Isän yöunet

  • Viestiketjun aloittaja Cosmo
  • Ensimmäinen viesti
Jäbä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2006 klo 10:12 Mies vastaa kirjoitti:
Ihmeellistä juttua?????
Lapsia tehdään, ne ovat toivottuja, eikö vain??????
Onko se sit niin kauheeta jos joutuu yöllä heräämään, mielestäni se on vanhemmuuden yksi tärkeä osa. Hävetkää kun tälläisia edes kirjoitatte. Vanhemmuus kunniaan ja lapsille annettava oma arvonsa. Ja jos yöllä herääminen on noin suuri ongelma nykyperheille, niin muistakaa ETTÄ LAPSEN TEKO ON VAPAASSA sUOMESSA VAPAAEHTOISTA.
Täysin samaa mieltä ja tämä koskee molempia sukupuolia! Lapsen tulo perheeseen tarkoittaa, että elämä muuttuu ja eletään lapsen ehdoilla aika pitkälle. Rytmit ja yöunet palautuu ajallaan.
 
vastaus
On sen verran mielenkiintoinen aihe, että aika vastaamiseen täytyy repiä jostain :)

Nyt ollaan samoilla linjoilla "mies vastaa" eli toinen kirjoituksesi oli täyttä asiaa!

Itse enemmänkin puutuin kirjoituksillani noihin kommentteihin "se joka on kotona, nousee tottakai ylös" ja "viime yönäkin nousin sata kertaa jne..." Tuollaisilla asenteilla tehdään niitä sankariäitejä, jotka sitten romahtavat joskus. Totta helkkarissa, jos kotona on liuta tenavia, molemmat "joutuvat" valvomaan tai koliikkiaan itkevän lapsen kanssa yöunet jäävät vähäiseksi molemmilla. Eli siis puhuin siitä, että hommat jaettaisiin tasapuolisesti ja jokaisessa perheessä löydettäisiin se oma ja toimiva malli, jolla taataan jonkinlainen yöuni molemmille Uni on kuitenkin välttämätöntä.

Puolileikilläni kehotin muita tulemaan meille kertomaan, miten sille miehelle tarjotaan ne täydelliset yöunet :) Ei kai nyt kukaan vakavissaan sellaista edes kuvittele. Minulla on mukava mies, joka tietää, että pikkulapset valvottavat (myös häntä) Kuten sanoin, tämä
on vain yksi elämänvaihe.

Ei meillä lapsia lapsia syytetä valvomisista, enemmänkin ollaan aikuisten kesken heitetty läppää "venäläisen ruletin pelaamisesta". Meillä on vuosien toivomisen tuloksia kaksi ensimmäistä lapsukaista ja kolmas tulikin sitten ihan yllättäen :) (siitä pieni ikäero johtuu..) Yhtä rakastettuja ovbat kaikki, emmekä kolmattakaan koskaan vahingonlaukaukseksi puhuttele. Vielä neljäskin olisi toiveissa...

Itsekin olen törmännyt siihen, että aikuiset eivät aina ihan täydellisesti hallitse sanojaan lasten kuullen. Yhdessä perheessä mustasukkainen esikoinen sai kuulla olevansa "tuhma poika" jne. Meillä kakkonen on ehkä tavallista vilkkaampi, mutta varmasti yhtä ihana ja rakastettu kuin rauhallinen isoveljensäkin. Haastetta kakkonen kyllä vanhemmilleen tarjoaa ja rajoja haetaan päivittäin. Kasvatusalalla työtä tehneenä olen huomannut, että lasteen käytösongelmat johtuvat useinmiten kotioloista. Syön todenäköisesti sanani, kun kakkonen menee kouluun. Vaviskoon opettajat :)

Toisaalta kyllä lastenkin kuullen (ikä/ymmärrystason huomioon ottaen) voi jotain sanoa. Meillä on ainakin avoimesti kerrottu 9 vuotiaalle esikoiselle, että vauvat itkevät aina jonkin verran, mutta siihen on aina syynsä. Tai sitten on kerrottu, että "äiti/isä on tänään vähän väsynyt, kun vauva heräsi yöllä niin monesti. Eskoinen on kysynyt, että itkikö hänkin vauvana noin paljon. Kerroimme, että hän oli koliikkivauva, jolla oli ensimmäiset neljä kuukautta vatsa niin kipeä, että hän ei pystynyt nukkumaan juuri ollenkaan... Poika vastasi myötätuntoisen kuuloisena "on sen vatsan täytynyt olla tosi kipeä".

