iskias

minä myös
Olisin myös kiinnostunut asiasta. Mulla vielä siihen pullistuman lisäksi välilevyn repeämä. Ensin täytyy kuitenkin saada kipu ja vahvat kipulääkkeet pois. Mutta todella oon miettiny miten raskausaika menis??
 
Mulla on ollut tosi paljon iskiasvaivaa ja kookas välilevynpullistumakin löytyy. Kolme raskautta on takana. Yhdessä niistä ei ollut mitään selkävaivoja, selkä voi hyvin koko raskaus ajan. Kaksi muuta on sitten ollut päinvastoin. Selkä on ollut tosi huonona, mutta olen pärjännyt kuitenkin särkylääkkeen voimin. Panacodia olen joutunut käyttämään. Kaikki raskaammat työt olen joutunut jättämään ja kävelylenkitkin jouduin jättämään. Mutta kaikki tämä kuitenkin kannatti, nyt on kolme ihanaa lasta.
Kannattaa jumpata selkä kuntoon ensin, jos mahdollista. Suosittelen käymään myös OMT-fysioterapeutilla, sieltä saa avun selkävaivoihin ja selän kuntoon. Myös jumppaliikkeet saa, juuri omalle selälle oikeat. Näin saa selän kuntoon ennen raskautta. Mulla on ollut selkä yleensä aika huonona juuri ennen raskautta ja siksi varmaan on ollut vaivojakin. Ja jos mahdollista, kannattaa jumpata myös raskausaikana. Mulla se ei ole ollut mahdollista, koska minulla alkaa supistelut jo heti raskauden alkuvaiheessa.

Myös raskauden jälkeen on tärkeää saada selkä mahdollisimman pian kuntoon. Joudut rasittamaan sitä, kun hoidat vauvaa. Ei kuin jumppaamaan vain heti, niin raskauskilotkin häviää :) Minä en ole yhden raskauden jälkeen tehnyt näin ja silloin selkäni menikin tosi huonoksi. Kaksi kuukautta olin täysin toisten avun varassa. Mutta OMT-fysioterapeutti sai sen entiselleen!

Niin, ja muistakaa, että selän kunnon kannalta tärkeintä on syvät vatsalihakset. Ne tukevat selkää. Tärkeintä on saada ne kuntoon.
 
fysioterapeutti
Edellinen vastaus oli niin hyvä, että tässä menee ammattilainenkin ihastuksesta mykäksi=) 13 vuoden työkokemuksella selkäpotilaita hoitaneena lohduttaisin, että iskiaskipu usein vähenee raskausaikana, koska notkolle painuva selkä työntää prolapsia paikalleen. MUTTA riippuu tietysti, mikä iskiaksen aiheuttaa.
 
Kiitos vain =)
Tässä oppii näistä selkäasioista, kun joutuu niiden vaivojen kanssa painia päivittäin. Tai siis olihan mulla pitkä jakso hyvääkin aikaa, mutta taas olen menossa OMT-fysioterapeutille kuntoutukseen.
Osaatko fysioterapeutti kertoa mulle mitä tarkoittaa mun epikriisissä seuraavat: Th-rangan kyfoosi korostuu, hyperesteettinen, presakraalidiskuksessa lievä protruusio ja annolusvaurio. Nämä on mulle aivan hepreaa =)
 
Mukavaa kun tuli näitä vastauksia iskias kysymyksiin. Kysyisin vielä että mikä teillä on auttanut eniten näihin vaivoihin? Mulle tuli hermovaurio jalkaan iskiaksen myötä ja mikähän siihen auttaisi??
 
minä myös
Mulla on myös lordoosia eli notkoselkä. Osaatko fysioterapeutti sanoa, kun selkä on notkolla valmiiksi ja siihen vielä iso maha niin mikä tilanne sitten on? Voiko olla niinkuin kerroit, että pullistumat pienentyvät? Tosiaan tällä lääkityksellä ja kipumäärällä en halua/uskalla ajatellakaan raskautta vaikka kuume on ollut kova jo vuoden verran.

Kiitos vastauksista kaikille! Mukava kuulla rohkaisevia kertomuksia...
 
