Isyyskuukauden kannattavuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Elli"

Vieras
Selventäkääs ihan rautalangasta vääntäen tyhmälle, miksi tuo isyyskuukauden käyttäminen on järkevää. Moni on kehunut, että näin saa kaiken irti mahdollisista tuista. Meillä mies ei ole siitä kauhean innostunut tulojen tippumisen vuoksi (miehellä hyvät tulot) tosin lapsen kanssa mielellään viettäisi tuon kuukauden.

Eli siis onko isyyskuukauden käyttäminen taloudellisesti kannattavaa vai ei? Itse voisin olla vuosilomalla isyyskuukauden ajan. Saanko siltä ajalta normaalin palkan ja lomarahan vai mitenköhän asia menee? Mitä tukea isä saisi? Onko se summa suoraan verrannollinen vanhempainrahaani?

Homma vaikuttaa niin sekavalta, että kiva jos joku asioista paremmin selvillä ollut avaisi tätä hommaa vähän enemmän :) Ja joo kävin kelan sivuilla, enkä tullut tämän viisaammaksi.

Se isäkuukausihan on nimenomaan tarkoitettu tienaamiseen. Ei kai kukaan isä ilman kovaa palkkaa haluaisi kuukautta lapsensa kanssa viettää. Voi itku tätä nykymenoa...

Jos teillä mennään tyyliin kaikki menee mitä tulee, niin isäkuukausi ei varmaan rahallisesti kannata. Mutta muuten se on kyllä kannattavaa, isyydelle ja lapselle.

mies saa vanhempainpäivärahaa joka on siis ansiosidonnainen eli lasketaan hänen tulojensa mukaan. onkohan se noin 60% palkasta. jotkut työnantajat saattaa maksaa palkkaa osalta aikaa.

kannattaa ottaa huomioon myös se että kun miehen tulot ovat pienemmät niin verotarvekin jää alhaisemmaksi ja loppuvuodelle voi lskea pienemmän veroprosentin.

sinä voit olla vuosilomalla jolloin saat normaalin palkan (kunhan muistat toimittaa verokortin töihin..)lomarahan saa yleensä heinääkuun palkassa riippumatta siitä milloin sen loman pitää.

ei kai se nyt varsinaisesti taloudellisesti ole kannattaavaa, enemän saisitte rahaa jos olisitte molemmat töissä ja lapsi hoidossa. MUTTA siinä mielessä se on kannattavaa että saatte olla molemmat kotona.

Vanhempainrahaa saa pitempään, jos molemmat vanhemmat käyttävät osan vanhempainrahakaudesta. Ja vanhempainraha taas on tulosidonnainen, tarkat lukemat kertoo Kelan laskuri. Töihin palaava puoliso taas tekee töitä tai pitää kertyneitä vuosilomia, ihan miten työnantajan kanssa sovitaan.

Olisipa muuten hauskaa, jos joku äiti-ihminen joskus näissä keskusteluissa toteaisi, että mielellään toki tekisi lapsen ja jäisi äitiyslomallekin, mutta tulojen tippumisen vuoksi ei kuitenkaan huvita...

Isyyskuukauden aikana isä saa kelalta tuen, mutta menettää palkkatulon samalta ajalta. Sä voit käyttää kertyneet lomasi, mutta niistä toisaalta saisit korvauksen muutenkin (ajoituskysymys enemmänkin) eli sun tulot ei suurene tai pienene tekipä isä mitä tahansa paitsi, että ette saa kodinhoidontukea isyysloman ajalta.

Kelasta saa n. 60% palkan määrästä, eli kyllähän siinä vähän häviää. Mutta mun mielestä oli tosi kiva juttu, kun oltiin sitten miehen kanssa yhtäaikaa kotona 5 viikkoa, kun mies piti isäkuukautta ja minä vuosilomia.

