istukka alhaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja möhkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

möhkö

Vieras
Onkos teitä muita joilla on tai on ollut istukka liian alhaalla? Mulla oli just ultra ja joudun menemään kolmannen, ehkä neljännenkin kerran sinne, jotta seurataan onko istukka noussut ylemmäs kohdun kasvaessa... jos ei nouse niin edessä on keisarinleikkaus:( Onko kuin yleistä, että istukka on alhaalla rv21? Onko tästä jotain muuta haittaa? voih, toivottavasti se sieltä nousee, tahtoisin kyllä synnyttää...

mulla myös istukka alhaalla ja vertakin sen takia on vuotanut. Viimeksi ultrattu rakenneultrassa ja seuraava ultra on rv30+. Toivon kanssa et olis noussut, mieluiten synnyttäisin alakautta jos valita sais:) Aika yleistä kuulemma on ja yleensä se siitä nousee, näin mulle sanottiin.

Nyt vko 26+5 ja istukka on lähtenyt nousuun. Minulla oli vielä vkolla 21 istukka alhaalla ja edessä, mistä johtuen olen vuotanut lähes koko ajan. Vuoto ei ole loppunut vieläkään ja saikulla olenkin ollut lähes koko ajan. Vielä en saanut lupaa alatiesynnytykseen vaan se jää mahdollisesti viimeiseen ultraan jos sittenkään kun kysessä on etuseinäistukka. Mutta jos istukka nousee reippaasti ylös on sekin mahdollista, toistaiseksi kuitenkin edetään sektiolla.
Istukka voi nousta kuulemma vasta vaikka viikoilla 30. Riippuu ihan mihin suuntaan ja miten nopeasti kohtu alkaa kasvamaan.

...mulla ei ole vuotoa ollut kun ihan raskauden alussa... Onko siis odotettavissa, että tulis? Eikai tässä, jos istukka on alhaalla ole mitään keskenmenoriskiä sen enempää tai onko muuten jotenkin vaarallisempaa?

Mulla ainakin on jo varoitettu mahdollisesta keskosesta. Saikulla olen ilmeisesti ihan puhtaasti vuotelun takia...eli ei varmaan sitä riskiä ole jos ei vuodakaan. Tosin minullakin vuoto oli välillä poissa kuukauden päivät ja nyt alkanut uudelleen.
Vauva onkin kyllä hurjan aktiivinen ja vuodon alkuperää ei ole pystytty täysin selvittämään. Raskaus on muuten edennyt hienosti, vauva kasvaa ihan käyrien mukaan eikä muita ongelmia ole ollut, mitä nyt rautaa joudun syömään ja itse joudun tarkkailemaan tilannetta. Tosin se on ollut helppoa kun vauvalla on jo selkeä rytmi eli liikkeet on helppo tarkistaa vaikka päivittäin. Samoin pääsen heti lepäilemään jos supisteluja on tullut (kivuttomia). Vkolle 32 pitäisi selvitä niin loputkin huolet voisi oikeastaan heittää pois.
Meidän vaavi on sitten koeputki-lapsi joten en tiedä kuinka paljon sillä on vaikutusta asiaan. Ilmeisesti meillä ainakin on hieman suurempi riski saada keskonen.
Mutta mitä tulee keskenmenoriskiin niin muistaakseni kätilö sanoi ettei sitä tarvitse pelätä sen enenpää vaikka istukka alhaalla olisikin. Ja suurin osa keskenmenoista tapahtuu vko 12 mennessä...ja syynä on sitten jokin muu kuin istukka.

Yhteistyössä