isä kotona hoitovapaalla lasten kanssa, äiti töissä huonon omatunnon kera

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tavallinen tallaaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tavallinen tallaaja"

Vieras
Siis meillä isä viettää tällä hetkellä kotona laatuaikaa lasten kanssa. itse pidin hoitovapaata puolisen vuotta vanhempainvapaan jälkeen ja nyt sitä jatkaa isä.

itse olen töissä, vaikka tahtoisin kovasti olla kotona. Ja ihan järjettömän huono omatunto :(
mutta näillä eväillä mennään ainakin kesään asti.

Mä taas odotan kuin kuuta nousevaa omaa valmistumistani, kun ollaan miekkosen kanssa puhuttu et hän jäis sit loppuhoitovapaan ajaksi kotiin ja minä menisin töihin, jos vain onnistun sellaista saamaan (minkä ei tällä alalla luulis olevan ongelma). Tekisin hyvillä mielin jotain muuta kuin lojuisin kotona, ja antaisin miehelle sen lojumisen ihanuuden.

Mistä sulla nyt sitten on huono omatunto? Säähän oot ollu jo paljon miestäsi pidempään kotona viettämässä sitä laatuaikaa lasten kanssa. Eikö ennemmin pitäis olla huono omatunto, jos et antais miehelles mahdollisuutta tohon laatuaikaan, kun sun miehes kerran haluaa lastenhoitoon osallistua.

Musta kuulostaa nyt, että et vaan ymmärrä, mitä eroo on huonolla omallatunnolla ja kateellisuudella. Siis haluaisit vaan rusinat pullasta. Susta olis kivampi olla kotona viettämässä laatuaikaa ja pistää mies töihin.

En minäkään ymmärrä huonoa omaatuntoa. Meinaatko ettei mies osaa hoitaa lasta ja lapsi kärsii tilanteesta ja sinä olet kuitenkin tästä tietoisena pakottanut vastentahtoisen miehen jäämään kotiin jotta itse pystyisit palaamaan töihin? Tuon huono omatunto meinaa minun korvissani sitä että on tietoisesti tehnyt jossain asiassa väärin toisia kohtaan.

Taas jos miehesi on halunnut jäädä kotiin ja huolehtii hyvin lapsesta, sinä olet sitten palannut töihin mahdollistaaksesi miehen koti-isyyden niin voin ymmärtää että tunnet haikeutta tai vaikka kateuttakin että mies saa viettää tuota kotiarkea mitä itse haluaisit. Mutta huonon omantunnon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Siis mieheni pärjää ihan yhtä hyvin lasten kanssa kotona kuin minäkin. Tällä asialla ei siis ole yhtään mitään tekemistä sen asian kanssa ettenkö uskoisi hänen pärjäävän tai ajattelisin, että minä olisi parempi siellä.

En ole kateellinen miehelleni, vaan oikeasti iloinen hänen puolestaan, koska ajattelen hänelle tekevän hyvää olla kotona. Pieni irtiotto arjesta hänellekin.

En tiedä mikä sen huonon omatunnon tai tunteen saa aikaiseksi.. Onko se sitten se, että ajattelen muiden ajattelevan niin, että huono äiti töissä käy, äidin paikka on kotona jne.

Itse olen sitä mieltä, että molemmat vanhemmat jakavat kasvatusvastuun.

Yhteistyössä