[QUOTE="huokaus";26230864]Se isäkuukausihan on nimenomaan tarkoitettu tienaamiseen. Ei kai kukaan isä ilman kovaa palkkaa haluaisi kuukautta lapsensa kanssa viettää. Voi itku tätä nykymenoa...[/QUOTE]

NO tätähän mä tietenkin tarkoitin.. justiin.

Mua vaan on ihmetyttänyt kun kaikki vouhkaa juuri tuosta, että on ihme kun ei pidetä isäkuukautta, kun se on kannattavaa myös taloudellisesti. Tässä ei tarvitse ottaa nyt mitenkään kantaa siihen, että ilman muuta on kannattavaa olla perheen kanssa. Se on selviö. Mutta tottakai taloudellinen puolikin kiinnostaa, koska se on mulle tässä kohtaa epäselvä.

[QUOTE="Elli";26230909]NO tätähän mä tietenkin tarkoitin.. justiin.

Mua vaan on ihmetyttänyt kun kaikki vouhkaa juuri tuosta, että on ihme kun ei pidetä isäkuukautta, kun se on kannattavaa myös taloudellisesti. Tässä ei tarvitse ottaa nyt mitenkään kantaa siihen, että ilman muuta on kannattavaa olla perheen kanssa. Se on selviö. Mutta tottakai taloudellinen puolikin kiinnostaa, koska se on mulle tässä kohtaa epäselvä.[/QUOTE]

Kysehän on nyt YHDESTÄ kuukaudesta jolloin saa vähän vähemmän rahaa. Ei kai se kenenkään elämää tapa? Ja mä ainakin ajattelen "taloudellisen hyödyn" niin että saa olla kotona ja silti saa siitä jotain rahaakin. Ettei mene omasta pussista.

Kuukausi siis vain kuukausi. Korvaamaton aika lapselle, isälle ja miksi ei äidillekin. Rahallisesti yksi hailee elämän mittakaavassa.

Meille isäkuukausi ON taloudellisesti kannattavaa; mies vakityössä, itsellä määräaikainen työsuhde katkeaa vanhempainrahakauden aikana. Kun isä jää pitämään isäkuukautta ja saa n. 60% normipalkastaan siltä ajalta, minä menen töihin ja saan norm. kuukausipalkkaa siltä ajalta. Eli kaiken kaikkiaan jäädään hiukan plussan puolelle + isä saa olla kotona + itse "pääsee" hetkeksi töihin kertaamaan :)

Eli tuosta näkökulmasta se minun mielestä lähinnä kannattavaa on!

[QUOTE="tuuli";26230961]Kysehän on nyt YHDESTÄ kuukaudesta jolloin saa vähän vähemmän rahaa. Ei kai se kenenkään elämää tapa? Ja mä ainakin ajattelen "taloudellisen hyödyn" niin että saa olla kotona ja silti saa siitä jotain rahaakin. Ettei mene omasta pussista.

Kuukausi siis vain kuukausi. Korvaamaton aika lapselle, isälle ja miksi ei äidillekin. Rahallisesti yksi hailee elämän mittakaavassa.[/QUOTE]

Ei tapa ei, eikä siitä olekaan kyse. Jos jookin asia on epäselvä, haluaa siitä tietenkin ottaa selvän. Ja sitä tässä olen koettanut. Ja ihan turhaa ja tekopyhää kenenkään sanoa että rahalla ei ole mitään merkitystä, koska tässä kohtaa monikin miettii juuri sitä.

[QUOTE="Elli";26230909]NO tätähän mä tietenkin tarkoitin.. justiin.

