Intubaation jälkeiset kurkku oireet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TänäänLeikattu--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TänäänLeikattu--

Vieras
Eli minut on tänään aamulla leikattu päiväkirurgisesti nukutuksessa. Kotiin pääsin noin tunti sitten. Koko päivän on tuntunut niinkuin kurkussa olisi jotain ylimääräistä; lisäksi kipu on todella voimakasta. Katsoin sitten peilistä kurkkuani ja huomasin että "pikkukieli" (se roikkuva nipukka nielussa) oli turvonnut ainakin kaksinkertaiseksi, ja tämä siis oli syynä siihen että tuntuu kuin olisi kurkussa jotain ylimääräistä.. Lisäksi KOKO NIELU oli verisillä haavoilla, ja tummilla mustelmilla! Siis todella näyttää siltä kuin tuo intubaatio -putki olisi väkisin survottu sisälle.

Nyt sitten pelottaa että onko turvotus ja veriset haavat/mustelmat kurkussa vaarallisia? Kauanko kurkkukipu kestää, ja voiko kurkku yllättäen turvota umpeen niin etten saa happea??

Mulla oli myös, meni lopulta aivan siniseksi ja sitten siihen tuli sellainen valkoinen lärpäke. Parani itsestään. Ihan normaalia on, vähän nirhaissut se putki sitä vain

Ei ole vaarallista, paranee itsekseen ajan kanssa. Ota sinulle määrättyä kipulääkettä, auttaa myös kurkkukipuusi. Lisäksi voit tosiaan syödä jotain kylmää, voi auttaa.

että opiskelijat ovat päässeet harjoittelemaan. Aina vissiin ei ilmoteta potilaalle että opiskelijat harjoittelee esim intubaatiota. Esim tyks on opetussairaala.

[QUOTE="Hoitaja";29433048]Intubaatio mahdotonta tehdä ilman "haavoja". Riippuu täysin ihmisen anatomiasta kuinka hyvin putki menee mutta kipeä on aina intubaation jälkeen.[/QUOTE]

Intuboidaanko kaikissa nukutuksissa? Mulla on ollut tuo pikkukieli vain yhden nukutuksen jälkeen kipeä, silloinkin alkoi vasta seuraavana päivänä, se turposi niin isoksi että otti kieleen kiinni, hieman ällön tuntuista :D

Tuli vain mieleen, että jospa oli ainoa kerta kun mut on sitten intuboitu

Intuboidaanko kaikissa nukutuksissa? Mulla on ollut tuo pikkukieli vain yhden nukutuksen jälkeen kipeä, silloinkin alkoi vasta seuraavana päivänä, se turposi niin isoksi että otti kieleen kiinni, hieman ällön tuntuista :D

kyllä aina intuboidaan. ei mullakaan läheskään jokaisen jälkeen ole kurkku kipeänä

Intubaatio on toimenpide, jossa tajuttomalle tai nukutetulle potilaalle asetetaan kurkunpään tähystimen eli laryngoskoopin avulla intubaatioputki äänihuulien välistä henkitorveen. Toimenpiteen tarkoituksena on pitää ylähengitystiet avoimena ja sen kautta voidaan turvata potilaan hapensaanti. Intubaatio ehkäisee myös aspiraatiota. Intubaatioputken pitää olla tiivis ja sopivan kokoinen potilaan rakenteeseen nähden.
Intubaatio suoritetaan lähes aina nukutuksen yhteydessä kahdesta syystä: nukutetun potilaan kieli painuisi nieluun estäen normaalin hengityksen ja toisaalta nukutuksen aikana hengityskeskuksen toiminta heikkenee. Elvytystilanteessa pyritään turvaamaan avoin ilmatie intuboimalla potilas. Näin estetään myös mahansisällön joutuminen keuhkoihin, jos potilas oksentaa.

Näin :) Ideana juurikin tuo!

Voidaan laittaa myös supraklottiset hengitystievälineet, mutta yleisimmin käytössä perus-intubaatioputki ja nirhaumia tulee, teki niin tai näin. Myös anatomia vaikuttaa siihen, kuinka putken laittaminen onnistuu.

