Isovarpaan kynnen alla kasvaa toinen kynsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nekku"

Vieras
Loukkasin isovarpaani joskus syksyllä. Vasta aikanaan kynsilakkaa poistaessani huomasin kynnen olevan tumma. No, kynsi ei ole siitä pituutta enää kasvanut. Viime viikolla huomasin, että toinen reuna lähes irti. Kävin lääkärillä, joka sanoi, että alla kasvaa terve kynsi ja tämä kotkankynsikuori pidettävä paikoillaan vaikka teipaten. Muuten kuulema olisi todella kivuliasta. Uuden kasvamiseen täysmittaan menisi n. 8kk.

Onko jollain ollut vastaavaa? Eikö tähän tosiaan ole muuta apua kuin 8kk tassu teipattuna?

Hmm.. minä satutin yhden varpaani pari viime kesänä ja sen seurauksena siitä irtosi kynsi ja säännöllisin väliajoin se päällis kynsi "kuolee pois" ja alla jo uusi kynsi.. aika ällöttävää mut näin on ollut jo pitkän aikaa :D

[QUOTE="vieras";25657159]Hmm.. minä satutin yhden varpaani pari viime kesänä ja sen seurauksena siitä irtosi kynsi ja säännöllisin väliajoin se päällis kynsi "kuolee pois" ja alla jo uusi kynsi.. aika ällöttävää mut näin on ollut jo pitkän aikaa :D[/QUOTE]

Silloin kun päällykynsi irtoaa, niin onko aluskynsi täyspitkä? Jos ei, niin onko varvas kipeä? Lääkäri väitti, että jos kynsi irtoaisi ennen aikoja ihan jo käveleminen sattuu.

Huh, huh, on sitä kaikenlaista pikkuvaivaa. Saas nähdä jääkö minullekin pysyväksi yllärikynsi.

[QUOTE="nekku";25657198]Silloin kun päällykynsi irtoaa, niin onko aluskynsi täyspitkä? Jos ei, niin onko varvas kipeä? Lääkäri väitti, että jos kynsi irtoaisi ennen aikoja ihan jo käveleminen sattuu.

Huh, huh, on sitä kaikenlaista pikkuvaivaa. Saas nähdä jääkö minullekin pysyväksi yllärikynsi.[/QUOTE]
No kai tuo sattuminen on yksilöllistä. Kun loukkasin isovarpaani, kynsi mustui täysin. Pari viikkoa sen jälkeen kolautin saman varpaan uudelleen, jolloin kaikki mätä tursusi ulos kynnen alta ja kynsi osoittautui irtolaiseksi. Siinä se kulki mukana vähän aikaa, mutta leikkasi lopulta itse pois. Eikä varpaaseen mitenkään sattunut, kun uusi kynsi oli kasvamassa.

[QUOTE="nekku";25657198]Silloin kun päällykynsi irtoaa, niin onko aluskynsi täyspitkä? Jos ei, niin onko varvas kipeä? Lääkäri väitti, että jos kynsi irtoaisi ennen aikoja ihan jo käveleminen sattuu.

Huh, huh, on sitä kaikenlaista pikkuvaivaa. Saas nähdä jääkö minullekin pysyväksi yllärikynsi.[/QUOTE]

On vähän arka, muttei niinkään kipeä että ihan kipua olisi. Paitti jos osuu johonkin tai kenkä hankaa silloin se vähän sattuu. Ja minä joudun operoimaan sen päälliskynnen irti kun vain osasta kohtaa hieman ilmassa/irti mutta se ei satu ja alimmainen kynsi on ihan normaali jo silloin.

En kyllä tuohon 8 kk uskoisi. Pikkuvarpaassa on käynyt noin, tosin siinä on tosi lyhyt kynsi, päällimmäinen vain tippui pois ja alle jäi lyhyt uusi kynsi, eikä ollut kipeä. Isosta varpaasta olen saanut kynnen keskeltä poikki pariinkin kertaan, silloin on kyllä kannattanut teipata, mutta ei koskaan ole montaa kuukautta mennyt, että sen on saanut täyteen mittaan eli ajan tuplantenkin ei siihen 8 kk olisi mennyt. Sitä en tarkkaan muista, miten silloin kävi, kun lapsena jäi varpaat oven väliin ja kahdesta varpaasta lähti kynnet irti.