No näistä nyt voisi kirjoittaa vaikka romaanin... ja hieman jo menee aiheenkin vierestä. Tasapuolista työnjakoa siis pikkulasten vanhemmille. Lainatakseni Matti Nykästä "elämä on ihmisen parasta aikaa", niin on ilmeisesti pikkulapsiaikakin, sitä ei vaan pandansilmien alta aina oikein tajua :)

 
luin muutaman kommentin pikapikaa....eihän se nyt hyvänen aika siihen liity mitenkään, että onko ne lapset rakkaita ja toivottuja jos haluais yönsä nukkua.Mitä ihmettä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Harmaileva
Hyviä kommentteja siitä, ettei pidä tehdä lapsia, jos ei ole vamis heidän takiaan myös valvomaan ja tekemään muutenkin kaikkensa! Tämä tietysti koskee myös isää!
Myös perheen isän pitää valvoa yhtä lailla kuin äidin, koska lapsi on yhteinen ja hänestä huolehditaan tasapuolisesti.
Jos äiti hoitaa lasta päivät kotona ja isä on töissä, on hyvä, että yösyötöt vuorotellaan, jos se perheelle sopii. Ei tästä muiden perheiden pidä ruveta valitamaan mitenkään.
Jos tasa-arvo ei muissa perheissä toteudu, on sekin niiden perheiden oma asia. Jokainen nainen valitsee, miten haluaa elää. Joka kuvittelee, että "minun kuuluu valvoa, koska olen kotona", saa kyllä säälipisteeni, mutta eipä siitä sen enempää.
Kun lapset yhdessä halutaan, heidät myös yhdessä hoidetan -niin myös öisin.
 
tired
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 17:15 Cosmo kirjoitti:
Äitien unista ja jaksamisesta kirjoitellaan paljon, mutta kyllä kai väsyneitä isiäkin on muitakin kuin minä. Pieni asunto niin ei pääse edes oikein toiseen huoneeseen karkuun ja kun on niin herkkäuninen, että herää joka inahdukseen... Aamulla soi kello taas kuudelta ja töistä kotiin aikaisintaan viideltä. Ajatuksia?
Varmasti olet saanut ajatuksia puolin ja toisin...monet kirjoitukset sisälsivät perin kummia kommentteja...itse ymmärrän asian siten, että ihmiset tarvitsevat unta....en ihan tajua miten se tasa-arvo liittyy ihmisten unen tarpeeseen. Ymmärrän erittäin hyvin jos isä haluaa nukkua....tuskinpa kyse oli siitä, että äitien väsymyksellä ei ole mitään väliä, jos isäkin haluaisi viettää yön nukkuen!!!!????
Eiköhän se uni ole tärkeä kaikille; niin äideille, isille kuin lapsillekin, eikö?
Jokainen perhe varmaan kipuilee ja kärsii sen ekan unettomimman vuoden tavallaan; jotkut ehkä vuorottelevat heräämisessä, joillakin herää aina äiti ja joillakin perheillä on sellaisia isiä, jotka lämmittävät sen pullon harva se yö.
Että kukin tavallaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ihme juttu, et kun joku ilmaisee väsymystä, niin mukaan keskusteluun pitää heittää se "tärkeä pointti" jota ei kukaan valittaja "tietenkään ole ottanut huomioon" että "mitäs niitä lapsia tekee, kun ei jaksa valvoa öisin".Sehän onkin juuri oleellinen vastakkainasettelu tähän keskusteluun....
HUHHUH. Jos jokainen osais ennustaa tulevaisuutensa niin varmaan jäis moni asia tekemättä, niinkö!!!???
Ja hei, tasa-arvon nimissä äiti vois väkisin herättää iskänki valvomaan kun itse herää syöttämään....niin saadaan sitten kaksi lopenuupunutta vanhempaa....
Voi vitsi, mua VÄSYTTÄÄ...... :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2006 klo 13:10 Mies vastaa kirjoitti:
En kerta kaikkiaan voi ymmärtää tätä, anteeksi vaan. Nykyään on muutenkin vanhemmuus hukassa. Ei lapset tarvitse iskästä ja äidistä kaveria, vaan HE TARVITSEVAT VANHEMMAT JOTKA OVAT VALMIITA RAKASTAMAAN HEITÄ PYYTEETTÖMÄSTI, VALMIITA VALVOMAAN HEIDÄN PUOLESTAAN, VALMIITA OTTAMAAN AIKUISEN VASTUUN, VALMIITA TURVAAMAAN LASTEN TURVALLISEN KEHITYSYMPÄRISTÖN, VALMIITA TARVITTAESSA OHJAAMAAN JA OJENTAMAANKIN HEITÄ yms.
Ymmärrän, että sulla on tässä pointtisi, ja jaksan uskoa, että suurin osa tänne vastanneita allekirjoittaa em. , mutta tässäkin taas viitataan siihen että vanhempien rakkaus lapseensa kulkisi jotenkin käsi kädessä sen kanssa, kuinka reippaasti äiti tai isä jaksaa öisin valvoa ja täyttää lastensa tarpeita.
Musta se on vaan aika halpamaista, että jos täällä nyt väsymystään valittaa, niin joku keksiikin, että ethän sinä lastas rakastakaan, kun kehtaat valittaa moisesta pikkujutusta....aina sillon tällöin oon törmännyt tähän näissä kirjotuksissa, eri yhteyksissä....
Silloin kun heräilin n.5 kertaa yössä syöttöihin yms. muihin, niin aloin olla todella finaalissa....yöheräämiset kun eivät sitten pitemmän päälle tuoneetkaan kovin aurinkoista hymyä naamalle, eikä minusta niiden myötä kuoriutunut se ihastuttava äiti-perhonen joka jaksoi touhuta ja ilahduttaa lapsosiaan harva se päivä....ei, totisesti...kävi nimittäin päinvastoin. Tuli masennus ja raivarit.
Kyllähän kaikki nyt tietää mitä valvominen saa pidemmän päälle aikaseks.Ja jos olisin voinut silloin ajatella, että tässäpä minä heräilen ilolla kun tämä kuuluu minun velvollisuuksiin ...ja etuoikeuksiin ja kyllähän minä tiesin että lapset heräilevät usein öisin syömään...niin varmasti olisin niin ajatellutkin.Eipä onnistunut.
:/
 
