ISO ongelma,(lapsen pelko ja koko perheen harrastusten loppuminen koirapelon takia)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti"

Vieras
Huono otsikko :(
Lapsi on saanut aivan järkyttävän kammon koiriin,vaikka meillä itselläkin on isoja koiria.Iso koira kaatoi pyöräilevän lapsen,ja sen jälkeen pelkkä koiran irtinäkeminen aiheuttaa itkukohtauksen,Kyseessä 5 vee lapsi.
Juuri laitoin paikallislehteen pyynnön että tekisivät jutun aiheesta.
Olemme juuri muuttaneet ja ongelma irtokoirien kanssa on pahentunut.Asumme nyt maalla,pihassa on omia hevosia,kissat irti ja 2 isoa paimenkoiraa jotka eivät ole pihassa irti kuin satunnaisesti n.kerran viikkoon. Tämä siksi että erään lenkkeilijän koira käy joka kerta pihassamme kun eivät hihnaa käytä.
Olisi meillä ratkaisukin että PÄÄSISIMME KÄYMÄÄN KÄVELYLLÄ TAI PYÖRÄILEMÄSSÄ. Se ratkaisu on vaan eläinystävälle aika rankka ja ehkä viimeinen vaihtoehto;otan toisen koiramme mukaan jokaiselle lenkille,kiinni pidettynä tietysti.JOS JA KUN tulee irtokoira lähelle,ei luultavasti selviä vammoitta. Oma koiramme suojelee meitä 100 % varmuudella,vaikka irtokoira olisikin kiltti ja haluaisi vain tutustua. Meidän lapsi EI halua tutustua muihin koiriin.
Mitä siis tehdä?
Olemme asuneet tässä 2 kk ja kerran käyneet postin hakemassa ilman autoa,lapsi pyöräili ja mies oli mukana,yksi koira tuli vastaan ja lähti perään.
EMME VOI LIIKKUA MINNEKÄÄN! Koiria on niin paljon että emme millään voi tietää kaikkien omistajia.Joko tehdään asialle jotain (toivon pakallislehden jutun tuovan helpotusta) tai sitten pysymme vain kotona. Jos aitaisimme maatilamme saisi omat koirat olla useammin irti pihalla,nyt ei uskalla pitää. Kalliiksi tulee,on sen verran iso alue.
Ei kiinnostaisi kotiinkaan jäädä!Ratsastus jäi kokonaan koska irtokoirat hevosen jaloissa ovat jo sitten hengenvaarallisia.

Onpas vaikea tilanne. Ja pelko ei siis kohdistu omiin koiriin?
Montako irtokoiraa siellä liikkuu? 2? 5? 15? Ne koirat, jotka käyttäytyvät uhkaavasti tai joista on haittaa, montako niitä on? Saako omistajat selvitettyä? Jos ei niin koira autoon ja lähimpään eläinsuojeluythdistykseen yms. (ymmärrän, että matkaa voi olla 300km).

Ihan kamala tilanne! Oletteko ottaneet yhteyttä poliisiin tai eläinsuojeluviranomaiseen? Jos joku edes kävisi ottamassa talteen niitä irtokoiria niin ehkä omistajat ymmärtäisivät alkaa pitää omansa kiinni, jos nyt ylipäätänsä lemmikeistään välittävät.

Voiko noin tehdä,ottaa siis koiran kiinni ja toimittaa eteenpäin? Matkaa vain 30 km.
Alkavat kyllä varmaan ihmetellä jos sama ihminen jatkuvasti vie sinne koiria :D
3 koiraa on sellaista jotka näen päivittäin, ja ehkä olen ennakkoluuloinen mutta ainakin yksi dobermanni pelottaa minua itseäkin.Sekun jää vaan tuijottamaan,ei hauku eikä muuta mutta on jotenkin uhkaava..
Pitkään ei tosiaan olla tässä asuttu vielä,olen yllättynyt että meno on samanlaista kuin edellisellä paikkakunnalla. lapsi ei pelkää omia koiria kun nämä eivät hypi päälle,päinvastoin ovat hyvin suojelevia lasta kohtaan.
Eräs metsämies sanoi (kuuli että meillä on hevosia) että ´harmi, hänen koiransa metsästysreitti menee tätä kautta...´ Se oli selvästi jo uhkaus,hemmetti meillä on nuoret hevoset tässä eikä edes metsästyskoira saa tulla niitä hätistelemään :/ Tontti on kuitenkin oma.

Sinänsä ´hauskaa´ että yhtään sekarotuista en ole vielä nähnyt,kaikki rotukoiria,dobermannin lisäksi 2 collieta ja jotain karhukoiria ym..Ei nyt liity ehkä tähän mutta tulisi mieleen että joku ottaa sekarotuisen hetken mielijohteesta ja antaa sen rellestää..

ikäväähän son : / koiria saa pittää nyt irti, mettäkoiria meinaan. niihin ei auta mennä koskeen koska tutkalla ovat eivätkä näin ollen ole vailla isäntää.... muut ottattaisin kiinni ja ettisin omsitjaan vaikka kiven raosta! koiraa en antais ennen julmettua saarnaa siitä mitä teän koirat voivat saaha aikaan koiralle joka tulee pihaan....

ikäväähän son : / koiria saa pittää nyt irti, mettäkoiria meinaan. niihin ei auta mennä koskeen koska tutkalla ovat eivätkä näin ollen ole vailla isäntää.... muut ottattaisin kiinni ja ettisin omsitjaan vaikka kiven raosta! koiraa en antais ennen julmettua saarnaa siitä mitä teän koirat voivat saaha aikaan koiralle joka tulee pihaan....

eikös itseasiassa kaikki koirat, joiden omistajalla on esittää metsästyskortti, saa olla irti tähän aikaan vuodesta?

Voiko noin tehdä,ottaa siis koiran kiinni ja toimittaa eteenpäin? Matkaa vain 30 km.
Alkavat kyllä varmaan ihmetellä jos sama ihminen jatkuvasti vie sinne koiria :D
Tottakai voi omalta tontilta ottaa. Joutuvat maksamaan sinne käsittääkseni jotain saadakseen eläimensä takaisin. Eiköhän se opeta pitämään koiransa poissa teidän tontilta ja voi sana lähteä kiertämään, että parempi pitää poissa sieltä.

[QUOTE="vadelma ballerina";22322640]eikös itseasiassa kaikki koirat, joiden omistajalla on esittää metsästyskortti, saa olla irti tähän aikaan vuodesta?[/QUOTE]

Eikai ne saa irti olla kun mettällä ollessa. Ei luuhuta kylillä muuten vaan.

Itse en lähtisi ottamaan vieraita koiria kiinni ja kuskaamaan koiratarhalle, vaan pyytäisin koiratarhan pitäjää hakemaan. Tosiaankin sen koiransa saa sieltä maksua vastaan pois, joten luulisi vähän hillitsevän koirien irtipitoa.

Itse en lähtisi ottamaan vieraita koiria kiinni ja kuskaamaan koiratarhalle, vaan pyytäisin koiratarhan pitäjää hakemaan. Tosiaankin sen koiransa saa sieltä maksua vastaan pois, joten luulisi vähän hillitsevän koirien irtipitoa.

Ja jos löytökoirahoitolan pitäjä ei tulisi hakemaan niin sitten toimittaisin ne sinne itse. Helpoimmalla pääset kun laitat loukun omaan pihaan ja kaikki loukkuun menneet elukat samantien eläinhoitolaan. Se ei tosiaan ole ilmaista hakea niitä sieltä. Josko sitten oppisivat pitämään koiransa kiinni.
Ja tosiaankin jos teidän koira on hihnassa ja tulee irtokoira niin se on irtokoiran omistajan vika jos teidän koira torppaa kiinni ja puolustaa teitä.

Mekin asutaan maalla. Meillä oma koira aika paljon irti tuossa pihalla. Muttei kyllä lähde siitä mihinkään.
Yks yö sitte herättii kamalaan meteliin. Mentiin kattomaan niin oli toinen koira tullu pihalle ja tappeli meidän koiran kanssa. Ja oli muuten naapurinkin koira tässä jonka kans tuo meidän koira tulee toimeen hyvin. Tuo vieras koira ajoi molemmat koirat koppiin ja yritti itse ängetä perässä. Mies joutu kepin kans pidättelemään koiraa että saatiin oma ja naapurin koira pois kopista. Eivät millään uskaltaneet tulla.
Kun viimein saatiin ne ulos niin teljettiin se vieras koira häkkiin. Mies soitti rankkurille aamulla. Aiko ottaa omistajan selville. Nolo omistaja tuli parin tunnin päästä hakemaan koiraa. 20 e anto käteen. Pikkukylässä kun asutaan niin kaupassa tulee välillä vastaan ja jotenkin nolon oloinen aina. Muistaakseni kerran sen jälkeen on tuo sama koira näkyny. Eli tehos aika hyvin.

Mekin asustetaan maatilalla (keskellä asutusta eli on ihan taajama) ja jotkut idiooti ajattelee, että meidän PIHALLE voi tulla heittelemään irti olevalle koiralle palloa jne! Sit on keskellä tietä paskakasoja, kun kävellään meidän pihan läpi koiraa ulkoiluttamassa!

Yhden tiedän joka tässä käy ja jo viime kesänä harkitsin meneväni hänen pienen omakotitalonsa pihalle lasten kanssa leikkimään, kun hänen mielestään on kerran ok tulla minun pihalleni. Kyltit ajattelin nyt teettää tonne, koska pihalla on paljon lapsia ja en tosiaan kaipaa tänne mitään irtokoiria! Ja sen jälkeen jos näkyy vielä, kun kyltit on paikallaan, otan yhteyttä poliisiin.

lapsen eristäminen koirakontakteista. Tällä tehostat fobiaa ja iskostat pelon syvälle aikuisikään.

Pikkuhiljaa otatte vaan kontaktia koiriin. Vain näin lapsi voittaa pelon ja kehittyy normaaliksi ihmiseksi.

Onpa hirveä tilanne. :( Kuinka iso tontti teillä on? Voisiko ajatella, että edes osan siitä aitaisi?
Meillä on sama ongelma mökkipaikkakunnalla, koiria ravaa pihassa jos jonkinlaisia, ja pantoja/yhteystietoja niillä ei tietenkään ole.

Minä suosittelen myös, että otat jokaisen pihallesi tulevan irtokoiran kiinni ja toimitat löytöeläinkotiin. Ei tuollaista touhua tarvitse hyväksyä. Ja mitä tulee metsästyskoiriin, ei niilläkään ole mitään erivapauksia myllätä toisten pihoilla, se irtipitämisoikeus koskee METSIÄ, ei toisten pihoja tai taajamaa. Toisin sanoen, metsästyskoiria saa pitää irti metsissä vain metsästysaikana, ei rauhoitusaikana, jotta eivät ahdistele lintuja tms. väärään aikaan. Ja, tämä säännös koskee kaikkia koiria, ei metsästyskortilla ole asian kanssa mitään tekemistä.

Ja mainittakoon vielä, minulla on itselläni ollut metsästyskoira aiemmin, eikä olisi käynyt mielessäkään tuollainen asenne, jos koirani olisi toisten pihoille eksynyt, olisin kyllä hyvin nöyrästi pyytänyt anteeksi...

Kiitos kaikille vastauksista!
Tosiaan koirapelko on nyt niin pahana että ilman omaa koiraa ei pihasta uskalla lähteä ollenkaan,ja luulen että joudutaan jonkunsortin terapiaan vielä jossain vaiheessa.Uniin ei vielä vaikuta .
On lasta vieras koira purrutkin.
Ihanaa että tämä kirjoitus sai näin hyvän vastaanoton,olen ollut ihan pulassa ajatusteni kanssa,kun kuitenkin viihdytään tällä alueella eikä nyt moisen ongelman takia viitsi muutoksia omaan elämäänsä tehdä.

[QUOTE="vieras";22323373]lapsen eristäminen koirakontakteista. Tällä tehostat fobiaa ja iskostat pelon syvälle aikuisikään.

Pikkuhiljaa otatte vaan kontaktia koiriin. Vain näin lapsi voittaa pelon ja kehittyy normaaliksi ihmiseksi.[/QUOTE]

Jäikö sulla lukematta että aloittajalla itselläänkin on koiria ja lapsi on omien koirien kanssa tekemisissä?

Yhteistyössä