Irlantilaisen tanssin harrastajia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pesky Pixie

Aktiivinen jäsen
11.09.2008
26 526
2
36
Onko täällä sellaisia? Mun suureksi pettymyksekseni bailatino on tältä paikkakunnalta lopetettu, enkä pääse sinne siis.. :p Mutta huomasin, että talvella alkaisi irlantilaisen tanssin kurssi, se kiinnostaisi kovasti!! Kurssiesitteessä oli, että varustukseksi nahkapohjaiset kengät, millaiset siis?? :o Mulla on itsellä tanssiessa (bailatino ja itämainen tanssi) ollut sellaiset jazztossut, kelpaako ne? Muita ajatuksia tästä tanssimuodosta? Kelpaako hiukan ylipainoisellekin vai onko liian rankkaa?

Wiki kertoo tällaista:

Irlantilaisessa tanssissa käytetään pehmeitä tossuja (gillies) sekä kovia kenkiä (jig shoes).

Pehmeät tossut ovat mustaa nahkaa ja balettitossun tavoin jalanmyötäiset. Pehmeitä tossuja käyttävät naiset sekä pojat tanssiessa jigiä, reeliä ja slip jigiä. Miehille on omat pehmeät kenkänsä (reel shoe), jotka ovat jazztossujen kaltaiset. Miesten pehmeissä kengissä on lasikuitukanta, jolla voidaan tehdä erilaisia koputusrytmejä.

Irlantilaiset kovakengät sekoitetaan usein steppikenkiin, mutta ne eivät ole samanlaiset. Tavallisissa steppikengissä on raudat kannan ja päkiän alla, mutta irlantilaisessa kovakengässä varpaiden alla on lasikuituinen tai puinen kovikepala, jolla voidaan tehdä koputuksia. Kovakengät ovat myös mustaa nahkaa ja niitä käytetään tanssiessa hornpipeä, jigiä ja reeliä. Kovakengät ovat samanlaiset miehillä ja naisilla.

Olen harrastanut lajia kohta 9 vuotta, tosin saanut pari lasta siinä välillä, jolloin oli taukoa :) Nyt nuorimmainen 8kk ja olen taas jatkamassa harrastusta uudelleen. Voin suositella! Irkkumusiikki ja rytmisyys koukuttivat ainakin minut heti eka tunnilla. En ole koskaan nauttinut liikkumisesta yhtä paljon - mikä on tietysti hyvä asia liikuntaharrastuksen jatkuvuuden kannalta. Todella tehokasta, kunto kohoaa takuulla, lisäksi ryhti paranee ihan varmasti. Luulen, ettei haittaa jos on vähän ylipainoinen, tosin jos on jo valmiiksi nivelvaivoja tms niin kannattaa varmasti valita joku "pehmeämpi" laji.

Miinuksena voisin sanoa, että nilkat ja polvet joutuu koville, kannattaa alusta alkaen huolehtia oikeasta tekniikasta ja hyvä opettaja tietysti pitääkin huolen, ettei kukaan tanssi väärällä tekniikalla ja riko paikkojaan. Lantionpohjalihakset kannattaa myös olla kunnossa jo ennen kuin aloittaa, sillä irkkutanssissa hypitään TOSI paljon!

Harrastuksen voi ihan hyvin aloittaa vaikka sukkasillaan (tai jazz/baletti/jumppatossuilla) ja hankkia sitten myöhemmin ihan oikeat tossut ja kengät. Useimmissa paikoissa tanssitaankin alussa vain tossuilla ja koputuksia aletaan harjoitella vasta myöhemmin.

Toivottavasti oli apua tästä!