mai
ihmettelen kyllä näitä juttuja että isän täytyisi antaa nukkua meillä kun tyttö syntyi niin isä oli koko ajan mukana yö valvomiset ja muut asiat yhdessä ne lapset ollaan haluttu . ja me ollaan jo yli 2 vuotta yritetty toista lasta ja sit ne kenellä on enemmän lapsia niin valittaa joka helvatin asiasta. ei ihan normaalia...
 
Mies
Vuoroöin hoidetaan yövalvomiset.

Meni kyllä vaimolla n. 10 v. tajuta, että mieskin voi olla väsynyt, kun käy töissä ja iltaisin / öisin hoitaa puoliksi lapset ja kodin työt.

Toki ymmärrän, että naiset ovat väsyneitä, kun ovat raskaana ja imetteävät, mutta ei se vie pois miesten unen tarvetta.
 
Minä olen aina hoitanut meillä viikolla yöheräämiset pääsääntöisesti. Kyllähän kotona pärjää vähemmälläkin unella kuin töissä kun pitää olla skarppina koko ajan. Iltaisin mies on lasten kanssa, jotta saan hengähtää ja yhdessä laitamme heidät nukkumaan. Alkuyöstä ennen 12.00 mies hoitaa lasten pissautukset tms. Yöllä minä, jotta mies jaksaa mennä töihin. Viikonloppuisin nukumme pitempään vuoroaamuina ja joskus jopa päikkäreitä vuorotellen.

Kyllä isänkin unista ja hyvinvoinnista pitää huollehtia vauva- ja pikkulapsivaiheen aikanakin. Perhe on kokonaisuus ja jos yksikin lenkki väsyy/sairastuu perhekuviot menevät sekaisin. Ei se miehen töissä käynti lomailua ole, vaikka joskus kotiin jäävältä puolisosta niin voi tuntuakkin.
 
ihmettelen
Kyllä isien tulisi ottaa huomioon että äiti tekee 24 TYÖPÄIVÄÄ, ja otettava ehdottomasti vastuu myös yö syötöistä, heräämisistä yms.
Ei aina ole mahdollisuutta nukkua päivällä etenkään kun on useampia lapsia. :headwall:
Isit ei taida oikein vieläkään arvostaa lasten hoitoa!
 
niinpä
Suurempi vastuu äidillä kotona , kun päivisin ansiotyössä olevilla, monihan isi tulee isyyslomalta töihin lepäämään, ei oo vastuuta pienistä ihmisistä, ainoastaan työstä.
Sit on vielä erikseen isät jotka tekee tikusta asiaa ettei tarvitse olla pienten lasten kanssa illalla/viikonloppuina.
 
