Istukan vuoto ei lopu. Pelottaa! :*(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onneton odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onneton odottaja

Vieras
Nyt rv 16 ja istukan reuna kohdunsuun päällä. Mulla on vuodellut jo usean viikon ajan lähinnä ruskeaa tuhrua, mutta nyt jo neljättä päivää tulaa ihan kirkasta verta. Perjantaina kävin viimeksi ultrassa, kun oli vuotanut koko edellisen yön. Kaikki oli ihan ok ja sain kontrolliajan kahden viikon päähän.

Perjantaipäivänä ei sitten vuodellutkaan, mutta illalla sängyssä maatessani sama toistui. Muutamassa tunnissa meni kolmisen sidettä aivan läpi ja pönttöön vaan lorisi veri. Aamulla valui viimeisen kerran ja taas lauantaina ei mitään. No, vuoto taas alkoi la-iltana, kun olin jälleen makuuasennossa muutaman tunnin nukkuessani ja yö meni niin kuin edellisetkin vessassa rampatessa.

Täytyy huomenna soittaa neuvolaan, mutta pelottaa ihan mielettömästi taas ensi yö! :*(

Tietäiskö kukaan aiheesta/kokemuksia?

mulla oli aikanaan jotakin ton tapasta; en enää muista oliko se just istukan reuna, mutta mut passitettiin sairaalaan vuodelepoon niin kauan kuin vuotoa kesti. Olin useamman viikon osastolla.

Ihme että päästivät sinut kotiin. Fakta on että kun raskausviikkoja on noin vähän, vauvan pelastamiseksi ei paljon ole tehtävissä jos istukka irtoaa. Ota yhteys äityspolille/naistenatautien osastolle jotta arvioivat tilanteen uudelleen. Tarvitset ehdottomasti osastohoitoa!!

Yleensä helpottaa tuossa rv 20 tienoilla. Ikäväähän se on, mutta useimmiten harmitonta. Peittääkö istukka koko kohdusuun vai vain reuna, niinkuin sanoit? Jos reuna, niin tilanne parempi, kuin että koko istukka on kohdunsuun päällä. Jos koko istukka peittää kohdunsuun, melko varmuudella edessä on sektio ja vuotelua voi olla loppuun asti ja rajotuksia. Tapauskohtausia silti. Onnea raskauteen kovasti.

Lääkäri selitti mulle, että suurin osa istukasta on ok, mutta ihan reuna on kohdunsuun päällä.

Sairaslomaa oisin saanu, mutta hoidan kotona kahta lasta. Lastenkin takia huolettaa ihan älyttömästi, kun ovat niin pieniä vielä. Nuorempikin kohta täyttää vasta vuoden.

Hemoglobiini oli ennen näitä vuotojakin vain 106, joten sekin huolettaa.

Jos tää ois eka raskaus, niin taitaisi jäädä viimeiseksi, niin on ollut ahdistavaa :(

Jos sä joudut sairaslomalle, niin lapsille vois saada hoitajan/hoitopaikan kaupungilta. Kannattaa heti arkena alkaa kyselemään ja järjestämään.

Jos ihan lorottamalla verta tulee niin itse menisin kyllä päivystykseen ASAP.

p.s Myös "ennltaehkäisevä perhetyö" eli perhetyöntekijä leikittämään lapsianne vois olla paikallaan, että saat levättyä, jos vuoto meniskin ohi. Mä ainakin olisin kaivannut lepoa isommista lapsista kun kolmatta odottelin, mut en saanut muista syistä johtuen järjestettyä...

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Se tuntuu vielä oudolta, että pystyssä ollessa ei vuoda päivällä. Vuoto alkaa aina myöhään illalla yöllä, kun memen nukkumaan.

Liittynee kohdun verenkiertoon, makuulla se on hieman erilaisempi. Mutta tsemppiä, pian se todennäköisesti helpottaa

:hug:

Heippa !! Mulla todettiin rakenneultrassa eteisistukka, sain rajoitukset olla rehkimättä ja nostelematta mitään ja sänkyhommatkin meni kieltoon. Viikolle 35 pärjättiin näin hyvin, kunnes sit alkoi vuotaa, ja lanssilla sairaalaan ja "puukon" alle samantien. Tyttö syntyi tunnin sisään siitä kun aloin vuotaa. Mulla istukka oli vain reunasta jonku 1,5cm kohdunsuun päällä. Ja siinä oli siis loppuun asti, kun ahkeraan ultrattiin jos vaikka siitä nousisi, mutta kun ei noussut, niin ei. Eli nyt suinkin vain yritä olla rehkimättä ja nostelematta mitään, niin jospa se siitä !! Tapauskohtaisiahan nuo tosiaan on. Mulle saa laittaa yv:tä tai s.postia jos siltä tuntuu. Itse silloin v. 2003 olisin kaivannu kovastikin vertaistukea, mutta kun näitä ei satu kovin usein, niin melko yksin olin. Yhden saman kokeneen vain sain käsiini. Tosin sekin oli tyhjää parempi, paljonkin. Tsemppiä kovasti !! :heart:

Kiitos vielä HillaHillo :) Saatanpa hyvin vielä ottaa yhteyttä, etenkin, jos istukka jää kohdunsuun eteen pysyvästi. Pelottaa aivan mielettömästi mahdolliset komplikaatiot, mitä tämä voi aiheuttaa.

