IS: 7-12v alakoululaisten yksinäisyys iltapäivisin, luitteko?

  • Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hot Shot Chili:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Mutta lopultakin, jos nyt aletaan tätä tilannetta tarkemmin miettimään, niin onko se yksin kotonaolo lapselle turvattomampaa kuin koulumatkat yksin? Pitäisikö olla saattaja, ja kuinka vanhaksi? Kummassa lapsi oletusarvoisesti pelkää enemmän? Kodinhan pitäisi olla turvapaikka. Vai onko se toimettomuus se pahin peikko? Pitää järjestää myös kotiin sitä tekemistä, että lapsi viihtyy.
Ja onhan lapsilla yleensä kavereita.
aina ei kavereita välttämättä ole...siis silloin kun sitä seuraa kaipaisi.
 
Tikku hampaanvälissä
Itse mietiskelen samaa asiaa. Olen omassa lapsuudessani tullut yksin koulusta kotiin. Osan ajasta vuotta vanhempi sisareni oli myös kotona. Samoin välillä piti itsenäisesti suoriutua aamulla kouluun. Meillä oli kaksi isoa koiraa. Välillä pelkäsin jättäneeni oven auki, kun lähdin kuluun, toisinaan nukahdin aamuisin pedatessani sänkyä - eli myöhästyin välillä pahastikin koulusta... Koulumatka oli lyhyt ja ihan vieressä kavereita. Koko matkan pystyi myös kulkemaan jalkakäytäviä pitkin.
Mielestäni me olimme sisareni kanssa melko tunnollisia ja pyrimme keskittymään siihen mitä teimme. Homma toimi, vaikka en kyllä aina pitänytkään järjestelystä.
Nyt minulla on pian 8 v. täyttävä poika, jolle näin ekaluokkalaisena löytyi iltapäivähoitopaikka. Mutta miten käy ensi vuoden? En vielä tiedä, kun tämä nykyinen lopettaa toimintansa.
Asumme sen verran syrjässä ettei tänne tule kuin yksi bussilinja, ja sekin liikennöi noin kerran tunnissa. Täällä ei ole jalkakäytäviä, ja 40 km tuntirajoituksesta huolimatta tietä pidetään ralliratana, kun onhan se kivan mutkikas ja kapea... Meillä on koira, joka ei ole rodultaan lapsen hallittavissa, jos jotain sattuisi. Poika on vilkas, kekseliäis ja armoitetun koirarakas. Koira on sen paras kaveri, kun lähistöllä ei ole kavereitakaan. Näistä lähtökohdista tuntuisi hurjalta jättää lapsi selviytymään itsenäisesti - kouluun tai kotiin - tai molempiin.
Meillä mies on usein työmatkoilla. Itse palasin työelämään vasta 2006, vaikka poika onkin jo tuon ikäinen. Hänen sairaudestaan johtuen olin pitkään kotona. Kun sairaus helpotti, palasin työelämään. Nähtäväksi jää kuinka asiat ensi syksynä ratkeavat.
 
Hessuhopo
Olishan se ihanteellista jos kaikilla olisi mahdollista järjestää asiansa niin ettei lasten tarvitsisi olla yksin kotona mutta kun se ei vaan kertakaikkiaan ole kaikille mahdollista. Kertokaa mulle miten esim yh tulee toimeen jos jättäytyy vakityöpaikasta pois ihan vaan siksi että lasten ei tarvitse olla koulun jälkeen yksin? Toisekseen miten tämä yhteiskunta pyörisi, lähinnä sairaalat, koulut, päiväkodit, sosiaalitoimi jotka kaikki ovat naisvaltaisia aloja jos kaikki naiset joilla on alle 12 v lapsia jäisivät työelämästä pois?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Tarkoitin kesälomaa joka kuitenkin kestää sen 2,5kk
Sorgen, jostain sain käsityksen, että oli kyse koululaisten iltapäivistä. Mutta jos nyt kuitenkin saan puhua koululaisten iltapäivistä, niin mä tosiaan silloin aikoinaan kysyin junnulta, mitä mieltä itse on...että haluaisiko iltapäiväkerhoon vai olla kotona. Halusi olla kotona, koska matka koulusta kotiin lyhyempi ja turvallisempi kuin sinne iltapäivähoitoon ja lisäksi kotona sai olla hiljaisuudessa. Aina siihen asti, kun isosiskonsa tuli kotiin :D Junnu on luultavasti perinyt tän hiljaisuuden kaipuun minulta, sillä mäkään en ole koskaan viihtynyt kuin muutaman tunnin kerrallaan hälinässä.

