Irtisanoutuminen ja karenssi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pälli leviää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pälli leviää

Vieras
Mun pää ei kestä enää mun työpaikkaa ja haluan h*lvettiin sieltä,mutta voiko karenssin välttää mitenkään?! On vaan niin kamala työpaikka,hirvee pomo,enkä tule sen kanssa toimeen. Olen yrittäny ajatella,että kun lastakin yritetään,että jotenkin sinnittelis äippälomaan asti,mutta kun ei kuulu lastakaan niin kai se on lähdetävä lätkimään sieltä ennenkuin iskee burn out tms!!

Ei taida voida sitä millään välttää ellet saa pomoa antamaan sinulle potkuja.

Mutta jos työpaikalla on tuollainen ilmapiiri, niin kannattaa mennä työpaikkalääkärille tai jollekin muulle selvittämään asia ja kerrot, että et pysty menemään töihin, kerro miltä sinusta tuntuu niin saat saikkua ja jatkat sitä yhä uudestaan ja saikun aikana etsit uutta työpaikkaa

Jos saat työpaikalla asian jotenkin sovittua, voit ehkä välttää karenssin. Siis sovittua että irtisanovat sut. Uuden työnhän tosiaan voit vastaanottaa heti irtisanomisajan päätyttyä. Mut korvauksia ei kaenssiaikana tule, jos omasta tahdostas irtisanoudut.

Suosittelen silti, jos pää todella leviää, eikä kyse vain päivän vtutuksesta. On sen arvoista. Käy kuitenkin työpaikkalääkärillä juttelemassa ennen.

Vai kauanko sulla on äitiysloman alkuun? Sitten kannattaa ehkä vähän harkita!

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Jos saat työpaikalla asian jotenkin sovittua, voit ehkä välttää karenssin. Siis sovittua että irtisanovat sut. Uuden työnhän tosiaan voit vastaanottaa heti irtisanomisajan päätyttyä. Mut korvauksia ei kaenssiaikana tule, jos omasta tahdostas irtisanoudut.

Suosittelen silti, jos pää todella leviää, eikä kyse vain päivän vtutuksesta. On sen arvoista. Käy kuitenkin työpaikkalääkärillä juttelemassa ennen.

Ei työnantaja suostu potkuja antamaan. Siinä on aina se ongelma, ettei voi palkata uutta tilalle ja viimekädessä voi joutua oikeuteenkin.

Lukutaidottomiakin tuntuu olevan mukana, Eihän ap ole raskaana, joten ei sekään ole ratkaisu. Onko päänhalkeamistauti ap:n jatkuva ongelma työpaikasta riippumatta, vain onko toivoa todella, että työkin alkaisi maistumaan jossain muualla?

Mä tiedän kaksi tapausta jossa karenssin on pystynyt välttämään vaikka on itse irtisanonut itsensä. Ensin varaat ajan lääkärille ja kerrot tilanteesta, sanot ettet pysty työskentelemään paikassa ja kuinka hirveää on jne... Lääkäriltä saat lapun työppäriin ja vasta sen jälkeen irtisanot itsesi. Työppärihän sen päättää tuleeko karenssi vai ei. Myös muutaman kyyneleen tirauttaminen parantaa sun asemias ;) Mutta älä ihmeessä sairastuta ittees työpaikan takia, se ei kannata! Nyt lääkärille ja MARS! :hug:

No on todellakin toivoa,joissain toisessa työpaikassa. Sitä paitsi,tarkoitus lähteä vielä jonain päivänä opiskelemaan.Mutta tästä puljusta pakko päästä pois!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei työnantaja suostu potkuja antamaan. Siinä on aina se ongelma, ettei voi palkata uutta tilalle ja viimekädessä voi joutua oikeuteenkin.

Lukutaidottomiakin tuntuu olevan mukana, Eihän ap ole raskaana, joten ei sekään ole ratkaisu. Onko päänhalkeamistauti ap:n jatkuva ongelma työpaikasta riippumatta, vain onko toivoa todella, että työkin alkaisi maistumaan jossain muualla?

Voi pyhä anteeksipyyntö tosiaan... :D Onneksi olit fiksumpi korjaamaan. Työnantajan kannalta tosiaan on ongelmana esim. se ettei voi palkata uutta työntekijää, mutta tuo on silti mahdollista. Kannattaa neuvotella. Mikäli työnantajalla on peruste irtisanomiselle, ei rikota lakia. Ja kuten tuossa oikaisit, ap ei ole raskaana, niin siitäkään ei voi mikään instanssi motkottaa..;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Voi pyhä anteeksipyyntö tosiaan... :D Onneksi olit fiksumpi korjaamaan. Työnantajan kannalta tosiaan on ongelmana esim. se ettei voi palkata uutta työntekijää, mutta tuo on silti mahdollista. Kannattaa neuvotella. Mikäli työnantajalla on peruste irtisanomiselle, ei rikota lakia. Ja kuten tuossa oikaisit, ap ei ole raskaana, niin siitäkään ei voi mikään instanssi motkottaa..;)

