istukan käsin irroitus

  • Viestiketjun aloittaja mamma27
  • Ensimmäinen viesti
mamma27
onko kellään muulla kokoemusta istukan käsinirroituksesta??Synnytys meni vauhdilla, mutta sitten kun piti synnyttää se istukka, se ei irronnutkaan :( Kokeilivat jonkin aikaa painella mutta tiukassa oli ja ei irronnut. Verenvuotoa oli tässä vaiheessa 1 litra. Jouduin sitten leikkaukseen ja siellä sit tehtiin se istukan käsinirroitus ja kohtuontelokaavinta. Kokonaisverenvuoto oli 2 litraa ja sainkin sit toimenpiteen jälkeen pari pussia verta.
Tulipahan sit oltua elämäni ensimmäistä kertaa leikkaus salissa ja nukutuksessa. Heräämössä oli olo vielä aika tokkurainen. Itse toimeenpiteessä oli mennyt noin 20 min..

Uutta perheenjäsentä ollaan miehen kans yritetty 7 kk ajan :p
Tuli vaan sellainen asia mieleen, että voikohan tuo kohtuontelokaavinta vaikuttaa mitenkään lapsen saantiin? :ashamed: Sitä ei tullut otettu puheeksi silloin siellä synnärillä.
Esikoinen sai alkunsa 4 kierron jälkeen...

 
tehtiinkö irroutus kaavinnassa alakautta, vai leikattiinko vasta auki kuten sektiossa? Tavallinen alakautta tehtävä kaavinta ei vaíkuta raskautumiseen, korkeintaa helpottaa sitä jos raskautta yritetään pian kaavinnan jälkeen, eli älä ole huolissasi.
 
mie
Istukan käsinirrotus tehdään AINA alakautta, ei siinä vatsaa aukaista. Kaavinta tehdään lisäksi aina myös, ettei vaan jää istukan palasia kohtuun tulehdusta aiheuttamaan.

Jos ap toipui toimenpiteestä hyvin ilman komplikaatioita, ei se vaikuta mitenkään seuraavien raskauksien alkamiseen.

Seuraavassa synnytyksessä varaudutaan mahdollliseen istukan kiinnijäämiseen uudelleen, koska jonkin verran riski suurenee, jos on kerran jouduttu tekeen käsinirrotus, että siihen jouduttaisiin uudelleen.
 
mamma27
ei tullut onneksi mitään tulehduksia alapäähän, kun olen kuullut että jollakin on tullut kohtutulehdus käsin irroituksen jälkeen.
Ja siitä itse toimenpiteestähän ei itse tiennyt mitään, kun se tehtiin nukutuksessa.
Toivon että seuraavassa synnytyksessä ei tarvis mennä taas käsin irroitukseen! Se on kuulemma aika harvinaista kuitenkin, että istukka ei itsestään irtoa.

Vielä tuli tälläinen asia mieleen, että onko se 1 vuosi raja, kun ei toista lasta ala kuulumaan jonka jälkeen voi hakeutua lääkäriin vai? Puhutaanko enää lapsettomuushoidosta- kun on jo tuo yksi lapsi??? :ashamed:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2006 klo 12:52 mamma27 kirjoitti:
ei

Vielä tuli tälläinen asia mieleen, että onko se 1 vuosi raja, kun ei toista lasta ala kuulumaan jonka jälkeen voi hakeutua lääkäriin vai? Puhutaanko enää lapsettomuushoidosta- kun on jo tuo yksi lapsi??? :ashamed:
Jos on ennestään yksi lasi ja toista ei kuulu, muhutaan muistaakseni sekundaarisesta lapsettomuudesta... hieno nimi...

Kuinka vanha tämä esikko on? Onko sulla jo kierto ihan säännöllinen? Oletko palautunut entisiin mittoihisi?

Periaatteessa tuo 1 v on se raja, mutta käytännössä että alkavat ees tutkia niin siihen voi mennä paljon pidempään, varsinkin kun teillä on jo yksi lapsi.
 
mamma27
Esikoinen täyttää heinäkuussa 2 vuotta :)
Synnytyksen jälkeen kuukautiskierto on aina ollut 31 pv- paitsi kerran 35 pv. Myöhästyminen varmaan johtui hormoonitoiminnasta, kun luulin jo että olen raskaana ja löysin jo kaikenmaailman raskausoireitakin. Sit kun tein testin niin heti seuraavana päivänä alkoi kuukautiset.
=)

Olen palautunut suurin piirtein omiin mittoihin. Mitänyt vähän vatsamakkarat vaivaa :(

Nyt koitan olla liikaa ajattelematta etta voikun tulisin raskaaksi, on enempikin sellainen tjot asenne... Ensi viikolla pitäis kuukautisten taas alkaa-TOIVOTTAVASTI EI ALKAISI...
 
Olipa mulla tossa aikaisemmassa ihan kamalasti kirjoitus virheitä... :ashamed:

Juu mutta Mä kärsin lapsettomuudesata ex mieheni kanssa. Silloin tutkimuksssa aloitettiin sperma testillä. Eli se olis se teilläkin varmaan se eka testattva. Lääkäsi myös selitti mulle että jo muutaman kilon painon pudotus "herkistää" kroppaa hedelmöitykselle. Mulla oli tuolloin ylipainoa.

