Irtisanoutuminen hoitovapaalla. Mites käy sit.....???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kannattaako irtisanoutua vakituisesta duunista hoitovapaalla vai odottaa, kunnes hoitovapaa on loppu ja irtisanoutua sitten, siis sillä tavoin, että ei tarvi mennä työpaikalle töihin, 4 vko irtisanomisajalla pitäis siis irtisanoutua 4vko ennenkuin hoitovapaa loppuu(?).

Mitäs sit? Ilmoittaudutaan työttömäksi työnhakijaksi. Mitä tukea saa? Kuulun TU liittoon (eli toimihenkilöunioniin). Saanko ansiosidonnaista? Olen ollu ko. työpaikassa 2004 tammikuusta saakka.

Saanko ansiosidonnaista? Kuinka kauan? Tuleeko karenssi?

[QUOTE="vieras";24594040]Kannattaako irtisanoutua vakituisesta duunista hoitovapaalla vai odottaa, kunnes hoitovapaa on loppu ja irtisanoutua sitten, siis sillä tavoin, että ei tarvi mennä työpaikalle töihin, 4 vko irtisanomisajalla pitäis siis irtisanoutua 4vko ennenkuin hoitovapaa loppuu(?).

Mitäs sit? Ilmoittaudutaan työttömäksi työnhakijaksi. Mitä tukea saa? Kuulun TU liittoon (eli toimihenkilöunioniin). Saanko ansiosidonnaista? Olen ollu ko. työpaikassa 2004 tammikuusta saakka.

Saanko ansiosidonnaista? Kuinka kauan? Tuleeko karenssi?[/QUOTE]

Tuskin sua kukaan haluaa neljäksi viikoksi töihin. Joten ihan sama koska irtisanoudut.

Karenssi tulee ja siltä ajalta et saa yhtään mitään.

Ole hoitovapaalla niin saat pidemmän työkokemuksen.
Karenssi siitä kuitenkin paukahtaa, missä välissä tahansa irtisanot. Itse tekisin niin, että rupeisin ettimään uutta työpaikkaa ennen hoitovapaan päättymistä, jos ei mitään löydy voisin ehkä palata vanhaan työpaikkaan samalla etsien uutta ja irtisanoutua vasta sitten, kun olen löytänyt uuden.

karenssi tulee joo, mut se kuluu hoitovapaan aikana. eli tavallaan ei tuu. ite irtisanoin itteni vakkarityöstä joulukuussa. hoitovapaalla ollessani. ilmottauduin työnhakijaksi kesäkuussa kun lapsi täytti kolme. ei tullu karenssia. meni kuitenkin lautakunnan selvitettäväks, ilmeisesti se on aina niin kun irtisanoutuu itse.

[QUOTE="meikäläinen";24594312]karenssi tulee joo, mut se kuluu hoitovapaan aikana. eli tavallaan ei tuu. ite irtisanoin itteni vakkarityöstä joulukuussa. hoitovapaalla ollessani. ilmottauduin työnhakijaksi kesäkuussa kun lapsi täytti kolme. ei tullu karenssia. meni kuitenkin lautakunnan selvitettäväks, ilmeisesti se on aina niin kun irtisanoutuu itse.[/QUOTE]

Onko se vielä käsiteltävänä?

Mä ajattelin perustaa oman yrityksen, mutta olisin hetken aikaa työttömänä, jolloin selvittelisin ja perustaisin sitä yritystä siis.

Niin saanko mä sitä ansiosidonnaista? Ja onko mun pakko olla hoitovapaalla kunnes lapsi on 3 v?? Voinko muuttaa hoitovapaan työttömyydeksi? Entä miten sit, ku lapset on kotihoidossa, hoidan heitä siis kotona, vaikuttaako se mihinkään?

ehdottomasti irtisanoudut niin että oot vielä sen jälkeen 3kk hoitovapaalla. sit on kerennyt se karenssiaika mennä jo. ei mulla enää oo lautakunnalla käsittelyssä, siinä meni n2vkoa ja sen jälkeen kun tuli virallinen päätös, rupes ansiosidonnaiset juoksemaan.

