iso vauva?

Meille on lääkärin ottamien mittojen mukaan tulossa iso vauva. Kaiken kukkuraksi vauveli on väärinpäin ja minulla takana neljä vaikeaa(edellinenkin kesti 14h) synnytystä. Onko kellään kokemuksia? Tiedän, että aihe kuuluisi enemmän synnytys puolelle, mutta täällä on hieman vilkkaampaa keksustelua. Viikkoja ion nyt 28+, joten onhan tässä hetki aikaa kääntyä, mutta tämä vauva on ollut näin päin niin kauan kuin muistan.

Ekaa kertaa myös hb on laskenut. Onkohan tällä vaikutusta vauvan kokoon? tai jotain yhteyttä? Muut lapset ollet kolme kiloisia ja viimeisin 3,7kg.
 
että piti vielä kertoa, että tuntuu kuin vauva olisi kaikkialla mahassa? Eilen jo kysyin mieheltäni, että voiko olla 100%varma(ultrattu 3kertaa), että vauvoja on vain yksi? kun tuntuu, että käsiä ja jalkoja on jokapuolella, mutta lienee isolla vauvalla voimakkaammat liikkeet...??
 
No en nyt varsinaisesti ole jäävi vastaamaan, kun en isoa lasta ole maailmaan saattanut.
Mutta itsellä on kummassakin raskaudessa laskenut hemppa ja esikoinen oli ihan normi kokoinen ja varmaankin myös tämä toinenkin.
Äitini on saanut 4 lasta, kaikissa laskenut hemppa, mutta vain yksi isompi lapsi 4012g.

Siskoni synnytti taannoin esikoisensa...ei oltu edes arvioitu suurta. Hemppa laski aluksi mutta nousi tosi nopeasti normaaliksi rautakuurilla.
Kävi synnytystapa arviossa jossa lääkäri sai mitaksi 3600g ja sanoi ettei tuosta kovin paljon suurempi varmasti tule.
Siskon mahaa kun tunnusteli, oli lapsi todella jokapaikassa, oli pelkkää vauvaa.

Poika kun syntyi, oli tosi iso yllätys meille miten suuri poju oli...4210g ja 54cm...olin mukana synnytyksessä ja kun pää syntyi näin jo siitä, että nyt on suuri poika tulossa.

Ei varsinaisesti vastannut kysymykseesi, mutta tuo hemoglobinin lasku kysymys ehkä sai jonkinlaisen vastauksen...
Jokainen raskaus on erilainen, vaikka edelliset olisivatkin olleet saman tyylisiä.

Toivotan onnea jatkoon =)

paapelo 25+1
 
Ei kai sitä viel tiedä kuinka iso olis tulossa?
Itellä oli viimeisin pikkasen päälle 4kg syntyessään. Ja hemppa on myöskin jokaisesta laskenut.
Pienin oli 3080g ja syntyi viikolla 41+1.
Perätilavauvasta taas ei ole kokemusta, itellä kaikki olleet aina rt kun on merkattu odotusvihkoseen. Ja onhan pikkusella vielä monta viikkoa aikaa kääntyä, toivottavasti niin tekee =)
 
Itsellä ei kokemusta siitä, että vauva olisi väärinpäin, mutta kaksi melko isoa vauvaa olen synnyttänyt (4360g ja 4380g). Ensimmäinen ison vauvan synnytys sujui ihan hyvin.Synnytyksen kesto oli n. 7h. Oltiin muutama tunti ennen synntystä arvioitu vauvan painoksi 3800g. Olin aika yllättynyt kun kuulin minkä kokoinen tyttö syntyi. Toisen ison vauvan synnytys sujui melko hyvin, vauva ei vaan meinannut millään laskeutua ja kaiken kukkuraksi kärsin pahasta noidannuolesta. Synnytys kesti melkein 9h. Maailmaan tulo otti pojallekkin koville, sai aluksi huonot pisteet, mutta virkosi nopeasti yhdeksän pisteen lapseksi. Kummassakaan synnytyksessä ei tullut repeämiä. Itselläni ei ainakaan Hb: laskulla ja vauvan koolla ole ollut mitään yhteyttä. Toivottavasti vauva vielä kääntyy. Lipsi rv 18+6
 
ja toki otan mielelläni lisääkin kokemuksia vastaan. Esim: ketkä synnyttäneet myös normaali kokoisia vauvoja niin miten synnytys on eronnut isomman vauvan synnytykseen? Onko iso vauva kääntynyt vielä loppuvaiheessa vai ollut jo pitkään oikeassa asennossa?