Tottakai lääkäreiden on harjoiteltava intubaatioputken laittoa, ja paras tapa tehdä se on elektiivisessä leikkauksessa, kun kurkku/hengitystiet eivät todennäköisesti ole vaurioituneet, potilaan tiedot ovat valmiina ennen toimenpidettä ja ympärillä on ihmisiä jotka valvovat ja auttavat. On aika olennaista, että valmistuneelta lääkäriltä intubointi sujuu kuin sukanlaitto, se kun on elvytystilanteessa aikalailla se olennaisin juttu.

Kaikissa yleisanestesioissa nukutetaan (eli niissä, missä tulee uni, kivuttomuus ja relaksaatio).
''Humautuksessa'' eli nukutuksessa, joka on lyhyt ja jossa tavoitteena on vain uni ja kivuttomuus, ei intuboida, tosin siihen täytyy aina varautua jos leikkaus eteneekin eri tavoin kuin on ajateltu.

Viimeisessä leikkauksessa mulla laitettiin otsaan jotain terävän tuntuisia lappuja tms, mielestäni tällaisiakaan ei ole aiemmissa leikkauksissa laitettu. Pistelivät tosi kovasti. Mitähän ne sit on?

Tai sit ne on aiemmin laitettu kun olen ollut jo unessa..

Mulla on ollut intubaation jälkeen kurkku tosi kipeä, mehukeitonkin juominen sattui sairaalassa niin ettei pystynyt kuin vettä litkiä :/
Pahin kipu meni ohi nopeasti ,muutamassa päivässä mut koko nielu oli jonkin aikaa erikoisen tuntunen..

Varmaan BIS-laput? Eli sillä mitataan, että olet tarpeeksi syvässä unessa nukutuksen aikana. Kyllä ne yleensä aina laitetaan.

Viimeisessä leikkauksessa mulla laitettiin otsaan jotain terävän tuntuisia lappuja tms, mielestäni tällaisiakaan ei ole aiemmissa leikkauksissa laitettu. Pistelivät tosi kovasti. Mitähän ne sit on?

Tai sit ne on aiemmin laitettu kun olen ollut jo unessa..

No ei todellakaan aina intuboida kaikissa anestesioissa.

Yleiskieleen on jostain syystä jämähtänyt käsitys, että anestesia tarkoittaa yleisanestesiaa. Pelkkä anestesia voi olla vaikka rauhoittava lääke + jokin puudute, esim. spinaali. Silloin potilas on hereillä (mutta rauhoittavista kuitenkin aika töttöröö).

Yleisanestesiassa taas potilas on unessa, hänellä on kipulääkitys ja hänet relaksoidaan (ei siis sillä tavalla kuin lihasrelaksantit, vaan niin että kroppa ei tottele käskyjä ja tiedostamattakin tehdyt liikkeet eivät onnistu, paitsi sydämen sykkiminen) ja just relaksointi on se, miksi on välttämätöntä intuboida.

Osa yleisanestesioista hoidetaan supraglottisilla ilmatievälineillä, kuten igelilla. Intubaatio on endotrakeaalista ilmatien hallintaa ja poikkeaa kaikista muista menetelmistä olennaisesti mm. siksi, että intubaatioputki on ainut väline, jolla voidaan täysin estää aspiraatio. Elektiivisissä leikkauksissa aspiraatioriski ei ole niinkään olennainen seikka, mikäli potilas toiminut ohjeiden mukaan eli ollut syömättä ennen operaatiota. Toista se on kentällä ja päivystävissä leikkureissa...

Alkuperäinen kirjoittaja TänäänLeikattu--;29432845:
Nyt sitten pelottaa että onko turvotus ja veriset haavat/mustelmat kurkussa vaarallisia? Kauanko kurkkukipu kestää, ja voiko kurkku yllättäen turvota umpeen niin etten saa happea??

Ei ole vaarallisia eikä tule aiheuttamaan vaaratilannetta, ikävän tuntoisia toki. Äänikin voi olla käheä jonkin aikaa. Paranee ajan kanssa, hyvin yksilöllistä. Juo/syö kylmää ja käytä kipulääkettä.

Yhteistyössä