iskias tyyppinen kipu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saritaregina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

saritaregina

Jäsen
18.08.2006
45
0
6
voisko joku kertoo et mikä auttais ja onko tää normaalia?nyt on rv 11 ja risat ja mulla on kauhee iskias kipu.se alkaa niinku oikeelta puolen selkää ja menee alas..välillä meinaa aivan jalat mennä alta.ja sattuu aivan kauheesti.mikä siihen vois auttaa?ja voiko sitä jo olla näin alkuraskaudessa vaikkei maha oo edes kasvanu.ylipainoinen en ole että paremminkin normaalipainoinen..help me!! :headwall:

itellä alko myös raskauden alkuvaiheilla jo kova iskiaskipu, jonka takia jäinkin sairaslomalle muistaakseni viikoilla 24...
nyt vasta tajusin että eihän mulla ole iskiaskipua ollutkaan pitkiin aikoihin.. varmaan helpottanut se paljon kun ei ole töitä tarvinut tehdä, mulla työ oli aika paljon seisoskelua...
paras helpotus siihen on riittävä lepo!
ja kyllä sitä voi olla noin alkuvaiheessa, itellä alkoi samoihin aikoihin...

kyllä löytyy ja tuolla joulukuisten pinossa aika monella selkävaivaa; toiset saa apua fysiosta, toiset venyttelystä ja jumpasta, toisilla ei apua juuri mistään. Aika, aika...
Itsellä ollut useampi vko, nyt rv 17, kipu elää omaa elämäänsä: välillä sika pahana, väkisin olen liikkeelle lähtenyt ja toistaiseksi rauhallinen kävely on jopa jelppinyt; juoksu tms rasitus taas tuntu provosoivan, eli olen yrittänyt nyt tyytyä "liikuntarajoitteisen" osaan ja odotella aikaa parempaa, ehkä uimista voisi kokeilla liikuntana (ahistaa kun maha vaan kasvaa ja koko akka leviää, pitäis päästä jotain tekee!).
Itselläni lisäksi yläselkäkipuja, ilmeisesti koko homma siitä kiinni että ryhti muuttuu ja relaksiinihormoni muuttaa paikkoja sieltä täältä, selkä ei tahdo pysyä perässä. Ja siis selkäongelmia mulla ollut aina, nyt vaan pahenee.

Fysioterapeutti kertoi että joillain selkä rauhottuu loppukolmanneksella kun maha on oikeasti iso ja "tukee" rankaa (jos yliliikkuuvuutta nikamissa), toisaalta jos vain joku hermopinne, saattaa jatkua tai pahentua kun painetta aina vain lisää...

Lepo sinänsä joo hyväksi mutta mulla henk.koht makaaminen pahentaa, istuminen pahentaa, se kevyt kävely paras (silloin kun kunnolla vihloo, ei tunnu pääsevän kävelee kun jalat menee alta jo pienen askeleen yrityksessä, mutta heti kun kykenee niin...). Saas nähdä mitä tykkää selkä töissä koko päivän seisoskelusta, nyt kun on loma meneillään!

Tsemppiä vain, kanssasisaria löytyy ja itse se on kai etsittävä mikä itselle paras lievityskeino (akupunktiotakin olen miettinyt, siihen ei taida saada kelalta apuja kuten fysiosta).

Olen nyt viikolla 19 ja mua on vaivannut jo muutaman viikon kamala iskiaskipu, joka säteilee vasemmasta pakarasta jalkaan. Välillä todella tuntuu, että jalka menee alta tai jää välille :(

Esikoisestakin tuo vaivasi, muttei näin paljon. Jäi kyllä loppuraskaudessa pois. Toivottavasti nytkin. Liittyy ilmeisesti siihe, kun asento muuttuu ja kyllähän ylimääräisillä kiloillakin osuutensa.

Yhteistyössä