Istutaanko teillä pimeässä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valopää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

valopää

Vieras
Olin tänään tuttavapariskunnan luona kahvittelemassa pimeäntulon aikoihin ja ihmettelin kovasti, kun isäntäväki ei tehnyt elettäkään laittaakseen valoja päälle. Lopulta istuimme käytännössä ihan miltei pimeässä huoneessa. Minulla alkoi jo päähän koskea se hämäryys, mutta en kehdannut sanoa heille mitään. Ehkä heillä oli jokin sähkönsäästöjuttu menossa, mutta silti luulisi nyt edes vieraiden aikana niitä valoja poltettavan edes vähän.

Omat vanhempani ovat samanlaisia. Asuvat isossa omakotitalossa ja talvi-iltaisin ainoa valonlähde heillä on televisio. Muuten sammuttelevat perässään kaikki valot ja muutenkin pitävät mahdollisimman hämärän valaistuksen päällä. Säästösyistä toimivat näin. Inhosin jo lapsena ja nuorena sitä ainaista pimeyttä ja motkotusta, jos joskus oli vahingossa jäänyt valot päälle johonkin huoneeseen. Nykyään omassa kodissani onkin aina lähestulkoon kaikki valot päällä, mikä ei tietenkään sekään ihan fiksua ole, mutta kun en vaan kestä hämärää ja pimeää.

Mitenkäs muilla...Istutteko pimeässä vai nautitteko kodin valaistuksesta?

valot on päällä, mies aina välillä urputtaa siitä että pidän täysvalaistusta päällä koko talossa :D
en jaksa rämpyttää valoja edes takas, enkä kyllä jaksa istua hämärässäkään (kun kerran sähköä taloon tulee)

ain istutaan, juu.
mies sammuttaa, mä sytytän...
laske tuosta sitten, mikä on tulos...
sähkönkulutus 1440 kwh viime vuoden aikana - - :O revitään siitä sitten

ollaan kyllä pimeitä muutenkin... ;)

mun ukkoni on tuollaisesta kodista...ja aina sammuttelemassa valoja ja motkottamassa niistä:/ itse en siedä pimeää enkä hämärää ja sytyttelen kyllä valoja aina kun siltä tuntuu.
en ymmärrä kuinka valoista valitetaan että menee sähköä..haloo,jääkaapin ovi on aina apposen auki kauan aikaa,tietokone on öitäkin välillä päällä,tv melkein aina,kännyn laturit pistorasioissa ja suihkussa vettä saa lorottaa tuntikaupalla...ja ne pienet valot sitten ovat suurin synti:/
mutta kukin tavallaan ja omantuntonsa mukaan:)

ei istuta pimeässä, ainoastaan mökillä kynttilävalaistus ja sekin ihan hyvä valon lähde. mutta ei meillä myöskään ole turhia valoja päällä, sielä missä emme ole.

Migreeni on herkistänyt silmäni ja pidän erityisesti talvihangilla aurinkolaseja, joten pidän enemmän hieman hämärämmästä. Meillä siis suositaan pehmeitä valaistuksia ja turhat valot sammutellaan. Minä yleensä olen se, joka "kulkee perässä sammuttelemassa". Mies ja lapsi ei niinkään asiaa ajattele asiaa, koska heillä on ns. normaalit silmät. Koitetaan kyllä olla kuluttamatta turhaa myös tuon valon osalta, mutta järjettömyyksiin ei mennä siinäkään. Kyllä tarpeen mukaan täytyy voida valaista. Itse kyllä joskus istun pimeässä kuuntelemassa musiikkia, koska silloin saan siitä eri tavalla irti ja nautin enemmän. Muissa huoneissa saa kyllä silloinkin olla valoja.

Ei istuta pimeässä mutta valot sammutetaan huoneista joissa ei oleskella.. Miks pitäis kuitenkaan turhaan polttaa valoa esim. keittiössä jossa ei käy moniin tunteihinkaan välillä.

Mut en mä voi katsoa telkkaa pimeässä, tulee silmät kipeäksi muuten.

mulla on aurallinen migreeni ja mä taas en pidä siitä kun mies katsoo telkkaria pimeässä. se telkkarista tuleva kirkas valo ja vikkumiset saattaa mulla laukaista jopa migreenikohtauksen. se valo ei ole niin voimaksta jos ympärilläkin on valoista..

no harvemmin. mun vanhemmilla on pimee sisustus ja pimee kämppä. meinaa nukahtaa joka kerta kun käy siellä. ainoo mikä pelstaa on se kylmyys (säästetään siinäkin). :kieh:

Joskus saatetaan istua hämärässä, kun ei välttämättä huomaa, että onkin jo niin pimeää. Silmät kun tottuu pikkuhiljaa hämärtyvään valoon. Valot laitetaan päälle heti, kun hämäryyteen havahdutaan.

Elokuvia katsoessa valo laitetaan nurkkaan tai tulemaan toisesta huoneesta, koska elokuvanautinto paranee hieman hämärässä valaistuksessa. Täysin pimeässä emme niitäkään katsele (ei ole hyvä silmille).

Valot päällä vain silloin, kun niitä oikeasti tarvitaan. Tosin telottuani portaissa nilkkani olen pitänyt keittiössä pienen valon öisinkin, jotta en uudestaan putoa portaissa pimeyden vuoksi.

Olemme yrittäneet vähentää valaistusta iltaisin, koska molemmilla uniongelmia ja iltavalaistus vaikuttaa haitallisesti melatoniinin eritykseen. Ei toki vieraiden aikana pimeässä istuta, elleivät ihan juuri ennen nukkumaan menoa ole käymässä. Vaikutus unen laatuun on ihan selkeä.

Yhteistyössä