Isät pakolla kotiin... Mitäs mieltä tästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
http://www.taloussanomat.fi/sivu.php?page_id=12&news_id=200821648&rss=13

Tuoreet isät voidaan käytännössä pakottaa kotiin lasten kanssa, jos tekeillä oleva lakialoite toteutuu. Sen mukaan kolmannes vanhempainvapaasta annettaisiin isälle, ja jos isä ei jäisi kotiin, niin perhe menettäisi etuuden kokonaan.......

Näennäistä tasa-arvoa tämä ja heikentää perheiden taloudellista asemaa entisestään. Mitä sitten jos äiti on esim. sairas, kyvytön töihin kuten itse olin hoitovapaalla? Tai jos äidillä ei ole työpaikkaa, on tehnyt pätkätöitä tms?

Musta tuntuu hullulta jos äiti on jäämässä hoitovapaalle niin miksi hänet pistettäisiin pakolla töihin muutamaksi kuukaudeksi ja isä kotiin.
Tosin kyllä totta toikin että pienten lasten hoito on aivan liiaksi äidin vastuulla, väkisinkin koska äiti on siellä kotona ja monta tuntia päivässä enemmän lapsen kanssa kuin isä.
Tosin mun työpaikalla on tosi moni isä käyttänyt maksimin isyysvapaasta ja moni vielä isä kuukauden

No ohhoh... kyllä minun mieheni varmasti kotia suostuisi jäämään, mutta tuskin kovinkaan moni on samaa mieltä. Tosin minulle tekisi varmaan vaikeempaa lähteä töihin niin aikaisin, vaikka töihin koko ajan kaipaankin. :ashamed:

Tuota joo. Tämä toisaalta tasaa jumalattomia kustannuksia mitä naisten työnantajille tulee äityis- ja vanhempainlomista. Mun mielestä ihan ok juttu. Isänkin kannalta. Jopa naisten pallkojakin saatettaisiin saada joskus nousuun jos menoja voitaisiin tasata.

Alkuperäinen kirjoittaja *Ä*:
Tuota joo. Tämä toisaalta tasaa jumalattomia kustannuksia mitä naisten työnantajille tulee äityis- ja vanhempainlomista. Mun mielestä ihan ok juttu. Isänkin kannalta. Jopa naisten pallkojakin saatettaisiin saada joskus nousuun jos menoja voitaisiin tasata.

Parempi ratkaisu olisi siirtää nuo kustannukset valtiolle, joka keräisi ne sitten tasaisesti veroina yrityksiltä.

Ideana mielestäni hyvä, mutta toteutuksena ei varmaan toimi. Olen sitä mieltä että olisi ihan hyvä että osa lapsenkanssa kotonaoloajasta olisi osoitettu isälle niin ettei äiti voisi sitä käyttää. Kuitenkin tuo vanhempainvapaa on niin lyhyt aika (tuolla kai tarkoitetaan aikaväliä 3kk-9kk lapsen elämässä?) että äiti joutuisi jättämään aika pienen lapsen, mahdollisesti imetettävän isän kanssa kotiin. Samoin voi olla vaikea löytää töitä noin lyhyeksi pätkäksi jos sen jälkeen on tarkoitus että mies palaa taas töihin ja nainen jää hoitovapaalle.

Ehkä sitten toimisi paremmin jos otettaisiin osa hoitovapaasta sellaiseki ajaksi mikä omistettaisiin vain isälle? Tyyliin se viimeinen vuosi tai puoli vuotta. Titety siinä voisi osalla perheistä olla talous kovilla kun miehen tulot käytännössä jäisivät pois, mutta toisaalta lapsella olisi ikää jo 2-2,5v eli vaikkei isä voisi kotiin jäädäkään, lapsi ei ihan "vauvana" hoitoon joutuisi.

Ruotysin systeemi on mielestäni loistava. Vanhempainpäivistä 60 päivää on sellaisia joita isä ei voi äidille luovuttaa, jos mies ei pysty niitä käyttämään etuus jää hyödyntämättä. Joustoa kuitenkin on niin että jokainen perhe voi itse suunnitella missä vaiheessa isä pappapäivänsä pitää, onko kotona putkeen 2kk tai enemmän vai esim tekee lyhennettyä työviikkoa. Jotain tuollaista mallia voisi suomeenkin toivoa.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Ei se ole pakotusta, voihan sen etuuden jättää käyttämättä. Kannatan ideaa.

Mikä etuus se on, jos perheellä ei ole vapaus valita, kumpi jää kotiin, kuten tähän asti? Parempi etuushan se tällä hetkellä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Mikä etuus se on, jos perheellä ei ole vapaus valita, kumpi jää kotiin, kuten tähän asti? Parempi etuushan se tällä hetkellä on.

Äitillä on alussa oma osansa mitä isä ei voi käyttää , miksi ei isilläkin oma osuutensa jota äiti ei voisi käyttää?

Äitillä on alussa oma osansa mitä isä ei voi käyttää , miksi ei isilläkin oma osuutensa jota äiti ei voisi käyttää?

Se onkin hiukan eri asia. Äiti tuskin heti synnytyksen jälkeen onkaan ihan työkykyinen. Ja entäs imetys? Jos isät tullaan pakottamaan kotiin tietyksi ajanjaksoksi, ei pitkä imetys mahdollistu.

Joissakin perheissä on pitänyt oikeasti tehdä vähän järjestelyjä, että lapset ylipäätään voidaan hoitaa kotona: tämä uusi suunnitelma sekoittaisi koko pakin täysin.
Mulla esimerkiksi ei ole olemassa oikeaa työtä odottamassa sitä, että palaisin työelämään vanhempainvapaan jälkeen: mä teen keikkaa ja hoidan lapset, mies tekee oikeita töitä. Kuka meidän laskut maksaisi siltä ajalta, kun mies viettäisi pakollisia vapaitaan, vai valtio?

Se onkin hiukan eri asia. Äiti tuskin heti synnytyksen jälkeen onkaan ihan työkykyinen. Ja entäs imetys? Jos isät tullaan pakottamaan kotiin tietyksi ajanjaksoksi, ei pitkä imetys mahdollistu.

Kyllä mun mielestä äiti on kolmen kuukauden jälkeen työkykyinen. Jos ei ole, niin sairaslomalle sitten.

Kyllä mun mielestä äiti on kolmen kuukauden jälkeen työkykyinen. Jos ei ole, niin sairaslomalle sitten.

Tarkoitinkin, että siksi tuo ensimmäiset 3 kuukautta on osoitettu vain äidille.

Varmasti on työkykyinen, mutta imetys ei mun tietojen mukaan onnistu isältä joten mites käy muiden suositusten (esim. täysimetys 6kk ) koska esim 8-16 töitä tekevät äiti ei mun käsittääkseni voi täysimettää.

Pakottaminen harvemmin toimii, mutta ajatus että isät olisivat kotona hoitamassa on hyvä. Enemmän kyllä kannantan esim 4kk äidille ja 4kk isälle vanhempainvapaata.

Vanhoillisia asenteita voisi vähän ravistella, että naiset aina jää kotiin. Naisten palkkaus on yleensä miestä alhaisempi sen takia, että työkokemus on vähäisempi. Tuleehan sitä rahaa kotiin, kun nainen on töissä. Kuka ihme käskee naisten yleensä hankkia huonopalkkaisia hommia ;)

Kaksplussaan viitaten, kaikki on vain järjestelykysymys, jotta jompi kumpi vanhemmista voi olla kotona. Pienemmällä rahalla tulee aina toimeen. Kumma että se voisi olla vain äiti eikä isä.

Yhteistyössä