 
kesä
Meillä on iltapäiväkerho eka- ja tokaluokkalaisille, mutta kyllä se jo nyt mietityttää, miten ne kesät joskus tulevaisuudessa hoidetaan, kun lapset ovat pitkällä kesälomalla.. Limitetään varmaan lomat miehen kanssa ja sitten "välin" ovat mummolassa tai joku kotona hoitamassa.
 
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Hessuhopo:
Olishan se ihanteellista jos kaikilla olisi mahdollista järjestää asiansa niin ettei lasten tarvitsisi olla yksin kotona mutta kun se ei vaan kertakaikkiaan ole kaikille mahdollista. Kertokaa mulle miten esim yh tulee toimeen jos jättäytyy vakityöpaikasta pois ihan vaan siksi että lasten ei tarvitse olla koulun jälkeen yksin? Toisekseen miten tämä yhteiskunta pyörisi, lähinnä sairaalat, koulut, päiväkodit, sosiaalitoimi jotka kaikki ovat naisvaltaisia aloja jos kaikki naiset joilla on alle 12 v lapsia jäisivät työelämästä pois?
Eihän tässä ollut pointtina se, että äitien pitäisi jäädä kotiin ;)
Ihmettelen miksei järjestetä esim. kesäkerhoja ja toimintaa koululaisille?
Lapset/nuoret voi pahoin, mutta asialle ei tehdä mitään..mm. joustavat työ-ajat, mahdollisuus osa-aikaiseen työhön..jne.
 
ohhoh noita!
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ajat on varmaan muuttuneet. Exä hoiti aikoinaan 60-luvulla ekaluokkalaisena kahta pienempää sisarustaan, kun vanhemmat olivat molemmat yövuorossa töissä. Mutta siihen aikaan lapsia ei kasvatettukaan pumpulilla pehmustetuissa tynnyreissä.

En väitä, että toi olisi ollut hyväkään asia. Mutta joskus kyllä kieltämättä ihmettelee, kun lähes rippikouluikäiset eivät osaa edes yksin julkisilla elokuviin kulkea vaan pitää olla iskukki tai äitiliini kuskaamassa. Ällistyttävän monella 12 veellä ei ole hajuakaan, mitä ostaisi kaupasta tehdäkseen välipalaa itselleen...paitsi tietty mikrossa lämmitettäviä eineksiä. Moni 10 v ei tunne edes kotikaupunkiaan. Mä osasin 10 veenä jo joka hiivatin Helsingin patsaan sijainteineen ja se oppi tuli ihan koulussa kansalaistaidon tunneilla. Joten jos stadissa vähän ehkä eksyikin, niin patsaista aina löysi itsensä takaisin kartalle.

Maailma on varmaan vaarallisempi paikka kuin ennen. Siitä huolimatta joskus mietin, mitä järkeä on pitää lastaan "vauvana" miltei murrosikään asti ja sitten lapsen pitäisikin yks kaks olla jo puoliksi aikuinen. Vanhemmat hehkuttavat, miten Riikka-Henrica on oppinut jo 5-vuotiaana lukemaan ja kirjoittamaan, mutta siitä huolimatta Riikka-Henrica ei osaa käyttää näitäkään taitojaan hyödykseen niin, että uskaltaisi olla 9-vuotiaana tunnin yksin kotona.

