Isänpäiväkortin teko 7 kk kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nipsunapsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nipsunapsu

Vieras
Olisiko hyviä ideoita mitä voisi "askarrella" tai "piirtää" isälle kortiksi 7-kuukautisen kanssa? Jotakin värikylpytyylistä ajattelin, mutta ei olla käyty sellaisessa eikä tiedetä miten se oikeasti tapahtuu. Kokeilimmekin lapsen kanssa lähmiä sosetta paperille, mutta huonoin tuloksin. Sose vain imeytyi paperiin josta tuli märkä ja tasaisen tuhruinen, ei mitään kädenjälkiä näkyvissä. Hyviä vinkkejä kaivataan! :-)

Alkuperäinen kirjoittaja nipsunapsu:
Olisiko hyviä ideoita mitä voisi "askarrella" tai "piirtää" isälle kortiksi 7-kuukautisen kanssa? Jotakin värikylpytyylistä ajattelin, mutta ei olla käyty sellaisessa eikä tiedetä miten se oikeasti tapahtuu. Kokeilimmekin lapsen kanssa lähmiä sosetta paperille, mutta huonoin tuloksin. Sose vain imeytyi paperiin josta tuli märkä ja tasaisen tuhruinen, ei mitään kädenjälkiä näkyvissä. Hyviä vinkkejä kaivataan! :-)

Hei!

Minä tein viime isänpäiväkortin (silloin 8 kk:n ikäisen) pojan kanssa sormiväreillä.
Leikkasin kartongista 2-osaisen kortin ja laitoin pojan kämmeneen väriä ja painoin kämmenen kortin etupuolelle. Annoin kortin kuivua ja sen jälkeen poika sai taiteilla kynällä oman tervehdyksen kortin sisäpuolelle, itse sitten kirjoitin hyvää isänpäivää pojan kirjoittaman "tekstin" yläpuolelle =)

Käden- tai jalanjäljet kannattaa tehdä niin, että itse levittää värin lapsen käteen/jalkaan ja painaa kuvan korttiin. Muuten voi tietysti antaa lapsen taiteilla itse väreillä omia kuviaan :)

Me käytiin sellaisessa värikylvyssä, jossa käytettiin myrkyttömiä sormivärejä. (Tuskin niitäkään nyt kannattaa hulluna ahmia silti...) Lattia oli peitetty muovilla, siihen päälle sitten maalarinteipillä kiinnitetty paperi ja lapselle kertakäyttölautaselle väriä. Lapset sitten sotkivat itsensä (väri lähti kyllä pesussa vaatteista ihan hyvin) ja jotain osui paperiinkin :)

Sormiväritkö ovat turvallisia käyttää näin pienilläkin? Olen luullut että värikylvyissä käytetään soseita. Mutta todellakin oma kokemus sosevärjäilystä ei tosiaankaan ollut myönteinen, kun paperi ei oikeastaan värjääntynyt, kastui vain.
Mistä turvallisia sormivärejä saa?

Tällaisen ohjeen olen ottanut talteen:

2,5 dl maizenaa
2,5 dl vettä
n. litra kiehuvaa vettä
karamellivärejä eli elintarvikevärejä (suurempien ruokakauppojen mausteosaston yhteydessä usein)

Sekoita kylmä vesi ja maizena kulhossa. Lisää kiehuvaa vettä ja sekoita koko ajan. Sekoitus paksuuntuu aika nopeasti. Kaada kiehuvaa vettä niin kauan kunnes seos saa haluamasi koostumuksen. Jaa seos pienempiin astioihin ja lisää niihin haluamasi värejä Kun seos on jäähtynyt se on valmista käytettäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja nipsunapsu:
Sormiväritkö ovat turvallisia käyttää näin pienilläkin? Olen luullut että värikylvyissä käytetään soseita. Mutta todellakin oma kokemus sosevärjäilystä ei tosiaankaan ollut myönteinen, kun paperi ei oikeastaan värjääntynyt, kastui vain.
Mistä turvallisia sormivärejä saa?

Minäkin olin luullut että värikylvyt tapahtuvat vain soseilla, mutta siellä missä me käytiin oli tosiaan myrkyttömät sormivärit käytössä. En tiedä mistä ostettu, askarteluliikkeistä? Mutta kuten sanottu, en usko että niitäkään on terveellistä syödä suuria määriä... Lähinnä varmaan ei haittaa, jos vauva vähän maistaa.

Meillä oli vauvamuskarissa joskus maalausta sormiväreillä, jotka oli siis elintarvikeväreillä värjättyä kermaviiliä.

Muuten olen havainnut, että sormivärejä kannattaa töpötellä lapsen käteen vaahtomuovin palalla eli väriä palaan ja siitä käteen ja sitten käden kuva paperiin... muuten väriä tulee helposti liikaa ja sitten käsi liukuu minne sattuu ja kuvasta tulee suttuinen...

Tuossa ylempänä oli kiva ohje, miten värit sitten säilytetään ja kauanko säilyvät käyttökelpoisena? Pilttipurkkeihinhan noita voisi annostella...

Tosiaan, pystyykö noita värejä säilyttämään? Miten? Jamiten hyvin tuo elintarvikeväri lähtee irti sormista? Muistaakseni joskus elintarvikeväriä ruuanlaitossa käytin ja pieni tippa tipahti sormelle, enkä saanut sitä millään pestyä pois.

Yhteistyössä