan tuoksuun ja pieni poikamme jumppaa innolla mahassa, mies sanoi, että jos tulee yhtään isäänsä, niin pullantuoksu innostaa hänetkin:)

Lupaan ottaa rauhallisesti ja odottaa tulokset..
 
vieras
Yritä olla stressaamatta,kaikki menee varmasti hyvin :) ja uskon että vauvalla ei ole mitään hätää.meidän vauva syntyi rv 34+5 kun ilmeisesti oksentaminen sai aikaan sen että lapsivettä alkoi tihkua,mulla oli myös korkeat verenpaineet ja sain verenpainelääkkeetkin muutama viikko ennen synnytystä.
vauva syntyi ja painoi 2320g ja oli hyvinvoiva ja terve.kaksi viikkoa oli keskolassa painoa kasvattamassa ja voimia keräämässä kunnes pääsi kotiin.Nyt tämä meidän vauva on tänään 6kk ja reipas poika joka on ottanu tosi hyvin painossa ja pituudessa kiinni,reilu 7kg poika tällä hetkellä.
 
ap
PVK hyvä, ei valkuaista veressä (kuulemma samaa mitä mitataan pissistä), kaikki arvot hyviä, hb 131, ainoastaan maksa-arvo hivenen koholla, mutta kuulemma normaalia raskaana ollessa.

Huomenna puoli kahdelta pitäisi olla pissikeräystulokset valmiina. Kovin tavallisesti ottavat kuulemma osastolle tarkkailuun, mikäli proteiiniraja ylittyy, en tiedä mikä se sitten on.

Tiedän, että se on vauvalle hyväksi mennä sairaalaan, mutta jos arvot eivät ole kovin pahoja, lepäisin mielelläni kotona, testaisin päivittäin paineet ym. ja kävisin näytillä. Tiedän että jos joudun osastolle, paineet huitelevat pilvissä jännityksestä ja sairaala on kaukana kotoa, koti-ikävä olisi kova. Täällä kotona en hermoilisi sairaalaolosuhteita vaan saisin rauhassa pötköttää omassa sängyssä.

Paineet siis istuessa kovimmillaan 160/109 ja maatessa 138/77.
 
ei hätää
Mun kuopus sektioitiin v36, vesien menon vuoksi. Painoi 2040g,44cm. Pirteä ja osasi syödä hyvin itse rinnasta. Kauniit, sirot kasvot.
Nyt 15 vuotta myöhemmin on pitkä, reipas nuorukainen. Äidin ilo ja apu:)
Hyvin kaikki menee ja teitä seurataan, puututaan tilanteeseen sen niin vaatiessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tänään oli polikäynti heittelehtivien, tosin yleensä koholla olevien verenpaineiden vuoksi. Virtsassa valkuaista ++, verenpaine 151/99 ja toksemiaverikokeisiin pistettiin. Vauvan sydänkäyrä ctg:llä oli erinomainen, syke 147-157, istukan virtaus vielä hyvä, mutta hivenen jo rappeutunut.

Painoa vauvalla oli vasta 2120g, ja lääkäri sanoi että saisi olla enemmänkin, on laihansorttinen. Vauva ei siis kai kasva tarpeeksi, johtunee tästä verenpaineesta:( Kaikki kätilöä myöten vakuuttivat, että oireet voivat johtua helteestäkin, ja loppuraskaudesta paineet nousevat yleisesti, mutta kun paineet ovat olleet istuiltaan mitattuna aina tuota luokkaa ja maatessa sitten tyyliin 117/72 - 145/80 välillä. Vauva voi kuulemma hyvin nyt, mutta minut pantiin tiukkaan syyniin.