Olen sitä mieltä, että PÄÄsääntöisesti isä nukkuu yöt, kun aamulla aikaisin joutuu nousemaan töihin, mutta VÄLILLÄ antaa myös äidille mahdollisuuden kunnon yöuniin. Tiedän miltä tuntuu, kun ei moneen viikkoon ole juuri nukkunut. Se yksikin hyvin nukuttu yö aina välissä auttaisi paljon. Pikkuneiti oli vielä joku aika sitten todella huono nukkumaan päiväunia, pätkät olivat niin lyhyitä, etten itse ehtinyt nukkua. Mies sen sijaan melkein aina meni tunnin nokosille töistä tultuaan, vaikka yötkin nukkui melko hyvin. Kukaan ei tietysti voi neuvoa, miten toisten kuuluu tehdä, mutta parisuhteessa pitäisi löytää sopiva tasapaino, jossa molemmat osapuolet huomioidaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2006 klo 20:21 vaimo kirjoitti:
Pakko sanoa, että uskomattomalta kuulostaa! Kun meidän tyttö oli vauva ja minä äitiyslomalla, kyllä minusta isän kuului saada nukkua, että jaksaa töissä. Vapaapäivisin kyllä hoiteli yösyöttöjä, ja antoi minun nukkua. Kai oli tuuria, että oli kiltti vauva, joka nukkui päivällä 3 h päikkäreitä, että ite sain silloin nukuttua jos oli tarvis.

Kyllä minusta kotona olevan osapuolen kuuluu hoidella kotihommat pääsääntöisesti. Ei se nyt ole niin rankkaa pestä pyykkiä ja siivota, varmasti kaikilla on imurit ja pyykinpesukoneet ja jopa astianpesukoneet!

Oikeesti en ymmärrä noita ei jaksa juttuja!!!!!
Jaa-a, naisena ja äitinä voin kyllä todeta, että töissä pääsee vähemmällä kuin kotona ollessa. Ja olen siis korkeakoulutettu ja töissä on kiirettä ja vipinää. En vain kuulu kerhoon, joka jaksaa siivota, laittaa ruokaa, pestä pyllyä, pitää seuraa koko valveilla oloajan.
 
Tästä aiheesta saa ikuisen kiistan. Totta kuitenkin on , että mieskin on ansainnut yöunensa. Kummallinen piirre leviää meissä naisissa, miesten yleinen mollaamine. Mies tullessaan toistä ja jos vielä on pitkä työmatka tai tekee vuorotyöntä on taatusti väsynyt.Asiaa vain pahentaa jos heti kotona rutistaan väsymyksestä yms.
Jos kyseessä on äidin totaali uupumus tai univaje kannattaa kotiin ottaa muutamana päivänä viikossa kotiapua.Yrittäjiä löytyy joiden palkan saa kotitalousvähenykseen.
Äiti voi rauhassa nukkua ja hoitaja esim ulkoilee lasten kanssa.
Joskus voi lapset viedä yökylään sukulaisille ja ottaa nukkuma viikonloppu, ei suursiivousta eikä viihteelle menoa.Talo hiljaiseksi ja unta palloon.
Toistensa syyttely siitä kumpi on väsyneempi johtaa vain tuomarin pakeile ja eroon.
 
