Ison lapsen yökastelusta kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras ap

Vieras
Nyt alkaa mennä minulta hermot jo...
Meidän poika 6,5v pissaa jok ikinen yö sänkyyn. Vaippaa ei suostu laittaa kun joskus harvoin.
Vaikka olen rajoittanu ilta juomista ja antanu iltapalan aikaisin, et kerkee käydä kunnolla pissalla vielä niin ei ole auttanu. Hälyytintäkin on kokeiltu ja lääkettä.
Eilen ku lähdin kylästä niin poika kävi siellä lähtiisä pissalla. Kotia tullessa ja vielä käytin parin tunnin päästä yöllä.
Mut niin vaan on sänky märkänä taas. :(
Poika kärsii tästä itsekkin mut ratkasua ei olla keksitty. Lääkärissä olen käyttäny puolivuotta sitten.
Mitenkään en ole poikaa syyllistäny tästä. Sisällä vaan tympii ja varmaan joskus poika on sen minusta vaistonnukki ku yöllä on pitäny nousta vaihtaan lakanoita.

Poika nukkuu tosi sikeesti ja aamullaki on vaikea saada hereille. Saatikka yöllä. Ja aina ei ole edes tienny et olen käyttäny vessassa kun ei herää siihen.
Ja saattaa nukkua märissä lakanoissa vaikka koko yön ku ei herää siihenkään :(

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Eikö lääkkeestäkään ole apua? Kauanko kokeilitte? Tiedän, että ovat kalliita, mutta...

Kokeiltiin silloin 5vuotiaana puolen vuoden ajan.

Jospa mä sittenkin varaisin uuden ajan.
Löysin sellaisen seruanta kavakkeen johon merkkaan nyt yöt.

Meillä ei oo ihan joka öistä, mut 8-vuotias pissailee useemman kerran vkossa sänkyyn.
En oo edes ajatellu et tarvis lääkkeitä tms.Nukkuu kait tääkin tosi sikeästi, kävelee unissaan ja puhuu myös =)

No laita sinne petiin muovitettu frotee ja siihen päälle vaikka froteepyyhe poikittain ja sen päälle vaikka pinniksen lakana poikittain. Ei siinä ole mitään järkeä koko petiä kastella, kun se kerta on joka öistä. Meilläkin tytöllä on tuollainen viritelmä, tosin vahinko on viimeksi tullut ajat sitten, että vois ottaa pois, mutta on jäänyt. Sinne voi laittaa vielä vaikka toisen kerroksen muovitetun froteen kera, niin ei tarvi yöllä uutta laittaa, päällimmäinen vain pois.

Kyllä se poika kuivaksi oppii, mun sisko tais tuossa iässä olla oikein sairaalassa vaivasta, mutta oppi kuivaksi kyllä sitten kun oli sen aika.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
meillä oli samaa...5 vuotiaaksi asti.

Meillä myös.
Hälytinpatja ja lääkkeet yhdessä käytettynä auttoivat.
Varaa aika uudelleen lääkäriin.

meillä ei ollut mitään käytössä. puhuin neuvolassa vaan siitä ja sit se loppukin, ennen lääkäriä.

No laita sinne petiin muovitettu frotee ja siihen päälle vaikka froteepyyhe poikittain ja sen päälle vaikka pinniksen lakana poikittain. Ei siinä ole mitään järkeä koko petiä kastella, kun se kerta on joka öistä. Meilläkin tytöllä on tuollainen viritelmä, tosin vahinko on viimeksi tullut ajat sitten, että vois ottaa pois, mutta on jäänyt. Sinne voi laittaa vielä vaikka toisen kerroksen muovitetun froteen kera, niin ei tarvi yöllä uutta laittaa, päällimmäinen vain pois.

Kyllä se poika kuivaksi oppii, mun sisko tais tuossa iässä olla oikein sairaalassa vaivasta, mutta oppi kuivaksi kyllä sitten kun oli sen aika.

No kuuleppas. Kyllä siellä on viritelmiä vaikka mihin malliin. Mut pakko ne on silti kaikki märät minun nousta ottamaan yöllä pois. Siellä on froteetaa ja pyyhettä ja lakanaa yms.
Mut jos poika vaihtaa yöllä unissaan sänkyä ja tulee meidän viereen niin sit on vähän hankalampi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:

No kuuleppas. Kyllä siellä on viritelmiä vaikka mihin malliin. Mut pakko ne on silti kaikki märät minun nousta ottamaan yöllä pois. Siellä on froteetaa ja pyyhettä ja lakanaa yms.

No vieppä se poika samalla siirrolla pissalle kun kömpii viereen.
Mut jos poika vaihtaa yöllä unissaan sänkyä ja tulee meidän viereen niin sit on vähän hankalampi.

Eikö lääkkeestäkään ole apua? Kauanko kokeilitte? Tiedän, että ovat kalliita, mutta...