Sellainen peruste irtisanomiselle, joka ei perustu tuotannollisiin tai taloudellisiin syihin aiheuttaa yleensä jonkun ongelman irtisanotun työhistoriaan tai sitten mahdollisesti jatkokäsittelyä ammattiliiton lakimiesten kanssa. Miksi työnantaja lähtisi tälle tielle. Saattahan toisaalta olla tilanne, jossa myös työnantaja haluaa päästä työntekijästä eroon ja silloin yksi keino on tehdä työntekijän asema hankalaksi, jotta ihminen ymmärtäisi itse hakea toista työpaikkaa tai irtisanoutua. Jos työntekijää "vituttaa" olla töissä, kyllä se vaikuttaa myös työtovereihin, työilmapiiriin ja työnantajan asenteeseen.

Kiitti kommenteista.Aion hakeutua työpaikkalääkärille asian tiimoilta. Juu,mua "vituttaa" olla töissä,mutta sekin johtuu just ilmapiiristä ja pomon epäreilusta ja epäoikeudenmukaisesta kohtelusta.Kohtelee meitä jokaista todella törkeästi. Hänellä on tainnut nousta esimiehen rooli hattuun ja ihhnkuin pitäisi meitä vihollisinaan. Ei näe koskaan tekemisissämme hyviä puolia ja etsimällä etsii asioita joista pääsee sanomaan. Vaikka asiat on tehty aina samalla toimintatavalla,pomo löytää aina jonkun asian mistä pääseen huutamaan. Tämä koskee ihan meitä jokaista.Pomolla on tapana otta joku meistä vuoronperään "silmätikukseen"sopivaksi ajaksi. Käyttää oman työaikansa silmätikun vahtimiseen ja mollaamiseen. Työpaikamme luottamusmies ei ota asiakseen viedä liiton tietoon näitä asioita,vaikka kokee itsekin vääryyttä. Ja tämmöinen jos mikä,todella laskee työmotivaatiota enkä halua mennä töihin. Vaikka kuinka pidetään palaveria ja kehityskeskusteluja,ei työilmapiiri muutu,eikä pomo ota onkeensa samastaan palautteesta. Ei osaa käsitellä itseensä kohdistuvaa negatiivista palautetta.Eli ei hyödytä keskustella sen kanssa asioista.
En vaa jaska pomon v*ttuilua ja törkeää käytöstä. Kuitenkin jo nelisen vuotta sitä koittanut jotenkin kestää.Paikat hajoo,käsissä rasitusvamma ja selkä tohjona.Ei oo kiva enää! Työpaikka jossa ei viihdy,on niin syvältä!

Kiitos ja anteeks!

Kannattaa sitten miettiä mitä siellä työpaikkalääkärillä sanoo. Jos lääkäri kirjoittaa diagnoosiksi esim. työuupumus ei työnantajan tarvitse maksaa sairasajan palkkaa...

Lainaus ."En vaa jaska pomon v*ttuilua ja törkeää käytöstä. Kuitenkin jo nelisen vuotta sitä koittanut jotenkin kestää.Paikat hajoo,käsissä rasitusvamma ja selkä tohjona.Ei oo kiva enää! Työpaikka jossa ei viihdy,on niin syvältä!"

Pomo varmaankin rikkoo paikat, hajottaa kädet ja selän. Ei oo kivaa työnteko ei. Kyllä tässä aloituksessa ja jatkoissa tulee esiin myös todella paha asennevamma. On omituista, että isoäitiemme ja isoisiemme sukupolvet rakensivat tämän maan sodan jälkeen tehden monet kahta ruumiillista työtä, monet tehtaassa kuusi päivää viikossa ja sen lisäksi hankkivat ruoan perheelle pientilallisina omasta maasta viljellen ja lehmiä pitäen. He arvostivat omaa työtään ja sen tuloksia. Ei kysytty vituttaako pomo tai menenkö pellolle sateella työpäivän jälkeen. Ei ollut myöskään työuupumusta tai masennusta. Ei ehtinyt tulla eikä sellaisia ehtinyt pohtia. Paikat olivat varmaan kipeinä ja rikki, mutta ei vielä neljän työvuoden jälkeen. Eikä joka asiasta tullut mieleenkään valittaa.

