Isäkuukausi: Voiko pitää heti lapsen synnyttyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoinen tulossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoinen tulossa

Vieras
Yritin kelan sivuilta lukea tästä isäkuukaudesta ja en oikein tajunnut mitään.

Voiko isä aloittaa isäkuukauden esim. maaliskuun lopulla( jos lapsen laskettu aika on siihen aikoihin ja vaikka lapsi ei olisi vielä edes syntynyt ) ja olla sen isäkuukauden putkeen kotona?
*tyhmä kyselee*

minun mielestä jos isä on isä kuukaudella niin äidin pitää sitten mennä töihin. Siis Kumpikin ei saa rahaa jos on samaan aikaan kotona.
isyysloma on sen 18pv ja silloin voi olla äidin kanssa samaan aikaan kotosalla.

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Ei kait.. Vasta sitten kun ns.äippäloma loppuu..(ts.vanhempainloma)vai mikä se nyt oli..vai miten se nyt meni..

Mutta voi siis pitää sen isyysloman normaalisti tuossa lapsen lasketunajan aikaa/synnyttyä ja loput siitä sitten äippäloman loputtua. Saako äiti sitten mistään rahaa siltä ajalta? Kun jään kuitenkin hoitamaan lasta vielä kotiin/kodinhoitotuelle.

Alkuperäinen kirjoittaja TinyAngel:
minun mielestä jos isä on isä kuukaudella niin äidin pitää sitten mennä töihin. Siis Kumpikin ei saa rahaa jos on samaan aikaan kotona.
isyysloma on sen 18pv ja silloin voi olla äidin kanssa samaan aikaan kotosalla.

Onko isyysloma 18pv? Luulin että on jotain parisen viikkoa vain.

Isäkuukausi on vanhempainrahakauden viimeiset 12 arkipäivää + 1-12 arkipäivää, eli ei voi pitää heti lapsen synnyttyä. Normaalin isyysloman (18 arkipäivää=3 viikkoa) voi pitää lapsen synnyttyä ja äiti saa rahaa siltä ajalta.

Ei saa äiti siltä ajalta mitään rahaa.. Mä olin pari vk töissä ja sit pari viikkoa ihan lomailtiin.

Niin, paitsi jos äiti on ehtinyt olemaan töissä ennen äippäloman alkua ja pitää silloin oman kesälomansa kun isä on isä kuukaudella, niin me tehtiin viimeksi ja tehdään myös tällä kertaa. Molemmat saa olla kotona ja Kelalta saa sen kaksi viikkoa ylimääräistä (en nyt ihan tarkalleen muista)

Alkuperäinen kirjoittaja kekkeri harmaana:
Ei saa äiti siltä ajalta mitään rahaa.. Mä olin pari vk töissä ja sit pari viikkoa ihan lomailtiin.

Niin, paitsi jos äiti on ehtinyt olemaan töissä ennen äippäloman alkua ja pitää silloin oman kesälomansa kun isä on isä kuukaudella, niin me tehtiin viimeksi ja tehdään myös tällä kertaa. Molemmat saa olla kotona ja Kelalta saa sen kaksi viikkoa ylimääräistä (en nyt ihan tarkalleen muista)

Niin joo..paitsi mä jatkoin sit hoitovapaalla sen isäkuukauden jälkeen..

Äitiysraha ja -avustus, lapsilisä
Äitiysloma eli äitiysvapaa alkaa 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa (myös lauantai lasketaan arkipäiväksi). Äitiysrahan saaminen äitiysvapaata varten edellyttää tarkastuskäyntiä neuvolassa ennen kuin raskaus on kestänyt 120 päivää. Kun raskaus on kestänyt 154 päivää saat neuvolan terveydenhoitajalta raskaustodistuksen äitiysrahan, äitiysavustuksen ja lapsilisän hakemiseksi. Näitä tukia anotaan Kelalta. Äitiysraha lasketaan äidin omien työtulojen mukaan. Ilmoita raskaudesta työnantajalle viimeistään kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa. Äitiysrahapäätöksen jälkeen voi hakea verotoimistosta muutoksen veroprosenttiin. Uusi verokortti toimitetaan Kelalle.

Isyysloma ja isyysraha
Isä voi pitää isyysvapaata kolme viikkoa (18 arkipäivää ) milloin tahansa äitiys- ja vanhempainrahakaudella, ja hakea isyysrahaa Kelasta. Vapaan voi pitää enintään neljässä jaksossa. Isyysvapaan pitämisestä ilmoitetaan työnantajalle kaksi kuukautta ennen vapaan alkua. Isyysraha anotaan Kelalta synnytyksen jälkeen ja se lasketaan isän omien työtulojen mukaan. Lapsen hoitoon osallistuva isä saa isyysrahaa em. 18 päivältä äitiysloman aikana.

Isällä on mahdollisuus neljän viikon pituiseen omaan vauvanhoitojaksoon lapsen ollessa noin yhdeksän kuukauden ikäinen. Jos isä pitää vanhempainvapaata vähintään 12 arkipäivää vanhempainrahakauden lopusta, hän voi pitää isyysvapaata edellä mainitun 18 arkipäivän lisäksi vielä 1-12 arkipäivää. Isyysvapaakausi ajoittuu välittömästi vanhempainvapaan jatkoksi. Tällöin äidille ei makseta vanhempainrahaa. Äiti voi pitää esim. vuosilomaa tai palata työhön.

Vanhempainraha
Oikeus vanhempainrahaan on pääsääntöisesti jommallakummalla lapsen vanhemmista ja se alkaa heti, kun äitiysrahakausi (äitiysvapaa) on päättynyt. Vanhempainrahan saamiseksi äidin on käytävä jälkitarkastuksessa 5-12 viikon kuluttua synnytyksestä. Vanhempainrahakausi on 158 arkipäivää yhdestä lapsesta ja lisäksi 60 arkipäivää jokaisesta seuraavasta lapsesta. Äidille ei makseta vanhempainpäivärahaa tai kotihoidontukea ajalta, jolloin isä saa pidennettyä vanhempainrahaa tai isyysrahaa.

Hoitovapaa
Toinen vanhemmista voi halutessaan hoitaa itse alle 3-vuotiasta lastaan kotona vanhempainrahakauden jälkeenkin, ilman että työsuhde katkeaa. Tällöin on kyse hoitovapaasta, jota varten voi hakea kotihoidontukea Kelalta. Hoitovapaasta on ilmoitettava työnantajalle vähintään kaksi kuukautta aikaisemmin.

Yhteistyössä