[QUOTE="aloittaja";24594347]Niin saanko mä sitä ansiosidonnaista? Ja onko mun pakko olla hoitovapaalla kunnes lapsi on 3 v?? Voinko muuttaa hoitovapaan työttömyydeksi? Entä miten sit, ku lapset on kotihoidossa, hoidan heitä siis kotona, vaikuttaako se mihinkään?[/QUOTE]

sitä ansiosidonnaista saa, jos kerran olet oikeutettu tohon työttömyysrahan (karenssin jälkeen). Kauanko olet ollut kotiäiti, että minkä muka se ansiositonnainen tulisi? Jos rupeat yrittäjäksi, niin et voi olla enään TU:n jäsen.

niin, ja siis kannattaa ilmottautua työttömäks vasta kun se 3kk on menny jo. saat sen aikaa kotihoidontukea. mä en tiiä varmasti, mut luulen ettei ansiosidonnaista ja kotihoidontukea voi saada päällekkäin.

Eli siis irtisanoudun työstäni viimeistään 3kk ennenkuin hoitovapaa loppuu ja kun lapsi siis täyttää silloin sen 3vuotta. Sinä aikana juoksee se karenssi, mutta saan hoitovapaan tuet. Sitten ku hoitovpaan tuet loppuu lapsen täyttäessä 3 v ja mun karenssi on samaan syssyyn loppunut, niin olen työtön, ilmoittaudun työkkäriin ja liittooni ja ansiosidonnaiset alkaa juoksee samantien ?

Voiko karenssin todellakin kärsiä etukäteen? Työttömäksi voi ilmoittautua myös hoitovapaan aikana. Ansiosidonnaista ja kotihoidontukea voi saada samanaikaisesti (ansiosidonnaisesta vähennetään kyllä kotihoidontuki).
Ansiosidonnainen ei ala juosta heti. Jokatapauksessa on enesin 10päivän omavastuuaika, liitolla voi olla ruuhkaa ja voi kestää kauankin ennen kuin päätös saadaan tulemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24594775:
Ihan en usko ilman faktapohjaista linkkiä, että karenssi kuluisi hoitovapaan aikana, jollei samantien ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi.

Minunkin ymmärtääkseni tulee samantien ilmoittautua työnhakijaksi, jotta se karenssi alkaa. Ja kyllä sitä kotihoidontukea saa samaan aikaan työttömyyskorvauksen kanssa, se vain vähennetään siitä ansiosidonnaisesta, jota luonnollisesti ei karenssin aikana edes tule.

Minunkin ymmärtääkseni tulee samantien ilmoittautua työnhakijaksi, jotta se karenssi alkaa. Ja kyllä sitä kotihoidontukea saa samaan aikaan työttömyyskorvauksen kanssa, se vain vähennetään siitä ansiosidonnaisesta, jota luonnollisesti ei karenssin aikana edes tule.

Tämä tarkoittaa myös sitä, ettei työhönosoituksista voi oikein kieltäytyä tai 'kakku' jatkuu

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24594842:
Tämä tarkoittaa myös sitä, ettei työhönosoituksista voi oikein kieltäytyä tai 'kakku' jatkuu

Nyt tosin niitä alkaa olemaan vähemmän ja helppohan se työnhakutilanteessa on varmasti vaikuttaa paikan saantiin, tuskin kukaan haluaa palkata väsähtänyttä, innotonta henkilöä, joka vielä kaiken lisäksi sivuhuomautuksena mainitsee miten paljon ne lapset sairastelee.. En siis tuota voi missään nimessä suositella, mutta noin olen kuullut tehtäneen.

Eihän mitään tukia pitäisi maksaa ihmiselle, joka haluaa vain maata kotona ilman riittävää syytä.

[QUOTE="leo";24594974]Eikös ap kirjoittanut, että perustaa yrityksen ja käyttää "työttömyysaikansa" siihen?

Kerrankin joku, joka osaa perustella työttömyytensä järkevästi :)[/QUOTE]

Jos kyse on tosiaan ihan lyhyen ajan työttömyydestä on itsensä työllistämisen valmistelu varsin hyvä syy. :)

[QUOTE="leo";24594974]Eikös ap kirjoittanut, että perustaa yrityksen ja käyttää "työttömyysaikansa" siihen?

