isovanhemman alkoholin käyttö

• Viestiketjun aloittaja tirlii
  • Ensimmäinen viesti
tirlii
Onko teidän mielestänne ok, että isovanhempi esiintyy päihtyneenä lastenlastensa seurassa?
Olenko jotenkin tiukkapipoinen, kun en sulata asiaa?
Kyseessä on äitini, jonka alkoholin (ja ehkä ties minkä muun pillerin?) käyttö näyttää vuosivuodelta luisuvan enemmän ja enemmän käsistä.
Ei hän missään umpihumalassa juurikaan näyttäydy, mutta pienessä hiprakassa kuukaudesta toiseen, arjet ja pyhät aamusta iltaan. Ja vaikka olen pyytänyt ja käskenyt, ettei lastenlasten seuraan alkoholia nauttineena, niin ei ole mitään vaikutusta.
Kun ei kuulemma ole mitään päihdeongelmaa hänellä, kun "ei vedä kauheita kännejä koskaan ja hoitaa hommansa" (siis pitää talon siistinä ja hoitaa muut asiat). JA loukkaantuu tietysti verisesti jos häntä sellaisesta syytetään.

Olenko minä siis väärässä, jos näen että hänellä ON alkoholiongelma.
Täytyykö tässä katkaista välit, kun ei ymmärrä etten halua lapsilleni humalaista mummoa? Ainakaan en voi enää häneen luottaa niin, että järjestelisin lapsenvahtikeikkoja hänen kanssaan.
Mikä tähän auttaa?

myös kokemusta
ei siihen taida auttaa mikään, niin kauan kun mummo ei myönnä ongelmaa... päihdeongelmahan kielletään aina niin kauan kunnes "jotain tapahtuu", se mitä tapahtuu on sitten eri asia...
meillä on sama ongelma, ja on tehty selväksi että lasten aikana ei suvaita päihteitä minkäänlaisia, mutta muoripa aina silloin tällöin yrittää.. pillerit on siitä katalia ettei ne haise, mutta silmistä usein näkee ettei kaikki ole kohillaan... muutaman kerran on käännytetty ovelta pois...

Tää on munkin kokemus , koti on siisti, tavarat paikoillaan, anoppi oli juuri tälläinen , ex-anoppi, ainoa harrastus oli kikkailu viinan kanssa, en tosiaan tykänny käydä ja kuunnella niitä juttuja, aina sama kaava tahtoi toistua, harvemmin puhuttiin mitään tärkeetä asiaa.Pidettiin kyllä hajurako siihen suuntaan.

piisa
"Mukava" kuulla että muillakin samanlaista. Olen paininut samaisen ongelman kanssa 8v + sekin aika kun ei ollut lapsia. Pahinta on just se asian vähättely ja kieltäminen. Kaikille sukulaisille sit itkee kun poika ja miniä on ilkeitä. Nykyisin hyvin pärjätään, on jo uskonut että meillä ei juoda. Paitsi jos on pidempään, ei pysty olemaan täysin selvin päin. Ja kun me ollaan hänen luona, niin juo. On juuri sellainen päivittäin tissuttelija, et ei voi edes ajatella, et kun tänään juo, niin sit taas menisi tovi...

Mutta me ollaan siitä puhuttu tosi suoraan ja tietty monet kerrat, surullista, mutta totta, mikään ei auta, kun ihminen itse ei apua halua. Yksinäisyydestäkin kärsii, eikä ymmärrä, että moni muukin välttelee hänen seuraa juuri niiden ärsyttävien juttujen vuoksi, mitä kännissä jaksaa jauhaa.

Vaikka selvinpäin onkin ihan huippukiva, niin on lapsillekin toiset isovanhemmat paljon läheisemmät. Eihän juovalle ihmiselle voi antaa edes hoitoon, edes päivällä yleensä. Joskus on kaupassa käyty, niin että lapset hänellä, niin jo haisee takaisin tullessa. Harmillisinta on just se ettei juo iltaisin, vaan aloittaa aina jo siinä heti kohta aamukahvin jälkeen, iltapäivästä onkin jo ihan sekaisin. No terveys jo osoittaa huonoon päin ja täysin elämäntapa sairauksia, niitäkin tietty surkutellaan....

Mutta ei enempää tilitystä, oli vaan niin täysin saman kuuloista tarinaa....

pia
Mun äiti on alkoholisti, itse olen ollut huostaanotettuna yhdeksänvuotiaasta-18v
Äiti ottaa nykyisinkin, tälläkin hetkellä putki päällä ( tosin nykyään vaan n 3xvuosi) mutta siis putki jää melkein aina päälle ja kestää väh. viikon.
Äiti ja minä soitellaan tänä aikana toisillemme, mutta tietää ettei silloin saa puhua lasten kanssa/ tulla meille.
Voin viedä selvinä kausina hoitoon, ei ole pelkoa että silloin alkaa kesken hoitamisen juoda..Yrittää kovasti uudelleenkouluttaa itseensä, hyvin menee nykyään, verrattuna entiseen, takapakkeja kylläkin tulee, mutta yleensä niistä on noustu =)
Voin siis luottaa äitiini hoitajana, mutta jos esim. hoidosta sovittu kuukautta aikaisemmin pakko varmistää ettei ole "viihteellä"

