Isofix vai turvavyökiinnitys kolmevuotiaalle

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ostimme uuden auton jossa on isofix-mahdollisuus. Ensin ajattelin, että hankin isofixillä kiinnitettävän turvaistuimen. Katsoin kuitenkin pari videota ja ne isofixillä kiinnitettävät istuimet näyttävät jäävän todella löysälle, toinen istuinkin kiinnitettiin vain parilla remmillä, turvavyöllä taas istuimeän saa tiukalle. Jossain taas luki, että isofixillä kiinnitettävä turvaistuin kuuluukin jäädä löysälle. Itse vain mietin, että onko sellainen kuinka turvallinen jos se keikkuu siihen malliin kuin ei olisi missään kiinni.
 
vierailija
Se riippuu vähän istuimesta. Esim ovelle kääntyvä istuin on todella näppärä. On isofix kiinnitteinen. Itse koen että isofix kiinnitteinen on turvallisempi. Pääsääntöisesti kaikki turvaistuimet on isofix kiinnitteisiä. Istuimen valinnassa kannattaa ottaa huomioon monta asiaa. Mikä sopii parhaiten autoon, missä lapsi istuu hyvin ja haluaako selkä menosuuntaan vai ei. Kannattaa tutustua Autoliiton sivuilla mitkä on heidän listalla turvallisemmat. https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/turvaistuintestit
 
vierailija
Autoliittohan ei muuten tee mitään turvaistuintestejä, ainoastaan suomentaa keski-eurooppalaisten testien tuloksia. Jos kiinnostaa nimenomaan istuimen turvallisuus (eikä se, että kuinka hyvin lapsi näkee ulos auton ikkunasta jonkun aikuisen mielestä), kannattaa hankkia ruotsalaisen plus-testin läpäissyt turvaistuin. Isofix ja turvavyökiinnitys ovat sinänsä yhtä turvallisia, tärkeintä on, että istuin on kiinnitetty autoon käyttöohjeiden mukaisesti. Turvavyökiinnitteiset istuimet ovat usein edullisempia ja menevät lapsella pidempään selkä menosuuntaan. Liikenneturvan sivuilta löytyy lisätietoa asioista, jotka kannattaa ottaa huomioon turvaistuimen valinnassa.
 
vierailija
Isofixillä painoraja on 18 kg niin turvavyökiinnitteisiä voi käyttää pidempään. Isofix ei ole sen turvallisempi mitä oikein asennettu turvavyökiinnitteinen. Tärkeintä on pitää selkämenosuuntaan koululaiseksi asti.
 
vierailija
Isofixillä painoraja on 18 kg niin turvavyökiinnitteisiä voi käyttää pidempään. Isofix ei ole sen turvallisempi mitä oikein asennettu turvavyökiinnitteinen. Tärkeintä on pitää selkämenosuuntaan koululaiseksi asti.
Harvassa autossa on niin paljon tilaa että lapsi mahtuu kulkemaan selkä menosuuntaan seitsemän vuotiaaksi asti. Meillä ainakin on pitkät lapset että selkä menosuuntaan ei tuskin onnistuu. Kun on varmasti polvet kirjaimellisesti suussa. Itse olin jo 6 vuotiaana. 130-140 cm pitkä. Joten tuskin lapseni on lyhyitä 6 vuotiaana. Itse olen yli 175 cm pitkä ja mies lähes kaksimetrinen.
 

Yhteistyössä