ison vauvan täysimetys

• Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
kysymys
Onko täällä muita, jotka täysimettävät isoa vauvaa? Koetteko sen raskaaksi tai muuten hankalaksi? Kuinka pitkään täysimetitte?

Meillä oli melkein 4,5 kg vauva syntyessään, ja nyt 2 kk iässä on jo 7 kg. Tuntuu että koko ajan on rinnalla, ja mietityttää että kuinka kauan tätä voi jatkua.

vieras
Noin pienellä voi olla kyse myös imemisen tarpeessa. Syökö vauva tuttia?
Meillä tutiton vauva, syntyessään 4,3kg, 3kk iässä jo 8,5kg. Ja täysimetyksellä mentiin/mennään vieläkin vauvan ollessa 4kk, syö aika usein mutta ei se mua haittaa.

Lapseni ovat olleet syntyessään nelikiloisia, ja keskimmäinen oli alle puolivuotiaana 10 kg. Hyvin sujui pitkä täysimetys, rintamaidollahan he isoiksi kasvoivatkin :) Esikoiselle aloitin kiinteät tasan 6kk, kahdelle seuraavalle noin 5,5kk, koska olivat niin kiinnostuneita syömisestä.

Kippuravarvas
Mulla tää toinen oli 4290g ja täysimetän, tai sairaalassa sai luovutettua alkuun. En koe raskaaksi. Päivällä syö n.2-4 h välein ja illalla klo 19-20 alkaa tankkaus, syö tunnin välein puoleen yöhön asti ja sitten pidempi tauko. Yöllä syö 1-4 kertaa.
Nyt 2kk oli 6100g.

vieras
Minä olen täysimettänyt isommakin, vastasyntyneenä sai teholla muiden luovuttamaakin maitoa ensimmäisinä päivinä nenä-mahaletkulla, sen jälkeen tuli toimeen ihan omalla. Lähemmäs 6 kk vanhaksi täysimetin, minkä jälkeen ruvettiin opettelemaan kiinteiden syöntiä. Maidontuotannon kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia, jos sellaiseksi ei lasketa liikatuontantoa esikoisen kanssa. Imetyksen lopetin kokonaan, kun oli 14 kk vanha.

Jos oikein muistan, niin vauvoilla on jatkuvan imun kausi juuri tuossa parin kuukauden ikäisenä, ihan painosta riippumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
Onko täällä muita, jotka täysimettävät isoa vauvaa? Koetteko sen raskaaksi tai muuten hankalaksi? Kuinka pitkään täysimetitte?

Meillä oli melkein 4,5 kg vauva syntyessään, ja nyt 2 kk iässä on jo 7 kg. Tuntuu että koko ajan on rinnalla, ja mietityttää että kuinka kauan tätä voi jatkua.
Kyllä hankalaa se todellakin oli. Lapseni painoi lähes 5 kg ja imetin ensimmäiset 3 kk jonka jälkeen lapsi sai korviketta, ja alusta asti sai koko ajan lisänä korviketta ja sairaalassa pullosta rintamaitoa. Maitoa ei tullut tarpeeksi ja vauva oli todella kärsimätön jos ei maitoa tullut heti ja paljon niin hän ei syönyt sitten mitään vaan huusi vaan...huoh....onneksi ne ajat on ohi =)

Ja se vielä, että lapseni painoi reippaasti päälle 10kg 6 kk ikäisenä.

ap
Ei syö tuttia, ei kelpaa ollenkaan. Ja tuntuu ihan nälkäiseltä aina ennen syömistä. Iltaisin täälläkin se kovin tankkausvaihe, n. klo 18-24 käytännössä rinnalla koko ajan, minä vaan istun sohvalla ja passautan muita. Kiva kuulla että onnistuu täysimetys tuonne noin pitkälle.

Juntti
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Lapseni ovat olleet syntyessään nelikiloisia, ja keskimmäinen oli alle puolivuotiaana 10 kg. Hyvin sujui pitkä täysimetys, rintamaidollahan he isoiksi kasvoivatkin :) Esikoiselle aloitin kiinteät tasan 6kk, kahdelle seuraavalle noin 5,5kk, koska olivat niin kiinnostuneita syömisestä.
Vähän mä oon ollu kai juntti kun luulin et vasta 1veet painaa sen 10-12kg..:)
No tiedänpähän nyt totuuden..Hih hih!