Mua vaan on ihmetyttänyt kun kaikki vouhkaa juuri tuosta, että on ihme kun ei pidetä isäkuukautta, kun se on kannattavaa myös taloudellisesti. Tässä ei tarvitse ottaa nyt mitenkään kantaa siihen, että ilman muuta on kannattavaa olla perheen kanssa. Se on selviö. Mutta tottakai taloudellinen puolikin kiinnostaa, koska se on mulle tässä kohtaa epäselvä.[/QUOTE]

No en oo kuullu et kukaan vouhkaisi että ois kannattavaa taloudellisesti, niinkuin ei kannattavia ole taloudellisesti vanhempainvapaat, äitiyslomat, kotihoidontuet yms.

Mutta musta on ihanaa kun saadaan olla miehen kanssa kuukausi ylimääräistä kotona. :)

Ei toi tosiaan hirveän yksinkertaista ole, mut kokeillaan.

Mies ei saa siltä ajalta, minkä on kotona, palkkaa. Mies saa ns. vanheimpainrahaa. Tällä sivulla http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190608095418ES on laskureita, mitä voit hyödyntää. Jos tiedät, koska oma "kotikausi" päättyy ja tiedän suurinpiirtein, mikä on saamasi summa suhteessa normaalipalkkaasi (esim. 63 prosenttia) niin käytä samaa prosenttia miehesi palkkaan. (tai vaihtoehtoisesti käytä yhtä noista laskureista, mut sit tarvii tietää "Verovuoden 2010 työtulo ansiotulosta tehtyjen vähennysten jälkeen").

Isäkuukauden avulla saadaan Kelalta 1 kuukausi enemmän tukea ja se tuki on aina enemmän kuin 300 euron kotihoidontuki, jota saisit, jos jäisit kotiin. Jos luovutat miehellesi vikat 2 viikkoa vanhempainvapaasta, voi mies olla 6 viikkoa kotona ja saada sitä tukea Kelalta. Tämä tuki on joka tapauksessa suurempi kuin se sun tuki, 300 euroa. Mutta miehen tuki on pienempi kuin normaalipalkka ja sinä et saa siltä ajalta Kelalta mitään. (mutta voit olla lomalla eli saada töistä normaalin palkan).

Tuo miehen tuki pienentää vuositasolla hieman veroprosenttia, koska tulot eivät ole yhtä suuret, kun jos olisi töissä. Ja lasta ei tarvitse laittaa yhtä ajoissa töihin vaan hänet voi laittaa myöhemmin. Voit myös olla kotona ilman mitään tukea eli periaatteessa lapsi saa 2 kk enemmän kotona oloa kuin jos mies ei pitäisi isäkuukautta.

Äh, ymmärsiköhän kukaan. No, ainakin yritin ;)

[QUOTE="mona";26231007]No en oo kuullu et kukaan vouhkaisi että ois kannattavaa taloudellisesti, niinkuin ei kannattavia ole taloudellisesti vanhempainvapaat, äitiyslomat, kotihoidontuet yms.

Mutta musta on ihanaa kun saadaan olla miehen kanssa kuukausi ylimääräistä kotona. :)[/QUOTE]

Kannattavaa siis siihen nähden että isä pitää isyyskuukauden eikä pelkästään äiti yksin koko vanhempainvapaata.

[QUOTE="Elli";26230994]Ei tapa ei, eikä siitä olekaan kyse. Jos jookin asia on epäselvä, haluaa siitä tietenkin ottaa selvän. Ja sitä tässä olen koettanut. Ja ihan turhaa ja tekopyhää kenenkään sanoa että rahalla ei ole mitään merkitystä, koska tässä kohtaa monikin miettii juuri sitä.[/QUOTE]

Ai miettii vai? Olen itse miesvaltaisella alalla ja järjestään kaikki isäksi tulleet viettävät tuon kuukauden. Ihan sama ystäväpiirissä. Eikä koskaan tuosta taloudellisesta puolesta puhuta muuta kuin tyylillä: Saapahan tuettu lomaa kuukauden.

Ja tämä ei ole kruunun kiillottelua vaan sitä että tajutaan asioiden todelliset merkitykset. Raha ei ole se juttu.

