Insuliinihoito raskausdiabetekseen?

Tiheän palstailun kausi

Aktiivinen jäsen
01.12.2005
1 516
0
36
Hei sokeriklubilaiset ja muutkin!

Kertokaapas, millaisilla arvoilla olette "päässeet" dieettihoidosta insuliinihoitoon rd:n aikana?

Mulla raja-arvot ovat
paasto 5.3
1,5 h - 2 h aterian jälkeen 6,7

Kun lopetin työt ja jäin äitiyslomalle, aloin syödä epäsäännöllisemmin verrattuna kellontarkkaan kouluelämään. Siispä tuli syötyä harvemmin ja isompia annoksia. Tämä yhdistettynä liikkumattomuuteen ja flunssaan nosti lukemat väh. yhden aterian jälkeen päivässä noin lukemiin 7-9.

Diabeteshoitaja välitti lääkäriltä arvion, että jos ruokavalio ei kerran toimi, tekisi mieli aloittaa insuliinihoito.

Skarppasin ja söin parin kolmen tunnin välein pieniä annoksia. Pari päivää arvot pysyivätkin tosi hyvinä, mutta eilen taas päivällisen jälkeen pompsahti 9,3:een. :headwall: En tajua: söin (muistaakseni) täsmälleen saman päivällisen eilen ja toissapäivänä. :(

Maanantaina pitää taas soittaa hoitajalle, ja pelottaa, että pistämään joutuu. No ei siinä mitään, Pömppiäisen parhaaksihan tämä kaikki on, mutta pelottaa sekin, että "totun" (?) insuliiniin ja pistän loppuikäni eli raskausdiabetekseni jatkuu tavallisena aikuisiän diabeteksena. :ashamed: Kuinka todennäköistä tämä on? Olen nuori, 25, mutta ylipainoa ja sukurasitetta on vaikka muille jakaa. *ojentaa*

Pömppiäisen äiti rv 34+4

mä en tarkkaan niitä arvoja muista,kun siitä on jo 4 vuotta.mutta mulla oli vaan paastot koholla,niinkuin on nytkin.insuliini aloitettiin vähän "tökerösti" kun ensin yksi lääkäri sitä mieltä että vielä odotellaan ja kohta toinen tulee ja ilmoittaa että illalla sit pistetään ekat insuliinit :/ viikoja oli n.24,ja siitä loppuun asti piikittelin. painoa tuli koko raskaus aikana vaan 6kg,josta 3860g oli jätkän paino :laugh:

"terveen" paperit sain synnytys päivän iltana (jonka jälkeen kaivoin fazerin sinisen levyn laatikosta ja söin sen kokonaan :laugh: )
ja vuoden välein pitäis vissiin käydä paastosokrut ottaa labrassa. mutta huomasin kyllä jos paino alkoi kiipiä kohti 75kg niin sokrut nousee,eli en saa kauhiasti lihoa muuten tulee pysyvä kakkostyypin db diagnoosi :whistle:

siis mun miehellä on sokeritauti ja mittailen sen koneella paastoja..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2005 klo 10:12 Pömppiäisen äiti kirjoitti:
Lisättäköön vielä, että ottaa päähän, kun ruokavalio ei auta, kun olen tosi tiukkana ollut herkkujenkin kanssa. Minä: entinen karkkisyöppö, olen herkuttomalla linjalla jo pian kolmatta kuukautta. :o :saint:

Kokeiles jättää muukin "höttö" vähemmälle kuten makarooni ja peruna. Tilalle kasviksia. Enkä tarkoita mitään kuivakkaa salaatti-kurkku-tomaatti -sekoitusta, vaan ihan reilusti vaikka kesäkurpitsaa paistat pannulla, sekaan paprikaa ja tölkki tomaattimurskaa ja maustat. Siis oikeaa ruokaa ;)

Pömpiäisen äitee, siehän voi käydä daibetesliiton sivuilla tekemässä riskitestin. Miulla kävi niin onnellisesti, että kun kiloja sai karkoitetuksi, niin riski sairastua pysyvästi putoisi 1:3:sta peräti 1:25:een. Että toivoa on toivokaamme.

