Itä-Suomen hovioikeus taas...

• Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Wursti Makkaravarvas:
Ihan vähän aikaa sitten luin jostain lehdestä että suurin osa raiskauksista tuomitaan vain seksiin pakottamisena, ei siis oikein raiskauksena vaikka raiskaaja olisi käyttänyt väkivaltaa tai tunkeutunut vaikka naisen asuntoon.

Ihan käsittämätöntä paskaa.
Näinhän se on, ja ihan oikein, jollei kerran väkivaltaa ole käytetty.
Sori nyt vaan mutta se on itessään jo perkeleenmoista väkivaltaa jos joku panee sua väkisin etkä oo yhtään mukana (lue, et oo kiihottunut ja vetelee kuiviin paikkoihin).

Ja joo, mä en ymmärrä näitä raiskaus tuomioita :headwall: Vaikken omankädenoikeutta hyväksy niin nämä on kyllä yksi kohta missä varmaan menis sitä käyttämään jos itseään läheisesti koskettaisi mitätön, lähinnä pääntaputtelua ja nuhdetta muistuttava tuomio raiskauksesta.
Onks vuosi ja 10 kk päähäntaputtelua? Mietihän nyt, jos itsekin pakkaisit tavarasi ja hyvästelisit lapsesi ja lähtisit vankilaan. On se aika kova tuomio. Ja raiskauksia tosiaan on monenlaisia, lievempiä ja rankempia, ja tän jutun yksityiskohtia emme tiedä, lievähköstä päästä taitaa olla.
No hitto sentään jos meniskin sinne vankilaan miettimään mitä teki mutta ehdollistahan toikin äijä on saanut :headwall: Nimenomaan päähäntaputtelua toi rangaistus on ollut.
Ja mitä helvettiä, voiko alaikäsen seksiin pakottaminen olla missään mielessä lievä teko :eek:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
ota kantaa

Pitäisikö raiskauksesta aina antaa ehdoton tuomio?

Kyllä 96%
Ei 4%
Näinhän sitä vertajanoava mistään ymmärtämätön kansa fiilispohjalta haluaa. Löytyisköhän tuolta keskiajan pyövelin kaapista mitään teitä tyydyttäviä rangaistuslaitteita.
Löytyis: giljotiini. Ihminen on sairas, jos se haluaa raiskata. Niin sairas ihminen pitää sulkea yhteiskunnan ulkopuolelle satuttamasta muita. Joko vankilaan tai määräämättömäksi ajaksi mielisairaalaan. Samaa pätee kaikkia niitä kohtaan, jotka tekevät fyysistä vahinkoa muille. Joskus kyllä henkinenkin väkivalta on niin raakaa ja vahingollista, että siitäkin pitäisi saada vähintään se linnatuomio.

Yhdysvalloissahan näitä tuomioita jaetaan paitsi todisteiden mukaan, niin myös fiilispohjalta. Jos jury on sitä mieltä, että syyllinen on, niin sitten se on. Jos todisteet eivät ole ihan vedenpitäviä, niin sitten mennään fiiliksen mukaan. Kaikki nämä Suomessa annetut raiskaustuomiot ovat sitä luokkaa, mitä Yhdysvalloissa annetaan autonrenkaiden puhkomisesta.
Oot niin yksinkertainen ja sekava, että ei jaksa alkaa kinaamaan. Mutta mukavaa, että olet perehtynyt USA:n rikosoikeusjärjestelmään ja se sinua miellyttää. On selvää, että suomalainen järjestelmä sinua ei tyydytä, jos USA:n rikosoikeusjärjestelmä vastaa oikeustajuasi.

vieras
Ihan vähän aikaa sitten luin jostain lehdestä että suurin osa raiskauksista tuomitaan vain seksiin pakottamisena, ei siis oikein raiskauksena vaikka raiskaaja olisi käyttänyt väkivaltaa tai tunkeutunut vaikka naisen asuntoon.

Sori nyt vaan mutta se on itessään jo perkeleenmoista väkivaltaa jos joku panee sua väkisin etkä oo yhtään mukana (lue, et oo kiihottunut ja vetelee kuiviin paikkoihin).