Mutta mulle kyllä ihan sama, kun ei enää ole ton ikäisiä. Mulla menis hermot, jos lasten kaverit olisi jotain avuttomia aatuja, jotka pillahtvat itkuun, jos ulkona on pimeää.
Tziisus! Onko sulta jäänyt munansaanti vähälle kun noin kiristää?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh noita!:
Tziisus! Onko sulta jäänyt munansaanti vähälle kun noin kiristää?
Miten niin kiristää? Eiköhän se ole ihan just päinvastoin eli monilla nyt nuorehkoilla äideillä aika paljon kiristää nää lapset? Ei uskalleta luottaa omaan lapseen tipan tippaa tai sitten asutaan sellaisessa paikassa, että siellä ei itsekään uskalleta iltaisin ulkona liikkua.

 
vieras
Mä en haluaisi 1-3 luokkalaisen olevan yksin iltapäiviä koulunjälkeen. Muistan itse kuinka hyvältä tuntui tulla kotiin,kun mummi oli odottamassa,laittoi välipalaa ja auttoi läksyissä siihen asti kun vanhemmat tuli kotiin. Siksi olenkin "laskelmoinut" niin,että kun esikoinen menee kouluun olisi toisen lapsen aika,jos luoja suo :) Ja älkää nyt vain ymmärtäkö tätä väärin,lapsi on aina tervetullut,mutta ajankohtana esikoisen koulun alkaminen olisi loistava :)
 
ohhoh noita!
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh noita!:
Tziisus! Onko sulta jäänyt munansaanti vähälle kun noin kiristää?
Miten niin kiristää? Eiköhän se ole ihan just päinvastoin eli monilla nyt nuorehkoilla äideillä aika paljon kiristää nää lapset? Ei uskalleta luottaa omaan lapseen tipan tippaa tai sitten asutaan sellaisessa paikassa, että siellä ei itsekään uskalleta iltaisin ulkona liikkua.
No sä oot yleensä niin "mä ymmärrän ja suvaitsen ihan kaiken mitä maailmassa on" ja "mä oon niiiiiiiiin hyvä ihminen" ja nyt sä lataat tommosta "aivan sama mulle"-paskaa. Ensinnäkin sun tekstis on todella mustavalkoista ja itsekästä, sä kuvittelet että kun sun nuoruudessa lapset hoiti lapsia niin johan on kumma kun nyt ei voida tehdä niin. Ihan ihme eukko.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en haluaisi 1-3 luokkalaisen olevan yksin iltapäiviä koulunjälkeen. Muistan itse kuinka hyvältä tuntui tulla kotiin,kun mummi oli odottamassa,laittoi välipalaa ja auttoi läksyissä siihen asti kun vanhemmat tuli kotiin. Siksi olenkin "laskelmoinut" niin,että kun esikoinen menee kouluun olisi toisen lapsen aika,jos luoja suo :) Ja älkää nyt vain ymmärtäkö tätä väärin,lapsi on aina tervetullut,mutta ajankohtana esikoisen koulun alkaminen olisi loistava :)
Musta toi sun ajoitus on varsin hyvä =) Mä olin kuopuksesta hoitovapaalla, kun esikoinen aloitti koulun. Ja kun tää kuopus aloitti koulun, isosisko tuli aika pian kuopuksen jälkeen koulusta kotiin. Ekaluokkalainen ja kuudesluokkalainen. Monet aamut kulkivat kouluun samaa matkaa ja junnu kyllä nautti niistä tunnista tai parista, kun sai olla yksin kotona koulun jälkeen. Ja likkakin oppi syömään :D Nimittäin jos likka ei koulusta tullessaan syönyt hälle jääkaappiin tekemää välipalaa, niin 15 minuutin päästä sitä välipalaa ei enää ollut :LOL:

 
toinen mokoma
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh noita!:
Tziisus! Onko sulta jäänyt munansaanti vähälle kun noin kiristää?
Miten niin kiristää? Eiköhän se ole ihan just päinvastoin eli monilla nyt nuorehkoilla äideillä aika paljon kiristää nää lapset? Ei uskalleta luottaa omaan lapseen tipan tippaa tai sitten asutaan sellaisessa paikassa, että siellä ei itsekään uskalleta iltaisin ulkona liikkua.
Luottamus omaan lapseen ja turvallisuus on eri asioita. Mä en haluaisi että mun ekaluokkalainen olisi pitkän iltapäivän yksin kotona. Ja miks sä syyllistät jotakuta asuinpaikasta?
 
hei
että teen kotoa töitä aina kun lapset mahdollistaa (olen taiteilija). 12vuotiaskin vielä kaipaa aikuisen tukea nyt tuntuu että entistä enemmän kun murrosikä tuo tullessaan niin monta ristiriitaa.

