Istukan virtausvastus koholla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolissaan"

Vieras
Onko kellään kokemusta/ tietoa istukan kohonneista virtausvastuksista? Rakenneultrassa huomattiin, että ne on koholla, ja sikiö ei ihan vastaa viikkoja (alkuraskauden ultrassa taas näytti, että olisin hieman pidemmällä raskaana mitä olin). Osaako kukaan sanoa, mistä tuo kohonnut virtausvastaus kertoo? Yritin sitä kysyä lääkäriltä, mutten saanut oikein kunnollista vastausta.. Huolestuttaa nyt tämä, kun viikkojakin on vasta 22 :/

Ei sitä syytä saada aina selville, mutta se voi johtaa sikiön kasvun hidastumiseen ja hapenpuutteeseen. Eli sulla nyt varmaan alkaa polilla kontrollikäynnit, jossa seurataan tuota kasvua? Mulla oli esikoisesta, mutta sitäpä ei tiedetty ja lopputuloksena syntyi pikkuinen lapsi viikolla 41+3, painoa vain 2700g. Onneksi ei ollut mitään muita vaurioita ehtinyt tapahtua. Nyt tässä raskaudessa mua seurataan kokoajan polilla, kohta laskettu aika ja tähän mennessä sikiö on pysynyt hyvin käyrillä. :)

[QUOTE="vieras";27966216]Ei sitä syytä saada aina selville, mutta se voi johtaa sikiön kasvun hidastumiseen ja hapenpuutteeseen. Eli sulla nyt varmaan alkaa polilla kontrollikäynnit, jossa seurataan tuota kasvua? Mulla oli esikoisesta, mutta sitäpä ei tiedetty ja lopputuloksena syntyi pikkuinen lapsi viikolla 41+3, painoa vain 2700g. Onneksi ei ollut mitään muita vaurioita ehtinyt tapahtua. Nyt tässä raskaudessa mua seurataan kokoajan polilla, kohta laskettu aika ja tähän mennessä sikiö on pysynyt hyvin käyrillä. :)[/QUOTE]

Lisään tähän vielä, että mulla aloitettiin seuraavassa raskaudessa Klexane-lääkitys ihan tuon esikon pienipainoisuuden vuoksi. Eli minihepariini, verenvirtauksen parantamiseksi.

En saanut mitään kontrolliaikoja tai lääkkeitä, neuvolassa seurataan tarkemmin kohdun kasvua ja itse seuraan myös vauvan liikkeitä. Tarvittaessa sitten uudelleen menen ultraan. Esikoisen raskaudessa ei mitään ongelmia ollut ja syntymäpainokin oli normaali, vähän yli 3 kiloa (syntyi rv 38+6). Kiitos vastauksista!

Yhteistyössä