isyysloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
heippa!

Kelan sivuilta kun tutkii tuota isyysloma hommaa, siel sanotaan et se on 1-18päivää pitkä. saako sen pituuden siis itse päättää? vai onko se esim työehtosopimuksessa määrätty?? ja eikö sen saa siis pitää missävaiheessa vaan äitiys tai vanhempain vapaakauden aikana?? vai häh?

Kunhan isä ilmoittaa ajoissa ajankohdan (riittää esim että laskettuaika silloin ja silloin jos heti meinaa jäädä) ja saa ite valita montako päivää pitää kerrallaan. Pitää käyttää pois äitiyslomakauden aikana eli noin 9kk syntymästä. Lauantait kuluu, eli 18pv on käytännössä 3 viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kunhan isä ilmoittaa ajoissa ajankohdan (riittää esim että laskettuaika silloin ja silloin jos heti meinaa jäädä) ja saa ite valita montako päivää pitää kerrallaan. Pitää käyttää pois äitiyslomakauden aikana eli noin 9kk syntymästä. Lauantait kuluu, eli 18pv on käytännössä 3 viikkoa.

mut mikään työehtosopimus ei voi lyhentää sitä lomaa?

Periaatteessa saa päättää itse milloin pitää ja paljonko pitää kerralla, mutta siinä oli joku sellainen rajoite, että jos aikoo pitää kaiken pötköön, työnantajalle pitää ilmoittaa muistaakseni kuukautta ennen tarkka ajankohta. Katso sitä ohjetta tarkemmin, minä en jaksa kaivaa sitä enää esiin. Minun mieheni pystyy luultavasti pitämään vain viikon isyysloman heti alkuun ja senkin sitten kun töiden puolesta sopii, joten eipä tarvitse murehtia tuota ilmoittamisjuttua... Pienessä firmassa on pakko ajatella kuinka paljon tilauksia menetetään ylimääräisen loman aikana ja pysyykö firma ylipäänsä pystyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

mut mikään työehtosopimus ei voi lyhentää sitä lomaa?

Se on lakisääteinen juttu, työehtosopimuksilla siihen ei pääse käsiksi. 2kk on se ilmoitusaika. Moni pitää 2 viikkoa kun vauva syntyy ja sit viikon myöhemmin.

jooh... meilläkin lapsi jo kolme viikkoinen että ei sinänsä väliä... minua vain häiritsee kun kelan sivuilla lukee se 1-18 päivää...kai se sitten on siks niin että ei ole pakko kolmea viikkoa lomaa pitää jos ei halua, ei varaa yms... tuossa kun nuita nimijuhlia suunnittelee niin olisi kiva että mies olis kotona apuna niiden järjestäisessä, siksi tuota lomaa mietin. mut juuh, jos soittaisi kelaan niin nehän sen neuvoo. Hyvät yöt!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
jooh... meilläkin lapsi jo kolme viikkoinen että ei sinänsä väliä... minua vain häiritsee kun kelan sivuilla lukee se 1-18 päivää...kai se sitten on siks niin että ei ole pakko kolmea viikkoa lomaa pitää jos ei halua, ei varaa yms... tuossa kun nuita nimijuhlia suunnittelee niin olisi kiva että mies olis kotona apuna niiden järjestäisessä, siksi tuota lomaa mietin. mut juuh, jos soittaisi kelaan niin nehän sen neuvoo. Hyvät yöt!

Ei ole pakko pitää kuin tosiaan se 1 jos haluaa. Ei kaikilla ole varaa vapaita pitää, eikä kaikki miehet halua. Joten kunhan pomon kanssa saa ajankohdan sovittua, niin mies voi pitää vaikka viikon. Se 1-18 päivää tosiaan tarkoittaa, että voi vapaasti valita montako päivää pitää ja saa sijoittaa ne haluamallaan tavalla.

Uusimmat

Yhteistyössä