Iso muutto edessä; myydäänkö tavarat vai otetaanko mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blume
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Blume

Vieras
Eli ulkomaille muutto edessä joulukuuhun mennessä. Tässä on nyt harkinnassa, myydäänkö kaikki huonekalut, jolloin ostettaisiin koko kalustus uudelleen kohdemaasta. (Olemme jo myymässä autoa täällä Suomessa, ostamme sitten uuden ja tarpeisiimme siinä maassa sopivamman.)

Vaiko otettaisiinko koko omaisuus mukaan, lähetettäisiin merikontilla ne tulevaan asuinmaahan perässämme.

Miten te tekisitte, mitä mieltä olette? Onko mitään järkeä lähteä raahaamaan suuria ja massiivisia huonekaluja toiseen maahan mukanaan? Apua rakkaat palstalaiset

[size]Mukaan lähtisi mm.
- 8 istuttava ruokapyötä tuoleineen
- 2 metrin sängynrunko
- pitkät TV-tasot
- n. 3,5 metrin sohva
etc. [/size] :/

Kyllä mä myisin suurimman osan tavaroista, ja hommaisin sitten uusia. Sellaiset, millä on tunnearvoa tms., jättäisin, samoin lapselle tärkeitä tavaroita/huonekaluja jotka tuovat turvaa sitten kun asiat muuten muuttuu. =)

Mä oon monesti miettinyt tätä, ja me otettaisiin vaan tärkeimmät huonekalut, eli jotain isovanhemmilta perittyjä huonekaluja ja pari itse teetettyä. Kaikki muut varmaan myytäisiin tai annettaisiin pois, eivät ole niin uniikkeja ettei uusia samantyylisiä saisi joskus tilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Kyllä mä myisin suurimman osan tavaroista, ja hommaisin sitten uusia. Sellaiset, millä on tunnearvoa tms., jättäisin, samoin lapselle tärkeitä tavaroita/huonekaluja jotka tuovat turvaa sitten kun asiat muuten muuttuu. =)

Juu, olen ole mitenkään erityisen kiintynyt huonekaluihini ja toisaalta ei ole mitään järkeä alkaa haalaamaan esimerkiksi pelkkää sohvaa mukana, sillä se on niin iso. Silloin olisi sama ottaa kaikki mukaan. Sohvaamme minä eniten jäisin kaipaamaan, samoin teetettyä ruokapyötää. Mutta ei ole mitään, mitä emme voisi ostaa uudempana ja parempanakin.

En osaa sanoa kumpi tulisi loppujen lopuksi halvemmaksi. Toisaalta on ehkä fiksumpaa ostaa kaikki kalusteet uusina ja uuteen asuntoon sopivampina. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:
Mitäs tuo rahtaaminen maksaa? Luulenpa sen olevan kallista lystiä, että parempi ehkä myydä. Ellei huonekalut ole jotain erittäin hienoja ja niillä on paljon tunnearvoa.

Juu, ei se mitään halpaa huvia ole. Mies on parhaillaan lähettänyt tiedustelun, maksaisiko hänen uusi työnantajansa tavaroidemme kuljetuksen. Luultavimmin ei.

Kaveri muutti niin mukaan lähti vain henk.koht tavarat+vaatteet..uusia on helpompi ostaa kun maksaa maltaita siitä että ne tulee perässä..joten suosittelen myymään ja katsomaan sieltä halvemmalla..

Alkuperäinen kirjoittaja Blume:
Juu, ei se mitään halpaa huvia ole. Mies on parhaillaan lähettänyt tiedustelun, maksaisiko hänen uusi työnantajansa tavaroidemme kuljetuksen. Luultavimmin ei.

Arabian astioita älä myy jos sulla sellaisia on. :D Serkku vakuutti että arabian astiaston ostaminen Argentiinasta, sen kuskaaminen Italiaan ja sieltä edelleen Suomeen on halvempaa kuin sen ostaminen Suomesta. :D (päätöntä touhua... :whistle: )

Mitäs tuo rahtaaminen maksaa? Luulenpa sen olevan kallista lystiä, että parempi ehkä myydä. Ellei huonekalut ole jotain erittäin hienoja ja niillä on paljon tunnearvoa.

Tulee vaan mieleen, että tuskin saatte kuitenkaan myytyä tavaroita sellaiseen hintaan, että kannattaa alkaa myymään.
Halvemmaksi se kontti taitaa loppujen lopuksi tulla, kun se, että myytte ja lahjoitatte ne mistä kukaan ei maksa pois ja sitten ostatte taas uudet täydellä hinnalla.

Toivottavasti maksaa. Saisitte sitten pienen palan "vanhaa elämää ja kotia" mukaanne :)

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Tulee vaan mieleen, että tuskin saatte kuitenkaan myytyä tavaroita sellaiseen hintaan, että kannattaa alkaa myymään.
Halvemmaksi se kontti taitaa loppujen lopuksi tulla, kun se, että myytte ja lahjoitatte ne mistä kukaan ei maksa pois ja sitten ostatte taas uudet täydellä hinnalla.

Kyllä meidän pitäisi saada nämä ihan hyvällä hintaa myytyä, ovat kuitenkin merkkikalusteita kaikki ja laadukkaita materiaaleja. Suurin osa ainoastaa 2-4 vuotta vanhoja. Mutta ei se haittaa vaikkei saataisi kuin vaikka puolet maksetusta hinnasta, ei tämä nyt niin rahasta kiinni ole. Lähinnä mietityttää mikä on järkevintä.

Nimittäin onhan siinä a) juoksemista kaupoissa siellä, kun koko kalustus pitää ostaa kerralla uutena, tai b) järjestelemistä ja asioiden hoitelua mikäli pitää alkaa kuljetuksista neuvottelemaan ja sopimaan.

