irtisanoutumisaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "possu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"possu"

Vieras
Nyt alkaa olemaan mitta täysi nykyistä työyhteisöä ja minulla on useampi työhakemus uusiin töihin vetämässä. En vaan ole varma mikä on irtisanomisaikani. Kvtes on käytössä, jonka mukaan vakkarit, joiden työsuhde on kestänyt yli 5v niin irtisanoutumisaika on 1kk ja alle 5v. tehneillä aika on 2viikkoa. Olen ollut pari vuotta vakkari ja sitä ennen määräaikaisilla sopimuksia (katkotta) 4v. Lasketaanko minun siis olleen yli 5 vuotta työsuhteessa ja joudun 1kk roikkumaan työssä? Enhän mä mitään työtä saa, kun ilmoitan että menee yli kk ennenkuin pääsen aloittamaan?!

En osaa vastata tuohon laskemiseen, mutta etkö voisi pitää lomat lopettamista ennen, jolloin voisit olla jo aikaisemmin käytettävissä. Sinänsä 1 kk on ihan normaali irtisanoutumisaika ja harva tuönantaja uskaltaa nopeammin edes uuttaa työntekijää odottaa.

Sulla taitaa olla kk irtisanomisaika. Tosiasiahan on, että työpaikan vaihtajia on päivittäin ja joka paikassa, että ei toi kuukauden irtisanomisaika ole mikään ongelma, jos toiseen työpaikkaan sinut halutaan.

Jos sulla on ollut katkeamaton työsuhde, vaikkakin siinä olisi useampi työsopimus, niin silloin katsotaan sun irtisanomisajaksi tuo 1kk, mutta yleensähän näistä voi neuvotella työnantajan kassa esim. pitämällä lomat pois yms.

Joo kyllä mä uskon, että neuvottelun varaa pomon kanssa on ja lomiakin voi hyödyntää... Voi vain olla vaikea löytää minulle lyhyellä varoitusajalla sijaista ja jonkun se työ on tehtävä, joten ymmärrän kyllä, jos pomo minut haluaa pitää niin kauan, kun saa. Monissa avoimissa työpaikoissa näkyy vaan se työ alkavan jo parin viikon päästä siitä, kun hakuaika umpeutuu. En kuitenkaan uskalla etukäteen itseäni irtisanoa, joten toivottavasti ei tuohon 1kk irtisanoutumisaikaa tyssää työnsaanti. :(

Irtisanoutumisaika on yleensä 1 kuukausi ja loma-ajan lomat voi vähentää tuosta ajasta. Nyt on kesälomat menossa, joten jos irtisanoutuu ja vuosiloma on pitämättä, niin pääset hyvinkin nopsaan pois.

Yhteistyössä