Ei otettu osastolle, sanoivat että jos olisi todella hätä, olisin jo matkalla. Olen aivan kauhuissani.. käskivät levätä mahd. paljon ja minä olen touhunnut kaikenlaista tässä kesälomalla, äitiysloma alkaa ensi viikolla. Kiroan itseäni, että touhuilullani olen aikaansaanut kohonneet paineet, siitäkö johtuu ettei vauvani ole saanut tarpeeksi ravintoa..

Pelkään hirveästi sitä, että vauva on kärsinyt kaikki nämä kuukaudet esim. hapenpuutteesta, koska kohonnut verenpainehan haittaa istukan virtausta. Neuvolassa on vaan käsketty kotimittaamaan ja sitä olen kuuliaisesti tehnyt. Sokeriakin mittaan, mutta arvot ovat erinomaiset. Ylilääkäri vähän ihmettelikin, miksi joudun sitä tekemään.

Aiemmissa ultrissa vauva on ollut kuulemma hyvinvoivan oloinen, kasvanut käyrien mukaan jne. Lääkäri sanoi, että jos vauva olisi laiha, se painaisi vain 1780g. Kaiken huipuksi vauva on perätilassa, muttei onneksi vielä kiinnittynyt, eli hyvät mahikset hänellä vielä mennä oikeaan asentoon kuulemma.

Olen tässä itkenyt koko ajan, polilla meinasin pyörtyä. Normaalisti en järkyty mistään näin voimakkaasti, mutta oman lapsen kohdalla minäkin näköjään olen täysin avuton.

Kätilö selitti, etten olisi voinut tehdä mitään toisin, raskausmyrkytys voi tulla sekä lihavalle että laihalle, ja ensikertalaisena olen riskiryhmässä. Nyt puolentoista viikon päästä on seuraava kontrolli, ei sen aiemmin.

Pelkään niin kovasti, että olen tehnyt lapselleni jotain pahaa:( Että hän syntyy hapenpuutteesta henkisesti vajavaisena tai muutoin vammautuneena, pienenä rääpäleenä. Nyt sain myös vuorokausivirtsan keräilykäskyn, sekä otettiin verikokeita.

Mitenkähän vauvani käy? Olisiko teillä jakaa kokemuksia asiasta? Onko pelkoni hyvinkin aiheellinen, voiko lapseni olla hädässä, vaikkei siltä nyt näyttänytkään?
Mulla oli siis kans prot. virtsassa välillä yhdellä ja välillä neljällä plussalla.
Ultrattiin jne. Otettiin kaikkia kokeita ja munuaisten ultraa yms. Ravasin tutkimuksissa pitkään, viikosta 26 lähtien, kahden viikon välein, ja tyttö syntyi lopulta käynnistettynä viikon sairaalassa makaamisjakson jälkeen viikolla 39+1. Joten mä en ois vielä huolissani. Stressi muuten nostaa sitä verenpainetta, samoin proteiinia. Teithän huolellisen alapesun ennen tuota pissanäytettä.
Ja voihan olla että painoarviokin on väärässä. Eikä ne sieltä polilla ois päästänyt jos ois ollut suurempi hätä. Puolessatoista viikossa lapsi kasvaa kyllä jo helposti 400g, joten koita nyt olla stressaamatta.

Kysy jotain jos tuntuu siltä.
 
Joidenkin tutkimusten mukaan raskausmyrkytys kehittyy jo alkuraskaudessa istukan muodostuessa. Eli se joilla se on, niin se puhkee vasta myöhemmin. En osaa sanoa mikä tutkimus on kyseessä tai linkkiä antaa, mutta mikäli tähän on luottaminen, niin tiedät ainakin, että mikäli raskausmyrkytys sulla olis, et ole itse siihen syyllinen.

Ole ihan rauhassa vaan. Se on paras sulle ja vauvalle.
 
eräs äityli
Esikoiseni lähti syntymään yllättäen rv:lla 36. Kaiken piti olla hyvin, neuvolassakaan ei oltu huomattu mitään kummallista. Lapsi olikin viikkoihin nähden pieni, painoi 1580g. Istukassa oli vikaa. Lapsi oli keskolassa kuukauden, tänä päivänä terve 12 vuotias. Samoin seuraavat kolme lastani olivat pieniä, joka kerralla istukkaongelmia. Raskausmyrkytystä ei koskaan ollut. Kaikki terveitä koululaisia nykyään.

