Isovanhemmat-ÄRSYTYS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Ärsyttääkö ketään muuta isovanhemmat, jos ne vähättelevät tms kun komennat lapsiasi? Meillä on aivan jatkuvaa tämä ja aika usein nähdään kun vierekkäisissä pikkukaupungeissa asutaan.

Että ottaa päähän ja tuli paska fiilis eilisestä kyläilystä. Sama homma kuin yleensäkin,, aina kun lapsiani jotenkin neuvon/käsken/komennan, jompikumpi mummoista katsoo asiakseen lieventää kieltoa tai alkaa lässyttämään jotain. Vaikka siis mummo ei tilanteessa millään tapaa olisi mukana! Nykyään toinen pappakin on alkanut tähän ja tuntuu että pinna palaa.

TUlee muutenkin tuttu paska äiti -olo tuosta; pitääkö ne niin natsina mua, että mun lapsia täytyy "suojella" äidiltään?? Että jos ohjeistan vaikka normaaleissa pöytätavoissa tai tiukemmin komennan sisarusten kinatessa keskenään, siihen väliin pitää änkeä läpättämään.

...tu sanon minä, niin ottaa päähän nyt. Olen yleensä äärimmäisyyteen asti hyvätapainen ja kohtelias ja yritän tätä opettaa lapsillekin, mutta tuntuu että kohta on pakko järjestää kunnon draamaa ja kilahtaa tästä.

mun mummi tekee tuota, onneksi lapsen mummit ei. Se on kyllä aika ärsyttävää välillä. Jos mä kiellän piirtämästä pöytään ja mummi sanoo että ei se haittaa mitään, saahan noita liinoja, niin kumpaakohan lapsi uskoo ja uskooko mua sitte kotonakaan. :headwall:

Jos niistä oikeasti tuntuu siltä että sä komennat liian kovasti? Mä ainakin huomaan joskus jälkeenpäin olleeni oikein tosi natsiäiti, en nimittäin siinä komentoja karjuessani edes tajua kuinka pahalla äänellä ja kovasti tulee joskus sanottua.

Miun porukat on niin raihnasia ,vanhoja ja sairaita jottei ne pysty ees lapsia näkee ku harvoin,miehen puolen isovanhempia ei ees lapse kiinnosta....Ja mie muuten vasta meijän teinin kanssa kilipaa karjunkin ;)

Muakin ärsyttää, siksi ei tavata kuin harvoin! Ja ulkona pitäs olla lasten kans suunnilleen kokoajan, oli kesä tai talvi. Toki hyvää tarkoittaa mutta meillä ei ole tapana. Ja sehän on niin väärä tapa, huono omatunto ei jätä rauhaan...Myös isäni lässyttää varsinki nuoremmalle joka kohta jo 5vuotias ja tuomitsee oman kasvatukseni

Mun anoppi saattaa jopa tirskauttaa itkut kesken kaiken, kun koitetaan pitää kuria ja selittää jotain pojalle..."eihän sille voi noin sanoa, se on kuitenkin vielä lapsi, eihän se ymmärrä..." Ja kyseessä voi olla esim se että poika puhui todella epäkohteliaasti (huusi meille vanhemmille vastaan tms) ja sen takia sitten hänelle sanomme että toimi väärin...

Ei koskaan itse huudeta pojalle, ei koskaan kiroilla tai olla töykeitä, vaan ihan simppelisti pidetään kuria ja hyvän käytöksen rajoista kiinni. Anopille se on ihan liikaa...

Miehen vanhemmat samanlaisia mutta ei se mua haittaa. Ymmärrän että eivät halua lapselle pahaa mieltä. Eli en nipota pikkuasiosta heidän nähden.
Mun vanhemmat sit toinen ääripää. Vaativat lapsilta todella hyvää käytöstä ja komentavat tosi herkästi. Ja ne on nuo mun vanhemmat ketkä minua ärsyttää välillä tosissaan.

En mielestäni komenna liian tiukasti. Tosin keskivertoa tiukempi ehkä nykystandardien mukaan olen siisteydessä, käytöstavoissa jne mutta normaali kai kuitenkin. Ensimmäinen muistamani ärsyynnys tuli aikanaan siitä että esikoiselle annettiin 1veenä ja ekoja päiviä kävelevänä posliinilautanen käteen vieraassa paikassa "kun se halusi" ja siinä se hoippui juhlakengät jalassaan kivilattialla eteenpäin. En kai ole liian tiukkis kun tuossa kohtaa sanoin, että pois se lautanen ja äkkiä ennen kuin sattuu ja kyläpaikan lautanen on palasina?

Nyt isompien lasten kanssa tätä tyyliä että olen kattamassa ruokapöytää --> esikoinen tonkii jumppareppuaan ja lykkää jumppatossunsa ruokapöydälle --> käsken viemään ne pois siitä ja takaa tulee mummo joka ilmoittaa että "puhtaat tossuthan ne". :headwall: Tai kiellän juoksemasta, ei uskota ja kiellän tiukemmin? En tuotakaan aina kiellä, vain jos olen esim. juuri kattamassa tai on ihan pieniä kylässä tms. eli vahingon mahdollisuus iso.

Eilen kielsin keskimmäistä laittamasta tulikuumalle patterille nukenvaatteita "kuivumaan" noin SADATTA kertaa ja kieltämättä vähän turhautuneena. Ei kai mun tarvitse sitä pyydellä anteeksi tai selitellä jos en halua OMASSA KODISSANI noin tehtävän, esimerkiksi?! Kukin tavallaan kodissaan jne..

Mummot ei myöskään tunnu käsittävän sitä että meillä ainakin lapset on paljon iisimpiä kun ollaan keskenään tai sellaisten neutraalisti suhtautuvien vieraiden kanssa. Mutta kun on nämä paikalla kenen lapset tietää lässyttävän ja kumoavan äidin ja isin sanomisia, alkaa kaiken mahdollisen kokeilu. Ja näin tekee kaikenikäiset. Mukavia vierailuhetkiä siinä sitten, hohhoijaa.

just. kuulostaa että isovanhemmat tosi törkeää käytöstä opettavat lapsillesi, jos puolustelevat likaisia jumppatossuja ruokapöydällä ja et saisi tuollaisesta törkeydestä huomauttaa.
ym. muutkin huomauttamasi asiat sellaiisia, että ihmismäiseen käytökseen kuuluu että taaperoille ei käsiin toisten astioita leikkikaluiksi (ethän tiedä miten kalliita ovat eikä muutenkaan)
kyllä ärsyttäisi moiset isovanhemmat. mitenhän nuo saisi kuriin?

meillä päinvastainen tilanne. Isovanhemmat aina näkevtä vaan huonoa lapsissamme. Esim. harrastuksetkn väärät. Liian kalliit (ja ei, emme ole pyytäneet isovanhempia osallistumaan, itse maksamme ja karsimme omista menoista)

Meillä mummo alkaa aina pukemisvaiheessa lässyttää kun olemme illalla lähdössä ja lasten pitäisi pukea ulkovaatteet päälle. Olen sitä mieltä että pukemisesta ei tehdä mitään pelleilyshowta ja lapsia viihdytetä jotta pukisivat, se täytyy tapahtua ihan vain kun sanon että nyt puetaan. Ja varsinkin 3-vuotiaamme on sellainen, että jos hän huutaa kiukkuisena, huuto vain yltyy jos siihen tulee jotain lässyttämään. Silti jokaikinen kerta sama show alkaa, vaikka olen aika tiukastikin sanonut että lapset kyllä osaavat pukea ja heidän täytyy tehdä niin kuin minä sanon.

Yhteistyössä