isovanhemmista..

ImpiEllenAnna

Aktiivinen jäsen
21.04.2004
8 208
0
36
Meillä on 1v4kk ikäinen tyttö ja tähän asti on mennyt aivan loistavasti kyläilyt isovanhempien luona,ei ole tullut mistään erimielisyyksiä jne.
Mutta eilen miehen vanhempien luona kyläillessä,tuntui mummi hieman ottavan omia oikeuksiaan käyttöön.Me olemme opettanut ja pitänyt lapsella säännölliset ruokailu ajat,niinkuin varmaan muutkin vanhemmat.Ja on onnistunut myös kyläillessä.Mutta eilen kun me muut olimme olohuoneessa,niin mummi keittiössä lapsen kanssa ja syötti siellä lasta ihan oman mielensä mukaan.Ei ollut kauan aikaa kun olimme kaikki syöneet ruokaa samassa pöydässä,lapsi myös.Lapsi söi kylläkin huonosti,mutta olemme yrittäneet pysyä siinä että seuraava ateria on vasta sitten kun sen kuuluukin olla ja tietysti välillä voi tarjota hedelmää.Mutta mummi syötti vähän väliä sitä jäljelle jäänyttä ruokaa lapselle,että jospa se leikkien ohessa söisi :kieh: Kun huomasin sen touhun,niin sanoin hänelle että lapsella on ruokailuajat ja niitten mukaan eletään,eikä syötellä tuolleen oman mielen mukaan.Meni vähän hiljaiseksi.Toivottavasti ymmärsi asian,eikä enää muulloin tarvii huomattaa asiasta.
Olohuoneessa oli muitakin mieheni veljiä(joilla ei ole lapsia),sanoivat että monessa maassa ei ole edes ruokaa ja näkevät nälkää,että ei kai tuo paha asia ole jos mummi ruokaa tarjoilee.JA jos yhtenä päivänä viikossa rytmi on sekaisin.Sanoin vaan että vanhempien tahtoa pitää kunnioittaa,jos jotain olemme opettaneet lapselle.
Mulle tuli sellainen olo että olenko tiukkapipo näitten ruokailujen suhteen????Miten muut olisitte toimineet?
Myöhemmin keittiössä olimme kahvilla ja mummi oli jo käsi ojossa antamassa lapselle keksiä,sanoin että ei anneta lapselle makeaa,kun ei hän sitä tarvitse,ja oli jo aikaisemmin vähän kakkua maistanut,sekään ei tuntunut menevän jakeluun.Tosin nyt muutkin veljet toppuuttivat äitiään.

Miehen kans juteltiin näistä illalla ja hän samaa mieltä kanssani ja toivon että hän myöskin sanoo äidilleen jos samanlainen tilanne toistuu,ettei minusta tule se paha ihminen kun sanon jotain..

Vähän vaan vieläkin vaivaa,että onko tää vaan mulle jotenkin niin vaikea asia vai miten muut reagoi?

Hyvä kuulla että muillakin on isovanhempia jotka toimivat oman tahtonsa mukaan. Meillä on sama ongelma kerrottuna 1000000, ollut jo 9 vuotta, mutta ku ei mene perille niin ei sitten. Sanottu on lähes joka kerta kun käydään ja usein vihaisestikin, mutta mummin mielestä mummin kotona on mummin säännöt. Mummi on koko ajan tuputtamassa pullaa, keksiä, hedelmää, mehua... ja sitten ihmettelee kun lapset syö huonosti. Pari kertaa ollaaan pakattu jopa lapset autoon ja lähdetty kun on kovin liiallisuuksiin mennyt. Mutta itsepäinen kun on luonteeltaan niin minkäs teet.
Lisäksi meidän lapset on aina "väärin puettuja" ja mummi kaivaa vintiltä iänikuisen vanhoja omasta mielestään parempia vaatteita. Rasittavaa todellakin!!! :/

meillä on mummilassa sama meininki. Alkuun yritin toppuutella, mut sit ajattelin että syöttäköön ja katsotaan kuin käy. Eikä siitä sit mitään ongelmaa tullutkaan, ei mennyt ruokarytmit ym sekaisin. Vaik meilkin on vielä pieni (1 v 6kk) niin jo ymmärtää ett' kotona ollaan niinkuin ennenkin.

Ajattelin myös ett kunnon kansalaisia on saanut kasvatettua 6 lapsestaan, ett antaa mummon lelliä. Kotona on kuitenkin normaali käytäntö.

