Irtisanominen raskauden takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marmeladi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marmeladi

Vieras
Onko kellään kokemuksia määräaikaisen työsuhteen päättämisestä raskauden takia? Itselläni kävi niin, olin vakanssiton sijainen jonkun vuoden (hoitoalalla), koko ajan samassa työpaikassa töissä. Kun ilmoitin raskaudesta esimiehelleni, määräyskirjaa jatkettiin vain 3 kk lasketun ajan jälkeen, eli sen aikaa, kun työnantaja on velvollinen maksamaan palkkaa. Nyt myöhemmin on tullut tietooni, että koska olen ollut vakanssiton sij. eli en kenenkään sijaisena, määräyskirja olisi pitänyt kestää vanheimpain vapaan loppuun asti. Nyt Liiton asianajaja käsittelee asiaa!! Vit...taa ja hyvin suuresti kun ei tiedä mitä tästä seuraa ja millä lailla? eikä mitään tietoo onko enää "töihin" menemistä lomien jälkeen. Harmittaa jos menettää työpaikan jota suorastaan rakastaa pomojen paskamaisuuden takia!!!!!

Ei oo tuollaisesta kokemusta mutta kaverini kun ilmoitti raskaudestaan niin hänen työsopimustaan ei enää jatkettu vaikka alunperin oli puhe, ja jäi työttömäksi sitten loppuraskauden ajaksi.

Mullakaan ei jatkettu työsopimusta ja työnantaja sanoi suoraan syyksi, että olen äitiyslomalla. Tilannetta voidaan kuulemma katsoa uudelleen, kun olen palaamassa töihin. Liittoon otin yhteyttä ja selvittelevät nyt asian laillisuutta.

En tiedä asian laillisuudesta yhtään mitään, mutta minusta olisi kyllä aika outoa, että määräaikainen työntekijä, jonka sopimus muutenkin yleensä tehdään korkeintaan vuodeksi kerrallaan, olisi pakko pitää "kirjoilla" 9kk, vaikka ei voisi töitä tehdäkään. Määräaikaiseksi kun saa palkata lain mukaan vain silloin kun on tarve työntekijälle vain määräajaksi.

Mulla tehtiin työsopimuksen purku seuraavana päivänä kun olin asiasta ilmottanu... Koeajalla olin vielä joten perusteluita ei tarvita... suullisesti kyllä asian ilmoitti mutta milläs todistan?
Oikeusaputoimiston kautta selviteltiin ja pirunmoiset laskut vaan sain itelleni kun en kuulunu liittoon vaan pelkkään kassaan.

En oo kyllä koskaan kuullutkaan, että määräaikaisuutta pitäisi jatkaa, vaikka työntekijä ei voi töihin tullakaan, mutta en kyllä ole koskaan myöskään kuullut sijaisesta joka ei kuitenkaan sijaista ketään. Uskoisin kuitenkin että paras keino olisi ollut sopia pomon kanssa uudelleenpalkkauksesta kun palaat vanhempainvapaalta, kuin hankkia hankalan työntekijän maine riitauttamalla asia, josta et edes ole varma.

Yhteistyössä