Intiimi vaiva odotusaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma 71
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamma 71

Vieras
Hei

Minulla on diagnosoitu 5 vuotta sitten herpes. Se oireili hyvinsatunnaisesti ennen raskautta menkkojen ja stressin yhteydessä.

Neuvolassa toki kerroin asiasta ja siellä suhtauduttiin ihan hyvin. Että tarkkaillaan lähempänä synnytystä tilannetta jne. Mutta ei kerrottu, aloitetaanko mahdollinen lääkitys tms.

Nyt on ollut pientä stressiä töissä ja tietenkin herpes alkoi oireilla..Onko kellään kokemusta, voiko sitä Zoviraxilla hoitaa noin kun oire on ulkoinen? Tai muita kokemuksia, vinkkejä ja neuvoja?

Kiitos !

sama vaiva, meidän neuvolassa/Taysissa ei mitään estolääkitystä annettu, oletan että tsekkasivat sen kun synnärille menin, ei ollut mitään puhetta. Mulla pysyi hiljakseen koko raskausajan. Mutta en kyllä uskaltaisi Zovia käyttää, kyllähän sitä varmasti pieniä määriä imeytyy verenkiertoon. Soita neuvolaan/lekuriin ja varmista.Senhän tiedätkin että menee itsestään ohi vaikka epämukava onkin...

Mulla herpes myös. En ollut koskaan käyttänyt (=kaivannut, kova kipukynnys) siihen lääkkeitä, mutta raskauden loppuajaksi lääkäri määräsi, ettei oireile synnytyksen aikana. Tiedättehän, että siitä voi tulla lapselle vakavia vaurioita, siis jos herpes 2 on päällä synnyttäessä. Itsellä se oireili (vähän, mutta usein) raskausaikana, joten sain estoläälitykseksi Zoviraksia suun kautta napin päivässä viimeiseksi kuukaudeksi. Kysykää asiasta neuvolassa, se on tärkeä ainakin loppuraskaudessa. Voi olla tarpeen huolehtia asiasta itse, ettei unohdu (nimim. kokemusta on).

Ja vielä: mulla on terve ja iloinen vauva!

Kiitos viesteistä, jotenkin lohduttavaa tietää etten ole yksin...
soitan vielä terveyskeskukseen...ja varmistelen..
Ohihan tuo kivulias oire menee, kun malttaa odottaa.

Yhteistyössä