Ja joo, mä en ymmärrä näitä raiskaus tuomioita :headwall: Vaikken omankädenoikeutta hyväksy niin nämä on kyllä yksi kohta missä varmaan menis sitä käyttämään jos itseään läheisesti koskettaisi mitätön, lähinnä pääntaputtelua ja nuhdetta muistuttava tuomio raiskauksesta.
Onks vuosi ja 10 kk päähäntaputtelua? Mietihän nyt, jos itsekin pakkaisit tavarasi ja hyvästelisit lapsesi ja lähtisit vankilaan. On se aika kova tuomio. Ja raiskauksia tosiaan on monenlaisia, lievempiä ja rankempia, ja tän jutun yksityiskohtia emme tiedä, lievähköstä päästä taitaa olla.
No hitto sentään jos meniskin sinne vankilaan miettimään mitä teki mutta ehdollistahan toikin äijä on saanut :headwall: Nimenomaan päähäntaputtelua toi rangaistus on ollut.
Ja mitä helvettiä, voiko alaikäsen seksiin pakottaminen olla missään mielessä lievä teko :eek:
Ei olekaan lievästä rikoksesta tuomittu, kun on raiskaustuomion saanut. On ihan hyvä, että on olemassa ehdolliset vankeusrangaistukset.

Minä en ymmärrä määritelmää lievä raiskaus.
Onko se sitä että 'vähän sormella koittaa'?
Ei ju*****ta raiskaus on raiskaus.
Jos ei ole hakattu, silti ihmisen elämä voi olla siitä hetkestä loppuun asti tuhottu.
Onko vuoden tuomio toisen koko loppuelämän tuhoamiseen suhteutettuna oikeutta?

Saraldo
Oot niin yksinkertainen ja sekava, että ei jaksa alkaa kinaamaan. Mutta mukavaa, että olet perehtynyt USA:n rikosoikeusjärjestelmään ja se sinua miellyttää. On selvää, että suomalainen järjestelmä sinua ei tyydytä, jos USA:n rikosoikeusjärjestelmä vastaa oikeustajuasi.
Kiitos kohteliaisuudesta :hug: ! En todellakaan ole mikään USA:n oikeusjärjestelmän asiantuntija eikä sielläkään kaikki ihan kohdallaan ole. Saahan siellä ihan mitättömistäkin rikoksista, jotka eivät ole edes vahingoittaneet ketään ihmistä, aika kovia tuomioita. Mutta siinä olet kyllä oikeassa, että suomalainen oikeusjärjestelmä ei todellakaan tyydytä minua.

Kuvittelepa tilanne omalle kohdalles. Jos sulla olisi tytär, jonka joku raiskaa, niin olisitko ihan tyytyväinen, jos se mies saisi vain merkinnän paperiin? Vai haluaisitko, että mies saisi siitä oikean rangaistuksen? Nuo ehdolliset on sellaisia, mitkä sopii myymälävarkauteen tai polkupyörän anastukseen. Ei rikokseen toista ihmistä vastaan.

Noita sun juttujas kun lukee, niin tulee mieleen, että olet joko a) provo, b) raiskaaja tai c) intensiivisen terapian tarpeessa.

Onhan tuo uskomatonta ja pahasti ristiriidassa kansan yleisen oikeustajun kanssa. Kaiken logiikan mukaan miehen ammatin tulisi olla raskauttava tekijä tuomiota annettaessa. Viisikymppinen poliisi raiskaa 15-vuotiaan lapsen :'( Poliisi, jonka tulisi edustaa turvaa ja oikeutta kansalaisille.

Raiskaus on aina järkyttävä rikos. Ei ainoastaan uhria vaan myös koko yhteisöä vastaan.

vieras
Hovioikeus muutti hyväksikäyttötuomion ehdolliseksi

Perjantai 6.3.2009 klo 09.26

Itä-Suomen hovioikeus piti kuhmolaismiehen rangaistusta liian ankarana.

