Isä yrittää laistaa elatusmaksut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sanni

Jäsen
03.03.2004
324
0
16
Onko kenelläkään tilannetta, että isä on yrittänyt velkaannuttaa itsensä (ostamalla mm. kalliin uuden asunnon tjs.) ja ilmoittaa, että ei ole kykenevä maksamaan elatusmaksuja? (tiedän, että tälläistä tapahtuu, mutta jos jollakin on omakohtaisia kokemuksia, niin lukisin mielelläni, koska epäilen 90% että meillä tulee näin käymään kun mennään lastenvalvojalle tekemään paperit, isä on hankkinut puolen vuoden sisällä mm. uuden yli 200 000,- maksavan asunnon sekä 50 000,- maksavan auton.. lakimies oli ehdottanut :) ja valittaa mulle, että hänellä ei ole varaa ostaa bensaa tai syödä..

Toivon kanssa että lastenvalvoja näkee tuon läpi! Myisi sitten vaikka autonsa, koska hänellä on velatonkin auto, vanha mutta toimiva.. mutta exä ei ymmärrä sitä, että miksi hänen pitää maksaa elatusmaksuja ollenkaan, kun minä saan lapsilisät(kin). Toivoton tapaus. Onhan hänelläkin kuluja lapsista, toki on, meneehän ruokaan enemmän rahaa kuin yksin ollessa, mutta muita kuluja ei sitten olekaan. Ja nytkin maksaa minimin.. tulojen mukaan olisi ollut 200,-/lapsi, joustin jo siinä. Nyt vkl hän raivosi, että auto- ja tuleva asuntolaina sekä nuo elarit, vievät täysin hänen palkan, ettei jää elämiseen rahaa yhtään.. mutta tuskin pankki lainaa myöntää, eiköhän ne laske aika tarkkaan maksukyvyn ja myös sen että rahaa jää, ja tuskin kukaan niin hullu kuitenkaan on, että tuollaiseen tieten tahoen itsensä ajaa.. (ja ystäväni mies kertoi, että exä oli sanonut hänelle, että leveästi ei voi enää elää, mutta toimeen tulee kuitenkin ihan hyvin.. että mua yritetään kusettaa 6-0..)

.. auto, asunto- ja muutakin lainaa.
Elareita mies maksaa vähän enemmän kuin minimin.

Eihän miehen ole mikään pakko maksaa yhtään mitään. Sen kun jättää vaan maksamatta. Ulosotto perii ne. Sinä saat kunnalta. Miehen pitäisi tietää tämä.
Ei sinun tarvitse suostua mihinkään nolla-linjan elareihin. Ei myöskään alle minimin, paitsi jos mies on niin pienituloinen ja kunta suostuu maksamaan sen erotuksen sitten..

Ja ei kannata huolehtia. Niin lastenvalvojat kuin kaikki muutkin sosiaalityöntekijät ovat naisia ja aina AINA äidin puolella. AINA se ei hyvä juttu ole, vaikka teidän tapauksessa olisikin.. :o

Yhteistyössä