fiksu vastaus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2006 klo 22:56 vieras kirjoitti:
Tästä aiheesta saa ikuisen kiistan. Totta kuitenkin on , että mieskin on ansainnut yöunensa. Kummallinen piirre leviää meissä naisissa, miesten yleinen mollaamine. Mies tullessaan toistä ja jos vielä on pitkä työmatka tai tekee vuorotyöntä on taatusti väsynyt.Asiaa vain pahentaa jos heti kotona rutistaan väsymyksestä yms.
Jos kyseessä on äidin totaali uupumus tai univaje kannattaa kotiin ottaa muutamana päivänä viikossa kotiapua.Yrittäjiä löytyy joiden palkan saa kotitalousvähenykseen.
Äiti voi rauhassa nukkua ja hoitaja esim ulkoilee lasten kanssa.
Joskus voi lapset viedä yökylään sukulaisille ja ottaa nukkuma viikonloppu, ei suursiivousta eikä viihteelle menoa.Talo hiljaiseksi ja unta palloon.
Toistensa syyttely siitä kumpi on väsyneempi johtaa vain tuomarin pakeile ja eroon.
Naisena ja äitinä yhdyn tähän.
Minusta mies on ansainnut yöunensa koska joutuu käymään palkkatöissä.
Nainen kotona ollessaan voi päivän aikana varmasti levätä ja ottaa päiväunet.Vaikka mulla on monta lasta niin ei ne kotityöt niin raskaita ole,normaalia siivousta,tiskaamista,ruuanlaittoo ja pyykkäämistä minkä joutuu tekemään työpäivän päälle sit kun ansioon taas menee.
Kaverinikin tuuppaa miehelle heti vauvan syliin ja leikki-ikäisen kun mies tulee töistä kotiin ja lähtee ansaitulle shoppailureissulle,lenkille tai kavereita tapaamaan kun on ollut taas niin raskas ja vaativa päivä kotona.Missä välissä se mies lepää ja syö?
Ei se mies mikään kone ole joka jaksaa heti skarppina rankan työpäivän jälkeen muksuja hoitaa hengähtämättä itse ollenkaan ja vielä pitäis yöt valvoa että kotona oleva turhautunut äiti saa nukkua.
Toki pitää auttaa ettei toinen vallan kuukahda mutta nykyään tuntuu olevan valloillaan ajatus että mies hoitaa kaikki illat lapsia kun äidillä on rankkaa päivisin lasten kanssa.
Eri asia jos molemmat käy töissä,silloin voi vuorotella mut jos toinen on kotona,niin sille kuuluu kotihommat ja valvomiset jos ei ole kyse sellaisesta valvomisesta ettei saa yhtään nukutuksi.
 
Feeniks
Musta toimivaa on ollut ns bufferi-aika "vuoron"vaihdossa. Kun mies tulee töistä, syödään tai juodaan kahvit yhdessä. Jutellaan vähän päivän kuulumisista jne. Mies ottaa sitten lapsi-vastuun ja minä saan hetken hengähtää. Yhteistä aikaa sekin..

Yöunista: jos kotona on kovin rikkonainen yörytmi, käy se varmasti hoitavan kunnon päälle vaikka saisikin joskus nukkua päivällä. Katkonainen uni on kuitenkin katkonaista. Joskus jokainen tarvitsee keskeytymättömän yöunen. Riippuu vähän työpaikasta ja työmatkasta kuinka rankkaa on. On tärkeää, että työssä käyvä saa nukkua öisin mutta lastenkin turvallisuuden kannalta on tarpeen, että hoitajalla ei muisti pätki tms unen puutteen takia. Paljon puhutaan iltapäivälehdissä kaikenlaisista tapaturmista pienten lasten kanssa. Kuinka paljon niitä sattuu tästä syystä?

Unentarve on ihmisillä erilainen. Varmaan joka kodissa löydetään tasapaino jos molemmat yrittävät huomioida toistensa (ja lasten) tarpeita.

Hyviä unia kaikille! \|O
 
fiksu vastaus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2006 klo 11:58 Feeniks kirjoitti:
Musta toimivaa on ollut ns bufferi-aika "vuoron"vaihdossa. Kun mies tulee töistä, syödään tai juodaan kahvit yhdessä. Jutellaan vähän päivän kuulumisista jne. Mies ottaa sitten lapsi-vastuun ja minä saan hetken hengähtää. Yhteistä aikaa sekin..

Yöunista: jos kotona on kovin rikkonainen yörytmi, käy se varmasti hoitavan kunnon päälle vaikka saisikin joskus nukkua päivällä. Katkonainen uni on kuitenkin katkonaista. Joskus jokainen tarvitsee keskeytymättömän yöunen. Riippuu vähän työpaikasta ja työmatkasta kuinka rankkaa on. On tärkeää, että työssä käyvä saa nukkua öisin mutta lastenkin turvallisuuden kannalta on tarpeen, että hoitajalla ei muisti pätki tms unen puutteen takia. Paljon puhutaan iltapäivälehdissä kaikenlaisista tapaturmista pienten lasten kanssa. Kuinka paljon niitä sattuu tästä syystä?