Et ole mun mielestä tiukkapipo.. Me toimitaan ihan samanlailla, mummolla ei ole oikeutta antaa ylimääräsiä ruokia/herkkuja vielä (tyttö 1v5kk), eri asia sitten isompana kun ymmärtää jotain herkkujen perään. Me ollaan neuvolasta saatu tiukat ohjeet syömisten suhteen, koska tyttö oli jo syntyessään isokokoinen, ja tämä on tiukasti kerrottu isovanhemmille kun alkujaan meinasivat että "kyllähän 6kk voi jo jäätelöä syödä" (!!!!!). Joten hyvin menee nykyään. Isovanhemmat on vähän kuin lapset, täytyy pitää tiukat rajat. :D

Itse en ottaisi pulttia jos toinen tarjoaa oikeaa ruokaa. Olisin tyytyväinen kun ei itse tarvitse tapella ruuan suhteen. Mutta mulla on taustana se, että lapset hoikan puoleisia joten aterioita ei passaa kauheasti jättää väliin Se ei ole kuitenkaan joka päiväinen rutiini, että syödään ruoka-aikojen ulkopuolella. Herkut on sitten eri asia.

Minä olisin toiminut ihan samalla tavalla, joten et ole tiukkapipo! Sitten kun lapsi on vähän vanhempi, niin olen ajatellut, että silloin voi jo vähän enemmän herkutellakin mummolassa. Mutta meillä on maitoallerginen lapsi, niin saa olla tarkkana, sillä aika moneen ruokaan/herkkuihin on sitä maitoa ympätty.

No oltiin eilen mummulla ja aina kysäisee multa saako antaa,mitä äiti on mieltä.On kyse keksistä taikka ruuasta.Ei ole koskaan omin luvin antanut mitään.Niin ja on siis anopistani kyse =) tytöllä ikää 1,3v.

Joo toi on kyl ihan tyypillistä!!!

Itseänikin ärsyttää tollanen et jos vanhemmat sanoojotain isovanhemmat tekee ihan muuta!!! MInä En anna limppaa enkä muutenkaan makiaa ja aina mummut ja mammat niitä tyrkyttämässä herkkuja ja kun sanoo ettei saa antaa alkaa luento ja plaa plaa plaa...

Kyllä vanhempien sanaa pitä kunnioittaa

Realistinen miepiteni kohta kymmenen vuoden kokemuksella:kohtuu kaikessa! Tietty olisi kivaa että kaikki tekisivät asiat ilman muuta samalla tavalla, mutta maailmassa näin harvemmin käy. Varaudu sanomaan asiasta sen tuhannen monta kertaa, mutta hernettä ei kannata vetää nenään sellaisen takia, joka kuitenkin on pikkuasia.

On hyvä oppia sietämään erilaisuutta ja joustamaan. Myös lapsen on hyvä oppia että on erilaisia paikkoja joissa on erilaisia tapoja. Tämä ei vähennä sinun arvovaltaasi lapsen edessä.

kiitoksia mielipiteistä :flower:
Sitä ajattelin myös ettei ole kiva ottaa tuosta asiasta kauheeta stressiä itselle,sitten ei ole kiva myös käydä vierailuilla,jos aina saapi paineita ottaa.Mutta haluaisin kuitenkin ettei isovanhemmat jyrää lapsen omien vanhempien asettamia rajoja yms.Tulee vain sitten sellainen tunne,ettei minua ja miestäni kunnioiteta lainkaan lapsen kasvatus asioissa.

Pulttia ei kannata tuollaisesta asiasta mielestäni ottaa... Meilläkin sama ongelma tuppaa olemaan isovanhemmilla, mutta olen ajatellut, että pääasia on kuitenkin että lapsi on tyytyväinen ( tarkoitan nyt siis esim ruoka-ajoista lipsumista kun lapsi on yökylässä isovanhemmilla) Herkkujen syöttäminen on mielestäni kyllä väärin- varsinkin vanhempien tahtoa vastaan. Mutta pulttia ei tosiaan kannata silti ottaa moisesta vaan olla tyytyväinen, että isovanhemmat vielä on elossa ja saavat nauttia ajasta lastenlastensa kanssa. =) ja äiti ja isi pääsee välillä kahdestaa rentoutumaan, jotta jaksavat taas iloisesti vetää arkea.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2006 klo 10:32 vieras kirjoitti:
Hyvä kuulla että muillakin on isovanhempia jotka toimivat oman tahtonsa mukaan. Meillä on sama ongelma kerrottuna 1000000, ollut jo 9 vuotta, mutta ku ei mene perille niin ei sitten. Sanottu on lähes joka kerta kun käydään ja usein vihaisestikin, mutta mummin mielestä mummin kotona on mummin säännöt. Mummi on koko ajan tuputtamassa pullaa, keksiä, hedelmää, mehua... ja sitten ihmettelee kun lapset syö huonosti. Pari kertaa ollaaan pakattu jopa lapset autoon ja lähdetty kun on kovin liiallisuuksiin mennyt. Mutta itsepäinen kun on luonteeltaan niin minkäs teet.
Lisäksi meidän lapset on aina "väärin puettuja" ja mummi kaivaa vintiltä iänikuisen vanhoja omasta mielestään parempia vaatteita. Rasittavaa todellakin!!! :/
Siinäpä se onkin että kun ei tartteis stressiä ottaa. Mutta kun kaikki pullanmussuttaminen kääntyy sitten ruokapöydässä minua vastaan kun lapset ei syö. Silloin ne on "huonosti kasvatettuja" eivätkä osaa "kunnioittaa eivätkä arvostaa ruokaa" eikä sitä että "joku on nähnyt vaivaa tehdäkseen sen eikä se ruoka ilmaistakaan ole"... "Afrikassakin on paljon lapsia joilla ei ole ruokaa ollenkaan..." \|O

