Isä apuna yösyöttöjen lopettamisessa

Onko kenelläkään tästä kokemusta?!

Olen ajatellut lopettaa yösyönnit 8,5kk ikäiseltä tytöltä, koska saattaa syödä yöllä jopa tunnin välein!!! 2 h välein on semmoinen normaali.
Ei oikeastaan syö, mutta muuhun ei rauhoitu, kun tissiin.
Tyttö on kovapäinen ja tempperamenttinen, huutaa suoraa kurkkua, jos ei saa haluamaansa. Myös yöllä, kun olen joskus kokeillut, etten annakaan rintaa. En ole vaan koskaan saanut pysyttyä, niin jämäkkänä, ettenkö olisi tissiä antanut. Nyt alkaa vaan tulla mitta täyteen, kun yöt on ihan hulinaa siinä tissillä roikkumisessa.

Olisiko siis parempi laittaa isä tähän hommaan, onnistuisikohan, jos isä hyssyttelisi sen 2-3 yötä alkuunsa, tiedän, etten minä siihen pysty, tai siis että tyttö alkaa heti vaatimaan tissiä.

Monet kertoo, että yllättävän helposti se jää pois, mutta minua vähän epäilyttää, kun tuo tyttö on semmoinen tahto-lapsi!!!


 
Kuulostaa ihan hyvältä idealta, koska ite oon huomannut että se "maidontuoksu" tai mikä lienee mikä meistä äideistä lähtee riittää jo herättämään sen ruokahalun.. Isästä vauva tietää että siltä ei maitoa tule. Tulehan kertomaan sitten miten kävi :)
 
Maarikki, kertomuksesi oli aivan kuin meidän pojasta! Poikamme on nyt reilu 10 kk ja aina ollut temperamenttinen ja voimakastahtoinen ja yöt meni hulinaksi, kun heräili niin usein eikä rauhoittunut kuin tissillä. Huuto oli aivan mahtava! Neljä viikkoa sitten teimme miehen kanssa päätöksen, että nyt loppuu yösyötöt kerta heitolla. Ja päätettiin, että tämä homma onnistuu nyt, ollaan jämäköitä tuli mitä tuli.

Mies oli kesälomalla ja sovimme, että hän kantaa ja rauhoittelee itkevää lasta ensimmäiset yöt. Minä nukuin eri huoneessa poissa lapsen läheltä. Ensimmäisenä tissittömänä yönä poika heräsi tapansa mukaan klo 01 ja aloitti itkun. Itkua, huutoa, vaikerrusta, valvomista ja välillä pieniä unipätkiä kesti klo 01-04. Mies antoi pojalle nokkamukista vettä ja tuttia suuhun. Kolmen tunnin rauhattomuuden jälkeen poika nukahti ja nukkui aamukahdeksaan.

Toisena yönä poika heräsi kolme kertaa itkemään ja tissiä vaatimaan, mutta jaksoi itkeä vain 15 min. ja nukahti.

Kolmantena yönä heräsi kaksi kertaa, mutta nukahti melkein samantien.
Vettä ei enää toisena ja kolmantena yönä huolinut laisinkaan.

Tämän jälkeen minä palasin omaan sänkyyn nukkumaan pojan pinnasängyn viereen. Poika heräili parin viikon ajan 1-3 kertaa yössä itkemään tai nousi sängyssä istumaan tai seisomaan, mutta nukahti heti, kun kävin vain hiljaa laittamassa peittoa niskaan ja tassuttelemassa. Nyt viikon ajan yöt on menneet tosi hyvin. Poika herää ajoittain 1-2 kertaa, mutta on ollut myös öitä, että on nukkunut koko yön heräämättä. Ja se on jo mielestäni paljon, että rauhoittuu helposti ja nopeasti eikä vaadi tissiä, vaikka heräileekin. Tosin aamut ovat aikaistuneet, ennen poika nukkui tissin voimalla klo 9 saakka, nyt herää klo 7. Mutta nukkuu pidemmät päikkärit X2.