Kuitenkin vaihdoin miestä, laihduin pari kiloo reissun aikana ja esikko sai alkunsa... :)

Vähä vajaa vuos oltiin nykyisen kans ilman ehkäisyä ja sit tärpääs. Oltiin pitkällä reissulla ja ilmeisesti vauva ajatukset olivat niin poissa, että tärppäs.

Tiedän myös pariskunnan joilla yksi tytär. Yrittivät sisarusta naljä vuotta. Ei onnistunut. Antoivat sitten vaunut pois tyttären ollessa 6 v ja samalla luopuivat sisaruksesta. Seuraavia menkkoja ei heille tullut...

Voimia ja jaksamista.
 
Mulle on tehty istukan käsinirrotus ja kaavinta tokan muksun kanssa. Jo ensimmäisen muksun kans istukan irtoaminen kesti n.50 min, ja tokan kans ei sitten enää irronnutkaan. Nyt nuorimmainen on vuoden ja mä raskaana, joten ei istukan käsinirrotus ainakaan meillä ole mitenkään vaikuttanut lasten saamiseen. Siihen olen kyllä varautunut että tässäkin tapauksessa istukka joudutaan irrottamaan käsin.. Jaksamisia sinulle!
 
mamma27
Kiitos viesteistänne. Ja onnea sinulle Saraste tulevasta perheenlisäyksestä! :hug:
Kuinka pitkällä raskautesi on?
Voisin vielä lisätä sen, että aivan parin viimeisen rv aikana, minulla alkoi verenpaine kohoamaan. Jouduin käymään useasti tk:ssa mittauttamassa verenpainettani. Valkuaista ei tullut virtsaan, eikä mulla ollut mtn raskausmyrkytykseen viittaavia oireita. Sit synnytyksen ja istukan irroituksen jälkeen sanoivat että mulla oli kuulemma ollut valkuaista virtsassa ja ilmeisesti sitten jonkun sortin raskausmyrkytys:(
Tuleekohan verenpaine kohoamaan myös mahdollisessa seuraavassa raskaudessa? Onneksi tuo verenpaineen kohoaminen alkoi nuin myöhäisillä raskausviikoilla, ettei tarvinut olla vuodelevossa. Vauva syntyi rv 41.
Mistähän se johtuu, että istukka ei irtoa luonnollisesti???


 
Minulle on tehty istukan käsinirroitus ja kaavinta. Yrittivät ensin tunnin ajan saada istukan tulemaan itsestään. Vatsan painelu tuntui erittäin pahalta ja vielä osastolla toipuessa vatsa oli arka :ashamed: Verta menetin litran ja olin tipassa jonkin aikaa. Kohtu supistui nopeasti ja toivuin hyvin.
Jälkivuoto loppui suht nopeaan, mutta alkoi aina uudelleen ja uudelleen ja käytyäni gynellä sain kuurin lievään kohtutulehdukseen. Jälkitarkastuksessa(12.4.) lääkäri epäili viimeisen viikon ajan kestäneen vuodon olleen kuukautiset.

Nyt poika kohta 2 kk 2 vk ja edelleen tulee päivittäin jonkun verran tummahkoa paksumpaa veristä vuotoa :( ei kuitenkaan haise pahalle.. Ja en ainakaan vielä ole huomannut kipua alavatsalla..

Onko muille käynyt näin? Pitäisikö olla huolestunut?

Kiitos kaikille jo etukäteen ja aurinkoista kevättä! :flower: :wave:
 
vieras-80
Mulle on myös tehty istukan käsin irroitus esikoisen synnytyksessä. verta meni jopa 3,4 litraa! Epäilen syyksi omalla kohdallani miksi istukkaoli niin tiukassa sellaista kun minulla oli istukan veren vuotoa rv 10. se oli etinen istukka eli kohdunkaulan suulla. mutta se onneksi nousi siitä itsestaan ajan kanssa, joten sain ala kautta synnyttää. veren vuodon tyrehtyessä istukka ilmeisesti kiinnittyi entistä tiukempaan kiinni loppuraskauden ajaksi. lisäksi olen kokenut yhden keskenmenon ja jouduin kaavintaan. kaavinnat saattavat jättää aina jonkinlaisia arpia, joihin istukka jää kiinni. Tsemppiä ap:lle ja koeta olla pelkäämättä asiaa seur. raskaudessa. ei sitä yleensä voi etukäteen ennustaa jääkö kiinni vai ei!
 
Istukasta
Minulla myös syöksysynnytys ja kuulemma sellaisen jälkeen on yleistä, ettei istukka irtoa.. Ei ehdi mukaan;)

Vuoto oli minulla niukkaa ja loppui parissa viikossa kokonaan, että pääsin tosi vähällä.
 
Hei vaan!

Joo,aina istukan käsinirrotus tehdään kaavinnalla alakautta eikä koskaan vatsan "avaamisella.
Onneksi et saanut kohtutulehdusta.Itse sain sen ja hyvä että pysyin pystyssä,kun aloin vuotaa kotona niin pahoin ja jouduin sisälle sairaalaan tiputukseen viikoksi.
Ei ole niin sanottua että seuraavan synnytyksen yhteydessä sinulle taas tehtäisiin ko.operaatio,ei sitä kannata miettiä enempiä,jos toista lasta mielitte.
Onnea vaan yritykseen!
 

Yhteistyössä