irtisanoutuminen - karenssin välttäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympääntynyt1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tympääntynyt1

Vieras
Eli siis olen niiin korviani myöten täynnä työpaikkaani. irtisanoutuisin heti jos karenssi ei pelottaisi minua.
voisko sen välttää jotenkin?
Haluaisin opiskelemaan mutta perheellisenä ja omistusasunnon omaavana ei opintotuki paljoa ilahduta :(

suunnitelmiini kuului alunperin että irtisanoutuisin, jäisin hetkeksi liitonkorvauksille jonka jälkeen hakisin kouluuun ja kouluttautuisin työmarkkinatuen voimin (omaehtoinen opiskelu)

nyt kuitenkin tuo karenssi pitäisi jotenkin kiertää mutta miten???
entä jos vaihtaisin työpaikkaa tyylin ottaisin jonkun 3kk työsopimuksen ja sopimuksen päätyttyä jäisin työttömäksi? sillon ei kai karenssia tulisi?

Voi tullakin itse aiheutettu työttömyys. Oletko varma että pääset opiskelemaan rahoituksella, siinäkin on kriteerinsä, ala pitää olla hyvä ja koulutus viedä eteenpäin, saman tasoseen koulutukseen eivät anna.

Jos haluaa häipyä työpaikasta silti välttäen karenssin on ainoa mahdollisuus ryhtyä hoitamaan töitä siinä määrin työnantajan kannalta kielteisellä tavalla, että saat potkut. Tosin tämä täytyy myös hoitaa sillä lailla taitavasti, ettei työnantaja tajua sinun provosoineen itsellesi potkut ja kerro siitä työkkärille.

Toisaalta voit mahdollisesti itse irtisanouduttuasi estää karenssin siten, että menet heti johonkin työkkärin toimenpiteeseen (kurssi, työkokeilu, omaehtoinen opiskelu ym.) mistä saa työttömyysetuuden + ylläpitokorvauksen riippumatta mahdollisesta karenssista.

Sitten jos irtisanoutumisen jälkeen saat heti toisia töitä (esim. sen kolme kuukautta) niin karenssi tietenkin ehtii mennä ohi niiden kolmen kuukauden aikana eikä vaikuta enää sen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja rpää;30418245:
Jos haluaa häipyä työpaikasta silti välttäen karenssin on ainoa mahdollisuus ryhtyä hoitamaan töitä siinä määrin työnantajan kannalta kielteisellä tavalla, että saat potkut. Tosin tämä täytyy myös hoitaa sillä lailla taitavasti, ettei työnantaja tajua sinun provosoineen itsellesi potkut ja kerro siitä työkkärille.

Toisaalta voit mahdollisesti itse irtisanouduttuasi estää karenssin siten, että menet heti johonkin työkkärin toimenpiteeseen (kurssi, työkokeilu, omaehtoinen opiskelu ym.) mistä saa työttömyysetuuden + ylläpitokorvauksen riippumatta mahdollisesta karenssista.

Sitten jos irtisanoutumisen jälkeen saat heti toisia töitä (esim. sen kolme kuukautta) niin karenssi tietenkin ehtii mennä ohi niiden kolmen kuukauden aikana eikä vaikuta enää sen jälkeen.

Ei varmasti onnistu.

Ei varmasti onnistu.

Siis mikä ei onnistu ja millä perusteella?

Mitä työsuhteen oma-aloitteiseen lopettamiseen ilman karenssia tulee, niin olen itse onnistunut siinä kertaalleen juuri sillä menetelmällä, että provosoin itselleni potkut työnantajan kuitenkaan tajuamatta, että kyseessä oli provosointi. Tosin asiaa helpotti se, että tämä tapahtui aivan työsuhteen alussa, jolloin työnantaja ei olluh ehtinyt nähdä mallia muun tyyppisestä käytöksestä taholtani.

Eipä ole vielä tarpeeksi työvuosia takana jotta voisi opintovapaalle jäädä. :(

koko työhön meno meni alunperin niin että pääsin kyseiseenfirmaan töihin tekemään täysin eri hommia, kunnes 3 päivää töissä ollessani, täysin itsestäni riippumattomasta syystä minut siirrettiin toiselle osastolle jossa työ on suoraansanottuna niiin perzeestä kun vaan voi olla. nyt olen kaksi vuotta kituuttanut ja tehnyt näitä töitä koska minulla ei ole muutakaan mahdollisuutta.

olen vaan jotenkin niin väsynyt ja tympääntynyt työhön että jopa lapsetkin kärsivät ainaisesti huonotuulisesta ja väsyneestä äidistä.. kun jokainen aamu tuntuu ylitsepääsemättömältä ja toivoisin että tyyliin joku nilkka murtuisi että saisin saikkua... alkaa tuntumaan siltä että todella työstä pitäisi päästä jollain keinoin irti..