Emme ole päivääkään katuneet ratkaisuamme vaikka työtuloilla ei hurrata. Perheen toinen aikuinen keskittyy sitten enemmän palkkatyöhön.

Mutta ottakaa ihmeessä selville leireistä! Kirkot ja mll esim. järjestävät monessa kunnassa päivätoimintaa, samoin puistot!

Peace
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hot Shot Chili:
Nykyaikana pitäis olla näköjään hoitaja 18v. asti.Kun pikkuiset eivät pärjää yksin.. :whistle:
Kyllähän ne pienet koululaiset PÄRJÄÄVÄT, mutta pärjätä voi vaikka olisi yksinäinen, tylsistynyt ja huolestunut jostain. Eihän ongelma ollut että nääntyisivät nälkään tai eivät tajuaisi mennä vessaan jos on pissahätä.

Ongelma ei ole etteivät PÄRJÄISI, vaan se että kaipaavat juttukaveria, ja on ihan eri lailla turvallinen olo kun turvallinen vanhempi on kotona kuin jos on yksin ja jokainen pienikin rasahdus saa mielikuvituksen laukkaamaan.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh noita!:
No sä oot yleensä niin "mä ymmärrän ja suvaitsen ihan kaiken mitä maailmassa on" ja "mä oon niiiiiiiiin hyvä ihminen" ja nyt sä lataat tommosta "aivan sama mulle"-paskaa. Ensinnäkin sun tekstis on todella mustavalkoista ja itsekästä, sä kuvittelet että kun sun nuoruudessa lapset hoiti lapsia niin johan on kumma kun nyt ei voida tehdä niin. Ihan ihme eukko.
Niin...se on vähän sellainen kenkkumainen juttu, että mä sanon, mitä ajattelen. Mun ajatukseni ei aina miellytä kaikkia eikä ole tarkoituskaan miellyttää. Enkä muuten ole koskaan sanonut, että olisi niiiin hyvä ihminen. Itse asiassa mä olen hyvinkin raadollinen ihminen ja luulisin, että suurin osa palstalaisista sen jo tietääkin :) Se, että ymmärrän ja suvaitsen monia asioita ei poista sitä, että mä olen syntynyt 1961, elänyt lapsuuteni 60-luvulla, nuoruuteni 70-luvulla ja saanut esikoiseni 80-luvulla. Kun omista kokemuksistani palstalla kirjoitan, yleensä myös kerron, mitä vuosikymmentä vasten niitä ajatuksiani peilaan. Ihan sitä varten, että muut lukijat myös lukutaitoisina ymmärtäisivät, että lähestulkoon koko se aika, mitä olen lapsia kasvattanut, kuuluu johonkin ihan toiseen aikakauteen kuin missä he omia taaperoitaan kasvattavat.

Jos satuit lukemaan, niin kirjoitin jo tässä ketjussa, että ekaluokkalainen pienempien sisarusten lapsenvahtina ei ollut munkaan mielestäni hyvä juttu. Sellaista se silloin vaan oli. Lisäksi mainitsin, että nykymaailma on jo erilainen kuin ennen. Tosin namusetiä oli jo mun lapsuudessani, mutta he eivät päässeet iltapäivälehtien lööppeihin. Luultavasti siksi, että ei ollut vielä niitä iltapäivälehtiäkään.