Hb:N lasku siis lienee normaalia olis itten iso tai pieni vauva vaikkei niin ole minulle juuri sattunut käymään edellisissä raskauksissa.

Nyt jännitän sitä synnytystä. Lääkäri oli niin "huumorin tajuinen", että totesi kysymykseeni "mitkä riskit on synnyttää iso vauva perätilassa?" "No, luita murtuu ja jäseniä menee!" Näki kai kauhistuneen ilmeeni, sillä jatkoi pian "kenenkään henki ei ole vaarassa ja synnytystapa arviointiin pääset kyllä, jos tarvetta".

Periaatteessa pitkistä ja raskaista synnytyksistä huolimatta olen valmis synnyttämään myös perätilassa, mutta hirvittää se vauvan iso koko. Kyllähän ne pienetkin on joka kohdastaan mahtuneet eikä repeämiä ole tullut vaikka viimeisin painoi sen 3,7kg. Mutta entä jos vauva jää kiinni vaikka päästä? Tai onko jotain vakavampia vaurioitumisen riskejä? Onko synnytys kipeämpi, kun lapsi tulee jalat edellä?

Näitä kysymyksiä päässäni on varmaan enemmän kuin kukaan pystyy vastaamaan.
Kiitos kuitenkin jo etukäteen! :)
 
Tuosta perätilasta vielä, ei siis minulla vaan siskollani.

Hänen pojunsahan oli vielä rv32 neuvolassa perätilassa, mutta kääntyi sitten kovalla rysähdyksellä (eli sisko tunsi hiukan kipeääkin tekevän pyörähdyksen ) rv34. Lääkri joka oli tuolla viikolla totesi myös pojan kääntyneen raivotarjontaan...eli ainakin siskolla kävi onni, joten toivottavasti sinullakin =)

Äidin synnytyskertomuksista, joita hän innoissaan aina kertoo, on jäänyt sellainen mielikuva, että me kaksi ensimmäistä olemme tulleet helposti, kolmas joka siis tämä roteva neiti, tuli myöskin nopeasti vaikka jäikin hetkeksi kiinni hartioistaan ja tästä sitten siskon solisluu murtui (parani 2 viikossa ) ja neljäs meinasikin sitten syntyä hissiin.
Ei kuulemma kenestäkään mitään kummoisempia repeämiä ole tullut, pieniä nirhuja sinnetänne ja toki paikat arat, mutta yhdestäkään, edes tästä isosta tytöstä, ei ole välilihaa tarvinnut leikata.

Siskollakin oli onni matkassa, että ponnistus vaihe kesti kauan, ei tullut kuin parin millin repeämä vaikka pojalla kokoa olikin ja pää oli ympärykseltään muistaakseni huikeat 38cm =)

 
Olen synnyttänyt myös ns. normaalikokoisia vauvoja. Mulla ei ole ollut mitään isompaa eroa synnytyksissä, vaikka vauvat olleet hyvinkin erikokoisia(2970g-4380g). Kaikki ovat olleet oikein päin melko aikaisesta. Hankalin synnytys oli juuri tuo viimeisin, koska ei tosiaan laskeutunut kunnolla. Sitä en osaa sanoa oliko lapsen koolla vaikutusta asiaan.
 