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei syö tuttia, ei kelpaa ollenkaan. Ja tuntuu ihan nälkäiseltä aina ennen syömistä. Iltaisin täälläkin se kovin tankkausvaihe, n. klo 18-24 käytännössä rinnalla koko ajan, minä vaan istun sohvalla ja passautan muita. Kiva kuulla että onnistuu täysimetys tuonne noin pitkälle.
Mun mielestä se on kivaa kun saa passuuttaa :D paitsi nyt kun miehellä iltaviikko niin pitää aina imetyksen välissä käydä tekee evästä.
Ei tää kuitenkaan loputtomiin kestä, kohta nuo viipottaa omia juttujaan eikä tuu syliin juur ollenkaan :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Juntti:
Se on niin kovin yksilöllistä. Kuopus meillä painoikin 10 kg vasta yksivuotiaana.

maalainen
Alkuperäinen kirjoittaja elina9:
Kyllä, täysimetin noin 6,5 kk ikäiseksi, jolloin painoi hieman vajaat 12 kg.
Jaiks...oikeestiko??
Mulla 4 lasta ja kaikki painaneet 2 veenä alle 12 kiloa...
Ja ihan normaalikokoisia musta olleet!

Kyllä sitä tosiaan voi olla erikokoisia.Voisitko laittaa kuvaa,en ole koskaan nähnyt noin painava ja noin pieni vauva näyttää?

Minulle ei ole ollu hankalaa. Maitoa on aina tullu vauvan tarpeeseen asti.Ei kukaan ole tuossa vaiheessa tarvinu lisäämaitoa.
kiinteillä ollaan aloitettu siinä 4-5kk ikäsen riippuen lapsesta.
Tämä nuorin oli suurin syntyissään 4630g ja 4kk ikäsenä aloitin sit porkkana-peruna soseella.

Alkuperäinen kirjoittaja Juntti:
Se on niin kovin yksilöllistä. Kuopus meillä painoikin 10 kg vasta yksivuotiaana.
On tosiaanki.Minun viidestä lapsesta yks on ollu hoikka ja hento. Neiti :)
Niin paino 1,5vuotiaana 9kiloa. Ja nyt tämä meidän 4kk ikänen on reilu 9kiloa.

maalainen
Miten "saatte" noin isoja vauvoja?Syöttekö kovasti paljon makeeta odotusaikana?
No,en usko että silläkään saa vauvaa kasvatettua sillä oon syönyt minäkin toosi paljon makeeta ja kaikkea.

Mutta vauvat olleet siinä 3 kiloisia,vähän alle ja vähän yli.
Kiloja itelle tullut aina alle 10.

Imetys onnistunut hyvin päälle vuoden ikään.Ja vauvat olleet siis suht pieniä kun noin 2 veenäkin alle 12 kiloa.
Voiko johtua geeneistä vain vai mistä pirusta?

Tuntuu että isoja vauvoja pidetään niin hienoina ja isojen vauvojen äitejä mahtisuperäiteinä...
Ensinnäkine ttä ovat niin hyvin kasvattaneet jo mahassa ja sitten saaneet punkerrettua uloskin.
Naapusissa syntyi liki 5 kiloinen ja kaikki taivasteli miten mahtavan urakan äiti teki.
Ja samaan aikaan mä synntyin mutta en saanut mitään meriittiä alle 3 kiloisesta.
=(

Ja sama koulussa.On potra poika!!
Taikka sitten kuten meillä,syötteko ituja pelkästään??
Me syödään tosi monipuolisesti,teen kahdesti päivässä eri ruokaa.
Vihanneksia on aina joukossa,ainakin toisella ruualle,mut sit toisella on raakavihannessalaattia tms.

Mut muksut on tosi laihoja vaan,ihan kouluikäisetkin...