Tällä viestilläni haluan vain rauhoittaa sua, lapsesi on kuitenkin hyvänkokoinen (minun mittapuullani :) ) Et varmasti ole tehnyt mitään mikä vahingoittaisi vauvaasi. Minunkaan ongelmille ei löytynyt selitystä. Joskus vain luonto tekee temppujaan.

Jaksamista sulle raskautesi loppumetreille! :hug:
 
ap
Virtsassa 1g valkuaista ja toinen keräys aloitetaan maanantaina. Jos vielä tiistaina tulokset näyttää samaa tai tullut lisää, suoraan synnytyssairaalaan ja käynnistys! Luulin ensin että täti pilailee, muttei niin ollutkaan.. Ainoana hoitomuotona niin on toimittava. Kysyin sitten, että mitenkäs kun vauva on perätilassa, niin hän sanoi, että sairaalassa pohtivat parhaan vaihtoehdon sitten.

En vieläkään ole oikein sisäistänyt asiaa. Ehkä jos voisin mitenkään huonosti, niin käsittäisinköhän paremmin. Mies järkyttyi, mutta toipui pian ja ymmärtää miksi näin toimitaan. Mikään ei ole vielä varmaa, mutta täytyy siis varautua että ensi viikolla syntyy poikamme. Tai ainakin minut otetaan tarkkailuun.

Kaikki on vauvalle valmista, mutta eihän hän sieltä kotiin pääsisikään kuin vasta pitkän ajan päästä, eikös alle 37-viikkoinen olekin kuitenkin keskonen. Petasin sängynkin pienelle jo valmiiksi..

Nyt siis vain käskettiin levätä ja aloittaa maanantaina uusi keräily. Ihmeen paljon virtsaa tulikin, yli 5 litraa viimeksi.

Hiukkasen kalpeina täällä ollaan..
 
poi
Hyvä että seuraavat. Itsellä alkoi raskausmyrkytys oireet vk 29, heti sisälle osastolle ja vk 33 kiireellisenä sektioitiin pieni, 1,5kg tytteli. Ihan hyvin on pärjännyt alun jälkeen. Oli sairaalassa sen kolme ja puoli viikkoa, kunnes paino oli 2kg huitteilla ja jaksoi syödä ruokansa ilman nenämahaletkua. Yksilöllistä on se, miten pikkuiset jaksavat olla synnyttyään. Teillä on kuitenkin viikkoja kasassa jo ihan kohtuudella. Käy vaikka tuolla kevyt.net sivustolla lueskelemassa tietoa keskosuudesta, jos tuntuu sille, että tietoa kaipaa lisää.
Pääasia on yrittää levätä ja kerätä voimia. Raskausmyrkytys joko tulee tai ei tule, sen synty on edelleen mysteeri. itse osallistuin tutkimukseen, jota tehdään, kun yritetään selvittää mistä se voisi johtua. Itse siihen ei oikeastaan voi vaikuttaa mitenkään, joten itsesyytökset kannattaa unohtaa. Jkainen päivä pienellä kohdussa kasvamassa on lahja, ja vahvistaa häntä elämään sen ulkopuolella.
 