Olen jo monta vuotta ravannut "pyhää kolminaisuutta" eli akselia KELA-TÖVOIMATOIMISTO-SOSIAALITOIMISTO.Toi alkaa kohta jo oikeesti oleen niinku "isä,poika ja pyhä henki".
Tässä alkaa jo masentua ja joudun kohta turvautumaan masennuslääkkeisiin.Olen viime aikoina alkanut jostain syystä unohtamaan työkkärissä käynnit ja ne on lykänny karenssin jo kolmesti vuodessa.Kerran mulle oli laitettu jo karenssi valmiiksi ku myöhästyin 15 min.Virkailija oli asennoitunu siten,että en taaskaan muistanu tulla.Jouduin sitte itse Kelaan selvittämään,että Karenssi ei nyt tällä kertaa ollutkaan aiheellinen.Monen mutkan kautta asia selvisi ja siitä kyllä koitu haittaa ja vaivaa.Karensseista ei hyödy kukaan ne vaan masentaa.Miksi työvoimatoimistot ajaa nuoria kalliiden lääkkeiden käyttäjiksi.Nehän vaan rikastuttaa lääkefirmojen osakkeenomistajia.Mun mielestä ainakaan poliitikot, jotka päättävät työkkärin menettelytavoista,eivät saisi omistaa lääkefirmojen osakkeita.Tuntuu kuin meitä olisi jotenkin luokiteltu siten,että osaa meistä nuorista ohjataan lääkefirmojen lihamyllyyn.Toi karenssi pitäis kokonaan poistaa haitallisena yhteiskunnalle.Ja työkkäri liittää johonkin Kelaan tms.Ainakin sen roolia "työpoliisina"tulisi rajoittaa.Karenssia ei ainakaan saisi antaa alle 23 vuotiaalle ,koska vasta siitä iästä eläkekkin alkaa kertyä.
Kaikki mistä on enemmän haittaa kuin hyötyä,tulisi poistaa.Haluaisinkin kuulla oikeita mielipiteitä Karenssin haitallisuudesta tai hyödyllisyydestä.

Karenssi tulee, perusteena "olisit voinut etsiä uuden työpaikan ennen irtisanoutumista". Mies sai myös karenssin kun minun opintojen vuoksi muutimme toiselle paikkakunnalle (matkaa myös n. 400 km suuntaansa). Onneks tajuttiin et hoitovapaan aikana voi kärsiä sen karenssin pois, harmi kun tajuttiin vasta niin myöhään, olis saanu olla ansiosidonnaisella paljon kauemmin...

Hakeudu lääkäriin, jos burn out uhkaa, hyvällä tuurilla lääkäriltä saat lapun jonka avulla voit välttyä karenssilta, näin on käynyt minun lähi piirissä. Itse otin loparit ja kärsin karenssin, mut työkkärin selvityksen tein ja siittä lähti kysely entiseen työpaikkaani...

Hei,

Olen se vihattu ja parjattu " pomo". Palkkatyössä, en firman omistaja. Saattaa kuulostaa jeesustelulta mutta pyytäisin ajattelemaan hieman yhteiskuntavastuuta. Joku omistaa firman jonka ainoana tehtävänä on tehdä rahaa omistajalleen. Firma maksaa veroja ja palkkaa työntekijöilleen. Verorahat käytetään terveydenhuoltoon, työttömyyskorvauksiin, eu-tukiaisiin jne. jne.
Hakemalla saikkua kun vituttaa, rumasti sanottuna loisit vanhusten, lasten ja muiden avun tarpeessa olevien lompakolla.
En pidä itseäni paskana ihmisenä vaikka olenkin "pomo" ja vaadinkin ihmisiltä välillä paljonkin. Yhdessä tätä tehdään. Jos olen alaisteni mielestä ollut epärelu tai muuten toiminut väärin niin kuulen sen mielellään heiltä, jolloin voimme käydä asian läpi ja ymmärrämme toisiemme kannan. Erimieltä voi olla mutta henkilökohtaisuuksiin ei saa mennä!!!
Mitähän luulette, että työnantaja jonka palvelukseenne haette, tuumaa aikaisemistanne " pällilomistanne"???? Voipi olla, että vakituinen työsuhde jää solmimatta...
Ole rehelinen itselle ja ja muille sillä karma löytää meidät kaikki...

Vittu mitä paskaa. Työttömyyspäiväraha pois ja työvelvoite kaikille. Rankamettään ja teitä fiksaamaan jos ei muut hommat tai koulu kiinnosta. Jos ei lähde niin ei latiakaan rahaa. Rupeaa masennuskin nälän myötä helpottamaan.

Jos itse irtisanoudut, niin kylläpä se karenssi taitaa napsahtaa. Ainoa keino välttää karenssi olisi purkaa työsuhde, mutta se vaatii todella järeät perustelut.

http://irtisanoutuminen.fi/irtisanoutuminen-ja-karenssi/ Karenssi alkaa nakuttamaan suoraan kun irtisanomisaikasi päättyy. Mielestäni oma mielenterveys on tärkeämpää kuin paskojen olojen sietäminen. Toki voit tarkistaa myös oman asenteesi. Tollaset tilanteet on yleensä kahden kauppoja.