Mitä sulle tarkoittaa sana rasisti?
Jos sä olet nainen, niin osaatko kertoa, miten sä naisena koet islaminuskon? Haluaisitko sinä, että esim. tyttäresi naisi vakaumuksellisen islamin- uskoisen miehen, joka uskoo pyhään kirjaansa ja elää elämäänsä sen mukaan?
Istuuko sinusta ilslam suomeen, kuin nenä päähän?
Tulisiko sinusta meidän kaikkien suomalaisnaisten hyväksyä islaminusko sellaisenaan, jottemme olisi rasisteja?
Sanakirjamääritelmän rasistille löytänet itsekin, mutta esimerkin moisesta näet, kun kurkkaat peiliin.
Koen islaminuskon vastaavan samoihin tarpeisiin ihmisyhteisöissä kuin muutkin sitä edeltäneet ja sen jälkeen syntyneet uskonnot (eli ne ovat sellaisia aatteellis-käsitteellisiä järjestelmiä, jotka tarjoavat niihin uskoville erilaisia maailmanselityksiä), joista sinulle tutuin lienee tämä juutalaisten paimentolaislahkolaisten kehittämä ja ylöskirjaama kristinusko.
Tyttäreni ei kuulu mihinkään uskontokuntaan, eikä hänen tulevan kumppaninsa uskonnolla tai uskonnottomuudella ole minulle minkäänlaista merkitystä. Hiukan saattaisin itsekseni ihmetellä, jos hän päätyisi jonkun kiihkouskovaisen kanssa suhteeseen, olipa se uskonto sitten mikä tahansa.
Islam istuu Suomeen siinä kuin muutkin uskonnot. Vaikka uskonnot maailmanmitassa koko ajan menettävätkin merkitystään, niin ymmärrän hyvin, että vielä hyvin pitkään tulee olemaan ihmisiä, jotka niistä etsivät turvaa ja olemassaolon tarkoitusta yms.
Kaikkien uskontojen edustajien tulee hyväksyä kaikkien muiden uskontojen olemassaolo ja myöskin se, että on olemassa uskonnottomia. Vastaavaa hyväksyntää vaaditaan tietysti myös uskonnottomilta, mutta heillä ei minun tietääkseni ole mitään ongelmaa asian kanssa koskaan ollutkaan.
Ja lopuksi, kyllä sinä minun silmissäni olet aivan tyylipuhdas rasisti, mikäli toisen ihmisen omastasi poikkeava uskonto riittää siihen, että et pidä häntä itsesi kaltaisena ja arvoisena.