Varaa ihmeessä, meillä ei 5v:nä lääkekuuri auttanut mutta 6v:nä kokeiltiin uudestaan ja kuukauden jälkeen oli kuiva.
Muista että kelalta saat hoitotukea jos kastelu jatkuu hoidosta huolimatta (ei se siihen kasteluun auta, mut helpottaa kustannuksiin jos vaipaa / lääkettä joutuu jatkuvasti ostamaan)

Alkuperäinen kirjoittaja Pitäiskö:
Meillä ei oo ihan joka öistä, mut 8-vuotias pissailee useemman kerran vkossa sänkyyn.
En oo edes ajatellu et tarvis lääkkeitä tms.Nukkuu kait tääkin tosi sikeästi, kävelee unissaan ja puhuu myös =)

Mutta eikö lapsi itse kärsi tilanteesta? Ei voi mennä yökylään, leirille tms. moisen vaivan takia.

No vieppä se poika samalla siirrolla pissalle kun kömpii viereen.

Jos herään et on tullu viereen niin käytän mut eipä sekään ole monesti auttanu....

Mutta eikö lapsi itse kärsi tilanteesta? Ei voi mennä yökylään, leirille tms. moisen vaivan takia.

Meidän poika kärsiin kyllä. Ja olen jututtanu ihmisä ko asiasta niin yllätävän monella on ollu lapsena samaa vaivaa. Ja yks mies sano et kärsi siittä pitkälle kouluikään ja melkein vielä yläasteelle asti. Ja kärsi...

Avovaippa on mun mielestä tuohon tilanteeseen ihan loistava ratkaisu!

Avovaippaa ei ainakaan vauvoilta yön aikana vaihdeta, jotta ehkei tarvitsisi sitten isommankaan lapsen kohdalla vaihtaa?! Se kun ei tunnu ihoa vasten märältä.

Kroonikkoliina voisi kanssa olla ihan kokeilun arvoista?!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Varaa ihmeessä, meillä ei 5v:nä lääkekuuri auttanut mutta 6v:nä kokeiltiin uudestaan ja kuukauden jälkeen oli kuiva.
Muista että kelalta saat hoitotukea jos kastelu jatkuu hoidosta huolimatta (ei se siihen kasteluun auta, mut helpottaa kustannuksiin jos vaipaa / lääkettä joutuu jatkuvasti ostamaan)

ok. MÄ varaan ajan. Mut täällä vaan ei tahdo saada niitä jos ei ole tosi tosi hätä ja kiire. Mut yritän ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Avovaippaa ei ainakaan vauvoilta yön aikana vaihdeta, jotta ehkei tarvitsisi sitten isommankaan lapsen kohdalla vaihtaa?! Se kun ei tunnu ihoa vasten märältä.

Linkkiä aiheesta kiitos? Mikä tämä on? en ole kuullu koskaan...

Googleta sana avovaippa, sitä kautta löytyy joitakin linkkejä.

Tuo on siis eräänlainen kestovaippa, mutta se on ulkonäöllisesti pussilakana (tms.) joka laitetaan lapsen alle ihan lakanan tavoin. Avovaippa koostuu 3 osasta eli kosteussulkukankaasta (PUL-kangas), imuista (vaikka froteeta, bambua tai hamppua) sekä kankaasta joka tulee ihoa vasten ja joka ei märkänäkään tunnu märältä (esim. fleese).

Näitä voi siis tehdä ihan itse. Ommellaan ikäänkuin pussilakana käyttäen toisena kankaana sitä PUL:lia ja toisena fleeseä. Sitten sinne väliin (kun siihen jätetään reikä pussilakanan tavoin) asetetaan imevää kangasta tarpeen mukaan ja avovaippa on valmis käytettäväksi.

Tietenkään tätä ei kannata vaippana 6v:lle markkinoida.

Yön jälkeen sitten vaan imut pois sisältä ja vaippa imuineen pesuun.

Meillä oli yökastelua 6-vuotiaaksi. Lääkäri ei nähnyt tarpeelliseksi lääkitykselle, koska yökastelua oli suvussa. Ajan kanssa itsekseen loppui, kun aika oli kypsä.

Meillä poika tosin tahtoi käyttää vaippaa..

No ei ole ollut mitään leirejä vielä.
Kaverilla on ollut ja kai sitten on tsempannut sen verran ettei pissinyt siellä sänkyyn.
Mut ei toi nyt kovin usein kyllä yökylässä muualla ole kun isovanhemmillaan.

Googleta sana avovaippa, sitä kautta löytyy joitakin linkkejä.

Tuo on siis eräänlainen kestovaippa, mutta se on ulkonäöllisesti pussilakana (tms.) joka laitetaan lapsen alle ihan lakanan tavoin. Avovaippa koostuu 3 osasta eli kosteussulkukankaasta (PUL-kangas), imuista (vaikka froteeta, bambua tai hamppua) sekä kankaasta joka tulee ihoa vasten ja joka ei märkänäkään tunnu märältä (esim. fleese).

Näitä voi siis tehdä ihan itse. Ommellaan ikäänkuin pussilakana käyttäen toisena kankaana sitä PUL:lia ja toisena fleeseä. Sitten sinne väliin (kun siihen jätetään reikä pussilakanan tavoin) asetetaan imevää kangasta tarpeen mukaan ja avovaippa on valmis käytettäväksi.

Tietenkään tätä ei kannata vaippana 6v:lle markkinoida.

Yön jälkeen sitten vaan imut pois sisältä ja vaippa imuineen pesuun.

Kiitos. Mä olen jonkuverran käyttäny kestovaippoja, et ihan tutunu kuulosta on.

Yhteistyössä