Ihmettelen, että näissä jutuissa, tässäkin ketjussa korostetaan sitä, että on hienoa kun äiti saa olla isän kanssa yhdessä kotona lapsen kanssa (lue isä auttamassa äitiä).

Kukaan ei koskaan sano, että on hienoa kun isä saa olla lapsen kanssa kotona.

[QUOTE="Vieras";26231075]Kukaan ei koskaan sano, että on hienoa kun isä saa olla lapsen kanssa kotona.[/QUOTE]

no minä puhuin nimenomaan siitä, että isä saa olla kuukauden kotona perheensä kanssa, kai lapset luetaan perheeseen?

[QUOTE="Vieras";26231075]Ihmettelen, että näissä jutuissa, tässäkin ketjussa korostetaan sitä, että on hienoa kun äiti saa olla isän kanssa yhdessä kotona lapsen kanssa (lue isä auttamassa äitiä).

Kukaan ei koskaan sano, että on hienoa kun isä saa olla lapsen kanssa kotona.[/QUOTE]

Joo, jotenkin homma on kääntynyt sellaiseksi, että äiti pitää kertyneitä lomia isäkuukauden aikana, ja sitten vietetään yhdessä lomaa ja matkustellaan. Tai äiti hoitaa lapset ja isä rakentaa mökkiä...

En halua yhtään väheksyä yhteisen loman merkitystä lapsiperheiden hyvinvoinnille, mutta tasa-arvoa tai naisten mahdollisuuksia työmarkkinoilla ei nykyinen isäkuukausi millään lailla edistä.

Muuten olen sitä mieltä, että 6+6+6-malli olisi vastaus tähänkin ongelmaan :)

[QUOTE="Vieras";26231075]Ihmettelen, että näissä jutuissa, tässäkin ketjussa korostetaan sitä, että on hienoa kun äiti saa olla isän kanssa yhdessä kotona lapsen kanssa (lue isä auttamassa äitiä).

Kukaan ei koskaan sano, että on hienoa kun isä saa olla lapsen kanssa kotona.[/QUOTE]

Totta. Taitaa osittain johtua siitä, että isäkuukausi osuu aikaa, jolloin moni äiti vielä imettää ja aikoo olla kuukausia kotona. Vaikea ja joskus työpaikankin puolesta mahdotonta mennä töihin kuukaudeksi ja palata taas takaisin hoitovapaalle.

Ei toi tosiaan hirveän yksinkertaista ole, mut kokeillaan.

Mies ei saa siltä ajalta, minkä on kotona, palkkaa. Mies saa ns. vanheimpainrahaa. Tällä sivulla Kela - Laskurit lapsiperheille on laskureita, mitä voit hyödyntää. Jos tiedät, koska oma "kotikausi" päättyy ja tiedän suurinpiirtein, mikä on saamasi summa suhteessa normaalipalkkaasi (esim. 63 prosenttia) niin käytä samaa prosenttia miehesi palkkaan. (tai vaihtoehtoisesti käytä yhtä noista laskureista, mut sit tarvii tietää "Verovuoden 2010 työtulo ansiotulosta tehtyjen vähennysten jälkeen").

Isäkuukauden avulla saadaan Kelalta 1 kuukausi enemmän tukea ja se tuki on aina enemmän kuin 300 euron kotihoidontuki, jota saisit, jos jäisit kotiin. Jos luovutat miehellesi vikat 2 viikkoa vanhempainvapaasta, voi mies olla 6 viikkoa kotona ja saada sitä tukea Kelalta. Tämä tuki on joka tapauksessa suurempi kuin se sun tuki, 300 euroa. Mutta miehen tuki on pienempi kuin normaalipalkka ja sinä et saa siltä ajalta Kelalta mitään. (mutta voit olla lomalla eli saada töistä normaalin palkan).

