Isyysloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oikukas84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Oikukas84

Jäsen
02.03.2005
542
0
16
Nytpä jäi mietityttämään tälläinen asia:

Kelan vihkosessa sanotaan mielestäni aika selvästi että isä voi aloittaa isyysloman (ja nyt siis tarkoitan vain tätä 18päivän lomaa,ettei kukaan sekoita isäkuukauteen) vauvan syntymästä.

Okei, kuulostaa järkevältä.

Mutta: ihankuin olisin lukenut useammastakin paikasta että isän on pitänyt ilmoittaa tarkat päivämäärät milloin lomansa aloittaa vaikkei tietoa ole koska vauva syntyy.

Tämä nyt ei työnantajalta voi olla laillisesti pyydetty (vaikka niin varmasti tehdäänki joissain paikoissa) koska oikeus on aloittaa vauvan syntymästä. Se nyt ei kuitenkaan ole kysymykseni, mutta entä jos työntekijä haluaisi etukäteen päättää päivämäärät?

voiko isä halutessaan päättää milloin lomansa aloittaa vaikka ei vielä ole tietoa syntymästä?

Haluaisimme että mieheni isyysloma olisi maaliskuun 18 viimeistä arkipäivää riippumatta siitä milloin vauva syntyy. LA on 13.3 joten hyvin mahdollista että tämä onnistuu kuitenkin :) Mutta mietityttääkin se, jos vauva menisikin sen kaksi viikkoa yliaikaiseksi..

Terv. Oikukas 34+0 :)

Ilmoittaa pitää minunkin mielestä työnantajalle hyvissä ajoin 1kk tai oliko jopa 2kk ennenkuin jää isyyslomalle. Ja voi pitää vasta syntymän jälkeen.

Tämä on ihna oma mielipiteeni tai mielikuva, joka on tullut noita kelan juttuja lukiessani

isyysloman voi pitää vasta kun vauva on syntynyt. Ja työnantaja ei saa kieltää lomaa pitämästä, tai päättää koska se pitää pitää. 2kk ennen laskettua aikaa on ilmoitettava työnantajalle koska meinaa isyysloman pitää. Eli ilmoitukseksi riittää että kun lapsi syntyy niin siitä päivästä eteenpäin!! Meillä mies töissä ilmoitti että laskettuaika on 4.4 hän aloittaa siitä isyysloman n. +-2viikon aikana.

Oikukas mun mies joutu ilmottamaan tarkan aloitus päivän jo tuossa kuukausi sitten vaikka laskettu aika on mulla 28.helmikuuta. mies alottaa loman 25. päivä ja nyt vaan toivotaan että ei ainakaan yli menis. sanoin miehelle että pistäs pomollensa kunnolla vastaan ja sanois sille että ei voi vaatia sitä alotuspäivää vielä, mut ei. soitin sitte miehen liittoonki ja kysyin että onko laillista muka, niin ei ne siihen mitään osannu sanoa ja sitte vaan nauroivat lopuksi että toivottavasti vauva syntyy ajallaan niin ei mene turhaan loma :kieh:

piipero86 & pikkujätti 36+0

Itse kyselin kelalta muutama viikko takaperin myös samaa asiaa ja kela sanoi että isyysloman voi pitää milloin vain ja neljässäkin erässä. 18päivään lasketaan myös lauantait eli ei pelkkiä arkipäiviä!!
Minun miehelläni on sellainen työ että pystyy itse hyvin pitkälle vaikuttamaan milloin lomansa pitää, kuhan järkkää asiat niin että kaikki hänelle kuuluvat tehtävät hoitaa joku muu hänen poissa ollessaan. Näin ollen, hänen onkin pakko pitää isyysvapaat pätkissä.
Me ajattelimme tehdä niin, että kun kaikki 18pv on pidetty, viemme kelaan paperit. He laskevat isyyspäivärahan samalla tavoin kuin äitiyspäivärahan, eli meidän kohdalla vuoden 2006 verotuksen mukaan tai viimeisen ½ vuoden tulojen mukaan (jos noussu yli 20%).

Onhan se harmillista saada rahat paljon jälkikäteen, mutta näin kela neuvoi meidän tapauksessamme tekemään.

Tietääkseni työnantaja ei todellakaan voi päättää milloin isyysloma pidetään. Mutta täytyyhän se osata järkevästi yhdessä sopia.
Kun isyysloman pitämisestä on työnantajalle ilmoitettu hyvissä ajoin, tietääkseni isä voi tyyliin laitokselta soittaa et baby on nyt ulkona ja mä jään nyt kotiin 18päiväksi.

Sillai..

Minä + Voice 32+4

Eikö se kuitenkin mene niin, että Kela on se joka maksaa sen isyyslomarahan? Ja ainakin minulla on sellainen tieto, että loman voi aloittaa vasta kun vauva on syntynyt. Isällä on velvollisuus ilmoittaa 2 kk ennen isyysloman alkua, mutta tää ilmoitushan on sen takia että työnantaja ehtii tarvittaessa tehdä järjestelyjä työpaikalla miehen työn suhteen (esim. hankkia sijaisen). Jokainen aikuinen ihminen tietää sen, että kaikki vauvat eivät synny LA:na vaan se vaihtelee molempiin suuntiin (n.+-2 vkoa).

Afu ja epätoivo 41+3

Kyllä se on niin, että isyysloman voi aloittaa vasta sitten kun vauva on syntynyt, mutta siitä on sama ilmoitusvelvollisuus kuin äitiyslomastakain eli 2 kuukautta ennen laskettua aikaa. Työnantaja ei voi vaatia etukäteen ilmoittamaan mitkä päivät on.
Meillä mies ilmoitti viime viikolla että LA maaliskuun lopussa ja että jää lomalle heti kun vauva syntynyt ja pitää ensin 2 viikkoa ja myöhemmin viikon.

Kleopatra ja ihmemies

Piipero Salaa teidänkin pinoa seuranneena huomasin tuon teidän isyysloma keskustelun tässä taannoin ja sen että olit pamiin soittanut. Ihmettelen kummasti heidän suhtautumistaan asiaan :o
Vielä enemmän kyllä ihmettelen sitä miehesi esimiehen "touhua" mutta kuitenkin, oletko soittanut kelaan tuosta asiasta. Kun mietin vaan että suostuvatko he maksamaan sitten miehellesi päivärahaa niiltä päiviltä kun vauva ei vielä ole syntynyt (jos siis niin kävisi) ??

edelliset tiesikin kertoa jo faktat loman alkamisesta ja ilmoitusvelvollisuudesta..

vähä ohi asian mutta angel08 ja miksei muutkin, käskekää miehenne pyytää et jos työnantaja maksais palkan isyyslomalta - näin ei tarttis oottaa kauaa rahoja vaan mies saa palkan niinku aina ennenki ja työnantaja hakee sit aikanaan korvaukset kelasta.

mulla mies kysäis pomolta esikoista odottaessa et maksaako ja oli iloinen yllätys että se kävi pomolle heti! eipä tarvi miettiä millon kelan rahat tulee ku palkka juoksee katkeamatta.. samalla tapaa mies saa nytkin palkan isyysloman ajalta.

Yhteistyössä