Ja klubille sieltä, ettei meijän hieno piiiiiiitkä ketju katkia...
;)

[/quote]

Mulla viime raskaudessa laoitettiin insuliini kun arvot alkoivat oleen säännöllisesti yli 7.. Nyt on noita arvoja ollut, mutta sokeripkl:lla kannustivat vain tiukempaan dieettiin ja syömään tunnin välein, koska raskaus oli silloin vielä niin aluillaan (rv 10) Paastoarvot mulla oli aian hyvät, eli tarvitsin raketti-insuliinia 0.5h ennen ateriaa.
Insuliinin pistäminen EI satu, ja mahanahkaan se on helppo laittaa. Eikä vaarana ole liian matalat verensokerit, kun vain syö puolentunnin kuluessa pistoksesta. Pieniä mustelmia voi mahaan tulla, mutta ne ei menoa haittaa :whistle: Lisäksi insuliini antaa mahdollisuuden syödä hieman vapaammin, kuin pelkän dietin aikana. Muuten onko sulla guarem käytössä; siis se kuituvalmiste joka hidastaa verensokerin nousua.. otatko sen puoltaa tuntia ennen ateriaa, jotta se kerkiää turvota mahassa?
Mulla on raskausdiabetes ainakin 5ttä kertaa, joten mulla on iso riski aikuityypin diabetekseen.. mutta mulla on vielä toistaiseksi verensokerit tasoittuneet synnyksen jälkeen. Insuliinihan lopetetaan synnytykseen, koska sen jälkeen yleensä verensokerit nopeasti normalisoituvat. Aikuistyypin diabeteksen puhkeamisen siirtämiseen auttaa paljon LAIHDUTUS (ts paino normaaliksi), liikunta ja muutenkin terveet elämäntavat. Mutta aikuistyypin diabeetikot aloittavat yleensä tablettihoitoisina, ja jos se ei tehoa, niin siirrytään insuliiniin.
Insuliinin vaikutuksesta vauvaan: mulla suurin vauva oli 5270g, 55cm, ja istukkakin 1.5kiloa.. tän jälkeen vasta älyttiin että mulla on raskausdiabetes (aikaisemmin en joutunut sokerirasitukseen, vaikka aihetta olisi ollut: paino, sukurasite, isot vauvat) Dieetillä vavaun paino oli 3670 ja vauva, jonka odotusaikana pistin insuliinia painoi 3460g. Tämä vauva joutui suoraan salilta keskolaan sokeritippaan, kun verensokerit eivät pysyneet hyvinä kahdesta maitoannoksesta huolimatta.. joten on mahdollista että sinunkin vauvasi joutuu sokeritippaan. Elä sit säikähdä kanyyliä päässä, sydämmen sykettä mittaavaa anturia jalassa, ja niitä monia reikiä kantapäässä. Mulla poika ei aluksi jaksanut imeä rinnalla, joten pumppasin maitoa, jota annettiin + sokeritippa oli monta päivää. Pikkuhiljaa jäpikkä alkoi syömään, mutta imetys piti tapahtua vähintään kahden tunnin välein, jotta pojalla ei verensokerit laskenut liiaksi.. häntä piti herättää syömään, herätellä rinnalla ja antaa lisää tuttipullosta. Sairaalassa olimme viikon verran.. vielä kotonakin jatkoin tuota kahden tunnin ruokailuaikataulua jonkin aikaa varmuuden vuoksi. Niin ja keskolassa oloajasta menee vauvalta oma hoitomaksu + sit sun oma sairaalamaksu. Poika on nyt 2v virkeä ja ehtivä miehenalku :)
t. öttismönkiäinen rv 15+