Ootko minkä kokoinen? Kauan synnytykset on kestäneet?
Ite oon pieni 158cm ja kapea lanteinen. Aikanaan lääkäri sanoi, et 3kiloinen mahtuu, mut juuri isompi ei. Asiaa ei ole kyllä koskaan esim. kuvattu. Olen kuitenkin synnyttänyt isomman, joten voinko luottaa et 4kiloinenkin mahtuu tulemaan? Eikös se päänympärys ole aika ratkaiseva? Meillä kaikilla ollut 34cm painosta riippumatta.

varsinaista kipua en pelkää. Mullon ollu niin hurja eka synnytys, et kivusta meni taju ja 2lääkäriä tuli seuraavana päivänä kysymään vointiani. Kätilö kysyi, et uskallanko ikinä enää synnyttää. No kaksi menikin välissä sit paremmin, mut ehkä syy pohtimisiini nyt on tämä viimeinen jonka synnytys vastasi ekaa paitsi, et tuli omalla painollaan 14 tunnissa. Ekassa nmulta loppu voimat ja poika vedettiin väkisin. Kipu oli aikalailla sama, joten tiedän että aika kovan kivun kestän jos vaan kroppani kestää!

Kiitos taas vastauksista!
 
Itse olen myös 158cm ja normaali lanteinen. Takana viisi synnytystä joiden kestot ovat olleet 4h- 8h50min. Päänympärykset lapsilla ovat olleet välillä 33 1/2 cm- 38cm. Pisin ponnistusvaihe on kestänyt 18min, juuri tuossa viimesimmässä synnytyksessä. Viimeisimmässä synnytyksessä tuli "yllätyksenä" se ettei vauva meinannut laskeutua. Itsellä ei tullut ponnistamisen tarvetta niinkuin muissa synnytyksissä, kätilöt vaan käski alkaa ponnistamaan. Sinun tapauksessa luulisi, että isompikin lapsi mahtuisi tulemaan kun on kuitenkin mahtunut syntymään 3,7kg:kin. Toivottavasti joku ammattilainen pystyy antamaan sinulle varman vastauksen asian suhteen.
 
Mulla isoin se reilu 4kg painanut syntyi helpoiten. Päänympäryskin muistaakseni oli 37cm. Puudutuksina sain ihan nippanappa kohdunkaulapuudutteen, toiselle puolelle se kerettiin vaan antamaan. Synnytys kesti 6½h josta ponnistusvaihe 4min. Minäkin melko pienikokoinen 162cm. Normaali lantio kai taitaa olla :D
Nyt seuraavaan synnytykseen menen samalla mielellä, eli kohdunkaulapuudutus sais riittää. Toki sen näkee vasta miten käy niin sairralassa. Hyvin kuitenkin kestän nuo supistukset, toisin oli kyllä ekalla ja tokalla kerralla :D sillon piti saada kaikki mahdollinen kivunlievitys, tosin vikassa nyt otin mukaan sen hengittämisen ja keskityin siihen, ja se auttoi sen verran , että kun sanoin että nyt alkaa menee jo pahaks et vois lääkettä ottaa niin nippaappa sen kaulapuudutuksen kerkesin saamaan ja heti alettiin jo ponnistaan.
Heti sen jälkeen oli kyllä aika loistava olo.Ei ollut tokkurassa eikä mitään. Pirteä kuin peipponen :D
 
Oon pähkiny asiaa yksin....vaikka miehen kanssa voi jutskata kaikesta, mut ei siltä saa viisaita vastauksia tällaisiin. Kaverit taas puhaltelee noita vauvoja pihalle niin, et taidan olla ainut jolla synnytys on sattunut ja vähän kestänyt. Moni ajattelee,et mitä enemmän synnyttänyt niin "sähän tiedät jo mitä tapahtuu" jne...

Mulla on synnytkset olleet pitkiä, mut oon kestäny loppumetreille ilman puudutteita ja kolmessa viimeisessä ne onkin sit jäänyt sen takia saamatta, et viimeiset sentit aukean super nopeasti ja loppujen lopuksi vauvojen vauhdikkaat loppukirit on yllätteneet niin kätilöt kuin opiskelijat. Tämä lienee syy kovaan kipuunkin...

Noi teidän vastaukset on saaneet mun sekaiset ja pelokkaat ajatukset tasaiseksi "kyllä se onnistuu" tunteeksi! Kiitos ihan hirmuisesti!!!

