isyysloma ja isäkuukausi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei tajua ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei tajua ei

Vieras
Olenko ymmärtänyt oikein, että isyysloma on 18 arkipäivää ja se miehen täytyy käyttää ennen äitiysrahakauden päättymistä?

Isäkuukausi puolestaan muodostuu vanhempainrahakauden 12 viimeisestä arkipäivästä (jotka siis isä pitää ja äiti on töissä)+ siihen lisättävästä 12 arkipäivästä.

Isyyslomapäivillä ei siis ole mitään tekemistä isäkuukauden kanssa ja niitä ei tarvitse säästellä vanhempainrahakauden loppuun!?
Yhteensä isä saisi näin ollen pitää "vapaata" 18+24 eli 42 arkipäivää.

Eikös isyysloma pidä käyttää viimeistään vanhempainpäivärahakaudella. Isäkuukausi taas koostuu siitä, että isä pitää 12 päivää vanhempainpäivää ja saa näin ollen ne 1-12 päivää lisää vapaata.

Eli isyyslomaa voi pitää vielä vanhempainrahakaudellakin, jos päiviä on vaan on jäljellä, mutta vaikka niitä ei olisi niin isäkuukausi on silti mahdollista saada!?

Siis kun isä on isyyslomalla, äiti kyllä saa äityis- tai vanhempainpäivärahaa. ja isyysloman voi siis pitää koska vaan äityis- tai vanhempainrahakaudella, enintään 4 erässä.

Ja isäkuukausi tosiaan on ihan eri juttu kuin isyysloma.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis kun isä on isyyslomalla, äiti kyllä saa äityis- tai vanhempainpäivärahaa. ja isyysloman voi siis pitää koska vaan äityis- tai vanhempainrahakaudella, enintään 4 erässä.

mulle kela sano että isä kuukautena ei äiti saa rahaa.muuten kyllä

Alkuperäinen kirjoittaja ja siis:
Mitä rahaa isä saa tuon isyysloman (18arkipäivää) aikana? Ja saavatko siis molemmat -äiti ja isä- tuolta ajalta jotain?

Äiti saa joko äitiyspäivärahaa tai vanhempainpäivärahaa ja isä saa isyysrahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:

Niin silloin äiti ei tietenkään mitään saakaan, jos isä pitää isäkuukauden. Mä puhuinkin isyyslomasta.

Niin silloin äiti ei tietenkään mitään saakaan, jos isä pitää isäkuukauden. Mä puhuinkin isyyslomasta.

eipä tartte tuota sitten pitää :(:(

Eikös sen isäkuukauden tarkoitus olekin se, että äiti menee ns. töihin tai pitää sitten vuosilomia pois tms.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Vieläkö muuten isä saa isäkuukauteen sen +2vkoa kaupantekijäisiksi?
*huoh*Oli kyllä kiva kuukausi kun mies oli kotona=)

Juu saa. Ja mun mielestä se menee nykyään niin, ettei sitä ole pakko pitää jatkoksi sen viimeisen kahden viikon vanhempainvapaan jälkeen vaan voi jättää myöhempään ajankohtaan.

Eikös sen isäkuukauden tarkoitus olekin se, että äiti menee ns. töihin tai pitää sitten vuosilomia pois tms.

olisikin vakipaikka mutkun ei