Ehdottomasti oli hyvä ratkaisu, että isä huolehtii lapsesta ensimmäisinä öinä. Ja kun yöt rauhoittuu niin äiti voi taas palata käytettäväksi, jos tarvetta. Onnea ja kärsivällisyyttä hommaan!!! Vaikka itku on hermoja raastavaa, niin älkää luovuttako. Seuraava yö on jo helpompi. Tule kertomaan, kuinka onnistui ja nauti, että sinä saat nukkua, mies kyllä pärjää lapsen kanssa vaikka lapsi itkisikin.
 
Kylläpä on maarikki tekstisi yösyömisestä ja tytön temperamenttisuudesta kuin meidän perheestä =) .

Meillä tyttö nyt reilu 6kk ja herää yöllä syömään yleensä 3 kertaa, paitsi esim viimeyönä 2 tunnin välein.
Alkaa joo olemaan vitsit vähissä, niin ihanaa kun imetys onkin mutta yöt, huh huh

|O

Ajatuksissa myös saada tyttö lopettamaan mutta olen noin kuukauden yrittänyt tutittaa mutta ei vaan kelpaa, huuto kovenee ja kovenee. Syliinkään ei rauhotu, tissi on se ainoa. Kovin pitkään kun en myöskään minä ole vielä antanut huutaa, pitäis vaan olla tiukkana...
Yksi tuttu oli ostanut sellaisen nystyräisen tutin ja saanut sillä yö-tisuttelun loppumaan. Ostin kyseisen kapistuksen mutta tyttö ei tähän hetkeen ole suostunut sitä imemään, ei vaan sovi hänelle. Tietää kyllä mitä haluaa ja mitä ei..

Miehellä olis nyt kans 2 viikkoa lomaa, mutta saattaa olla et koitetaan samaa kun te nyt vasta kuukauden päästä kun on taas lomaa miehellä.

Uteliaana odotan jo miten teillä sujuu!

Isosti tsemppiä Teille !!!



 
Halusin vain lisätä tuohon meidän pojan yösyöttövieroitukseen, että emme siis huudattaneet poikaa yksin sängyssään, vaan isä oli koko ajan pojan kanssa hereillä ja kantoi sylissä tai yritti rauhoitella pinnasänkyyn. En itse ole mikään huudatusunikoulun kannattaja. Vaikka lapsi tottakai itkee ja huutaa, kun ei saa tissiä, mutta hänen ei tarvitse selviytyä hädässään yksin vaan aina on vanhempi lähellä.
 
Heippa!

Ensimmäinen yö sujui odotettua paremmin. Tyttö nukahti normaaliin tapaan tissille meidän sänkyyn 21 maissa. Nostin omaan sänkyyn ja heräsi ekan kerran 23.30, mies oli tytön puolella ja silitteli tytön takaisin uneen.
Toisen kerran heräsi 00.30 ja alkoi hirmuinen huuto. Aivan hysteerinen huuto, kun ei tissille heti päässytkään. Isä otti tytön syliin ja kerran jo tokaisi, että ei tästä mitään tule, tämä on ihan mahdoton. No, en sanonut mitään, lämmitin maitoa pullossa ja menin toiseen huoneeseen nukkumaan ja laitoin korvatulpat korviini!!! :D
Tyttö ei ollut suostunut maitoa juomaan, eikä myöskään vettä.
20 min oli huutanut kurkku suorana, isä oli vaan sylissä hyssytellyt sen 30 min ja sit oli tyttö nukahtanut.
Sitten oli herännyt 4.30 ja itkenyt vain vähän aikaa ja syliin nukahtanut.
6.00 heräsi taas huutamaan, isä nukutti syliin, mutta heräsi heti uudelleen itkemään. Menin sitten antamaan tissiä ja tyttö nukkui 7.30 asti.
Olin aiemmin siis päättänyt että saa alkuunsa tissiä 5 jälkeen. Nyt kun sitä vasta 6 aikaan sai, niin en huomennakaan ennen 6 anna.
Eli lupaavalta näyttää, ei ihan hirmuista valvomista.
Ensi yö mennään samaan malliin. Katsotaan sit, miten käy, kun palailen samaan huoneeseen nukkumaan!