Toki haluan jutskata vielä lääkärin kanssa ja kuulla arvion vauvan koosta sit lähempänä. Oikeastaan eniten jännittää, jos vauva ei käännykään.
 
Hei mysli!
Ensimmäinen lapseni painoi 4,3kg/55cm. Vuorokausi kului lapsiveden menosta eikä tyttö ollut tullakseen, kohdunsuu ei auennut kuin 4 senttiä supistuksista huolimatta ja alkoi nousta kuume>kiireellinen sektio.
Toisesta lapsesta tehtiin tietysti synnytystapa-arvio eikä lääkäri antanut toiveita alatiesynnytykselle. Lisäksi poika oli perätilassa ja arvioitiin suureksi. Kun menin sektioon oli lapsi kääntynyt oikeaan tarjontaan, eli siinä viimeisen 5 päivän aikana tämä oli tapahtunut. Poika painoi 4,8kg/54cm. En tuntenut yhtään mitään kääntymistä ja sitä ihmettelen että miten en ole huomannut liki 5 kiloisen vonkaleen pyörähtämistä masussani!
 
mulla ei ole kokemusta tuota perätilasta...Mutta mun esikoinen oli 4,7kg kun masusta pääsi ulos.
Koko arvio oli vain joku 3,5-3,7kg...joten yllätyin että tyttö oli tuon kokoinen.
Tämä käynnistettiin 19.6.08, rv39+6 klo10, sain tabletin. Mutta mitään ei tapahtunu 13h tuntiin, vaan supparit tulivat, mutta eivät tehneet mitään. Vauva ei laskeutunut.

Joten klo23 minut vietiin leikkaukseen...ja 20.6 klo01.35 tyttö saatiin ulos masusta.
Tyttö oli 8 päivää sokeriarvojen heittojen takia lastenosastolla. Mutta en edelleenkään pidä tyttöä sokeri lapsena, kun kuulin että albetol voi vaikuttaa tuohon vauvan painoon..
Eikä tytöllä ole ollut nyt sokerin kanssa ongelmia, normali painoinen ja kokoinen.

Olen nyt rv 17...ja synnytys tapa arvio on joskus rv36...jos vauvan paino arvio on tuo 3,7kg niin todennäköisesti sektioksi menee...
Ekasta synnytyksestä ei jäänyt traumoja, vaikka synnytyksen jälkeen mietin miksi näin kävi.
Mutta kun tyttö oli tuon kokoinen niin ajattelen sillä tavalla että ehkä parempi näin.

 
Moi,
Mulla esikoinen kääntyi vasta rv. 39+5. Sitä ennen oli jos mitenkin päin, ja todella tunsin nämä käännökset. Sitten 39+5 mut lähetettiin neuvolasta sairaalaan synnytystapa arviointiin, kun vauva poikittain ja ei vielä laskeutunut. Siinä päivän aikana neiti sitten päätti kääntyä kolmekertaa ja junttasi sitten päänsä kiinni lantioon. Hän syntyi sitten luonnollisesti 18,5 tunnin synnytyksen jälkeen rv. 40+4, painoa oli 3.6kg ja pituutta 49cm.

Olen nyt rv. 39+1 ja tämäkin muksu kääntylee yhä vieläkin ihan kiitettävästi ja parkkeeraa pyllyntsä kylkiluiden päälle niin että jalat / kantapäät ovat kyljestä ulkona 20cm ja pää toisestä kyljestä pihalla saman verran. Uskon että tämäkin parkkeeraa itsensä kunhan aika tulee. Perätilassa olevaa en kuitenkaan suostu synnyttämään, koska pelkään kaikkia mahdollisia neurologisia vaivoja ja vikoja joita lapselle voi tulla, jos jää kiinni synnytyskanavaan.... Ystäväni on neuropsykologi ja näkee päivittäin työssään lapsia, joilla ollut pitkittynyt perätilasynnytys. Ystäväni tietysti näkee vain ne lapset joilla ongelmia, mutta kuitenkin minua pelottaa. Joten jos tämä vaavi ei käänny vaadin sektiota.
Kesän jatkoa kaikille.
 

Yhteistyössä