Meillä kulki kaikki muut mukana paitsi isoimmat huonekalut ne ostettiin kohdemaasta.Meidän jo normitavaroille mitkä oli pakollisia ottaa mukaan maksoi ihan tuhottomasti muutto suomesta kohdemaahan mut ei auttanut ne kun halusi mukaan niin pakko oli maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:
Meilla on ehka eri tilanne ollut, mutta meilla on omat tavarat seuranneet aina mukaan. Ja lisaa tavaraa/huonekaluja on tullut lisaa aina kohdemaasta.

Ymmärrän, jos tavaroilla on tunnearvoa, mikäli ne ovat perittyjä tai jossei vain ole intressejä ostaa kaikkea uusiksi. Itse olen kuitenkin muutamia vuosia sitten suunnilleen ruksannut Vepsäläisen kuvastosta mitä ostan ja lyönyt sen myyjälle käteen, minulla ei sen kummempia tunnesidoksia huonekaluihini ole.

Ja BKM: Astiat aion todellakin ottaa mukaan! Meidän on jokatapauksessa vuokrattava osa jostakin kuljetusautosta, minne saamme vaatteemme, pienemmät tavarat ja juurikin astiastot.
:D

Alkuperäinen kirjoittaja Bouli:
Meillä kulki kaikki muut mukana paitsi isoimmat huonekalut ne ostettiin kohdemaasta.Meidän jo normitavaroille mitkä oli pakollisia ottaa mukaan maksoi ihan tuhottomasti muutto suomesta kohdemaahan mut ei auttanut ne kun halusi mukaan niin pakko oli maksaa.

Saako kysellä minne muutitte ja paljonko maksoi suunnilleen näiden perustavaroiden kuljetus?

Äh, niiden kuljetusmaksun minä kyllä vaadin miehen työnantajalta. Ihan vaikka vain periaatteesta, kun raahaavat minut pois tästä jään ja rännän maasta. :kieh:

Meilla on ehka eri tilanne ollut, mutta meilla on omat tavarat seuranneet aina mukaan. Ja lisaa tavaraa/huonekaluja on tullut lisaa aina kohdemaasta.

Ymmärrän, jos tavaroilla on tunnearvoa, mikäli ne ovat perittyjä tai jossei vain ole intressejä ostaa kaikkea uusiksi. Itse olen kuitenkin muutamia vuosia sitten suunnilleen ruksannut Vepsäläisen kuvastosta mitä ostan ja lyönyt sen myyjälle käteen, minulla ei sen kummempia tunnesidoksia huonekaluihini ole.

Ja BKM: Astiat aion todellakin ottaa mukaan! Meidän on jokatapauksessa vuokrattava osa jostakin kuljetusautosta, minne saamme vaatteemme, pienemmät tavarat ja juurikin astiastot.
:D

Minusta on ollut kumminkin lapsille kiva, etta niita omia juttuja/huonekaluja on ollut matkassa mukana.

Oletteko muuttofirmoihin jo ollut yhteydessa?

Minusta on ollut kumminkin lapsille kiva, etta niita omia juttuja/huonekaluja on ollut matkassa mukana.

Juu, oli tarkoitus listat tytön huonekalut tuohon 'mukaan jokatapauksessa lähtevien asioiden' listaan. Ne on hyväksi koettu enkä usko löytäväni yhtä hyviä saati sitten parempia.

Yhdestä ollaan saatu tarjouspyyntö; lähemmäs 3000?. En osaa sanoa onko paljon vai ei, sillä kuitenkin siirtyisivät nuo mainitut vaatteet, tietokoneet, astiastot, tytön huonekalut jne.

Juu, oli tarkoitus listat tytön huonekalut tuohon 'mukaan jokatapauksessa lähtevien asioiden' listaan. Ne on hyväksi koettu enkä usko löytäväni yhtä hyviä saati sitten parempia.

Yhdestä ollaan saatu tarjouspyyntö; lähemmäs 3000?. En osaa sanoa onko paljon vai ei, sillä kuitenkin siirtyisivät nuo mainitut vaatteet, tietokoneet, astiastot, tytön huonekalut jne.

Mita tuo pitaa sisallaan tuo 3000 e? Pakkausmateriaalin, pakkaamisen, kontin tayttamisen jne?

Viime vuoden paluumuuton laskun nain mika meni tyonantajalle, oli reilu 10 000 e. Mutta se pitikin door to door muuton.

Alkuperäinen kirjoittaja Bouli:

Saako kysellä minne muutitte ja paljonko maksoi suunnilleen näiden perustavaroiden kuljetus?

Äh, niiden kuljetusmaksun minä kyllä vaadin miehen työnantajalta. Ihan vaikka vain periaatteesta, kun raahaavat minut pois tästä jään ja rännän maasta. :kieh:

Me muutettin Englantiin ja asuttiin siellä vuosia ja sitten muutto takas sieltä tässä joku aika sitten.Meillä oli vähän mun mittakaavassa tavaraa kun muutettiin mutta se hinta oli ihan järkky jo silloin,tosin on se järkky jo ihan suomessakin kun muutat,mutta homma toimi ja meillä ainakin kamat tuli silloin kun sovittu,mutta se muutto on aina helpompaa kun ja jos pääsee maata pitkin muuttamaan.Takas tullessa hinta oli vähän enemmän kun tavaraa oli lasten myötä kuitenkin enemmän.Grundell on esim todella hyvä firma,hakevat kamat ja tuovat ne kohdemaahan.Meillä maksoi sinne mennessä muutto noin 5500? sisältäen kaikki kulut.Takas tullessa maksoi muistaakseni jotain 6600£ eli noin 7200?.

Yhteistyössä