Mulle tuli kynsivallintulehdus isovarpaaseen viimetalvena ja kesällä alkoi uus kasvamaan alle, nyt alempi on jo kasvanu puoleen väliin kynsiosaa - vähän sen päällä on se ylempi kynsi ja odottelen että se alempi kasvaa loppuun ja josko se ylempi sitten irtois kasvamalla pois.

Tytöllä on varpaan kynnessä rakennevika ja silläkin kasvaa kynnet päällekkäin, sillä se ei satu eikä mitään - toinen vaan tippuu aikanaan pois taas.

Varasin huomiseksi mielenkiinnosta ajan kosmetologille. Kaverin kaverilta kuulin, ett hänellä oli hiottu päällykynsi pois ja tehty joku tekokynsi. Saa nähdä, onnistuisiko.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;25657292:
Mulle tuli kynsivallintulehdus isovarpaaseen viimetalvena ja kesällä alkoi uus kasvamaan alle, nyt alempi on jo kasvanu puoleen väliin kynsiosaa - vähän sen päällä on se ylempi kynsi ja odottelen että se alempi kasvaa loppuun ja josko se ylempi sitten irtois kasvamalla pois.

Tytöllä on varpaan kynnessä rakennevika ja silläkin kasvaa kynnet päällekkäin, sillä se ei satu eikä mitään - toinen vaan tippuu aikanaan pois taas.

Miehellä tipahti se vanha kynsi pois kun alla oli uutta noin puolikas ehtinyt kasvaa. Ei ollut kipeä kuulemma. Eräänä aamuna vain huomasi, että vanha kynsi oli kadonnut.

Kosmetologilla käyty. Ei tehnyt mitään. Sanoi, että päällykynsi niin tiukasti kiinni, että ei kannata irrottaa. Kehotti soittamaan, kun päällykynsi irronnut, niin voidaan varata aika, jolloin tehdään uusi kynsi.

[QUOTE="vieras";25657159]Hmm.. minä satutin yhden varpaani pari viime kesänä ja sen seurauksena siitä irtosi kynsi ja säännöllisin väliajoin se päällis kynsi "kuolee pois" ja alla jo uusi kynsi.. aika ällöttävää mut näin on ollut jo pitkän aikaa :D[/QUOTE]

Sama juttu. Minulla molempien ukkovarpaiden kynnet "vaihtuu" n. kerran vuodessa. Joskus aikoinaan kävelin uusilla lenkkareilla 20km jonka seurauksena kynnet mustui ja siitä lähtien 1-1½vuoden välein kynnet irtoavat uuden tieltä. Tälläkin hetkellä toisessa varpaassa on jo uusi kynsi, toinen vielä vanhan alla tulemassa.

No jopas on ongelma tehty mitätömästä asiasta. Ihan kosmetologille asti menty... Itselläni on varpaankynnet usein mustana syystä tai toisesta (pitkä lenkki leikkamattomilla kynsillä jne.) enkä ole siitä jaksanut stressata. Vanha kynsi tipahtaa pois, kun uusi on n. puolet edellisen pituudesta eikä varpaaseen satu silloin ollenkaan. Enemmän se musta kynsi tekee kipeää. Kynsilakkaa vain päälle, niin ei mustuuskaan häiritse.

Sama juttu. Minulla molempien ukkovarpaiden kynnet "vaihtuu" n. kerran vuodessa. Joskus aikoinaan kävelin uusilla lenkkareilla 20km jonka seurauksena kynnet mustui ja siitä lähtien 1-1½vuoden välein kynnet irtoavat uuden tieltä. Tälläkin hetkellä toisessa varpaassa on jo uusi kynsi, toinen vielä vanhan alla tulemassa.

Miksi ihmeessä naisten on pakko ostaa numeron 39 jalkoihin numeron 37 kengät - ja vielä huonot sellaiset. Hyväksy jalkasi, et ole enää lapsi.

Yhteistyössä