IRRONNUT MUNASOLU EI NÄY ULTRASSA?!

• Viestiketjun aloittaja Nallekarkki85
  • Ensimmäinen viesti
Nallekarkki85
Kävin gynellä ensimmäisessä tutkimuksessa jossa otettiin ultra ja kysyin että näkyykö siinä jos munis on irronnut niin hän sanoi ettei ultrassa näy muuta kuin ennen ovista jotain. Pitääkö paikkansa? Tää gyne muutenkin puhu kaikkee tosi outoo eikä tuntunut tietävän mistään mitään...

mulle kävi niin että olin gynellä noin päivän oviksen jälkeen.....monitorissa näkyi musta pallomainen alua jossa munis oli kuulemma ollu ja irronnut juuri....tiedä sitten......ite olen miettinyt että olisiko tuo voinut olla esim vaikka iso kysta tms.

Katapultti
Mulla on ultrassa (ennen ku ajankohta irrotuspiikille on määrätty) nähty kuinka monta munista on kypsyny "tarvittavaan kokoon", ja sitten just ennen inseminaatiota on ultrattu ja sit ei oo näkyny mitää "mustia mollukoita" eli siitä ne on sit päätelly ett ne munikset on irronnu. Papereistaan ovat sitten tarkistelleet että montako niitä olikaan.
Viimeisimmän inssin jälkeen kävin ultrassa 3 päivää myöhemmin ku mahakipu ei hellittäny, siellä sitten nuori lääkärikokelas sai luvan ultrata myöskin ja sanoi että jonkin verran näky olevan nestettä, ja että se olis puhjenneesta munarakkulasta.

Ymmärtääkseni siis ultrasta ei suoranaisesti näy oviksen tapahtuneen. Verikokeistahan se päätellään alkuajan tutkimuksissa. Mutta toivottavasti saat lisätietoja edelliseltä vastaajalta.

Juu meillä kans irronneet näkynyt. Kaksi kertaa on sen lääkäri todennut ja osannut vielä sanoa ekalla kerralla montako päivää sitten irronnut. Tuolloin oli 5 päivää sitten. Tietysti meillä ultraaja oli lapsettomuus lääkäri, mutta eiköhän normaali gynenkin pitäis nähdä irronnu munasolu. =)

Nallekarkki85
MINÄVAIN: helina_keiju@suomi24.fi

Olisin hyvin kovin kiitollinen ohjeistuksesta, tää gyne ei nimittäin paljon puhunu, iski vaan kuvat ja labralähetteen käteen. olin sen verran "järkyttynyt" etten itse tajunnut kysyä mitään

Voin olla väärässä, mut mun mielestä ne irronneet munasolut ei näy ultrassa.
Mut lääkärit osaa kattoo muuten, et onko ovulaatioo tapahtunut. Mulle ainakin lapsettomuuslääkäri katto 4 pvä oviksen jälkeen ultralla ja sano, että vasemmasta munasarjasta on ovis tullu mutta ei pysty sanoo onko munasolu hedelmöittynyt tai et missä se nyt "kuljeksii".
En sit tiiä, et voiko nois ultralaitteissa olla kuinka eroja.

Ultrassa voi nähdä follikkelin, josta munasolu irtoaa. Munasolu itsessään on niin pieni, ettei sitä käsitykseni mukaan pysty ultralla näkemään. Ainoa varma tapa todeta, onko ovulaatio tapahtunut, on mitata progesteronin määrä verestä kp 21-24 (siis vain yhtenä noista päivistä).

Nallekarkki85
Mulle pistettiin lähete sellaiseen, gyne ei uskonu et ovuloin kp24 (vaikka testit/lämmöt ja kivut viittaa siihen) niin kirjotti et kp 18-22 välillä. Kävin kuitenkin kp29, koska eikös sinne pitäis mennä oletetun oviksen jälkeen eikä ennen sitä? Tää gyne ei nimittäin tuntunu osaavan mitään...

Nallekarkki85
Kaikki jotka osaa jotenkin auttaa mua hahmottaa noita ultrakuvia niin laittakaa meiliä mulle helina_keiju@suomi24.fi (kaikki tuo siis kirjoitetaan yhteen vaikka tuossa näyttää erilaiselta)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2006 klo 09:52 Nallekarkki85 kirjoitti:
Mulle pistettiin lähete sellaiseen, gyne ei uskonu et ovuloin kp24 (vaikka testit/lämmöt ja kivut viittaa siihen) niin kirjotti et kp 18-22 välillä. Kävin kuitenkin kp29, koska eikös sinne pitäis mennä oletetun oviksen jälkeen eikä ennen sitä? Tää gyne ei nimittäin tuntunu osaavan mitään...
Kuulostaa kyllä harvinaisen aivokaiselta tuo siun gyne.... :eek: Vaihda oikeesti toiselle lääkärille, eihän tuosta tuu mitään, jos toinen ei osaa ottaa potilastaan yksilönä, ei kuuntele, vaan tuijoittelee taulukoita eikä tajua mistään mitään! \|O

Yhteistyössä