Unentarve on ihmisillä erilainen. Varmaan joka kodissa löydetään tasapaino jos molemmat yrittävät huomioida toistensa (ja lasten) tarpeita.

Hyviä unia kaikille! \|O
Joka tapauksessa kotihommista voi luistaa jos ei viitsi tehdä tai jaksa.Palkkatyössä kun alat unenpuutteen takia tehdä jatkuvasti virheitä niin siitä ei hyvä heilu.Aika pitkään saa nukkua pätkäöitä ennenkuin muisti oikeasti pätkii niin paljon että siitä lastenhoidolle vaaraksi olisi.
Nykytrendi nyt vaan on se että kaikki hommat tehdään puoliksi,siis naisten mielestä puoliksi eli kotityöt ja lapsenhoito.
Sitä ei lasketa miksikään että mies on päivän ensin 8 tuntia töissä,sehän on miehelle vaan pelkkää lepoa ja hupia.Joopajoo.
Pitää sopeutua siihen että lasten tulon jälkeen elämä ei ole enää samaa kuin ennen sitä.Ei ole aikaa jatkuvasti viilata kynsiä ja peilailla kun on muitakin hommia.Tuntuu että naiset käy aina vaan avuttomammaksi vaikka on pesukoneet ja kuivurit,mikrot ja valmisruuat.
Lapsille on jos jonkinmoista kerhoa päivisin,sen kun vie ne sinne ja vaikka tekee ne hirveän isot kotityöt sillä välin mitä ei saa lasten aikana muka tehdyksi.
Kyllä minä saan ja ehdin vielä netissäkin olla.Ei yhden normaalihuushollin siivoamiseen ja laittamiseen mene kyllä 8 tuntia päivässä jos jokma päivä viitsii liikkua sen eteen.
Yleensähän kyse on turhautumisesta eikä oikeasta väsymyksestä.Kyllästyttää ja tympii eikä huvita.
 


Unentarve on ihmisillä erilainen. Varmaan joka kodissa löydetään tasapaino jos molemmat yrittävät huomioida toistensa (ja lasten) tarpeita.

Hyviä unia kaikille! \|O

[/quote]
Joka tapauksessa kotihommista voi luistaa jos ei viitsi tehdä tai jaksa.Palkkatyössä kun alat unenpuutteen takia tehdä jatkuvasti virheitä niin siitä ei hyvä heilu.Aika pitkään saa nukkua pätkäöitä ennenkuin muisti oikeasti pätkii niin paljon että siitä lastenhoidolle vaaraksi olisi.
Nykytrendi nyt vaan on se että kaikki hommat tehdään puoliksi,siis naisten mielestä puoliksi eli kotityöt ja lapsenhoito.
Sitä ei lasketa miksikään että mies on päivän ensin 8 tuntia töissä,sehän on miehelle vaan pelkkää lepoa ja hupia.Joopajoo.
Pitää sopeutua siihen että lasten tulon jälkeen elämä ei ole enää samaa kuin ennen sitä.Ei ole aikaa jatkuvasti viilata kynsiä ja peilailla kun on muitakin hommia.Tuntuu että naiset käy aina vaan avuttomammaksi vaikka on pesukoneet ja kuivurit,mikrot ja valmisruuat.
Lapsille on jos jonkinmoista kerhoa päivisin,sen kun vie ne sinne ja vaikka tekee ne hirveän isot kotityöt sillä välin mitä ei saa lasten aikana muka tehdyksi.
Kyllä minä saan ja ehdin vielä netissäkin olla.Ei yhden normaalihuushollin siivoamiseen ja laittamiseen mene kyllä 8 tuntia päivässä jos jokma päivä viitsii liikkua sen eteen.
Yleensähän kyse on turhautumisesta eikä oikeasta väsymyksestä.Kyllästyttää ja tympii eikä huvita.

[/quote]

Ja-a. Kyllä lapsi voi valvottaa vielä kun kummatkin vanhemmat ovat töissä...

