Isoveli+kaverit ja pikkusisko - luotatteko ettei siskoa ahdistella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja johanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

johanna

Vieras
Tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen.
Te, joilla on sekä tyttöjä että poikia perheessä: Luotatteko lastenne kavereihin ja siihen, että esim. isoveljen kaverit eivät ahdistele tai tee pahaa perheenne pienemmille sisaruksille? Onko se asia, jota ei edes tarvitse miettiä, vai tarkkailetteko lastenne ja kaverien tekemisiä vaivihkaa? Voitteko olla täysin huolettomia, jos vaikka 10-vuotias tytär olisi kotona 15-vuotiaan veljen kaverilauman kanssa?

Omat lapset on vielä pieniä, mutta tulekoohan tällaista tulevaisuudessa pohdittua enemmänkin...

Luotan lapsieni kavereihin kyllä.En osaa edes ajatella että tuollaista ahdistelua olisi tai tulisi.Meillä isoimmat;16v.poika,13v.tyttö ja 12v.poika.Sulassa sovussa ovat.En osaa epäillä mitään ahdistelua noilta isoimman pojan kavereilta....

Mä kyselisin myöskin lapsilta, että onko ok, jos jollakin heistä on kavereita kylässä kun me vanhemmat ei olla kotona. Tämä ihan tavallisen kiusaamisenkin vuoksi, koska jokaisen kuuluu saada olla kotonaan rauhassa ja useinhan pienempää kiusataan yms.

Mä yritän opettaa lapsille, että kaikesta pitää puhua, ja että jos yhtään epämukava tilanne tulee, pitää soittaa vanhemmille heti tai kertoa illalla.

Jos itse ajattelisin jostakin syystä että en voi luottaa johonkin lapsen kaveriin, hän ei meille tulisi paitsi kun olisin itse paikalla.

Ei minulle kyllä tulis mieleen epäillä mitään hyväksikäyttöä tuollaisessa tilanteessa. Eri asia varmaan, jos tietäisin jonkun lapsen taustoista jotain tälläiseen viittaavaa. Ei kai normaalit lapset ahdistele toisia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei minulle kyllä tulis mieleen epäillä mitään hyväksikäyttöä tuollaisessa tilanteessa. Eri asia varmaan, jos tietäisin jonkun lapsen taustoista jotain tälläiseen viittaavaa. Ei kai normaalit lapset ahdistele toisia?

Eivät normaalit ihmiset tietenkään tee niin, mutta jostain niitä ahdistelijoita ja raiskaajia silti tulee.
En mä ihmettele yhtään tätä aloitusta, on tuo ollut mielessä itselläkin.

Minäpä muistan että itse 11v. tyttönä oltiin pihan tytöt ihastuneita yhden tytön isoveljeen, kikateltiin sen huoneen oven takana ja läheteltiin lentosuukkoja pihalla, kirjoteltiin sydän-kirjeitä jne. :laugh: Oli varmaan tosi otettu se isoveli meidän huomiosta, hih.

Alkuperäinen kirjoittaja miirikki:
Minäpä muistan että itse 11v. tyttönä oltiin pihan tytöt ihastuneita yhden tytön isoveljeen, kikateltiin sen huoneen oven takana ja läheteltiin lentosuukkoja pihalla, kirjoteltiin sydän-kirjeitä jne. :laugh: Oli varmaan tosi otettu se isoveli meidän huomiosta, hih.

Mutta ette kuitenkaan menneet porukalla hiplailemaan sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Swinging Tail:

No ei tietenkään! Pikkutyttöjähän me vasta oltiin ja ihan viattomasti ihastuneita ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Swinging Tail:

No ei tietenkään! Pikkutyttöjähän me vasta oltiin ja ihan viattomasti ihastuneita ;)

Höh, no te olitte sitten varmaan niitä normaaleja pikkutyttöjä.

Mä oon mun veljeä nuorempi, ja mäkin olin usein ihastunut isoveljen kavereihin. veli on mua 6v vanhempi.
mä olin jopa huoneessani kun veli istui iltaa kavereiden kanssa muualla kämpässä vanhempien ollessa poissa. Mut ei mua kukaan ahdistellut tai kiusannut, ne osas kaikki käyttäytyä fiksusti vaik kaljaa ottikin. ja ei mun veli ois antanu ees kenenkä tehä mitään jos joku ois yrittäny, sen verran suojeleva. :)
Mut eipä ne mulle sitä kaljaakaan antaneet vaik myöhemmin opin pyytää...
tosin jotkut ei oo näin fiksuja, ja ne fiksutki ajautuu väärään porukkaan jolloin kunnollistenkin sekaan eksyy kiusaajia ym... mä sanosin että lapsen vanhempien täytyy voida luottaa poikaansa ja tämän kaveriin ja jos näin on niin voi jättää huoletta. mutta jos epäilee että joku voisi kiusata tai että isoveli sallisi sen tapahtuvan niin sitten ei pidä jättää.

en voi kyllä kuvitellakaan että poikani ahdistelisi siskojaan tai hänen kaverinsakaan ahdistelisi heitä. Jos joku kavereista sellaista yritttäisi ja poika saisi selville olisi tuotapikaa 15 senttiä latvasta lyhyempi kaveri.
Justiinsa muuten viime kesänä joku 13 vuotias poika naapurustosta oli onkinut meidän 11 veen puhelin numeron ja lähetellyt jotain ime munaa-viestejä niin mun poika (20v) paineli karjumaan pää punaisena pojalle "JA MUN SISKOLLE ET MITÄÄN MUNA JUTTUJA LÄHETTELE, SE ON VASTA YKSTOISTA, KERTA VIELÄ NIIN TUNGEN TON PUHELIMEN KURKUSTAS ALAS!" Loppui viestit siihen paikkaan.

Yleensä isoveljet on kyllä sen verran tarkkoja siskoistaan että hyvä jos aikuisiälläkään voi sisko ja veljen kaveri edes seurustella :)

NIIIN totta! minä olen ollut aina vähän väliä ihastunut veljen kavereihin ja veljeni kaverit ovat olleet minusta kiinnostuneita ja ovatkin lähennelleet. veljeni kun sai kuulla tällaisesta niin uhkaili kavereitaan ja sanoi että minuun ei kosketa jos haluaa päänsä pitää. huvittavaa sinänsä sillä täytän kahden kuukauden päästä 18 vuotta...

Minä olin lapsena "yksi pojista", minua ei kukaan ahdistellut.

Moni olivat minulle kavereita myös teini-ikäisenä. Mutta yhden veljen kaverin kanssa seurustelin teininä.

Meidän lapsilla on suunnilleen sama ikäero, mitä veljilläni ja minulla on. Luulenpa, että tyttöni osaa pitää puolensa jätkäporukalle.

Yhteistyössä