isyys/huoltajuus

Kyselisin tietäviltä neuvoa seuraavanlaiseen tilanteeseen:

Erosimme entisen miesystäväni kanssa ennen kuin tiesin olevani raskaana. Suhteessa oli paljon henkistä väkivaltaa, joka on jättänyt jälkensä. Löysin kuitenkin pian uuden (no, olemme kyllä tunteneet jo pitkään muissa merkeissä) ihanan miehen, jonka kanssa olemme nyt avioitumassa piakkoin, ennen lapsen syntymää siis.

Käsittääkseni lapsen syntyessä avioliiton sisällä, aviomieheni on automaattisesti lapsen isä ja samalla toinen huoltaja. Kysymykseni koskeekin tätä asiaa. Saan jatkuvasti erinäisiä uhkailuviestejä entiseltä miesystävältäni, hän on myös uhannut riitauttaa huoltajuusasian ja lähteä taistelemaan huoltajuudesta oikeusteitse. Odotettavissa siis on, että ainakin isyyden hän tulee tunnustamaan, mutta lähteekö tällöin nykyiseltä mieheltäni automaattisesti myös lapsen huoltajuus vai käsitelläänkö huoltajuusasia erikseen?

Entinen miesystäväni on ulkomaalainen, asunut täällä pitkään, muttei milloinkaan integroitunut, ei mm. osaa kieltä. Hän viettää pitkiä aikoja poissa Suomesta ja minulla on syy pelätä, että hän mahdollisuuden saatuaan saattaisi häipyä lapsi mukanaan.

Mun käsittääkseni huoltajuusasia käsitellään erikseen. Mulla on kans tilanne että mun lapsen isä varmaankin isyyden tunnustaa, mutta mä olen silti yksin lapsen huoltaja. Ei sun ole pakko yhteishuoltajuutta ottaa.

Jos toinen on sekava uhkailija, suosittelisin että annat asian olla ja et anna hänen tunnustaa isyyttään. Sinä voit sanoa, että aviomiehesi ei ole lapsen isä mutta myös kieltää isyyden selvittämisen. Paljon helpompaa, jos olet lapsen ainoa huoltaja ja isän nimeä ei ole papereissa. Jos isä sitten oppii käyttäytymään asiallisesti, voit toki antaa lapsen tavata häntä.

"hmm"
Tästähän oli vähän aikaa sit paljon hässäkkää.

Mitä tapahtuu jos vaimolla on sivusuhde ja tulee raskaaksi. Onko tällä miehellä mitään oikeutta lapseen. Tais olla niin ettei ole.

Eli jos olette aviossa niin ei kai ihan helposti aleta edes isyyttä selvittämään.

"siis"
kyllä isä voi tunnustaa isyytensä äidin tahdon vastaisestikin. jos entinen miehesi siis tietää olevansa lapsen isä, voi hän isyyden tunnustaa. huoltajuus-asia jää sitten vanhempien ja lastenvalvojan asiaksi. mutta jos hän uhkailee henkilökohtaisesti sinua, niin säilytä KAIKKI viestit todistusaineistoksi myöhempiä käsittelyjä varten!

[QUOTE="siis";22770035]kyllä isä voi tunnustaa isyytensä äidin tahdon vastaisestikin. jos entinen miehesi siis tietää olevansa lapsen isä, voi hän isyyden tunnustaa. huoltajuus-asia jää sitten vanhempien ja lastenvalvojan asiaksi. mutta jos hän uhkailee henkilökohtaisesti sinua, niin säilytä KAIKKI viestit todistusaineistoksi myöhempiä käsittelyjä varten![/QUOTE]

No höpölöpö, kukaan ei voi mennä lastenvalvojan luokse väittämään, että hei mä olen muuten tuon naimisissa olevan naisen lapsen isä ja tunnustan sen tässä ja nyt, nimi papereihin kiitos.