Joillekin naisille sopii luonnostaan siivoamiset yms. yms. Olemme erilaisia. Osalle taas ajattelua vaativa työ auttaa jaksamaan myös kotona. Joku ihmetteli miksi naiset sättivät miehiä. Minä ihmettelen, miksi naiset sättivät toisia naisia.

Eri perheille sopii erilaiset toimintatavat. Ja ei kannata unohtaa, että naiset myös toimivat nykyään vaativissa ja vastuullisissa tehtävissä. Myös nainen tarvitsee unta.
 
Välillä tuntuu, että kotiäidit valittavat, että heidän työpanostaan ei arvosteta, mutta eivät puolestaan lainkaan arvosta miehensä tekemää työtä. Onhan toki niin, että jos lapsi valvottaa koko ajan, ei äiti voi jatkuvasti nousta hoitamaan, vaan hän on ansainnut yhtenäistä unta. Silti koen, itse kohta neljä vuotta kotona olleena (välillä pieni pätkä töissä), että töissä käyminen ja perheen hoitaminen siihen päälle on paaaaaljon rankempaa kuin pelkkä kotona oleminen.

En ymmärrä sitä lainkaan, että isä töistä tullessaan joka ikinen ilta päästäisi äidin "hyvin ansaitulle" vapaalle. Milloin on isän vapaan vuoro? Iso osa väsymyksestä on henkistä väsymystä ja kyllästymistä siihen, että tekee aina vaan samoja asioita. Tähän auttaa vallan mainiosti vapaailta. Kummallakin vanhemmalla yksi ilta viikossa, jolloin toinen hoitaa lapset ja kodin (myös tiskit, ettei toisen tarvitse ruveta siivoilemaan heti kotiin tullessaan). Loput illat voivat olla yhteistä aikaa tai mitä haluaakaan. Kummankaan vanhemman oikeutta vapaahetkeen ei tule kiistää. Vapaalla ollessaan voi vaikka nukkua, jos haluaa, tai mennä ulos, leffaan, kavereille, mitä haluaakin tehdä.

Ei kotiäidin työn arvostusta voiteta valittamalla vaan työn tuloksilla, ihan niin kuin missä tahansa työssä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 22:43 Äiti kirjoitti:
Jaa, mitähän tuohon sanoisi. Etkö siis itse hoida lasta ollenkaan öisin, vaan "vain" heräät, kun vaimosi ruokkii? Meillä mies (vaikka käy töissä) hoitaa ainakin toisen yösyötönkin eikä ole siitä mitenkään valitellut. Itse olen äitiyslomalla, mutta koska vauvanhoito on 24 h työtä, katson olevani töissä kotona. Ja totta kai mies osallistuu yöhoitoon siinä missä minäkin.
:\| olet kyllä kauhea ihminen, kun olet kotona 24 h laiskottelemassa, etkä anna miehellesi edes kunnon yöunia. Mies parka!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.10.2006 klo 05:06 susu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 22:43 Äiti kirjoitti:
Jaa, mitähän tuohon sanoisi. Etkö siis itse hoida lasta ollenkaan öisin, vaan "vain" heräät, kun vaimosi ruokkii? Meillä mies (vaikka käy töissä) hoitaa ainakin toisen yösyötönkin eikä ole siitä mitenkään valitellut. Itse olen äitiyslomalla, mutta koska vauvanhoito on 24 h työtä, katson olevani töissä kotona. Ja totta kai mies osallistuu yöhoitoon siinä missä minäkin.
:\| olet kyllä kauhea ihminen, kun olet kotona 24 h laiskottelemassa, etkä anna miehellesi edes kunnon yöunia. Mies parka!

Ja sinä kateellinen?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 22:43 Äiti kirjoitti:
Jaa, mitähän tuohon sanoisi. Etkö siis itse hoida lasta ollenkaan öisin, vaan "vain" heräät, kun vaimosi ruokkii? Meillä mies (vaikka käy töissä) hoitaa ainakin toisen yösyötönkin eikä ole siitä mitenkään valitellut. Itse olen äitiyslomalla, mutta koska vauvanhoito on 24 h työtä, katson olevani töissä kotona. Ja totta kai mies osallistuu yöhoitoon siinä missä minäkin.
Laitetaanpa asia toisinpäin. Jos miehesi olisi kotona lapsen kanssa, niin heräisitkö sinä keskellä yötä hoitamaan lasta, jos töihin pitäisi nousta aikaisin aamulla toisten jäädessä nukkumaan? Sinä väsyneenä päivän töissä ja kotiin tultua lapsi syliin, että äiti pääsee tuulettamaan pääkoppaansa. Sinulle ei jäisi yhtään vapaata aikaa, koska on tärkeämpää, että kotona oleva vanhempi saa levätä.
 