Pääseekö oikeasti ansiosidonnaiselle jos samantien menee työharjoitteluun työkkärin kautta kun on irtisanonut itsensä??

Lääkäriltä paperi, jossa mainitaan, että työpaikalla on esimerkiksi homeita ja saat niistä oireita. Toisinaan työpaikkakiusaaminen käy myös syyksi. Toinen linja olisi ottaa sairauslomaa esimerkiksi masennuksen vuoksi. Työnantaja purkaa (ei irtisano) työsopimuksen sopivan ajan jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja tympääntynyt1;30418329:
koko työhön meno meni alunperin niin että pääsin kyseiseenfirmaan töihin tekemään täysin eri hommia, kunnes 3 päivää töissä ollessani, täysin itsestäni riippumattomasta syystä minut siirrettiin toiselle osastolle jossa työ on suoraansanottuna niiin perzeestä kun vaan voi olla. nyt olen kaksi vuotta kituuttanut ja tehnyt näitä töitä koska minulla ei ole muutakaan mahdollisuutta.

olen vaan jotenkin niin väsynyt ja tympääntynyt työhön että jopa lapsetkin kärsivät ainaisesti huonotuulisesta ja väsyneestä äidistä.. kun jokainen aamu tuntuu ylitsepääsemättömältä ja toivoisin että tyyliin joku nilkka murtuisi että saisin saikkua... alkaa tuntumaan siltä että todella työstä pitäisi päästä jollain keinoin irti..

Ihan rehellisesti sanoisin, ettei tuollaisessa kärsimisessä ja kituuttamisessa ole mitään järkeä. Elämäsi vaan siinä hukkaat. Se karenssi on se pari kuukautta ja siinä menettää jokusen tonnin, mutta kyllä se on ehdottomasti tuosta pääsemisen arvoista (jos rahantarpeesi ei sitten ole TODELLA akuutti).

Pääseekö oikeasti ansiosidonnaiselle jos samantien menee työharjoitteluun työkkärin kautta kun on irtisanonut itsensä??

Kannattaa tarkistaa tuo vaikka työkkärin tms. sivuilta. Ihan varmasti se on siellä kerrottu.

[QUOTE="...";30418401]Vaihdat työhön, joka on lyhyt ja määräaikainen. Sen päätyttyä ilmottaudut normaalisti työkkäriin, ja sanot että määräaikainen työ päättyi.[/QUOTE]

Ei niitä töitä välttämättä niin vain löydy.

Alkuperäinen kirjoittaja rpää;30418264:
Siis mikä ei onnistu ja millä perusteella?

Mitä työsuhteen oma-aloitteiseen lopettamiseen ilman karenssia tulee, niin olen itse onnistunut siinä kertaalleen juuri sillä menetelmällä, että provosoin itselleni potkut työnantajan kuitenkaan tajuamatta, että kyseessä oli provosointi. Tosin asiaa helpotti se, että tämä tapahtui aivan työsuhteen alussa, jolloin työnantaja ei olluh ehtinyt nähdä mallia muun tyyppisestä käytöksestä taholtani.

Joo, koeajalla saattaa onnistua, mutta ei missään tapauksessa sen jälkeen. Jos sinut irtisanotaan henkilöön liittyvillä syillä, karenssi kyllä tulee. Työnantajan tekemästä koeaikapurusta ei automaattisesti, mutta on siinäkin se mahdollisuus. Myöhemmin irtisanomiskynnys on niin korkea, että työttömyys katsotaan aina henkilön omaksi syyksi jos niin pahasti mokailee/laiminlyö tehtäviään, että työnantajalla on lailliset perusteet irtisanomiselle.

Onko joku käytännössä kokeillut tuota että on hetkeksi vaihtanut määräaikaiseen? Nythän noita joulun kiiteapulaisia on tarkolla aika reippaastikkin. Tai toinen tyharjoittelu taikka työkkärin kurssi? Ja jollekkin kirjoiitajalle kuka epäilee hullu niin ei, en ole. Työ vaan ajaa minut täysin loppuun :( t. Ap

Karenssilta on vaikea välttyä, päätöksen tekee TE-toimisto ja vaikka olisikin pätevä syy, esim. työpaikkakiusaaminen, karenssi voidaan silti antaa. varaudu siihen, että Te-toimiston päätökset voivat aina olla ihan mitä sattuu, jopa opiskelun suhteen voidaan etuutesi evätä. En siis suosittele irtisanoutumista muuta kuin jos löydät toisen työpaikan.
Ymmärrän väsymykseni, itse kärsin narsistista ja sekopäisestä esimiehestä monta vuotta ja tunsin olevani loukossa työpaikassani. Minun mielenterveyteni pelasti yrityksen konkurssi. Jos työpaikassasi on täysjärkinen ja normaali esimies, suosittelisin puhumaan hänelle. Ehkä tehtäviä voidaan muuttaa, työaikaa lyhentää jne. Jos taas kommunikointi on mahdotonta, voit saada sairaslomaa esim. ahdistuksen vuoksi. Kannattaa myös katsella uutta työpaikkaa.

