Iraliassa uusia rajoituksia pian - Ulkomailla käynyt sairastunut Laserjet-yhtiön johtaja ei suostunut karanteeniin, nyt uusi koronavirusaalto

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Italian koronatilanteesta käänne pahempaan – ”Nyt on tapahtumassa se, mistä olen teitä varoittanut”

Italian koronatilanteessa nähtiin päättyvällä viikolla vakava käänne pahempaan. Tilanne on vakavin Veneton maakunnassa, jossa on raportoitu 90 uutta koronatartuntaa. Tärkeä R0-luku on Veneton lisäksi nousussa Emilia-Romagnan maakunnassa.

Veneton maakunnan kuvernööri Luca Zaia kertoo päättävänsä mahdollisista uusista koronarajoituksista maanantaina.
”Nyt on tapahtumassa se, mistä olen teitä varoittanut. Olemme uudelleen siirtyneet alhaiselta riskitasolta kohonneelle riskitasolle. Veneton R0-luku on tänään 1,63, kun se oli aikaisemmin 0,43”, Zaia sanoi tiedotustilaisuudessaan perjantaina.

R0 kuvaa koronaviruksen tartuttavuutta. Kun R0-luku on alle yhden, tartunnan saanut tartuttaa tilastollisesti vähemmän kuin yhden henkilön. Kun luku nousee yli yhden, tilannetta pidetään paljon vakavampana ja epidemia yltyy.

Veneton tartuntarypäs sai alkunsa Serbiasta Vicenzan kaupunkiin palanneesta Laserjet-yhtiön johtajasta. Hänet testattiin koronapositiiviseksi, mutta mies kieltäytyi sairaalahoidosta ja karanteenista. Sen sijaan hän osallistui muun muassa hautajaisiin ja syntymäpäiväjuhliin.

Luca Zaia kertoo yrittävänsä saada läpi asetuksen pakkohoidosta tällaisissa tapauksissa jo ensi viikon aikana.

”Minun käteni aluejohtajana ovat sidotut, mutta jos se olisi minusta kiinni, tällaiset henkilöt laitettaisiin vankilaan. ”


Yksi minä-itse-idi**tti voi näköjään ajaa maan ja sen talouden kaaokseen. Pitäisikö asialle pystyä tekemään jotain? Suomessakin tähän pitäisi varautua, kun Suomesta perustuslainkin mukaan vapaasti lähtevät maailmanlopun matkailijat palaavat takaisin Tegnellin tuliaisineen. Omakustanteinen pakkokaranteeni tai pakkohoito olisi nyt vähintä, mikä tällaisille nykyajan narsistituotoksille pitäisi määrätä.
 

Yhteistyössä