Mulla oli rv 35 saakka kohdunsuun yli ja vielä 40+1 oli 1,5 cm kohdunsuulla. Normaali alatiesynnytys ja ei vuodellut missään vaiheessa. Paitsi istukka ei sitten irronnut ja siinä sitten vuotikin 3 litraa..

Tsemppiä!! Tuo on stressaavaa, mulla oli vielä suppareita rv 20 alkaen. Ei mikään hyvä yhdistelmä ton eteisistukan kanssa. Rauhassa olet, ei se stressaamalla siitä parane. Jos alkaa vuotaa enemmän, heti vaan ambulanssilla sairaalaan.
Kummaa, että päästivät kotiin. Mulle sanottiin et heti kun vuotaa, suoraan ambulanssilla sairaalaan ja ottavata sitten sisään...tosin mulla oli ihan kyllä kohdunsuun yli tuossa vaiheessa...eli istukan repeämis&irtoamisvaara.

hei ! mun kokemukset on "ikivanhoja" kun nuorimmainen syntyi (yliaikaisena) v. 2001, mutta alkuun oli mullakin istukka kohdunsuun päällä ja vuotoa oli enemmän tai vähemmän viikoille 24 muistaakseni. alkuun kävin polilla vastaanotolla tiuhaan tahtiin, kunnes sattumalta löytyi lääkäri jonka "siipien suojaan" sitten pääsin. vuotoa oli alkuun enemmän ja väheni, kun istukka siirtyi ja kuten sanottu ihan loppuun asti päästiin. sairaslomalla kuitenkin olin vuotoineni eli kannattaa kyllä ottaa tosi rauhassa ja ole ihmeessä yhteydessä neuvolaan tai aiemmin päivystykseen jos siltä tuntuu. Tsemppiä ja jaksamista !!

Kiitos taas vastauksista! :)

Mulla on yksi raskaus ollut kohdunulkoinen, joka vuoti monta päivää vatsaonteloon (en tiennyt olevani raskaana) ja lopulta tajusin lähteä päivystykseen, kun meinasin pyörtyä vessassa. Ulospäin vuotoa tuli vaan ihan vähän (luulin ensin oudoiksi menkoiksi). Hartiapistos oli ollut myös monta päivää, mutta enpä tajunnut senkään merkitystä... Siitä sitten välittömästi leikkaukseen ja verensiirto.

Tästä on jäänyt kans ihan kauhea pelko verenvuotoa ja leikkauksia kohtaan. Pelkään, että kuolen verenvuotoon ja samoin vauva kuolee... :*(

Ei siihen verenvuotoon ihan äkkiä kuole kunhan vaan pääsee sairaalaan ajoissa. Verta ja muuta nestettä pumpataan sen minkä ulos vuotaa (7 litraa suurin verenhukka mihin oon kaveripiirissä törmänny). Pystyyvät jotenkin kattomaan tuleeko vuoto lapsen vai äidin puolelta istukkaa..en osaa oikein selittää.

Voimia sinulle! kaikki voi kääntyä hyväksi vielä! Mulla vuosi samasta syystä vk13-22. Olin sitten levossa...3vk täydessä vuodelevossa. Silti vuoteli.Usein öisin. Pelkäsin öitä ja nukkumista minäkin...

Lopulta istukka nousi oikeille kohdilleen.Alateitse syntyi terve vauva viikkkoa ennen laskettua.

kurja juttu, nyt kuitenkin hyvin tärkeää se että koitat mennä unille tai sitten soitat polille mitä sanovat sinnehän voi soittaa mihin aikaan vaan siis synnärille, niiin arvioivat, minä tekisin niin, ainakin jos alat vuotaa vielä, ihan vaan oman mielenrauhasi vuoksi jos sinua pelottaa...ne ovat siellä yövuorossa ja juuri sinunlaisiasi yms.tapauksia varten,tsemppiä.ja jos vuoto jatkuu niin sitten viimeistään aamulla, mutta lupaa ettet vain valvo kokonaista yötä ja murehdi. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja voimia:
Voimia sinulle! kaikki voi kääntyä hyväksi vielä! Mulla vuosi samasta syystä vk13-22. Olin sitten levossa...3vk täydessä vuodelevossa. Silti vuoteli.Usein öisin. Pelkäsin öitä ja nukkumista minäkin...

Lopulta istukka nousi oikeille kohdilleen.Alateitse syntyi terve vauva viikkkoa ennen laskettua.

Vielä tarkennukseksi että joinakin öinä vuoto oli todellakin runsasta. Olin varma että toivoa ei enää ole. Ja silti kuitenkin siitä selvittiin =)

Take a new cheerful manner. While using the accessories up, present any happy way that's in relation to Christmas along with the entertaining and also special event almost daily. prentice capital zimmerman A actively maintained hedge finance account however, can be competent at fine-tuning on the pros and cons already in the market with the use of unique strategies to canceled out cutbacks in a single region of which increasing increases in one more region. Moreover, most hedge deposit administrators are managing their unique assets in addition to those associated with other people as you move the similar will not be mentioned of people that offer you common cash for that common buyer. The particular effective finance manager, consequently, places some sort of tougher concern in success conservation and also improve even inside lower promotes. prentice capital Deliver some sort of content method. While using the adornments way up, existing a new happy method and that is concerning Christmas plus the enjoyable along with get together almost daily.

Yhteistyössä