isyyden tunnustaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ulapalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ulapalla

Vieras
Kertokaahan siskot miten on kun lapsen syntymän jälkeen minä ja poikakaverini muutetaan avoliittoon niin miten ja milloin ja missä hoituu tämä isyyden tunnustaminen?
Siis kun me ei olla naimisissa niin tehdäänkö siinä jotain selvittelyjä vai voiko isä suoraan tunnustaa olevansa lapsen isä? Kiitos vastauksesta jo etukäteen :)

Heippa!
Joo täällä on myös yksi susipari ja ollaan tämä isyydentunnustamisjupakka jo kerran läpikäyty ja seuraava tulee ens vuonna ku toka syntyy.
Eli teille tulee lapsen synnyttyä automaattisesti kutsu isyydentunnustamistilaisuuteen sosiaalitoimiston lastensuojeluviranomaisen luo ja siellä sitten täytetään kaikkia mahdollisia papereita ja päätetään huoltajuudesta. Sitten jonkinajan kuluttua tulee käräjäoikeuden päätös huoltajuudesta.

itselläni ei ole kokemusta, mutta eiköhän ne sosiaalitoimistossa tehdä? niin luulen. se tehdään lapsen synnyttyä ja siellä esitetään kysymyksiä. niin kait se tapahtuu...

Kutsu tosiaan tulee lapsen syntymän jälkeen.

Meillä tuo tunnustaminen ei kestänyt muutamaa minuuttia pidempään. Lastensuojeluviranomainen kysyi vain että enhän minä ole ollut kenenkään muun miehen kanssa silloin kun lapsi on saanut alkunsa, ja sitten allekirjoitettiin kolme paperia (yhteishuoltajuudesta yms.). Elikkä helppoa ja nopeaa :) Ainakin täällä Jyväskylässä.

-sametti ja Aada 4vko 6pv

Meille ei kyllä tullut kotiin mitään kutsua, ihan itse soitettiin sosiaalitoimistoon. Mutta toisaalta, ehkä sitä kutsua ei juuri siksi tullut, kun itse ehdittiin soittamaan. :D

kuten muut jo kertoivat, tunnustaminen tapahtuu siis sosiaalitoimistossa, josta PITÄISI tulla kutsu vanhemmille heti. Kyseessä ei ole mikään erityinen ""tilaisuus"", vaan vanhemmille varattu aika isyysasian selvittelyyn. Isyysselvittelyn hoitaa lastenvalvoja, joka on sosiaalityöntekijä. Lain mukaisesti äidille esitetään kysymyksiä siitä, että ei ole ollut kenenkään toisen kanssa lapsen alullesaattamisaikaan ja kysytään, kenet äiti nimeää isäksi. Isä sitten vahvistaa /tunnustaa asian.

Samalla päätetään huoltajuudesta: lain mukaan jos lapsen äiti ei ole naimisissa lapsen syntymähetkellä, äiti on automaattisesti yksinhuoltaja. Äidin täytyy siis ""myöntää"" isälle yhteishuoltajuus, tai muuten huoltajuus on vain äidillä.
Isyyden tunnustaminen ja huoltajuus ovat siis kaksi eri asiaa. Isyys voi olla tunnustettu ja vahvistettu, mutta äiti voi olla yksinhuoltaja. KÄytännössä ero on siinä, että yhteishuoltajuudessa esim. pankkitilin avaamiseen tai passin hankkimiseen lapselle tarvitaan molempien huoltajien nimi. Jos vanhemmat eivät ole yhdessä ja välit huonot, on näiden asioiden hoitaminen joskus todella vaikeaa. Jos vanhemmat yhdessä, niin yleensä he sopivat tietysti yhteishuoltajuudesta.

Jos vanhemmat eivät tunnustushetkellä ole yhdessä, sovitaan samalla myös elatusmaksuista. Yhdessä elävät eivät tätä elatussopimusta tee, koska vastaavat yhteisesti siitä asuessaan samassa taloudessa. Jos yhdessä ei asuta, voidaan määrästä sopia, niiden määrittämiseen on myös taulukot, tulojen mukaan. Jos isä on tuloton, voi kunta maksaa yleistä elatustukea, joka on tällä hetkellä 118,15e.

Mikäli vanhemmat ovat asioista yksimielisiä, laaditaan kaikista näistä asioita paperit( isyyden vahvistaminen, huoltajuusasia, mahdollinen elatussopimus) jotka käräräjäoikeus VAHVISTAA, ei siis päätä. Mikäli vanhemmat taas ovat erimielisiä, esim. isä vaatisi yhteishuoltajuutta, jää se asia selviteltäväksi, muut asiat vahvistetaan.

Yhteistyössä