Mulla on auttanut iskiasvaivoihin sekä muihin selkävaivoihin varmasti eniten jumppa, ja juuri nämä syvät vatsalihakset on tärkeä saada kuntoon. Niistä minun selän kuntoutus aloitettiin. Myös OMT-fysioterapiasta saatu kuntoutus on ollut tärkeää. En olisi voinut tehdä selkäjumppaa ennen kuin selkä hoidettiin parempaan kuntoon. Eli myös siitä oli suuri apu. Ilman sitä en olisi tullut parempaan kuntoon. Nyt kun öisin pyöriskelee sängyssä kipeänä, ajattelen usein ihanaa selänteippausta, jonka ansiosta sain nukuttua ja hyvän tuen selälle :)
 
karmeet kivut
mulla on karmeet iskias-kivut... syytä en tiedä... raskaus vasta aluillaan ja terkka pelotteli, et voi olla et ne vaan pahenee.. mitä mä sitten teen.. pelottaa jo etukäteen..
Mulla on endometrioosi, jonka yhtenä oireiluna on ollut iskias-vaiva.. Ja luulin, että kun tulen raskaaksi, se vaiva katoaa.. Mutta näin ei käynytkään..
Ilmeisesti sitten vatsalihakset auttaa..Mutta mulla ei tietoo miten tehdään esim. syviä vatsalihaksi.. Osaisko joku auttaa, nimittäin, jos nämä kivut tästä kauheena pahenee, ei tästä tuu mitään..
Niin, ja terkka vaan sanoi, et Panadolia kipuihin..Ja mä kun en nyt kovin mielellään söis lääkkeitä, jos kipua voi estää muullakin tavalla, ja toisaalta mieluummin kärsin kivuista, kun napsin särkylääkettä..
Endometrioosin ja monirakkulaisten munasarjojen aiheuttamien vaivojen vuoksi olen joutunut syömään paljon särkylääkkeitä, ja nyt raskaana ollessa kaikki kivut hävinneet, paitsi tämä iskias...että en mielellään söis sit niitä..
Toivottavasti saan apua
 
Osaankohan sulle selittää näitä liikkeitä. Makaa selällään lattialla ja jalat hiukan koukussa. Sitten jännitä, niin kuin pidättäisitä pissaa ja kakkaa tulemasta tai vetäisit tiukkoja housuja jalkaan. Samalla vedä napaa kohti selkärankaa. Mä oon huono selittään mitään liikkeitä, en tiedä ymmärsitkö nyt yhtään. Tätä liikettä sitten toistetaan ja se pidetään niin kauan kuin voit. Aluksi en pystynyt liikettä pitämään juuri yhtään, mutta harjoittelun tuloksena aika piteni.
Googlettamalla löytyy varmasti lisää liikkeestä.
 
fysioterapeutti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2007 klo 19:53 Mammax3 kirjoitti:
Kiitos vain =)
Tässä oppii näistä selkäasioista, kun joutuu niiden vaivojen kanssa painia päivittäin. Tai siis olihan mulla pitkä jakso hyvääkin aikaa, mutta taas olen menossa OMT-fysioterapeutille kuntoutukseen.
Osaatko fysioterapeutti kertoa mulle mitä tarkoittaa mun epikriisissä seuraavat: Th-rangan kyfoosi korostuu, hyperesteettinen, presakraalidiskuksessa lievä protruusio ja annolusvaurio. Nämä on mulle aivan hepreaa =)
Rintarangan (yläselän) pyöreys on normaalia suurempi, korostunut, alimmassa välilevyvälissä on lievä välilevytyrä (lievempi kuin pullistuma) ja välilevyn ulomman osan vaurio. Sorry, kun vastaus viipyi, mulla ei ole nettiyhteyksiä kotona =(
 
fysioterapeutti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2007 klo 12:25 minä myös kirjoitti:
Mulla on myös lordoosia eli notkoselkä. Osaatko fysioterapeutti sanoa, kun selkä on notkolla valmiiksi ja siihen vielä iso maha niin mikä tilanne sitten on? Voiko olla niinkuin kerroit, että pullistumat pienentyvät? Tosiaan tällä lääkityksellä ja kipumäärällä en halua/uskalla ajatellakaan raskautta vaikka kuume on ollut kova jo vuoden verran.