Tuo miehen tuki pienentää vuositasolla hieman veroprosenttia, koska tulot eivät ole yhtä suuret, kun jos olisi töissä. Ja lasta ei tarvitse laittaa yhtä ajoissa töihin vaan hänet voi laittaa myöhemmin. Voit myös olla kotona ilman mitään tukea eli periaatteessa lapsi saa 2 kk enemmän kotona oloa kuin jos mies ei pitäisi isäkuukautta.

Äh, ymmärsiköhän kukaan. No, ainakin yritin ;)

Kiitos, juuri tällaista väännettyä rautalankaa kaipasin :)

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";26231139]Joo, jotenkin homma on kääntynyt sellaiseksi, että äiti pitää kertyneitä lomia isäkuukauden aikana, ja sitten vietetään yhdessä lomaa ja matkustellaan. Tai äiti hoitaa lapset ja isä rakentaa mökkiä...

En halua yhtään väheksyä yhteisen loman merkitystä lapsiperheiden hyvinvoinnille, mutta tasa-arvoa tai naisten mahdollisuuksia työmarkkinoilla ei nykyinen isäkuukausi millään lailla edistä.

Muuten olen sitä mieltä, että 6+6+6-malli olisi vastaus tähänkin ongelmaan :)[/QUOTE]

Olen muuten samaa mieltä,itse aion mennä töihin isäkuukauden ajaksi,saa mies oikeasti olla kotona lasten kanssa. Säästän kertyneet lomat mielummin myöhemmäksi niin kht:lla ei tarvitse ihan niin pitkään kitkutella.

[QUOTE="tuuli";26231058]Ai miettii vai? Olen itse miesvaltaisella alalla ja järjestään kaikki isäksi tulleet viettävät tuon kuukauden. Ihan sama ystäväpiirissä. Eikä koskaan tuosta taloudellisesta puolesta puhuta muuta kuin tyylillä: Saapahan tuettu lomaa kuukauden.

Ja tämä ei ole kruunun kiillottelua vaan sitä että tajutaan asioiden todelliset merkitykset. Raha ei ole se juttu.[/QUOTE]

No ei näitä asioita (isyysvapaat, äidin lomia ym.) sumplittaisi ja järjesteltäisi niin paljon, ellei sillä olisi merkitystä. Ehkä ei ole sinulle, mutta monelle muulle on. Aika turhaa väittää muuta.

[QUOTE="vieras";26231141]Totta. Taitaa osittain johtua siitä, että isäkuukausi osuu aikaa, jolloin moni äiti vielä imettää ja aikoo olla kuukausia kotona. Vaikea ja joskus työpaikankin puolesta mahdotonta mennä töihin kuukaudeksi ja palata taas takaisin hoitovapaalle.[/QUOTE]

Pakko vielä kommentoida tähän, että itellä on kokemusta siitä, että imetin, lapsi ei juonut pullosta (nokkista vähän vettä) ja menin töihin kuukaudeksi, kun osui kesäaikaan ja sijaiseni oli samaan aikaan lomalla. Isä oli muksun kanssa kotona, sitten lomailtiin yhdessä (miehen loma) ja sen jälkeen jatkoin kotona vielä useamman kuukauden. Ehkä vähän hankalaa, mutta järjestettävissä. Ja ehdottomasti kannattavaa: itsekin ensin palkan ja sen jälkeen vielä lomarahat ja ennen töihin paluuta pidin "lomat", joten lapsen hoitoon vienti siirtyi aika monella kuukaudella.

mies on juuri isäkuukaudella ja vielä kaksi viikkoa jäljellä. olin kaksi viiikkoa töissä alussa ja muuten ollaan oltu koko perhe kotona tai siis reissattu ja oltu kotona, oikein mukavaa. harvoin tulee mahdollisuuttaa olla koko perhe kotona neljää viikkoa ( yleensä otettu kesälomatkin vähän lomittain niin lapsilla pidempi kesäloma päiväkodista)

Yhteistyössä