Heips, sulla niin pieni vauva et varmasti siksi roikkuu/asuu rinnalla :) Ja kun painoa tulee noin hienosti riittää myös maitosi loistavasti. Mulla eka oli 4800g ja risat ja sinne 5kk mentiin pelkällä maidolla. Nyt kakkonen oli 10g vajaa 5kg ja rintamaidolla mentiin kans 5kk asti ja edelleen imetän neiti nyt koht 8kk. Raskaaksi en ole kokenut imetystä paitsi toki alussa kaikki varmasti kokevat olevansa kiinni vauvassa kokoajan, kun vauva syö tai tilaa lisää maitoa tai muuten vaan tykkää imeä. Tutista meillä opittiin syömään sitä 5kk ässä :)
varmasti siinä kuukauden päästä imemisen tarve vähenee kunnes se taas sit lisääntyy --meillä ainakin vaihtelee.

Kaikki vauvat ovat hienoja ja kaikki äidit mahtisuperäitejä =)
Ei vauvan koko kenenkään hyvyyteen tai huonouteen vaikuta.

Meillä taitaa olla geeneistä kiinni, ollaan molemmat pitkiä, ja vauvakin on alusta asti ollut pitkä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja maalainen:
No,en usko että silläkään saa vauvaa kasvatettua sillä oon syönyt minäkin toosi paljon makeeta ja kaikkea.

Imetys onnistunut hyvin päälle vuoden ikään.Ja vauvat olleet siis suht pieniä kun noin 2 veenäkin alle 12 kiloa.

Tuntuu että isoja vauvoja pidetään niin hienoina ja isojen vauvojen äitejä mahtisuperäiteinä...
Ensinnäkine ttä ovat niin hyvin kasvattaneet jo mahassa ja sitten saaneet punkerrettua uloskin.
Naapusissa syntyi liki 5 kiloinen ja kaikki taivasteli miten mahtavan urakan äiti teki.
Ja samaan aikaan mä synntyin mutta en saanut mitään meriittiä alle 3 kiloisesta.
=(

Vihanneksia on aina joukossa,ainakin toisella ruualle,mut sit toisella on raakavihannessalaattia tms.

Minä syytän geenejä. Mies on 2-metrinen jätti, enkä minäkään ihan keijukainen. Minä en syönyt herkkuja ollenkaan raskausaikana, ja laihduinkin reilusti. Niin, istukka kuulemma oli täydellinen ja kuulemma näki että toiminut todella hyvin, tiedä sitten josko sillä joku vaikutus. Sama laihtuminen jatkuu imetysaikana, jotenkin tuo vauva imee minusta kaiken. Esikoinen oli kanssa iso vauva, mutta ei ihan näin iso. Ja nyt 4-vuotinaana on hoikka ja pitkä lapsi. Kyllä meilläkin syödään vihanneksia, vaikka vauvat onkin isoja, jösses sentään.

Ja minä en kyllä ole kohdannut mitään "hienona pitämistä", taivastelua vaan, kuinka isot vauvat ovat rumia ja kyllä on jotain vikaa äidissä kun tuommoisen jötkäleen on tehnyt ja kasvattaa edelleen.

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja maalainen:

=(

Meillä esikoinen oli iso vauva ja nyt on laiheliini taapero, ihan madon kusi :whistle: :D

maalainen sen kun tietäis miks tulee noin isoja vauvoja. Mä luulen et meillä se vaan johtuu geeneistä. Tosiaan jos äidillä on sokerit koholla ja raskausdiabetes tai sen riski ne kasvattaa kyllä vauvaa. Itsellä ainakin arvot oli ok. Mietin et jos olisinollut laihempi ennen raskautta olisko se vaikuttanut noin 10kg ylipainoa :| mut enpä tiedä. meillä kaikki viittas siihen et vauva olis sellanen 4500g et ihan sopiva, mut ei neiti pisti paremmaks kun siskonsa :)

Kyllähän isossa vauvassa on punnerrettavaa, mut niin on normikokosessakin. Ikävää jos sitä pidetään suurempana saavutuksena kuin jos pienemmän synnyttäis. Päänympärystän se on mikä eniten ratkaisee. meillä isommalla vauvalla oli pienempi. me äidit ollaan kans niin eri kokosii et toisille 3500g on jo liian suuri ja itse taas pystyn hyvin synnyttämään 5kg vauvelin. ne on varmasti ne geenit

Yhteistyössä