Kiitos vastauksista kaikille! Mukava kuulla rohkaisevia kertomuksia...
Yli 90%:sti välilevypullistumat (prolapsit) suuntautuvat taaksepäin tai taakse sivulle. Eli massa pitäisi saada siirtymään takaisin eteenpäin ja siihen auttaa juurikin tietyt selän notkosuuntaiset harjoitukset, näin yksinkertaistettuna. Mutta aina kipu ei johdu prolapsista, vaikka sellainen kuvissa näkyisikin, silloin tilanne tietty toinen. Jos et ole vielä "raskautunut", voisit yrittää etsiä käsiisi MDT-koulutuksen saaneen fysioterapeutin (ns."McKenzie"). OMT:t ovat hyviä rankaongelmissa, mutta välilevyongelmia eivät kovin spesifisti hoida. Mutta tuo MDT keskittyy nimenomaan välilevyongelmiin. Pahoittelut sinullekin, että lainanetin varassa olija vastasi näin hitaasti...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.03.2007 klo 17:00 fysioterapeutti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2007 klo 19:53 Mammax3 kirjoitti:
Kiitos vain =)
Tässä oppii näistä selkäasioista, kun joutuu niiden vaivojen kanssa painia päivittäin. Tai siis olihan mulla pitkä jakso hyvääkin aikaa, mutta taas olen menossa OMT-fysioterapeutille kuntoutukseen.
Osaatko fysioterapeutti kertoa mulle mitä tarkoittaa mun epikriisissä seuraavat: Th-rangan kyfoosi korostuu, hyperesteettinen, presakraalidiskuksessa lievä protruusio ja annolusvaurio. Nämä on mulle aivan hepreaa =)
Rintarangan (yläselän) pyöreys on normaalia suurempi, korostunut, alimmassa välilevyvälissä on lievä välilevytyrä (lievempi kuin pullistuma) ja välilevyn ulomman osan vaurio. Sorry, kun vastaus viipyi, mulla ei ole nettiyhteyksiä kotona =(
Kiitos taas kerran:)
Mulla on siis näiden lisäksi kookas välilevynpullistuma nikamien L4-5 välissä. Nyt siis olisi se lähete OMT-fysioterapiaan, pitäisi vain aika saada varatuksi. Lääkäri oli myös sitä mieltä, että pitäisi kuvata selkä ja odottelenkin aikaa magneettikuvaukseen. Sinne on vain 4 kk jonot, mulla kuitenkin on kiireellinen lähete. Lääkäri meinasi, ettei puutuminen oikealla puolella voi johtua pelkästään jäykästä niskasta (mulla on myös tension neck), koska myös oikea jalka puutuu. Siksi halusi kuvat uudestaan.
 
fysioterapeutti
Siis sullako on sekä ylä- että alaraajan oireita? Vai siis mikä muu puutuu kuin jalka? Hyvin karkeasti, C-rangan (kaularangan, so. niskan) alue hermottaa yläraajan, th-ranka (rintaranka) vartalon alueen ja L-ranka (lanneranka) alaraajat. Eli sulla iskiasoireet sopii johtuviksi L-rangan välilevymuutoksista. Voi olla myös neuraali- eli hermokudoksen ongelmaa, nikamalukkoa ym. Kun kokenut fysioterapeutti tutkii, em. ongelmat löytyvät useimmiten ilman magneettikuvaakin. Eli kannattaa marssia ft:aan jo ennen kuvausta, usein kuvaustulos varmistaa ft:n tekemät löydökset. Jos satut asumaan pääkaupunkiseudulla ja voit kulkea Hesan keskustaan, ainakin Selkä-Centerissä on ft:ja, joilla on sekä MDT- että OMT-/naprapatia-/kiropraktinen koulutus. Ollaan oltu samoissa koulutuksissa, joten uskallan varoen suositella. =)
 
Minulla siis puutuu välillä kokonaan oikea puoli vartalosta. Kasvoista varpaisiin asti. Kasvot ja yläraaja siis puutuvat mun mielestä, kun niska on jumissa. Välillä tämä puutuminen tuntuu jännästi myös lantiossa. Tämä on inhottava vaiva, kun on tosi kurjan tuntuista, kun kasvot on puutunut.
En asu pääkaupunkiseudulla, mutta olen käynyt hyvällä OMT-fysioterapeutilla muutama vuosi sitten, kun selkäni oli tosi huonona. Uskallan hyvin mennä uudestaankin:)
Ajattelinkin mennä sinne jo ennen kuvausta, koska kuvaukseen on niin pitkät jonot.
 