ks
Minulla on rv 34 spontaanisti syntynyt tasan 2kg painoinen esikoispoika ja vaikka myrkytysoireita oli ollut ja paineet sairaalan ehtiessa 190/120 niin vauva oli pirtea, jaksoi imea ja paasimme kotiin jo viikon paasta.
Kaksi seuraavaa raskautta kaynnistettiin rv 38 myrkytyksen vuoksi, molemmat olleet pienia n 2.5 kg. Kuopus oli huonossa kunnossa aluksi ja joutui keskolaan mutta kahdessa viikossa vointi parani niin etta paasi kotiin.
Mitaan pysyvaa vahinkoa ei lapsille ole jaanyt, ovat terveita ja normaalikokoisia ja olen siita kiitollinen.
Raskausmyrkytys ei ole jotain minka aiti on aiheuttanut, ei siita pida itseaan syyttaa vaikka hyvin tiedan kuinka se voi tuntua silta kuin oma keho "pettaisi" vauvan.
Tsemppia ja luottavaisin mielin eteenpain!
 
,,,
Mulla kanssa paineet pompsahti 177/110 ja kotona sain olla ensi alkuun.Kokeet otettiin eikä ollu r-myrkytystä kuulemma.Pissat oli ++ ja päässä suhisi,mut muita oireita ei ollut.Sitten viikolla 39+ ottivat sairaalaan makoileen ja viikon käynnistelivät.Sain verenpaine lääkityksen joka ei tietenkään alkanut heti vaikuttaa.Vauva oli unelias koko ajan ja käyrillä ollessa "nukkui".S-hoitajat kävivät aina ravistelemassa massua mut vauva nukkui vaan.
Ei alkanut syntymään käynnistelyistä huolimatta joten leikattiin 39+5 ja terve vauva sieltä putkahti ( Luojan kiitos ) maailmaan.Pelkäsin myös kauheasti et mitä oon tehnyt kun paineet nousi vaan ja aiheutan vauvalle huonoa oloa.No ei ollut mikään painava vauva..pikkasen päälle 3kg ja dg oli kuitenkin vaan lääkärin mielestä LIEVÄ r-myrkytys kun ei ollut kaikkia r-myrkytyksen oireita.
Aika kauan ne mun mielestä katteli täs munkin tapauksessa,mut kai ne lääkärit osaa työnsä-ei kai sitä muuta voi ajatella.
 
ap
Kiitos rohkaisevista kertomuksista. Voihan olla, että minunkin tapauksessani ottavat vain tarkkailuun, mutta se nähdään tiistaina sitten.. Mies etsii tietoa keskosista ja näillä viikoilla syntyneistä ihan uutterasti ja kertoilee minulle sitten aina löytämiään juttuja. Hän jännittää kovasti, mutta malttoi sentään nukkua yöllä jonkin verran.

Nyt siis vain kevyitä kotihommia ja lopun aikaa makuulla oloa. Ei onneksi mitään raskaampaa ole tiedossakaan. Yritän nukkuakin niin aika menee nopeammin.

Vauva liikkuu ihan mukavasti, aloitti tyypilliseen aikaansa aamulla jumpan ja nyt nukkuu kait. Lasken kuitenkin liikkeitä ja olen valmis hyppäämään autoon ja ajamaan näytille, mikäli epäilen jotain. Onneksi ultrat ja käyrät näyttivät hyviltä.
 
fluemieneism
The actual up-side involving by these kinds of online stores along with wholesalers is usually in which, even when the actual clothes products usually are not on discount sales, you may nevertheless benefit from the somewhat lower costs. You can forget hanging around till conclusion regarding year revenue to be able to acquire the sort of apparel that's in fashion. Moreover, in addition, you utilize the simplicity of buying in your home office. The stability of such companies and also the grade of the actual clothes are no longer a problem for many because on the web sellers have established their particular dependable popularity in the market. http://www.youtube.com/watch?v=5bdws6y4VBI The nude purchase is actually a single wherever an individual advertise the share you don't own. To be able to abide by federal rules you will need to be able to acquire it through someone prior to deciding to promote it. The reason why it's mostly consequently risky is usually which the cost can go through the roof as soon as you promote this inventory. Then you definately have to shell out large sums to fulfill ones bills towards purchaser.
 

Yhteistyössä