EJK
Jos toinen on sekava uhkailija, suosittelisin että annat asian olla ja et anna hänen tunnustaa isyyttään. Sinä voit sanoa, että aviomiehesi ei ole lapsen isä mutta myös kieltää isyyden selvittämisen. Paljon helpompaa, jos olet lapsen ainoa huoltaja ja isän nimeä ei ole papereissa. Jos isä sitten oppii käyttäytymään asiallisesti, voit toki antaa lapsen tavata häntä.
Ei isyyden selvittämistä voi lopullisesti kieltää. Myös isäehdokas voi vaatia isyyden selvittämistä.

"Niin"
Aviomiehestä tulee automaattisesti isä ainoastaan siinä tapauksessa, että avioliitto on ollut olemassa lapsen oletetulla siittämishetkellä.

Eli jos esimerkiksi menisin naimisiin kun olen kahdeksannella kuulla raskaana, miehestä ei tulisi automaattisesti isää vaan isyys pitää tunnustaa.

"siis"
"Miten ja milloin lapsen isyys tunnustetaan?
Jos mies haluaa tunnustaa isyytensä, tulee hänen henkilökohtaisesti ilmoittaa lastenvalvojalle tai henkikirjoittajalle olevansa lapsen isä. Tunnustamisen voi tehdä myös julkiselle notaarille Suomen ulkomaanedustustossa. Tunnustamisen vastaanottajan on ennen tunnustamista selvitettävä miehelle tunnustamisen merkitys ja oikeusvaikutukset."

Kyllä isä voi tunnustaa, siinä tapauksessa vaan voidaan äiti mahdollisesti velvoittaa hyväksymään lapsesta otettavan verinäyte tms.

"Niin"
No höpölöpö, kukaan ei voi mennä lastenvalvojan luokse väittämään, että hei mä olen muuten tuon naimisissa olevan naisen lapsen isä ja tunnustan sen tässä ja nyt, nimi papereihin kiitos.
Kyllä voi, varsinkin kun aviomies ei oo ollu edes suhteessa tähän äitiin kun lapsi on saanut alkunsa. Eiköhän ex pysty todistamaan olleensa ap:n puoliso niihin aikoihin kuin lapsi sai alkunsa.

[QUOTE="Niin";22770124]Aviomiehestä tulee automaattisesti isä ainoastaan siinä tapauksessa, että avioliitto on ollut olemassa lapsen oletetulla siittämishetkellä.

Eli jos esimerkiksi menisin naimisiin kun olen kahdeksannella kuulla raskaana, miehestä ei tulisi automaattisesti isää vaan isyys pitää tunnustaa.[/QUOTE]

No ajat sitten varmaan muuttuneet. Minä olen syntynyt huhtikuussa ja vanhemmat menivät naimisiin joulukuussa ja ei isän ole pitänyt mitenkään isyyttään tunnustaa erikseen.

"diipadaa"
Avioliitossa syntynyt lapsi on avioliitossa syntynyt lapsi.

Muistan muutaman vuoden takaa lehtijutun, jossa avioliiton ulkopuolelta lapsen biologine isä yritti saada oikeutta lapseensa. Ei onnistunut minkään virkamiehen kautta :(

"vieras"
Mä oon nyt erimieltä muiden kaa tässä ketjussa. Ainakin aiemmin avioliitossa syntyneen lapsen isä on automaattisesti äidin aviomies. Tällöin jos äiti ei asiaa eteenpäin vie millään lailla, bio-isällä ei ole mitään mahdollisuuksia tunnustaa lasta omakseen.
Eli jos ap on naimisissa kun lapsi syntyy ei exällä ole mitään mahdollisuuksia ei tunnustaa/saada huoltajuutta tai olla edes tekemisissä lapsen kaa.

"vieras"
[QUOTE="diipadaa";22770160]Avioliitossa syntynyt lapsi on avioliitossa syntynyt lapsi.

Muistan muutaman vuoden takaa lehtijutun, jossa avioliiton ulkopuolelta lapsen biologine isä yritti saada oikeutta lapseensa. Ei onnistunut minkään virkamiehen kautta :([/QUOTE]

mä muistan myös hämärästi lukeneeni tällaisen jutun.

ja kyllä ainakin mun kaverit, jotka ovat menneet naimisiin ennen lapsen syntymää, ovat säästyneet isyyden tunnustuksilta.

Yhteistyössä