ISOT äidit +120kg. Miten meni raskaus ja neuvola?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä'
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan hyvin, mulla nousi paino raskauden aikana 6 kg paino. Mulla on yks sectio takana, niin käynnistys (lapsivettä oli vähän) aloitettiin varovaisesti. 6cm aukesin, sitten pysähtyi ja päädyttiin sectioon. Leikkaus sujui ihan hyvin, lääkäri totesi ettei olisi tullutkaan alakautta kun oli väärässä tarjonnassa.
Leikkauksen jälkeen olin SAIRAAN kipeä!! Epäilen et ylipainolla oli osuutta asiaan, sillä viimeksi olin alle 100kg enkä yhtään kipeä. Tarkkahan mahan kanssa pitää olla, tikkeihin kohdistuu niin suuri paine.

Ihan hyvin meni, neuvolantäti oli tosi mukava ja synnytys sujui ihan normaalisti. Veteen en kyllä saanut synnyttää, mutta avautumisvaiheessa oli kyllä mahdollista altaassa olla. Mulla useampi raskaus ja synnytys takana ja kaikki menneet hyvin.

Mulla oli aivan ihana äitiysneuvolan th. Muakin jännitti ennen ekaa käyntiä ihan hirveästi mun melkoinen ylipainoni, painoindeksi varmaan lähemmäs 38. Mä kyllä otin aika tosissani pelottelut sokeriongelmista, ja laihduinkinnjärkevästi koko raskausajan, ihan vain sokereita tarkkailemalla. Painoindeksin vuoksi jouduin sokerirasitukseen, ja joku arvoista oli koholla. Siitä selvisin ruokavaliolla ja omaseurannalla.

Neuvolassa siis kaikki meni tosi kivasti, mutta äippäpolilla oltiin sitä mieltä, että olen suurinpiirtein kuusikiloista diabeetikkoa synnyttämässä. Olen itse aika isokokoinen muutenkin kuin painoni puolesta, joten en nyt mitään pikkukirppua odotellutkaan. Mutta kieltämättä koko ajan pelotti, että millainen pontso sieltä tulee. Kontrolleissa joskus rv 30 kohdilla ennusteltiin 4,5-kiloista, vähintään. Loppujen lopuksi lapsen syntymäpaino oli 3,2. Että ihan turhaan siis huolestuin, tavallaan. Mä olen sittemmin laihtunut aika lailla, mulla auttoi imetys ja allergiaepäilyjen vuoksi ylläpidetty dieetti.

Ole rohkeasti oma itsesi. Kaikenlaiset ihmiset ovat ennenkin saaneet lapsia. Ja kaikenlaisilla naisilla on oikeus olla raskaana ja nauttia siitä. Komplikaatioita voi tulla täydellisissä mitoissakin oleville (tosin ylipaino tietty lisää riskiä - tää pitää näissä keskusteluissa aina sanoa, muuten joku terveysfasisti parahtaa).

Neuvolassa oltiin tosi ystävällisiä. Sanottiin vaan ettei paino saisi kamalasti nousta. Mutta ei noussukkaan. Sitten sokerirasitukseen on pakko mennä suoraan.
Synnytys käynnistettiin koska minun verenpaineet nousi huimiin lukemiin. Alapaine huiteli jo 150 mutta siltikään ei ollut mitään oloja siitä. Lääkkeilläkään ei laskenu.
Käynnistettiin, mutta ei oike lähtenyt käyntiin. Aukesin sormella. Ja sitten 12h päästä päädyttiin sectioon ettei tulisi mitään hätä sectioita. Leikkaus meni tosi hyvin. Paranin tosi nopeasti ja ei kipujakaan ollut juurikaan :)
Haavaa piti vaan ilma kylvettää tosi paljon ja suihkutella.

Täällä kans yksi iso äitee :) ja kaksi lasta. Terkat on ollu ihania, verensokeria olen kotona seurannu heti ekoilta viikoilta lähtien, meillä kun ei tehdä sokerirasitusta eikä ollu isompia ongelmia, aamuarvot aavistuksen koholla, mutta niihin vaikutti sitten iltasyömiset ja liikkuminen :) Muutoinkin raskaudet on menneet hyvin, tosin kuopuksen kohdalla istukka repes osittain ja päädyttiin loppujen lopuksi hätäsektioon. Esikoinen syntyi alakautta ja hyvin meni sekin :)

ei mitään ongelmaa kaksi lasta on ja kolmatta odotan...sokereita kotona mittailtu jostain 28 viikolta alkaen kummassakin. Nyt rasituskoe tehdään rv 17 sano terkkari!
Pitää vaan muistaa katsoa mitä syö että paino ei nousis kovin paljon. Lapset painaneet 3670g ja 3480 g eli ei mitään isoja sokerivauvoja!
Yleensä kaikki suhtautuu hyvin, onhan jotkut lääkärit jotain aika töykeästi sanonut, mutta kaikesta ei kannata välittää! Eihän ne lääkärit sitä lasta kanna vaan jokainen itse läskiensä lisäksi!

Elikkäs kaikki on selvinnyt raskauksista. okei pitäähän lääkäreiden mainita, mutta luuleeko ne ettei itse tiedä että on läski ja siitä voi olla haittaakin. Minkäs teet kun et poiskaan ole saanut läskejä...nyt se on enää myöhästä :)

Yhteistyössä