Itä-Suomen hovioikeus on tuominnut 24-vuotiaan kuhmolaisen miehen seksuaalirikoksista puoleksitoista vuodeksi ehdolliseen vankeuteen sekä 70 tunniksi yhdyskuntapalveluun. Hovioikeus lievensi tuomiota, koska miehen saama rangaistus oli sen mielestä liian ankara.

Kajaanin käräjäoikeus tuomitsi miehen viime lokakuussa kahdeksi ja puoleksi vuodeksi ehdottomaan vankeuteen. Tuomio tuli kahdesta lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan kuvan hallussapidosta ja toisessa syytekohdassa sen levittämisestä sekä pakottamisesta sukupuoliyhteyteen.

Hovioikeus hylkäsi pakottamista koskevan syytteen, koska asianomistajan kertomus jäi väitetyn uhkauksen ja väkivallan käytön osalta epämääräiseksi.

Hovioikeuden mukaan oikeudenmukainen rangaistus miehen syyksi luettavista vakavista rikoksista on puolitoista vuotta vankeutta. Tuomio muutettiin samalla ehdolliseksi, koska miestä ei ole aiemmin tuomittu rikoksista. Tuomion ehdollisuutta puolsi myös se, että mies oli ollut asian vuoksi vangittuna jo lähes neljä kuukautta.

Hovioikeus alensi myös korvaussummia. Mies joutuu nyt maksamaan asianomistajille yhteensä 14 000 euroa aiheuttamistaan kärsimyksistä.

STT

:headwall:

Juupa juu
Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Käyttävät siellä viileää järkeä eivätkä vauhkoonnu ja käy kuumana.
:headwall: :headwall:
Mä en tajuu missä lintukodossa sä elät.
Mä olen sata varma että jos sä olisit joutunu uhriksi, et säkään tätä tuolta kannalta kattelis.
Kyllä katselisin, juristi ja tuomari itsekin ja tiedän, ettei se tilanne parane, vaikka saisi elinkautisen. Rangaistus ei ole kosto. Hammurabin lain ajat ovat ohi. On hyvä, että tekijää ei pyritä sulkemaan yhteiskunnan ulkopuolelle, vaan pikemminkin parantamaan hänen mahdollisuuksiaan pärjätä.
..niin varmaan katselisit..! Herää jo ja tajua, ettei joku raiskaaja tai pedofiili ikinä ns. normalisoidu yhteiskuntakelpoiseksi. Loppiäksi linnaan vaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Juupa juu:
Mä olen sata varma että jos sä olisit joutunu uhriksi, et säkään tätä tuolta kannalta kattelis.
Kyllä katselisin, juristi ja tuomari itsekin ja tiedän, ettei se tilanne parane, vaikka saisi elinkautisen. Rangaistus ei ole kosto. Hammurabin lain ajat ovat ohi. On hyvä, että tekijää ei pyritä sulkemaan yhteiskunnan ulkopuolelle, vaan pikemminkin parantamaan hänen mahdollisuuksiaan pärjätä.
..niin varmaan katselisit..! Herää jo ja tajua, ettei joku raiskaaja tai pedofiili ikinä ns. normalisoidu yhteiskuntakelpoiseksi. Loppiäksi linnaan vaan.
On kuitenkin säilytettävä jokin suhteellisuus seksuaalirikosten ja muiden rikosten kesken. Ei ne seksuaalirikokset musta sillä tavalla pahempia ole kuin muutkaan rikokset, että juuri niistä pitäisi laittaa "loppuiäksi linnaan". Tasapuolisuus pitää olla. On jo aika kova rangaistus, 1 v 10 kk, verrattuna siihen, miten pahan pahoinpitelyn/ aseellisen ryöstön saisi samalla rangaistuksella tehdä.

Juu, onhan se seksuaalirikoskin rikos, mutta täytyy muistaa, että usein uhri on vähän mukana leikissä, mutta päättää perääntyä viime metreillä.