minä myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.03.2007 klo 17:09 fysioterapeutti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2007 klo 12:25 minä myös kirjoitti:
Mulla on myös lordoosia eli notkoselkä. Osaatko fysioterapeutti sanoa, kun selkä on notkolla valmiiksi ja siihen vielä iso maha niin mikä tilanne sitten on? Voiko olla niinkuin kerroit, että pullistumat pienentyvät? Tosiaan tällä lääkityksellä ja kipumäärällä en halua/uskalla ajatellakaan raskautta vaikka kuume on ollut kova jo vuoden verran.

Kiitos vastauksista kaikille! Mukava kuulla rohkaisevia kertomuksia...
Yli 90%:sti välilevypullistumat (prolapsit) suuntautuvat taaksepäin tai taakse sivulle. Eli massa pitäisi saada siirtymään takaisin eteenpäin ja siihen auttaa juurikin tietyt selän notkosuuntaiset harjoitukset, näin yksinkertaistettuna. Mutta aina kipu ei johdu prolapsista, vaikka sellainen kuvissa näkyisikin, silloin tilanne tietty toinen. Jos et ole vielä "raskautunut", voisit yrittää etsiä käsiisi MDT-koulutuksen saaneen fysioterapeutin (ns."McKenzie"). OMT:t ovat hyviä rankaongelmissa, mutta välilevyongelmia eivät kovin spesifisti hoida. Mutta tuo MDT keskittyy nimenomaan välilevyongelmiin. Pahoittelut sinullekin, että lainanetin varassa olija vastasi näin hitaasti...
Magneettikuvasta löytyikin pullistuma oikealle ja repeämä. Se ilmeisesti selittääkin nämä kauheat kivut. Lääkärini ei tee vielä tässä vaiheessa lähetettä fysioterapiaan vaan annetaan tilanteen rauhoittua. Oon saanut hermojuuripuudutuksen, josta oli vain vähän apua kipuihin. Ens viikolla toinen puudutuspiikki. Saas nähdä auttaako? Lääkäri suositteli mulle DBC-hoitoa kunhan pystyn jotain tekemään. On kuulemma saatu hyviä tuloksia...
 
fysioterapeutti
Sehän tässä ft:nkin työkentässä on, että monella eri terapiakeinolla voi päätyä samaan lopputulokseen, mikä on minusta hyvä juttu. Jos terapia ei tehoa, usein syynä on se, että yritetään hoitaa sellaista rakennetta, joka ei ole oireiden syynä. Eli muistakaa, että jos jokin hoitomuoto, oli se sitten OMT, MDT, DBC tai mikä tahansa, jokin muu vaihtoehto voi aina toimia. Välilevyongelmien suhteen linja on se, että niin kauan, kuin ongelma johtuu tosiaan tyrästä tai pullistumasta, rangan kuormitus (esim. kuntosaliharjoittelu) vain pahentaa oireita, mutta kun välilevy alkaa rauhoittua (niin kuin usein spontaanisti käykin), niin hoitolinjakin muuttuu. On terapeutin asia arvioida, missä mennään. Lykkyä teille molemmille! :wave:
 
fysioterapeutti
DBC = David Back Clinic. Mulla ei itselläkään kovin tarkkaa kuvaa sisällöstä, mutta ainakin "muinoin" sisälsi Davidin kuntosali- ja terapialaittein tietyn konseptin mukaan toteutettuja harjoituksia.
 
minä myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 13:27 fysioterapeutti kirjoitti:
DBC = David Back Clinic. Mulla ei itselläkään kovin tarkkaa kuvaa sisällöstä, mutta ainakin "muinoin" sisälsi Davidin kuntosali- ja terapialaittein tietyn konseptin mukaan toteutettuja harjoituksia.
Tämmönen kuva mullakin on DBC-menetelmästä. Mulla on yks lehtileike aiheesta. Siinä kerrotaan, että selän syvien lihaksien väsyvyyttä ja epänormaalia lihasjännitystä mitataan emg-mittareita apuna käyttäen. Sitten laaditaan kuntoutusohjelma laitteilla ja kotijumppa ohjeet.
 

Yhteistyössä