En tiedä teistä muista, mutta itse arvostan omassa lapsuudessani saamaani kasvatusta. Kasvatusta, joka loppujen lopuksi aika järjestelmällisesti kasvatti vuosi vuodelta elämään tässä yhteiskunnassa. Äitini oli kotiäiti ja mielelläni olisin ollut itsekin, mutta ajassa piti elää ja ajan mukaan. Mun lapset täyttää tänä vuonna 23 ja 18 v ja kumpikin heistä on ihan täyspäisiä nuoria ihmisiä. Molemmista on ollut mukavaa, jos olen ollut kotona, mutta kumpikaan ei ole pitänyt mun kotonaolemistani oman turvallisuudentunteensa ensisijaisena tuojana. Okei joo...meillä tietty eri tilanne kuin monilla muilla, koska lasteni täti, serkut ja isovanhemmat asuvat myös lähellä. Joten oikeesti mä taidankin olla ihan jäävi ottamaan osaa koko keskusteluun =)

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja toinen mokoma:
Ja miks sä syyllistät jotakuta asuinpaikasta?
No ei nyt ollut todellakaan tarkoitus ketään syyllistää :/ Vaan lähteä siitä ajatuksesta, että jos perheen vanhemmat ei uskalla liikkua ulkona, niin silloin lienee aika tavallista, että niiden lastenkaan ei alueella uskalleta antaa olla ilman aikuisen valvontaa?

Lisäys: Lisään vielä tähän sen, että esim täällä pk-seudulla Korsoa pidetään ihan kamalana paikkana. Tunnen ikäisiäni ihmisiä, jotka viettivät lapsuutensa ja nuoruutensa Korsossa. He eivät pelkää Korsossa tänäänkään ja heidän mielestään Korso on ihana paikka niin asua kuin kasvattaa lapsiaankin. Joku muuttaa Korsoon jostain muualta ja pelkää jo lähiön nimeäkin. Se asenne asuinpaikkaan ja siihen liittyvät pelot heijastuvat myös perheen lapsiin. Siinä missä tän paljasjalkaisen korsolaisen lapset huitelee pitkin lähiötä tän toisen perheen lapset ei saa mennä hiekkalaatikkoa pidemmälle ilman äitiä tai isää.

 
kolmen äiti
. Okei joo...meillä tietty eri tilanne kuin monilla muilla, koska lasteni täti, serkut ja isovanhemmat asuvat myös lähellä. Joten oikeesti mä taidankin olla ihan jäävi ottamaan osaa koko keskusteluun =)

[/quote]

... eli sulla on ollut tukiverkostoa????
 
hohhoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Minä olen sitä mieltä, että MIKSI IHMEESSÄ jonku täytyy hommata niitä lapsia, jos niitä EI HALUA HOITAA?!?!? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Turha on lässyttää, että kun tämä maailma ei ole niin mustavalkoinen ja aina ei ole varaa valita...HYVIN PITKÄLLE on varaa valita. Hyvin pitkälle.
No niin on joo,aivan syvältä ovat äidit ja isät,jotka käyvät töissä! Kyllä lapset pitää hoitaa kotona 12-vuotiaiksi! Voi elämä....
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
... eli sulla on ollut tukiverkostoa????
Jep. Tosin tämä tukiverkostoni on ollut työelämässä siinä missä minäkin. Mutta meillä on sellainen suku, että jos jollain on hätä, niin sitä autetaan. Ja aikoinana, kun mä olin tosiaan junnusta hoitovapaalla ja likka oli aloittamassa opintietään, niin mä olin tässä taloyhtiössä se täti, jonka luokse muut lapset tuli, jos yksin ollessa tuli jotain ongelmaa. Vastaavasti myös muut naapurit katsoivat vähän mun lasteni perään, jos oli tarvis. Nykyään on tietty toisin, kun ei tällaista yhteisöllisyyttä enää ole.

Lisäys: Joskus mietin, ymmärtävätköhän nämä taloyhtiöön muuttaneen nuoret äidit, mitä loppujen lopuksi menettävät. Siis kun haluavat vain hätäisesti sanoa pihassa päivää ja mieluiten eivät sitäkään.

 

Yhteistyössä