Wursti Makkaravarvas
Juu, onhan se seksuaalirikoskin rikos, mutta täytyy muistaa, että usein uhri on vähän mukana leikissä, mutta päättää perääntyä viime metreillä.
Että säpinää mammapalstalle kaikin keinoin...

vieras
Anteeksi vaan, mutta raiskaukset lisääntyvät ja tekijät uusivat tekojaan, jos tuomiot ovat noin mitättömiä!!

vieras

Ei tuo ollut EDES 1v10kk vankeutta vaan EHDONALAISTA!

jaa
Tämmöisten heittojen myötä minulle alkaa tulla aika ikävä kuva omasta tulevasta ammattikunnastani....

Osaatko sä lukea? Mä nimittäin alan kovasti epäilemään. Mä vähän alleviivaan ja mustaan niin ehkä sun tehtävä hieman helpottuu.

Vertaile mun merkkaamia lauseita, jookosta kookosta?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Tämmöisten heittojen myötä minulle alkaa tulla aika ikävä kuva omasta tulevasta ammattikunnastani....
Viittaan erääseen palstakeskusteluun, jossa arvon rouvat väittivät, että on maailman kamalin rikos, jos mies haluaa keskellä yötä rakastella ilman että on pyytänyt kirjallista lupaa etukäteen.

On kuitenkin säilytettävä jokin suhteellisuus seksuaalirikosten ja muiden rikosten kesken. Ei ne seksuaalirikokset musta sillä tavalla pahempia ole kuin muutkaan rikokset, että juuri niistä pitäisi laittaa "loppuiäksi linnaan". Tasapuolisuus pitää olla. On jo aika kova rangaistus, 1 v 10 kk, verrattuna siihen, miten pahan pahoinpitelyn/ aseellisen ryöstön saisi samalla rangaistuksella tehdä.
Seksuaalirikos aiheuttaa elinikäisiä traumoja. Se on pahemman sorttista väkivaltaa, kidutusta. Se voi saada uhrin jopa tappamaan itsensä. 1 v 10 kk ehdollista ei ole kovinkaan kova rangaistus kun puhutaan törkeästä pahoinpitelystä. Ehdollista saa jo helposti ihan vaa pahoinpitelystä. Tiedän ihan kokemuksesta, että aika lieväkin pahoinpitely johtaa helposti ehdolliseen vankeuteen jos menee pahoinpitely-nimikkeen alla. Törkeästä pahoinpitelustä tulee jo ihan oikeaa kakkua eikä mitään paperilappusta.

Kuinka kova rangaistus tulee kidutuksesta?

Ja tiedätkö sillähän ei ole asian kanssa yhtikäs mitään tekemistä. Jos kaksi mietä päättävät yhteistuumin tappaa toisensa, mutta toinen heistä muuttaisi mielensä. Sanois, että hei, älä tapakaan. Mä haluan elää. Niin sekö on lieventävä asianhaara jos toinen äijä veis suunnitelmansa läpi? Sekö on sitten ihan ok, kun toinenhan vaa muutti mieltänsä? Että kyllä oli oikeus viedä läpi alkuperäinen suunnitelma. Joo.

Sä provoilet hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Osaatko sä lukea? Mä nimittäin alan kovasti epäilemään. Mä vähän alleviivaan ja mustaan niin ehkä sun tehtävä hieman helpottuu.

Vertaile mun merkkaamia lauseita, jookosta kookosta?
Vieras, korjaisitko virheelliset sanomisesi vai oletko lukihäiriöinen? Tai loistava provo :D

pii
Tiesittekös, että aina ei edes syytetä rikoksesta, vaikka todisteita olisi? Rikosnimikkeenä voi olla vaikkapa törkeä seksuaalinen hyväksikäyttö...ja asia painetaan villaisella. Uhri ei saa minkäänlaista oikeutta, ei edes sitä, että tekijää kuulusteltaisiin.

pii
Alkuperäinen kirjoittaja pii:
Tiesittekös, että aina ei edes syytetä rikoksesta, vaikka todisteita olisi? Rikosnimikkeenä voi olla vaikkapa törkeä seksuaalinen hyväksikäyttö...ja asia painetaan villaisella. Uhri ei saa minkäänlaista oikeutta, ei edes sitä, että tekijää kuulusteltaisiin.

siis törkeä LAPSEN seksuaalinen hyväksikäyttö

Yhteistyössä