Istumatyö ja raskaus

  • Viestiketjun aloittaja ria- harmaana
  • Ensimmäinen viesti
ria- harmaana
Kyselisin kokemuksia istumatyöstä ja raskaudesta.
- kuinka pitkään olette olleet töissä? (ä-lomaan asti vai saikkua aiemmin?)
- onko selkä oireillut?
- onko selässä todettu ennen raskautta jonkin vika/vaurio tms?

Itsellä raskaus puolivälissä ja pitkistä istumisista selkä oireilee. Mulla on todettu lannerangassa lievä skolioosi ja tästä taitaa oireet johtua. Painoa ei ole ole tullut kuin kilo raskauden aikana joten siitä ei ole kyse.

Kokemuksia?
 
istumatyöläinen
Istumatyössä olen, jäin sairaslomalle 2viikkoa ennen äippäloman alkua. Mutta ei johtunut selästä tai muusta, vain väsytti jo niin paljon aamuisin, että kattoin parhaimmaksi jäädä lomille... :)
 
Minä tein istumatyötä äippäloman alkuun asti ja viimeiset viikot olivat aivan kamalaa tuskaa.
Minulla on myös lievä skolioosi, mutta myös painoa tuli raskauden myötä about 15-17 kiloa joten tuo paino minulla vaikutti moneen asiaan, myös varmasti tuohon selkäkipuun. Saikkua olisi ihan varmasti saanut jos olisi halunnut, mutta minulle oli loppupeleissä sama istuinko, seisoinko vai makasinko, selkä oli aina iltapäivästä ihan tulessa.
Synnytyksen jälkeen kivut katosivat, ja muistinkin nuo selkäongelmat vasta kun luin viestisi :)
 
"vvv"
Niska-hartia-häntäluukipujen takia olen jäänyt kahdessa aiemmassa raskaudessa n. rv 32 saikulle, saas nähdä miten tässä kolmannessa.
Turha sitä on itseään huonoon kuntoon saada ennen synnytystä kun sitä lepoa kuitenkin tarvitsee ennen koitosta, ja itselläni ainakin kivut ovat olleet todella pahoja + vieneet yöunet = leposärkyä.
 
"abc"
Ekasta olin töissä viimeiseen työpäivään ennen äippälomaa asti ja tein vielä ylitöitäkin. Kunhan muisti jaloitella tunnin välein, niin ei ongelmaa. Jos istui pidempään yhtäsoittoa, niin sitten paikat särki. Tokasta jouduin tosi rankkojen liitoskipujen takia jäämään töistä pois jo paljon aiemmin. Lisäksi pitkä työmatka (autoillen) aiheutti supistuksia...
 
..
[QUOTE="abc";24244581]Ekasta olin töissä viimeiseen työpäivään ennen äippälomaa asti ja tein vielä ylitöitäkin. Kunhan muisti jaloitella tunnin välein, niin ei ongelmaa. Jos istui pidempään yhtäsoittoa, niin sitten paikat särki. Lisäksi pitkä työmatka (autoillen) aiheutti supistuksia...[/QUOTE]

Peesi, mullakin itse työ oli lastenleikkiä, kunhan muisti jaloitella. Olkavarsi alkoi kipeytyä lopussa, kun käsi ei enää meinannut ulottua hiirelle vatsan takia. Ja iskias oli pahana pari kertaa, mutta hierojalla käynti auttoi.

Pahimpia oli työmatkat, puolituntia täpötäydessä paikallisjunassa niin, ettei pystynyt paljoa liikahtamaankaan ja sitten kävelyä päälle, liitoskivut oli tosi pahoina siitä.

Kipeä olin myös yleensä viikonloppujen jälkeen, kun olin kotona/puutarhassa puuhannut vähän turhan rankasti kaikenlaista ja juossut pienen esikoisen perässä. Töissä sen sijaan sai ottaa liikkumisen omaan tahtiin.
 
..
Peesi, mullakin itse työ oli lastenleikkiä, kunhan muisti jaloitella. Olkavarsi alkoi kipeytyä lopussa, kun käsi ei enää meinannut ulottua hiirelle vatsan takia. Ja iskias oli pahana pari kertaa, mutta hierojalla käynti auttoi.

Pahimpia oli työmatkat, puolituntia täpötäydessä paikallisjunassa niin, ettei pystynyt paljoa liikahtamaankaan ja sitten kävelyä päälle, liitoskivut oli tosi pahoina siitä.

Kipeä olin myös yleensä viikonloppujen jälkeen, kun olin kotona/puutarhassa puuhannut vähän turhan rankasti kaikenlaista ja juossut pienen esikoisen perässä. Töissä sen sijaan sai ottaa liikkumisen omaan tahtiin.
Ja siis töissä loppuun saakka, ilman yhtään saikkupäivää, molemmissa raskauksissa.
 
Ekaa odottaessa tein toimistotyötä.
Kuukautta ennen LA:ta jäin lomalle, normaalisti olisin ollut vielä 2vko töissä mutta en kestänyt enää sitä kun oli niin riivatun vaikea pitää taukoja.
Ennestään lievä skolioosi, oli selkä kyllä kovilla, mutta suurimpana murheena oli että vauvan painaessa hermoja toinen jalka lähti toistuvasti alta. Tähän työpaikan lääkäri määräsi jaloittelua joka tunti, mikä työssäni oli täysi mahdottomuus.

Selän tuntemuksia helpotin mm. käärimällä kaulaliinan rullalle kipeään kohtaan ja yrittämällä varastaa niitä taukojumppahetkiä.

Nyt toisella kertaa lopetin työt jo 3kk ennen LA:ta, autolla ajaminen ei ollut enää niin hehkeetä kun jalat puutuivat, vatsaa kiristi ja piti jaksaa nousta aina välillä ylös sieltä autostakin ja auttaa fyysisesti asiakkaita. Mut kiitos loistavalle istuimelle, selkä ei oo oireillut tällä kertaa mitenkään :)
 

Yhteistyössä