Eipä ole vielä tarpeeksi työvuosia takana jotta voisi opintovapaalle jäädä. :(

Onko työsi siis nyt eriä mitä työsopimuksessasi lukee? Voisiko sitä pitää syynä siihen että voit irtisanoutua ilman karenssia. Onko työtehtävän vaihto mahdollista. Oletko neuvotellut esimiehesi kanssa työtehtävien vaihdosta?

työ on täysin erinlaista mihin alunperin menin. työnimike pysyi samana, vaikka kuviot töissä vaihtuivatkin ja olen kyllä ilmaissut haluni päästä tekemään muunlaista hommaa, mutta tässä työpaikassa vaan tuntuu olevan tapana että työntekijöitä ei paljoa kuunnella. plaah, niin turhauttava tilanne.
Jos minulla ei olisi perhettä eikä omistusasuntoa uskaltaisin sanoutua irti mutta asuntolainaa se on karenssin aikanakin lyhennettävä seka lapset ruokittava ja se on vähä vaikeeta jos mistään ei rahaa tipu...
mies toki on töissä mutta perusduunari hänkin eli sen tulojen varaan ei voi laskea..

Onko siis kenelläkään omakohtaista kokemusta irtisanoutumisesta niin että olisi karenssin valttänyt?? :)

Alkuperäinen kirjoittaja tympääntynyt1;30418621:
Jos minulla ei olisi perhettä eikä omistusasuntoa uskaltaisin sanoutua irti mutta asuntolainaa se on karenssin aikanakin lyhennettävä seka lapset ruokittava ja se on vähä vaikeeta jos mistään ei rahaa tipu...
mies toki on töissä mutta perusduunari hänkin eli sen tulojen varaan ei voi laskea..

Eikö teiltä todellakaan löydy sen verran säästöjä, että niillä sitä asuntolainaa lyhentäisi kolme kuukautta? Tai jos ei ole, niin siitä vaan sosiaalitoimistosta hakemaan ruoka- ja asumisrahaa. Ja jos miehen palkka on kovin pieni, niin ehkä kelasta saisi myös hiukan asumistukea.

Ihan varmasti pärjäätte sen muutaman kuukauden, ei siitä minusta kannata suuremmin stressiä ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tympääntynyt1;30418621:
Onko siis kenelläkään omakohtaista kokemusta irtisanoutumisesta niin että olisi karenssin valttänyt?? :)

Tuossa yllähän sitä on selitetty monenkin kirjoittajan toimesta.

Tai lue vaikka täältä niistä karenssin perusteista: Mitä karenssi tarkoittaa? - TE-palvelut

Minä kävin lääkäriltä lapun, että en pysty enää fyysisistä syistä työtäni tekemään. Mikä nyt oli tottakin, vaikka fysiikan lisäksi kyllä pääkin alkoi hajota. Inhosin työtäni niin paljon. Nyt alkaa pää olla ehjä, leikkauksen jälkeen toivottavasti fyysinenkin puoli kuntoutuu.

[QUOTE="VIA";30418679]Eikö teiltä todellakaan löydy sen verran säästöjä, että niillä sitä asuntolainaa lyhentäisi kolme kuukautta? Tai jos ei ole, niin siitä vaan sosiaalitoimistosta hakemaan ruoka- ja asumisrahaa. Ja jos miehen palkka on kovin pieni, niin ehkä kelasta saisi myös hiukan asumistukea.
[/QUOTE]

Ja pankin kanssa voi tehä sopimuksen että maksaa 3-6kk pelkkiä korkoja. Ei mielenterveydelle voi oikein laittaa hintalappua, tsemppiä!

Kyllä siitä karenssi varmasti seuraa jos vakityöstä siirryt 3 kk määräaikaiseen jonka jälkeen jäät työttömäksi, se on itse aiheutettu työttömyys ja varma karenssi.

Kyllä siitä karenssi varmasti seuraa jos vakityöstä siirryt 3 kk määräaikaiseen jonka jälkeen jäät työttömäksi, se on itse aiheutettu työttömyys ja varma karenssi.

Nyt kyllä puhut vastoin parempaa tietämystä. Jos ilmoittautuu työkkäriin heti vakityöstä eroamisen jälkeen niin se karenssi ehtii mennä juuri ohi siinä kolmen kuukauden aikana.

Toisaalta jos ei ilmoittaudu, niin sen aiemman vakityön olemassaolon voi periaatteessa vaikka kokonaan salata työkkäriltä (sanoo vaikka että oli kotiäitinä sen ajan). Ja joka tapauksessa jonkin aikaisemman työsuhteen päättymisperuste ei niitä enää kiinnosta siinä vaiheessa, kun työkkäriin ilmoittautuu sen myöhemmän työsuhteen päätyttyä.

Yhteistyössä