Kyllähän tuo ansiosidonnaisesta haaveilee

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24595061:
Kyllähän tuo ansiosidonnaisesta haaveilee

tottakai! koska ei raha puussa kasva ja olen työttömänä ollessa ihan oikeutettu siihen, koska kuulun liittoon.

Mutta tietääks joku,että missä vaiheessa mun kannattaa irtisanoutua? Siis 3 kk ennenkuin kuopus täyttää 3 v? Voiko karenssin polttaa siis tuona hoitovapaan aikana?

[QUOTE="aloittaja";24598793]tottakai! koska ei raha puussa kasva ja olen työttömänä ollessa ihan oikeutettu siihen, koska kuulun liittoon.

Mutta tietääks joku,että missä vaiheessa mun kannattaa irtisanoutua? Siis 3 kk ennenkuin kuopus täyttää 3 v? Voiko karenssin polttaa siis tuona hoitovapaan aikana?[/QUOTE]

Ota huomioon myös se, että työttömänä ollessa sinulle voidaan tarjota töitä, työkkärin kursseja ym.

Karenssi voi kulua "hoitovapaan" aikana (huom! hoitovapaa on termi joka oikeuttaa vanhemman olemaan poissa töistä hoitamassa alle 3v lastaan),
tuo karenssin kuluminen edellyttää tietysti ilmottautumaan työttömäksi työnhakijaksi.

Eli termistöllä ; hoitovapaasi päättyy, olet työtön, mutta et saa työttömyyskorvausta karenssin vuoksi. Lapsesta saat kotihoidontukea koska ei ole kunnallisessa hoitopaikassa. Kaikki sinällään ok, mutta edellyttää toki sitten mahdollisen työn taikka opiskelupaikan vastaanottamista mikäli työkkäri sellaisen yht'äkkiä keksii.

Sitten se yrityksen perustaminen; työttömän voit toki hakea starttirahaa ja VASTA starttirahan päätyttyä perustaa sen yrityksesi. Ongelmat työttömyysturvassa tulevat vastaan välittömästi jos yrityksen perustat, vaikket olisi latin latia tienannut.

[QUOTE="vieras";24599173]Karenssi voi kulua "hoitovapaan" aikana (huom! hoitovapaa on termi joka oikeuttaa vanhemman olemaan poissa töistä hoitamassa alle 3v lastaan),
tuo karenssin kuluminen edellyttää tietysti ilmottautumaan työttömäksi työnhakijaksi.

Eli termistöllä ; hoitovapaasi päättyy, olet työtön, mutta et saa työttömyyskorvausta karenssin vuoksi. Lapsesta saat kotihoidontukea koska ei ole kunnallisessa hoitopaikassa. Kaikki sinällään ok, mutta edellyttää toki sitten mahdollisen työn taikka opiskelupaikan vastaanottamista mikäli työkkäri sellaisen yht'äkkiä keksii.

Sitten se yrityksen perustaminen; työttömän voit toki hakea starttirahaa ja VASTA starttirahan päätyttyä perustaa sen yrityksesi. Ongelmat työttömyysturvassa tulevat vastaan välittömästi jos yrityksen perustat, vaikket olisi latin latia tienannut.[/QUOTE]

Kiitos tästä tiedosta. Onko siis aivan varmaa, että karenssi voi kulua hoitovapaalla? Toki on se riski, että osoitetaan töihin. Mutta olen ihan tosissani perustamassa yritystä. Eli heti kun laitan paperit vetämään yrityksen perustamiseen liittyen, kaikki tuet katkeaa`?

mulle ainakin sanottiin että jos vuosi ennen hoitovapaata irtisanoutunut töistä niin ei he ala työkkäristä enää tommoisia selvittelemään kun aikaa on kulunut. Karenssia ei pitäisi tulla ja liitosta saan rahaa sitten kun ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi. Ja soitin ihan työkkäriin ja kysyin niin sanoivat näin.

Yhteistyössä