Me ainakin pääsemme mummoloihin niin harvoin, että voivat mun puolesta syöttää pullaa vaikka koko päivän kunhan tyttö ei tule kipeäksi. Yleensä annan tarjota mitä vaan ja millon vaan(mummolassa), mut jos esim rupee urakalla tarjoomaan sokerista, pyrin hienovarasesti sanomaan et riittää varmaan jo tältä päivältä ja huomenna herkkuja vasta lisää. Ei ne isovanhemmat sitä pahuuttaan tee ja eikä pieni heitto syöntiajoissa tai makeet joskus pahaksi oo lapselle jos ei allergiasta ole kyse. Mikäli et halua isovanhempien tarjoavan jotain, tehokkaampi tapa varmasti muuttaa sitä on kertoa, että me ollaan pruukattu tehdä näin ja perustella miksi. Silloin isovanhempi ymmärtää syyn eikä loukkaannu, muutenhan voi ajatella että arvostelet hänen lapsenhoito taitojaan. Tiedät varmasti miten nainen tähän reagoi. Isovanhemmat ja hyvät suhteet näihin on kultaa kalliimmat. :heart:

oma kommenttini tähän vain se, että olkaa onnellisia, jos teillä ON isovanhemmat. meillä enää yksi mummo hengissä ja hänkin niin vanha, ettei jaksa hoitaa minuuttiakaan poikaamme (vajaa 2v).

ymmärrän kyllä nuo ristiriitatilanteet, mutta ei varmaan muutama pulla maailmaa kaada.

mutta jokaisella saa ja pitää olla oma mielipide...

hyvää talvea kaikille!

Se, mikä on oikein ja mikä väärin, ei oo mun asia sanoa, mut meillä ei olla noin tarkkoja esim ruokajutuissa.....me pidetään kotioloissa mahdollisuuksien mukaan tiettyä rytmiä yllä, mut jos ei aina onnistu, niin sitten joustetaan. Isovanhemmille ollaan sanottu, että saavat tehdä, hoitaa ja syöttää tytölle mitä tahansa, kunhan se ei oo tytölle vaarallista ja kunhan tyttö nauttii! Herkkuja saa neiti syödä siinä missä muutkin ja sen verran ku maistuu....päivärytmistä voidaan tarpeen mukaan joustaa, ei maailma siihen kaadu, kunhan useimmiten mennään "hyvällä rytmillä" päivät läpi. Mun mielestä liika rajoittaminen ja joustamattomuus asioissa johtaa siihen, että lapsen on isompana vaikea sopeutua muuttuviin tilanteisiin ja siihen, että asiat ei aina välttämättä mene niin, kuin on suunniteltu :whistle:

Minäkin olen "tiukkapipo" lapseni ruokailujen suhteen. Ainakin isovanhempien kanssa. "Kun pirulle antaa pikkurillin...", you know!

Poika meinasi saada mummiltaan ensimmäisen joulupiparin jo 5 kuukauden ikäisenä... :headwall: Vauva jo ehti suunsa avata, mutta minä (ilonpilaaja) onneksi ehdin tunkea käteni siihen väliin... Seuraavassa hetkessä mummi olikin jo tarjoamassa pojalle kinkkua (kun se reppana ei siihen mennessä ollut edes maistellut kiinteistä kuin vähän peruna- ja hedelmäsoseita!!!). Senkin ehdin onneksi kieltää. Johan olisi poikaparalla varmaan ollut vatsanpuruja...

Näiden parin em. kiellon jälkeen mummi onneksi oppi, ettei ainakaan minun nähden pojalle mitään minun kieltämääni ruokaa anna. Ei sen puoleen, eipä poika ole siellä vielä hoidossa ollutkaan... Jostain kumman syystä. :whistle: