Iso myooma

  • Viestiketjun aloittaja Niin väsynyt
  • Ensimmäinen viesti
nyt tarkkana
En mä ymmärrä miksi täällä niin paljon jankutetaan tuosta yksityiselle menosta. AP:han on menossa tapaamaan lääkäriä ja suunnittelemaan leikkausta jo ihan pian! Tärkeää on mielestäni pikemminkin se, että leikkausaika on jo järjestetty, kun kerran on olemassa syövän mahdollisuus. Älä ap mene nyt perumaan mitään ennen kuin olet käynyt nämä leikkausta edeltävät keskustelut. Voithan sinä sittenkin vetäytyä hankkeesta, kukaan ei sinua väkisin aivan varmasti resurssipulasta kärsivän terveydenhuollon pöydälle kippaa. Perumista en suosittele ilman tuota keskustelua senkään takia, että hoitajien lakko saattaa alkaa ja siten mahdollinen myöhempi leikkausaika lykkääntyisi paljonkin. Ja se on paha juttu, jos sinulla sitten onkin syöpä!

Valmistele AP etukäteen lista kysymyksistä joita haluat lääkäriltä kysyä, ja muista mainita, että haluaisit itse että kohtu säilytetään. Kyllä ammatti-ihminen osaa käytössä olevien tietojen perusteella sanoa, onko halusi toteutettavissa vaiko ei. En aivan ymmärrä valitustasi ap - olet saanut monelta lääkäriltä huomiota ja aika liudan kalliita testejä. Ja leikkausaikakin järjestyi vilauksessa. Kohta kuulet jo syöpäindikaattoritestinkin tulokset. Itse epäilen, että kohdunpoistoon päädyttiin ikäsi takia - lääkäri oletti sillä perusteella ettei lapsia ole tulossa, koska tyypillisesti lapsentekoikä alkaa olla ohi. Jos olet toista mieltä, niin sinun täytyy sanoa se ääneen, kuten muutkin toiveesi ja tietovajeesi jne, ei lääkärit osaa ajatuksia lukea.

Jos minua endometrioosikivuista kärsivää hedelmällisessä iässä olevaa nuorta naista noin hyvin ja ripeästi hoidettaisiin niin kävisin viemässä "kultaa ja mirhamia" hoitavalle lääkärille päivittäin. Lääkärin tehtävä ei ole antaa sitä empatiaa vaan hoitaa sairautta. Henkistä tukea varten ovat läheiset, joihin et kuitenkaan itse jostain syystä halua turvata. Se on sinun oma valintasi ja sinä kannat sen seuraukset.
 
z<z
Ymmärrän hyvin hätäsi ja pelkosi sekä syövän mahdollisuuden että kohdun poiston ja siitä seuraavan lapsettomuuden suhteen. Haluat niin voimakkaasti pitää kohtusi, että tunne syrjäyttää faktat ja järjen. Ymmärrettävää sekin.

Minusta sinun kannattaisi miettiä asioita kuitenkin oman terveytesi kannalta. Entäpä jos se on syöpää? Miten käy, jos kohtuasi ei leikata? Entäpä jos myoomasi ovat niin isot, että leikkaushoito on terveyttäsi ajatellen ainoa vaihtoehto? Miten käy jos myoomasi kasvavat? Myoomat eivät ole pahanlaatuisia kasvaimia eivätkä ne siksi muutukaan, mutta aiheuttavat monenlaisia vaivoja.Leikkaus on todennäköisesti edessä jokatapauksessa ja riskit ovat sitä suuremmat mitä isompia myoomia poistetaan. Entäpä, millaista on elämä ilman lapsia? Voisiko elämä ilman lapsia olla jopa onnellista? Lääkärit saattavat olla kiireisen tuntuisia, mutta he ovat kuitenkin oman alansa asiantuntijoita. En usko, että ketään huvikseen leikataan; kyllä siihen on aina hyvin vahvat syyt.

Ymmärrän hyvin tilanteesi. Olen vähän yli 4-kymppinen lapseton nainen,jolta poistettiin suurien myoomien takia kohtu pari vuotta sitten. Olen siis käynyt läpi samantyylisiä asioita kuin sinäkin nyt. Joskus unemistaan luopuminen tekee todella kipeää, ja elämä tuntuu niin epäreilulta. Asian hyväksyminen vie aikansa, mutta elämä ilman lapsia erilaista mutta siitä huolimatta hyvinkin rikaista ja mukavaa!
 
Pysy lujana
Tarkoitit varmaan tätä koetta, tässä tietoa, mitä muuta vaivasi voisi olla:

Sen sijaan kohonneita CA 12-5:n pitoisuuksia todetaan melko usein eli noin 10-30 %:lla erilaisia ei-pahanlaatuisia sairauksia (munasarjojen kystat ja muut benignit tuumorit, myoomat, endometrioosi, synnytyselinten tulehdukset, maksakirroosi) sairastavista potilaista. Seerumin CA 12-5:n pitoisuus voi kohota myös esimerkiksi gastrointestinaalikanavan syöpien, kohtusyövän ja keuhkosyövän yhteydessä. Munasarjasyövän seurannassa seerumin CA 12-5:n pitoisuuden muutokset vastaavat noin 90 %:ssa tapauksia taudin kliinistä kulkua.
- ei vielä uskota pahinta
 
Faktatietoa sinulle
Kohdun limakalvonalaisten myoomien ja polyyppien kirurginen hoito
Lisätietoa aiheesta
7.6.2005

* Kohdun limakalvon alaisten myoomien tai kohdun rungon limakalvopolyyppien poisto kohdun tähystysteitse tehdään tavallisimmin joko yleisanestesiassa tai spinaalipuudutuksessa.
o Toimenpiteessä käytetään kohdun kaulakanavan laajennuksen jälkeen kohtuonteloon vietyä resektoskooppia.
o Muutosten poisto tehdään tavallisimmin resektiosilmukalla ja monopolaarisähkövirralla.
o Kohtuontelo laajennetaan ja huuhdellaan toimenpiteessä tavallisimmin hypotonisella sähköä johtamattomalla liuoksella.
o 1 – 3 %:iin hysteroskooppisista toimenpiteistä liittyy toimenpidekomplikaatioita, joista tavallisimmat ovat verenvuoto, kohdun puhkeaminen ja siihen mahdollisesti liittyvä vieruselinten vaurio sekä kohdun huuhtelunesteen imeytyminen ja retentio elimistöön 1.
o Infektioita esiintyy 0.6 – 1.3 %:lla potilaista.
o Myöhäiskomplikaationa voi syntyä hematometra 2.
o Myoomat luokitellaan sijaintinsa mukaan kolmeen tyyppiin:
+ tyyppi 0 sijaitsee kokonaan kohtuontelossa (varrellinen myooma)
+ tyyppi 1:n tilavuudesta yli 50 % ja
+ tyyppi 2:n tilavuudesta alle 50 % sijaitsee kohtuontelossa.
* Myoomien täydellinen poisto saattaa edellyttää toistuvia toimenpiteitä, koska teknisistä syistä poistaminen ei onnistu aina ensimmäisessä toimenpiteessä 3.
käypähoito.fi/
 
Ammatti-ihmisen tietoa ei mutu-tietoa
Kohtukasvaimet
Kohdun myoomat
Myoomien yleisyys

Kohdun lihaskasvain (myooma) on varsin yleinen. Noin joka viidennellä 35-50-vuotiaalla todetaan myoomia, joiden lukumäärä ja koko saattavat vaihdella suuresti. Myooma voi sijaita kohdun seinämässä useassa eri kohdassa. Subseroosinen myooma kasvaa pinnallisesti kohtua verhoavan peritoneumin alla, intramuraalinen myooma lihasseinämän sisällä ja submukoottinen kohtuontelon puolella endometriumin alla. Myooma voi olla myös varrellinen ja sijaita kohdunkaulan alueella.
Myoomien taudinkuva

Valtaosa myoomista on oireettomia. Oireilu ja sen voimakkuus riippuu myooman sijainnista kohdussa ja luonnollisesti sen koosta. Yleisimmät oireet ovat vuotohäiriöt (runsas ja/tai pitkittynyt kuukautisvuoto, välivuodot), painontunne, tihentynyt virtsaamistarve, ulostamisvaikeudet ja lapsettomuus. Eniten oireilua aiheuttavat submukoottiset myoomat. ƒkillisen kipumahan voi aiheuttaa myooman nekroosi ja/tai torsio.
therapicafennica
 
Vielä myoomien hoidosta
Myoomien hoito

Oireetonta myoomaa ei tarvitse hoitaa. Myoomien mahdollista kasvua on kuitenkin syytä seurata ja pyytää potilas kontrolliin noin puolen vuoden kuluttua. Jos kasvua ei ole tapahtunut ja potilas on oireeton, voidaan kontrollit jatkossa tehdä vuoden välein. Menopaussin jälkeen, jos potilaalla ei ole hormonikorvaushoitoa, myooman kasvutaipumus useimmiten häviää. Myoomat on hoidettava leikkauksella, jos myooma aiheuttaa selviä oireita, se on kasvanut nopeasti tai jos myooma on muodostunut tai kasvanut menopaussin jälkeen. Fertiili-ikäisillä naisilla on mahdollista joissakin tapauksissa tehdä säästävä leikkaus (myooman enukleaatio). Myoomilla on kuitenkin taipumus uusia, joten jos raskauksia ei ole enää suunniteltu on suositeltavaa poistaa kohtu. Submukoottisia myoomia on mahdollista hoitaa hysteroskooppisesti "höyläämällä". GnRH-agonisti-hoidolla voidaan myoomien kokoa pienentää esim. ennen leikkausta. Lääkehoidon teho ei ole pysyvä.
therapicafennica
P.S ota nämä tulosteet mukaasi
 
Niin väsynyt
Voitte olla varmoja, että olen lukenut nuo samat tiedot sataan kertaan netistä. "Pysy lujana", kiitos siitä, että jaksat luoda uskoa etkä pelottele syövällä. Osaan pelätä sitä ilman "lisäpötkuakin".
 
Alkaa hämmästyttää
Minusta olet saanut todella hyvää tietoa, miksi nuriset ja olet tyytymätön? Käsittääkseni olet alkuaan pyytänytkin sitä ja ihmiset yrittävät auttaa. Jos jakdsaisit lukea nuo muutamat edellisetkin normaalissa mieletilassa, huomaisit, että ei sinua pelotella, vaan kerrotaan ihan asiallista tietoa siitä, että tästä sinunkin tilanteestasi ja vaivasta voi parantua, jos se vaikka olisikin pahanlaatuista. Todennäköisimpänä pidän itse kuitenkin myoomaa, sillä syöpä ei ehdi kasvaa noin isoksi, jos potilas on vieläkin hyvissä voimissaan. Myooma voi ja olla oireetonkin, riippuen sijainnista.

Emme voi luvata vastoin asiantuntijoiden, sinua tutkineiden lääkärien tarkkoja tietoja yhtään enempää kuin hekään. Et arvosta heitä nyt siksi, että he eivät pysty lupaamaan sinulle sitä, mitä eniten toivot. Parhaansa he kuitenkin tekevät, kaiken, mitä sinun hyväksesi voidaan.

Joskus meidän on uskallettava jättää itsemme toisen varaan. Sinulla se paikka on nyt, sillä itse et voi itsesi hyväksi tehdä muuta kuin sen, että pidät yleiskunnostasi hyvää huolta, jolloin toipuminen edistyy parhaiten.

Mistähän napista pitäisi painaa, jotta heräisit jotenkin tähän maailmaan ja lakkaisit maalaamasta mörköjä sienile?
 
Minä hämmästelen tätä syyllistämistä
Ap:n reaktio on täysin normaali ja hyväksyttävä, kun olen keskustellut leikkauksista kirurgin kanssa, ammattilaisen mielipide on, että pelko ja jännitys on normaalia, jos on toisenlainen suhtautuminen vikaa on "korvien välissä".
 
Minä hämmästelen tätä syyllistämistä
Vielä sen verran, että leikkaava kirurgi on tuttavani, ja hän kertoi, että on huolestuttavaa, jos potilas ei pelkää/jännitä leikkausta, silloin voi olla kyseessä jopa itsetuhoinen, yleensä masentunut. Loppujen lopuksi päädyimme toiseen kirurgiin, tämän läheisen ystävyyden vuoksi.
 
Kohdunpoisto takana
MInulta poistettiin kohtu reilut pari kuukautta sitten ison myooman vuoksi. Myös minulla ca 125-luku oli koholla (n. 280) minkä vuoksi epäiltiin syöpää, ja leikkaus tapahtui kiireellisenä.

Olen omalta osaltani kaikin puolin erittäin tyytyväinen saamaani hoitoon ja kohteluun. Olin leikkauspöydällä kolmen viikon sisällä siitä kun kohonneet veriarvot oli todettu, ja leikkaus tapahtui Helsingin Naistenkliniikan syöpäosastolla jolta tietääkseni löytyy maamme etevimpiä naisten syöpien asiantuntijoita. Lähinnä ihmettelin sitä, miten nopeaa ja tehokasta saamani hoito oli, kun monet omasta mielestäni itseäni huomattavasti sairaammat ja heikkokuntoisemmat ihmiset joutuvat odottamaan leikkausta kuukausi- tai jopa vuositolkulla (olen 44-vuotias, aina ollut terve ja yleiskuntoni on erittäin hyvä). Syöpäepäilykin osoittautui aiheettomaksi, ca 125-luku kun on aika epäluotettava mittari, ja ainakin minut leikanneen (nuorehkon naispuolisen) lääkärin mukaan vasta tuhansiin nouseva luku on todella huolestuttava. Syövän olemassaolo voidaan kuitenkin täydellä varmuudella todeta vasta kun myooma ja kohtu on jo poistettu ja patologi on ne perusteellisesti tutkinut.

Myös minun osaltani lapsentekohaaveet voi nyt lopullisesti kuopata, mikä on tietysti erittäin ikävää. Minusta on kuitenkin täysin turhaa pilata oma ja läheisteni elämä tekemällä tästä asiasta suurta tragediaa. Voin vakuuttaa, että päin vastoin ymmärsin miten onnellisessa asemassa todella olen kun sain leikkausosastolla nähdä miten huonossa kunnossa monet minunkin ikäiseni syöpään sairastuneet naiset ovat.
 
Niin väsynyt
Minä ymmärrän kyllä, että Suomesta löytyy ehkä jopa sairaampia kuin minä.Ja voin lohduttaa epäilijöitä sillä, että tiedän että syöpäpotilaan elämä ei ole helppoa, oma isäni nimittäin sairasti syöpää.

Sitä en ymmärrä, että jos myooma löytyy 25-30 vuotiaalta, niin kohtua ei tarvitse poistaa, mutta jos myooma on nelikymppisellä, niin kohtu ollaan heti poistamassa ilman, että potilaalta edes kysytään. Mikä tekee kolmikymppisen kohdun arvokkaammaksi kuin nelikymppisen? Ja miksi lasta ei saisi haluta nelikymppisenä?

Sinulla oli "Kohdunpoisto takana" onnea, että pääsit leikkaukseen hyvään sairaalaan. Se sairaala mihin minä olen menossa on kuuluisa sairaalabakteereistaan ja epäonnistuneista leikkauksista. Ja nämä ei ole mitään höpö-höpö juttuja vai aivan totta.
 
lopou
Minulta leikattiin kohtu 40 v. Hoitavan lääkärin kanssa keskusteltiin siitä, leikataanko kohtu vai ei. En ole kanssasi samaa mieltä, että yli nelikyymppisiä pidettäisiin alempiarvoisina kuin 20-30 vuotiaita vain siitä syystä, että nelikymppiset ovat "liian" vanhoja.

Luulen, että itse tunnet olevasi jotenkin huonompi 40 ja tästä syystä koet myös lääkäreiden olevan samaa mieltä. Luulenpa, että tulkitset kaikki lääkäreiden sanomiset ja tekemiset näin negatiivisesti. Parastasi he jokatapauksessa ajattelevat.
Ei ketään, edes yli 40-kymppistä, huvikseen leikellä! Eivätkä lääkärit kiellä yli 40 haluamasta lasta.

 
Niin väsynyt
Alkuperäinen kirjoittaja lopou:
Minulta leikattiin kohtu 40 v. Hoitavan lääkärin kanssa keskusteltiin siitä, leikataanko kohtu vai ei. En ole kanssasi samaa mieltä, että yli nelikyymppisiä pidettäisiin alempiarvoisina kuin 20-30 vuotiaita vain siitä syystä, että nelikymppiset ovat "liian" vanhoja.

Luulen, että itse tunnet olevasi jotenkin huonompi 40 ja tästä syystä koet myös lääkäreiden olevan samaa mieltä. Luulenpa, että tulkitset kaikki lääkäreiden sanomiset ja tekemiset näin negatiivisesti. Parastasi he jokatapauksessa ajattelevat.
Ei ketään, edes yli 40-kymppistä, huvikseen leikellä! Eivätkä lääkärit kiellä yli 40 haluamasta lasta.
Onko sinulla lapsia? Minulla ei ole.
 
Ympyrän kehällä
pyörit nyt, hyvä "Niin väsynyt", etkä pääse siitä kehästä ulos. Et näe mitään muuta kuin omat pelkosi ja sen, että elämässä ei ehkä kaikki odotukset täyty. Oikein kääriydyt noihin ajatuksiin. Sääliksi oikein käy.

Jos voisit puhua asiasta läheistesi kanssa, et ehkä olisi niin ajatustesi vanki. Tämä nettikeskustelu ei ole samalla lailla vuorovaikutteinen, sillä tässä ei ole näkyvillä ilmeet, eleet, vuorovaikutteinen keskustelu kehon kielineen, kuten suorassa kontaktissa.

Viimeinen toteamuksesi kertoo hyvin paljon siitä, mikä on sinun suurin pelkosi ja "vajavaisuutesi" syy. Todellisuudessa olet yhtä hyvä ja täysi nainen sekä ilman omaa biologista lasta kuin sen kanssa.

Muistan, kun aikoinaan ajattelin lapsiasiaa omalla kohdallani. Mietiskelin, että voin rakastaa myös toisen lasta, jollen omaa saa. Luoja antoi kuitenkin 2 omaa lasta, mutta ei lapsenlasta, jopka tietysti oli haaveeni lasteni aikuistuttua. Rakastan ja mummoilen nyt siskoni lapsenlapsille, he tykkäävät kovasti apumummosta.

Elämä on sellainen, kuin se annetaan ja miksi sen itse muokkaamme. Aina voi tehdä valintoja moneen suuntaan, kun eväät on jaettu, ne joilla on pärjättävä. Taitoa on hyväksyä se, mitä ei voi muuttaa ja tehdä parhaansa sen hyväksi, joka on itsestämme kiinni.

Fatalismi - kohtaloon uskominen - jossakin määrin on suuri lahja. Että pystyy näkemään laajemmalle ja avarammin. Siitä olisi nyt suuri apu sinulle.
 
Samassa veneessä
Olen alle kolmekymmpinen, ja aika tavalla samassa tilanteessa kuin aloittaja "niin väsynyt". Eli minulla on todettu iso myooma, odotan leikkaukseen pääsyä ja minulla ei ole lapsia. Olen seurannut tätä keskutelua usean päivän ajan. Itsekin olen pelokas ja epävarma tulevaisuuden suhteen kuten aloittajakin, pelkään lapsettomuutta. Se mihin tartuin aloittajan kirjoittelussa, on se, että 25-30 vuotias olisi jotenkin arvokkaampi kuin 40 vuotias, minusta se ei pidä paikkaansa. Minulle ei ole luvattu että kohtu säästyy, minulle on luvattu, että kaikki mahdollinen tehdään, jotta kohtu säästyisi, tosin myoomanikin on pienempi, vaikka iso, kuin aloittajan. Minulle on sanottu, että leikkaus on välttämätön, raskaus todennäköisesti ei olisi mahdollinen näin suuren myooman kanssa. Tuntuu tietenkin hirmu epäreilulta.

Lisäksi vielä kirjoittajalle "fakta tietoa": myoomia on monenlaisia, kohtuontelon sisällä kasvava voidaan poistaa alakautta tähystämällä ja resekoimalla (eli välineen avulla myooma ikäänkuin höylätään), mutta kohtulihaksessa kasvava ei, vaan se vaatii vatsa auki -tyyppisen leikkauksen (=laparotomia). Ymmärtäisin, että aloittajalla on kohtulihaksessa kasvava myooma kuten minullakin.

Aloittajalle kovasti jaksamista,itselleni tämä on varmaankin suurin kriisi mikä tähän asti on osunut kohdalle. Perheen perustaminen on aina kuulunut unelmiini, ja ennen ei ole edes oikein kyseenalaistanut etteikö se onnistuisi.
Itse olen puhunut lähipiirini kanssa tilanteestani avoimesti, ja minua on auttanut, kun ahdistuksen tullen on pystynyt tilanteesta avautumaan. En varmasti jaksaisi, jos pitäisin kaiken yksin sisälläni. Tämä nettipalstalle kirjoittelu ei ole varmaankaan paras apukeino, koska tähänkin ketjuun on tullut useita asiasta tietämättömiä kirjoituksia, jotka sitten vaan sotkevat jo muutenkin sotkussa olevat ajatukset. Ihmisten on niin helppo kommentoida nimettömänä sen kummemmin ajattelematta.

Monenlaisia pelkoja ja kysymyksiä varmasti pyörii päässä, ja se on täysin luonnollista. Itsellänikin tuntuu välillä, ettei pelkojen kanssa selviä. Milloin sinulla on seuraava kontakti lääkäriin? Ehkä voisit saada ennen leikkausta vielä vaikkapa soittoajan leikkaavalle lääkärille, jonka kanssa voisit keskustella tilanteestasi ja siitä että haluaisit mikäli suinkin mahdollista säästää kohtusi.








 
Pysy lujana
Ap toivon, että vaivasi ei ole sitä pahinta. Itse olen myös ollut terve aiemmin, ja tuntui etten kestäisi, jos tulee vakava sairaus. Ihminen on kuitenkin sopeutuvainen ja toiset elävät jopa vuosikymmeniä, vaikka syöpä olisi levinnytkin, toiset pääsevät helpommalla. Suurin osa selviytyy. Vielä kysy kaikki mahdollinen, ja kerro omat toiveesi.
 
Niin väsynyt
Leikkaus on huomenna. Olisin halunnut siirtää sitä, mutta leikkaava lääkäri oli sitä mieltä, että on parempi leikata jos se sattuu olemaan pahanlaatuinen. Hän sanoi, että kohtu poistetaan. Kysyin, että eikö sitä voi säästää, niin hän sanoi että jos on mahdollista niin hän yrittää,mutta ei lupaa mitään. Kiireinen oli tämäkin lääkäri,mutta ennätti sentään kätellä. Hänellä oli kiire kokoukseen,paljoa en ennättänyt jutella. Että näin meni. Kohtu 99,9 prosenttisella varmuudella poistetaan ja todennäköisesti on syöpä. Ei hyvä fiilis ole.
 
Flower82
Sanoiko lääkäri nyt oikeasti että 99,9% varmuudella poistetaan ja että oikeasta todennäköisesti on syöpä? Kysyn siksi, että hätääntyneessä tilassa usein kuulee ihan muuta, kuin mitä lääkäri itse asiassa sanoo. Ja vaikka hänen sanansa olisivatkin olleet juuri nuo mainitut, lääkäritkin erehtyvät jatkuvasti.
 
Flower82
Esim. kun minulle lääkäri sanoi, että "ei tämä syövältä näytä", kerroin myöhemmin tutuille lääkärin sanoneen että kyseessä voi olla syöpä. Vasta kun asiaa oli jankattu ja jankattu, tajusin ettei hän niin itse asiassa ollut sanonut. On myös iso ero sillä, että voi olla syöpää ja että todennäköisesti on syöpää.
 
Samassa veneessä
Onnea leikkaukseen, ei voi muuta kuin toivoa, että kaikki menisi parhain päin. En millään uskoisi, että sinulla on todennäköisesti pahanlaatuinen kasvain. Minulle lääkärit sanoivat, että ultraäänestä myooma on erittäin helppo tunnistaa, ja että Ca-125 arvo tosiaan voi olla koholla muistakin, viattomista, syistä.
Itse joudun odottamaan leikkausta vielä pari kuukautta todennäköisesti. Toivon sinulle jaksamista ja todella, että leikkaus menee hyvin. Toivottavasti kerrot sitten miten meni, itse kun on samassa tilanteessa toivoisi kuulevan millaista leikkauksen jälkeen sitten on.
 
Niin väsynyt
Kysyin leikkaavalta lääkäriltä suoraan, että onko se syöpä? Hän jahkaili, että en voi sanoa varmuudella mitään kun se on niin valtavan iso(18 x 12). Kysyin, että olisiko leikkausta mahdollista siirtää maaliskuulle, hän vastasi, että "Ei ole, kun se on niin iso ja jos se on pahanlaatuinen". Kysyin myös, että miksi kohtu pitää poistaa, hän sanoi, että "Se poistetaan aina kun on myoma". Sanoin, että olen saanut infoa,että ei se niin ole, että kyllä myoma on leikattu ja kohtu säilytetty. Jolloin hän vastasi, että "No jos se on mahdollista, niin voinhan toiveesi kirjata ylös että sitä ei poisteta,mutta en lupaa mitään". Ja hänellä oli kiire kokoukseen, ei ennättänyt jutella kanssani tuntia, (vain n. 15 min) josta oltiin aiemmin sovittu.

Nukutuslääkäri oli ok ja sairaanhoitaja oli asiallinen.

Kiitos teille kaikille jotka olette jaksaneet tukea minua tänä vaikeana aikana. Jos leikkaukseta selviän ja jos vain pystyn, niin totta kai kerron teille miten kävi.
Kiitos todella paljon.
Toivon todella hartaasti, että tapaan teidät vielä tällä palstalla. Ja jos en tapaa, niin kaikkea hyvää teille.
 
Flower82
Emme me täältä varmastikaan mihinkään katoa. :) Mutta huomaatko nyt, eihän lääkäri sanonut että se todennäköisesti on syöpää! Olet nyt itse tulkinnut sanoja, mikä toki on tilanteessasi tavallista, mutta silti erittäin tärkeää huomata. Ja kuten kerroin, tutullakin oli kohdussa jalkapallon kokoinen myooma, aivan valtava kanssa. Kyllä, kohtu poistettiin leikkauksessa mutta syöpää ei sekään ollut. Hän on senkin jälkeen elänyt erittäin onnellista elämää ja elää yhä. Ymmärtääkseni kohdun säilyttämismahdollisuudet riippuvat pitkälti myooman koosta. Eihän kohtua suinkaan pieniä myoomia leikattaessa poisteta.

Säkillinen voimia sinulle leikkaukseen ja toipumiseen, halauksia ja rutistuksia täältä, vaikkemme tunnekaan!
 

Yhteistyössä