Minäkään en ole mikään huudatus unikoulun kannattaja, sylissä tyttö rauhoitellaan, huutahan se siinäkin, mutta silitellään ja hyssytellään.

Meidän tyttökään ei enää oikein tuttia huoli, viskaa sen vaan pois.

Voittehan te viveka nyt testata, miten menisi ja jos ei oikein vielä olisi aika kypsä, niin sitten myöhemmin uudelleen.
Meidän tytöstä nyt ainakin huomasi sen, että ei hänellä todellakaan ole nälkä!
 
Maarikki! Kivasti oli viimeyö teillä mennyt ja yllättävän lyhyeen tuo huuto jäi. Voin kyllä kuvitella et toi 30 min keskellä yötä ja suoraa huutoa tuntuu tunneilta, ainakin miehestä :)

Viimeyönä tyttö heräs eka kerran tisua vaatimaan jo klo 24, sain tutilla nukkumaan vielä tunnin jolloin sit annoin tisua. Sitten heräs 03.30 ja 07.00, ylös 09.00. Joka kerran syö kunnolla ja rintavarustuksen aivan tyhjäksi, joten minä ainakin luulen et kyllä nälkä ainakin meidän tytöllä on. Voin olla väärässä ja tämähän testataan :D

Joka yö olen nyt antanut hieman enemmän ja enemmän huutaa, tarjonnut tuttia pidemmällä hermolla mutta ei huoli. Huolii kyllä tutin kun heräilee muuten vaan mutta kun on tuosta edellisestä imetyksestä n. 3 tuntia, ei kelpaa enää kuin tisu...



Laitahan taas tekstiä kuinka edistytte.
 
2 viime yötä on mennyt suht' hyvin. Tissiä ei ole vaatinut, vettäkään ei ota. Syliin täytyy nukuttaa, viime yönäkin varmaan 6 kertaa.
Pitäs seuraavaks yrittää silitellä sinne omaan sänkyyn.
Itsekin nukun jo samassa huoneessa, en vaan ole vielä tyttöä alkanut hyssyttelemään. Eikä ole enää kyllä itkenyt.
 
Meillä alkoi yötissitä vierottaminen vähän vahingossa muutoma yö sitten.
Meillä poika reilu 7kk edelleen heräillyt tissille normaalisti 2 tunnin välein, välillä saattaa nukkua jopa 3 tuntia putkeen tai sitten heräilee tissittelemään tunnin välein ja näin on ollut pojan syntymästä saakka.

Toissa yönä poika taas heräsi vajaan 2 tunnin päästä edellisestä syönnistä ja ajattelin väsyneenä että jumankekka, ei tuolla ukolla voi taas olla nälkä ja tyrkkäsin tuttia suuhun. Lopulta poika sitten halusikin aamuyöstä vaan hengailla hetken hereillä ja vaati seuraa ja lopulta nukahti ilman tissiä (ja minkäänlaista huutoa) ja yön pisimmäksi tissittömäksi jaksoksi tuli 6 tuntia.

Ajateltiin miehen kanssa sitten että koetetaan jatkaa hommaa ja eilen päätettiin että poika saa iltatissin jälkeen tissiä seuraavan kerran vasta viiden tunnin päästä aikaisintaan. Poika sitten heräsi taas kolme tuntia iltatissin jälkeen ja tällä kertaa hieman itkeskelikin, mutta nopeasti tyyntyi sitten isin sylitellessä ja nukahti tutin kanssa omaan sänkyynsä. Seuraavan kerran poika heräsi sitten puoli seitsemän aikaan aamulla ja tissitöntä aikaa yöllä tuli kaikenkaikkiaan reilu 8 tuntia.

Eihän tässä tosin ole kun pari yötä takana, mutta näyttäisi tosiaan sille, että meidän vauvalla yötissittelyt todellakin on vaan tapa saada unenpäästä taas kiinni herättyä, ei mitään tankkausta nälkäänsä joten katsellaan kuinka meillä jatkuu tissittömät yöt.
 

Yhteistyössä