vieras myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 14:35 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 22:43 Äiti kirjoitti:
Jaa, mitähän tuohon sanoisi. Etkö siis itse hoida lasta ollenkaan öisin, vaan "vain" heräät, kun vaimosi ruokkii? Meillä mies (vaikka käy töissä) hoitaa ainakin toisen yösyötönkin eikä ole siitä mitenkään valitellut. Itse olen äitiyslomalla, mutta koska vauvanhoito on 24 h työtä, katson olevani töissä kotona. Ja totta kai mies osallistuu yöhoitoon siinä missä minäkin.
Laitetaanpa asia toisinpäin. Jos miehesi olisi kotona lapsen kanssa, niin heräisitkö sinä keskellä yötä hoitamaan lasta, jos töihin pitäisi nousta aikaisin aamulla toisten jäädessä nukkumaan? Sinä väsyneenä päivän töissä ja kotiin tultua lapsi syliin, että äiti pääsee tuulettamaan pääkoppaansa. Sinulle ei jäisi yhtään vapaata aikaa, koska on tärkeämpää, että kotona oleva vanhempi saa levätä.
Kai kummallakin voi olla ns. vapaailtansa? Ei pelkästään vain kotona olevalla äidillä tai työssä käyvällä isällä? Mielestäni työssäolo on kotona oloon verrattuna varsin rentouttavaa, koska siellä ollaan aikuisten maailmassa. Joku nainen nauttii kotihommista päivä toisensa jälkeen, eivät kaikki. Hyvä on muistaa, että myös osa miehistä osallistuu kotihommiin, vaikka käy työssä. Huom. ole vaativassa työssä.

Joustoa puolin ja toisin. Ja toinenhan ei voi määritellä sitä, mikä toisen perheelle sopii. Pääasia, että kaikki tyytyväisiä.

Naisetkaan eivät aina ole kotona, kunnes lapsi kolme/kouluikäinen. Myös naiset käyvät työssä. Miten silloin vapaa-aika ja kotityöt hoidetaan, raskaan päivän päätteeksi? Sitä paitsi kunnon siivoukset ym. saa hoidettua paremmin, jos toinen menee lasten kanssa ulos ja toinen siivoaa rauhassa.
 
anu
Kyllä meillä on huolehdittu siten, että koska isi käy päivät töissä tulee hänen saada nukkua sen minkä pystyy öisin. Väsyttänythän tuo on ja kun toinen vauva tulee niin tuplasti! \|O

Eriasia on kuitenkin meidän perheessä se, että mies on se joka valittaa, vaikka hän saa yöt nukkua, töitten jälkeen treenaamaan ja sieltä suihkuun ja löhöilemään sohvalle tai nettiin. Viikonloppuisin tietenkin pitää levätä ja touhuta kavereiden kanssa baareissa tms..harrastuksissa.

En isommin valita vaikka teenkin kaikki..haluaisin kuitenkin vaikka kerran-kaksi viikossa käydä yksinkin jossain, vaikka uimassa. Yrityksistä huolimatta en ole päässyt, kun miehellä on ainainen kiire.. SILLON MENEE HERMOT, KUN KAIKEN TUON "TUOHUAMISEN" JÄLKEEN MIES VALITTAA VÄSYMYSTÄ, KUN EI SAA RAUHASSA LEVÄTÄ KOSKAAN!! Jättäis harrasteita pikkasen vähemmälle..?
 
Anu, ilman muuta molempien vanhempien pitää osallistua lasten-ja kodinhoitoon tasapuolisesti. Jos toinen vanhempi on kotona lasten kanssa, niin toki hän ehtii tehdä enemmän kotihommia, mutta eihän ansiotyössä käyvälle kuulu kaikki vapaa-aika ja lepo.

Keskustele miehesi kanssa asiasta, ei hän voi jatkaa elämäänsä kuten ennen lapsia. Molemmat vanhemmat ovat vapaahetkensä ansainneet.
 

Yhteistyössä