Minulla myös alkoholisti äiti ja samoja asioita olen miettinyt vuodesta toiseen...pellkään jo nykyään soittaa hänelle kun useimmiten sieltä vastaa humalainen ja jossain mömmöissä oleva mummo.Lapsia en jättäisi hoitoon hetkeksikään kun ei voi mitenkään luottaa ettei pullo ala kiinnostaa,jo sen näkeminen riittää himoon...lapsia tullaan myös katsomaan huppelissa ja piilopullo laukussa...raivostuttavaa!!!Nykyään jos tiedän kotiin mennnessä että vastassa on humalainen käännytään pois.En todellakaan halua lasteni joutuvan katsomaan tällaista...sairaus on sairaus mutta kuitenkin!Mikään ei saa lopettamaan ei hoidot ei mikään.Lastenlapset jää pullon varjoon,ja aiheesta miksei lapset ole munnolla hoidossa saadaan tapella alvariinsa...en todella jätä.Nyt tosin tämäkin on jo jäänyt!Tosi surkeaa ja nykyään tosiaan pelottaa edes soittaa kotiin tai vastaavaa kun pelkää mitä nyt...!Ratistakin on jo kärytty,töistä ei tule mitään...kovin lohdutonta.Ollaan yritetty auttaa ja moni muu...toivottavasti vielä joku päivä löytyisi joku keino!Voimia kaikille saman asian kanssa kamppaileville ja sureville :hug: !

Mitä jos printtaat netistä hieman tietoa alkoholismista ja sen määritelmistä ja annat hänen luettaviksi. Hän loukkaantuu, mutta ihan varmasti asia jää häntä vaivaamaan ja loppujen lopuksi ei voi olla lukematta papereita. Lapuja saa varmasti myös terveydenhoidosta tms.

Ei alkoholismin raja kulje siinä, milloin ei enää jaksa pitää huushollia järjestyksessä.

toinen vieras
Ei nää asioiden nostamiset pöydällekään läheskään aina auta. Ainakaan ei ole meillä auttanut. "Puheeksi otot" käännetään yleensä päälaelleen ja yleensä jutun aloittaja huomaakin yllättäen taas olevansakin se syypää kaikkeen... En enää edes viitsi printtailla tietoiskuja tai ostella kirjoja, ei siitä ole mitään apua.

Halauksia kaikille teille :hug:

Näistä asioista - isovanhempien päihdeongelmista- pitäis puhua enemmänkin, nimittäin julkisuudessa. Onko se ihme että lapset ja nuoretkin ryyppää, kun vanhemmat ja isovanhemmat näyttävät mallia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 10:44 vieras kirjoitti:
Mitä jos printtaat netistä hieman tietoa alkoholismista ja sen määritelmistä ja annat hänen luettaviksi. Hän loukkaantuu, mutta ihan varmasti asia jää häntä vaivaamaan ja loppujen lopuksi ei voi olla lukematta papereita. Lapuja saa varmasti myös terveydenhoidosta tms.

Ei alkoholismin raja kulje siinä, milloin ei enää jaksa pitää huushollia järjestyksessä.
:hug:

Ei tarvi pitää esim. tipatonta tammikuuta kun näitä tipattomia kuukausia on joinakin vuosina jopa 12 !

Enemmän juomiseen vaikuttaa kaveripiiri kuin isovanhemmat tai lapset. Nykyisin voi syynä olla ihmisten yksinäisyys.
Itse pidän huonona asiana sitä mikä näillä palstoilla tulee usein esille. Ei ole normaalia keskustelua sukupolvien välillä.
Sekin saa tuntemaan ihmiset huonoksi ja yksinäisiksi...juomiskierteet alkaa sittenkin pienistä asioista!

Tärkeintä on että pienet lapset on turvallisesti hoidossa...on se sit koti tai mummola tms.

Arvostan paljon teitä nuoria jotka jaksatte tukea ajottain lastenne vanhempaa sukua.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2007 klo 21:44 Isoäiti kirjoitti:
Ei tarvi pitää esim. tipatonta tammikuuta kun näitä tipattomia kuukausia on joinakin vuosina jopa 12 !

Enemmän juomiseen vaikuttaa kaveripiiri kuin isovanhemmat tai lapset. Nykyisin voi syynä olla ihmisten yksinäisyys.
Itse pidän huonona asiana sitä mikä näillä palstoilla tulee usein esille. Ei ole normaalia keskustelua sukupolvien välillä.
Sekin saa tuntemaan ihmiset huonoksi ja yksinäisiksi...juomiskierteet alkaa sittenkin pienistä asioista!

Tärkeintä on että pienet lapset on turvallisesti hoidossa...on se sit koti tai mummola tms.

Arvostan paljon teitä nuoria jotka jaksatte tukea ajottain lastenne vanhempaa sukua.
*Huokaus* - kyllä on tuettu, vuosikausia... Mutta vaikeeta on - tätä on katteltu nyt kymmenen vuotta. Kun apua ei haluta, niin vaikea sitä on antaakaan... Ei kuulkaa oo herkkua yölliset kännisoittelut, haukkumiset, jopa käsiksi käymiset... Valitettavasti lapsiani en voi appivanhemmilleni hoitoon jättää, se olis kyllä heitteillejättö...

Yhteistyössä