Istukan käsinirroitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lauretta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lauretta

Vieras
Moi!
Kävinpä tässä kyselemään, et onko kuinka monelle jouduttu tekemään synnytyksen jälkeen istukan käsinirrotus nukutuksessa?
Meille syntyi tyttö 11.8. ja kun ei tunnin kuluessa istukka irronnu itekseen ni piti kaapia pois.. Ja tästä johtuen on miulle tullu nyt sit ilmeisesti jonkin sortin kohdunlaskeuma :'( . Kaikkee sitä joutuukii kärsimää!
Mut siis onko kohtalotovereita?

Kolmannen synnytyksessä kävi niin, että itse synnytys oli vajaan kolmen tunnin juttu (kokonaisuusdessaan), mutta istukka ei sitten tullutkaan ulos kuten piti.

Lopulta minut kärrättiin leikkuriin jossa istukka sitten irrotettiin nukutuksessa. Ilmeni että se oli kasvanut tiukasti kiinni esikoisen sektioarpeen....liekö siinä ollut syy myös alkuraskauden verenvuotoihin :\|

En tiedä miten sitten vaikuttaa mahd. tulevaan raskauteen...lääkäri kyllä sanoi että uusiutumisriski vastaavaan ja sitä kautta hillitsemättömään verenvuotoon on nyt kasvanut ja suosittelikin sektiota mahd. seuraavana synnytystapana :( liittyisköhän jotenkin lisääntyneeseen arpikudokseen kohdunseinämässä?

Minulle on tehty samasta syystä eli ei lähtenyt istukka itsestään syntymään ja ei vakka sitä revittiin napanuorastakin ulos niin et napanuoraki katkesi. Sitä en oo tiennyt et voiko siitä tulla seurauksena jonkunlainen kohdunlaskeuma????? Miltä se laskeuma tuntuu ja millaisissa tilanteissa.. esim. tuntuuko rakastellessa?

Esikoisen synnytyksessä ei istukka lähtenyt normaalisti.vajaa tunti odoteltiin sen irtoamista,mutta sitten päädyttiin käsinirrotukseen joka tehtiin nukutuksessa jonka takia menetin verta 2500ml.

Mulla kesti synnytys 15h ja neidin synnyttyä jouduin odottamaan 3 tuntia kunnes istukka saatiin irrotettua. Vuotoa ei ollut kuin 750ml. Syytä ei lääkäri osannut sanoa istukan kiinnijäämiselle, kuulemma voisi johtua kaavinnoista ja keskenmenoista, mutta mulla ei ole sellaisia taustalla. Palauduin hyvin eikä tullut mitään kohdun laskeumia.

Kävin tänään lääkäris, ku vaivas niin toi pullistuma tuol alapääs.. Lekuri oli sitä mieltä et se ei onneks oo varsinainen kohdunlaskeuma vaan emätin vaa pursuilee pihalle. Ja se ois seurausta kovasta ponnistuksesta synnytyksessä. Pitäs parantuu lantionpohjalihasten jumpalla.
Joku tais kysyy et onko vaikutusta sänkyhommeleihin, ni siitä en kyl viel tiie ku on vast kaks viikkoo synnytyksestä..

Synnytin maaliskuussa kolmannen lapseni. Raskausaika oli aivan kamala, etenkin loppuaika, tuntui kuin mahani repeäisi.10 päivää yli lasketun ajan käynnistettiin ja synnytys sujui hyvin, kunnes piti ponnistaa ja supistukset hävis. No pykäsin vatsa ym. lihaksilla vauvan ulos, mutta istukka ei tullutkaan. Tunnin tuskien jälkeen minut vietiin leikkuriin istukan käsinirrotukseen.Menetin 3800ml verta, ja sain 7 pussia verta kaikenkaikkiaan takaisin(KIITOS kaikille verenluovuttajille).Enpähän muuten tässä istuiskaan :'( Epäilivät että kohdussa on arpikudosta, josta johtuen istukka ei irronnut, vaikkakin mulle on tehty vain yksi kaavinta. Sanoivat et jos vielä tulen synnyttämään, voin synnyttää normaalisti alakautta, että vastaavaan tilanteeseen tiedettäisiin varautua jo valmiiksi. Kiitos vaan mut en todellakaan enää synnytä! :o

Apua, säikähdin kamalasti, kun luin teidän kokemukset. Minulla on takana istukan käsinirrotus, mikä meni hyvin. Kukaan ei sanonut minulle, että tilanne voi uusia seuraavassa raskaudesta tai että siitä voi seurata kova verenvuoto. Kuukauden sisällä pitäisi mennä synnyttämään, mutta nyt iski kyllä pelko.

Edellisessä raskaudessa istukka oli kohdun takaseinässä kiinni ja nyt on etuseinässä. Ei siis välttämättä ole lähelläkään edellien istukan arpikudosta. Minun pitää varmaan keskustella asiasta lääkärin kanssa, alkoi pelottamaan niin paljon...onko ketään, joilla istukan irrottamisen jälkeen on mennyt seuraava synnytys normaalisti?

Minä myös sain toisen lapseni alkuvuodesta. Jo ensimmäisessä synnytyksessä istukan syntyminen oli hankalaa ja se tuli repalaisena kohtalaisen verevuodon kanssa. Toisella kertaa istukka ei irronnut lainkaan, kasvoi ilmeisesti vanhassa arvessa sitkeästi. Se irroitettiin leikkurissa kovalla työllä, ei nimittäin tahtonut sielläkään lähteä irti ja verenvuotoa oli nelisen litraa. Seuraava synnytys todennäköisesti sujuu vähintään yhtä huonosti kuin tämä, kun näköjään on taipumusta istukan irtoamattomuuteen. On myös mahdollista, että istukka kasvaa kiinni kohtulihakseen, jolloin se ei irtoa edes kaavinnassa. Harvinaisiahan nämä tapaukset ovat, mutta kun se osuu omalle kohdalle niin tosi kurjaa. Käsittääkseni suurin osa istukoiden käsinirroituksista ei kuitenkaan johdu siitä, että istukka kasvaisi liian tiukasti kiinni, jolloin ei myöskään varmaan uusi sen todennäköisemmin.